TY - BOOK
T1 - Portaalin vaikutus ajonopeuksiin Kyläjoentien vartioimattomassa tasoristeyksessä
AU - Räsänen, Mikko
AU - Alppivuori, Jukka-Pekka
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin, miten portaalin rakentaminen
vartioimattomattomaan tasoristeykseen vaikutti ajoneuvojen
lähestymisnopeuksiin. Nopeuksia mitattiin kolmessa pisteessä ennen
tasoristeystä DSL-laitteilla. Mittaukset tehtiin stop-merkkien aikana; niiden
poistamisen jälkeen ja portaalin rakentamisen jälkeen. Kuljettajien
pysähtymistä ennen tasoristeystä seurattiin myös eri tilanteissa.
Stop-merkkien poistaminen nosti ajoneuvojen keskinopeuksia 2 km/h 10 metriä
ennen tasoristeystä. Stop-merkkien poistaminen ei kuitenkaan vaikuttanut
nopeuksiin 30 ja 60 metrin etäisyydellä tasoristeyksestä. Lisäksi on
huomattava, että jo stop-merkkien aikana vain 38 % autoilijoista todella
pysähtyi ennen tasoristeystä (stop-merkkien poistamisen jälkeen 24 %
pysähtyi). Muutokset stop-merkkien aikaisissa ja portaalin rakentamisen
jälkeisissä ajoneu-vojen nopeusprofiileissa olivat vähäisiä. Portaalin
rakentaminen alensi kuitenkin keskinopeuksia 1 km/h 30 metriä ennen
tasoristeystä. Näkemämittaukset osoittivat, että kuljettajan mahdollisuus
turvalliseen ylitykseen määräytyy paljolti tämän kohdan nopeuden perusteella
(edellyttäen tietysti, että kuljettaja katsoo molempiin suuntiin). Nopeuden
alentuminen, joskin pieni, kriittisellä kohdalla oli turvallisuuden kannalta
positiiviseen suuntaan. Seuraavana kesänä toistetut mittaukset osoittivat
nopeuden alentumisen pysyneen lähes samana.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin, miten portaalin rakentaminen
vartioimattomattomaan tasoristeykseen vaikutti ajoneuvojen
lähestymisnopeuksiin. Nopeuksia mitattiin kolmessa pisteessä ennen
tasoristeystä DSL-laitteilla. Mittaukset tehtiin stop-merkkien aikana; niiden
poistamisen jälkeen ja portaalin rakentamisen jälkeen. Kuljettajien
pysähtymistä ennen tasoristeystä seurattiin myös eri tilanteissa.
Stop-merkkien poistaminen nosti ajoneuvojen keskinopeuksia 2 km/h 10 metriä
ennen tasoristeystä. Stop-merkkien poistaminen ei kuitenkaan vaikuttanut
nopeuksiin 30 ja 60 metrin etäisyydellä tasoristeyksestä. Lisäksi on
huomattava, että jo stop-merkkien aikana vain 38 % autoilijoista todella
pysähtyi ennen tasoristeystä (stop-merkkien poistamisen jälkeen 24 %
pysähtyi). Muutokset stop-merkkien aikaisissa ja portaalin rakentamisen
jälkeisissä ajoneu-vojen nopeusprofiileissa olivat vähäisiä. Portaalin
rakentaminen alensi kuitenkin keskinopeuksia 1 km/h 30 metriä ennen
tasoristeystä. Näkemämittaukset osoittivat, että kuljettajan mahdollisuus
turvalliseen ylitykseen määräytyy paljolti tämän kohdan nopeuden perusteella
(edellyttäen tietysti, että kuljettaja katsoo molempiin suuntiin). Nopeuden
alentuminen, joskin pieni, kriittisellä kohdalla oli turvallisuuden kannalta
positiiviseen suuntaan. Seuraavana kesänä toistetut mittaukset osoittivat
nopeuden alentumisen pysyneen lähes samana.
KW - Level crossing
KW - railway
KW - road safety
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Portaalin vaikutus ajonopeuksiin Kyläjoentien vartioimattomassa tasoristeyksessä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -