@book{4b0640a58f8d4e3183dccc2cb31ea956,
title = "Polttokennojen materiaalit",
abstract = "Polttokenno on s{\"a}hk{\"o}kemiallinen laite, jossa polttoaineen kemiallinen energia muutetaan suoraan s{\"a}hk{\"o}energiaksi. L{\"a}mp{\"o}voimakoneisiin verrattuna on polttokennojen hy{\"o}tysuhde merkitt{\"a}v{\"a}sti parempi. Polttokennoja tutkivia ja valmistavia yrityksi{\"a} on Yhdysvalloissa, Japanissa ja Euroopassa nykyisin useita. Polttokennojen laajan kaupallistamisen estein{\"a} ovat kuitenkin toistaiseksi olleet niiden alhainen kestoik{\"a} ja korkea hinta. Uusien halvempien ja paremmin massatuotantoon soveltuvien materiaalien avulla on mahdollista ratkaisevasti parantaa polttokennojen kilpailukyky{\"a}. T{\"a}ss{\"a} kiriallisuustutkimuksessa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n eri polttokennotyyppien rakennetta, materiaaleille asetettavia vaatimuksia ja tutkimustarpeita. Ongelmallisin kennokomponenteista on katodi. Korkea paine ja l{\"a}mp{\"o}tila parantavat kennon toimintaa ja hy{\"o}tysuhdetta. Samalla kuitenkin kennon k{\"a}ytt{\"o}ik{\"a} lyhenee, koska katodin korroosionopeus lis{\"a}{\"a}ntyy jyrk{\"a}sti. My{\"o}s suurimmat s{\"a}hk{\"o}kemialliset h{\"a}vi{\"o}t syntyv{\"a}t katodilla. Polttokennoissa, joiden k{\"a}ytt{\"o}l{\"a}mp{\"o}tila on matala (< 250 °C), on tyydytt{\"a}v{\"a}n toiminnan saavuttamiseksi yleens{\"a} k{\"a}ytett{\"a}v{\"a} kalliita jalometallikatalyyttej{\"a}. Korkean l{\"a}mp{\"o}tilan kennoissa (> 600 °C) voidaan ilman jalometallikatalyyttej{\"a} saavuttaa hyv{\"a} suorituskyky. N{\"a}iden kennojen kehitys liityy l{\"a}heisesti keraamisten materiaalien kehitykseen.",
keywords = "yfuel cells",
author = "Matti Reinikainen",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3130-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "851",
address = "Finland",
}