Portaalin vaikutus ajonopeuksiin Kyläjoentien vartioimattomassa tasoristeyksessä

Mikko Räsänen, Jukka-Pekka Alppivuori

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin, miten portaalin rakentaminen vartioimattomattomaan tasoristeykseen vaikutti ajoneuvojen lähestymisnopeuksiin. Nopeuksia mitattiin kolmessa pisteessä ennen tasoristeystä DSL-laitteilla. Mittaukset tehtiin stop-merkkien aikana; niiden poistamisen jälkeen ja portaalin rakentamisen jälkeen. Kuljettajien pysähtymistä ennen tasoristeystä seurattiin myös eri tilanteissa. Stop-merkkien poistaminen nosti ajoneuvojen keskinopeuksia 2 km/h 10 metriä ennen tasoristeystä. Stop-merkkien poistaminen ei kuitenkaan vaikuttanut nopeuksiin 30 ja 60 metrin etäisyydellä tasoristeyksestä. Lisäksi on huomattava, että jo stop-merkkien aikana vain 38 % autoilijoista todella pysähtyi ennen tasoristeystä (stop-merkkien poistamisen jälkeen 24 % pysähtyi). Muutokset stop-merkkien aikaisissa ja portaalin rakentamisen jälkeisissä ajoneu-vojen nopeusprofiileissa olivat vähäisiä. Portaalin rakentaminen alensi kuitenkin keskinopeuksia 1 km/h 30 metriä ennen tasoristeystä. Näkemämittaukset osoittivat, että kuljettajan mahdollisuus turvalliseen ylitykseen määräytyy paljolti tämän kohdan nopeuden perusteella (edellyttäen tietysti, että kuljettaja katsoo molempiin suuntiin). Nopeuden alentuminen, joskin pieni, kriittisellä kohdalla oli turvallisuuden kannalta positiiviseen suuntaan. Seuraavana kesänä toistetut mittaukset osoittivat nopeuden alentumisen pysyneen lähes samana.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages19
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE603/04

Keywords

  • Level crossing
  • railway
  • road safety

Cite this