@book{3af47d968fc04b93a7fec61940777ef3,
title = "Potkurin lavan j{\"a}{\"a}kuormien pitk{\"a}aikaismittaus m/s Gudingenilla",
abstract = "Pienehk{\"o}n autolautan, m/s Gudingenin, potkuriakseliston sek{\"a} potkurin lavan j{\"a}{\"a}kuormien mittaukset suoritettiin talvella 1987. Mittaukset tehtiin 6.2.1987-2.5.1987 aluksen liikkuessa omalla reitill{\"a}{\"a}n Ahvenanmaan saaristossa. Kaiken kaikkiaan nettomittausaika oli noin 600 tuntia. Aluksen potkuri on s{\"a}{\"a}dett{\"a}v{\"a}nousuinen, ja sen halkaisija on kaksi metri{\"a}. Potkurin lavasta mitattiin kaksi lavan taivutusmomenttia ja v{\"a}{\"a}nt{\"o}momentti siten, ett{\"a} analyysin yhteydess{\"a} voitiin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} my{\"o}s lapaan kohdistuneen voiman suuruus sek{\"a} vaikutuspaikka lavan pinnalla. Potkuriakselilta rekister{\"o}itiin kaksi akselin taivutusmomenttia potkurin laipan l{\"a}helt{\"a} sek{\"a} akselin v{\"a}{\"a}nt{\"o} ja ty{\"o}nt{\"o}. Lis{\"a}ksi rekister{\"o}itiin muita suureita potkurikoneiston ja aluksen toiminnan seuraamiseksi. J{\"a}{\"a}kuormia rekister{\"o}i aluksella MieroVAX II -pohjainen tiedonkeruulaite, joka toimi keskeytyksett{\"a} reaaliajassa. Tiedonkeruulaite suoritti signaalien tasoluokituksen sek{\"a} luokituksen Markovin matriiseihin. Lis{\"a}ksi laitteisto tallensi suurimpien kuormien aikahistorioita. J{\"a}{\"a}olot olivat kylm{\"a}n talven vuoksi It{\"a}meren olosuhteisiin n{\"a}hden suhteellisen ankarat. Raportissa esitet{\"a}{\"a}n koko mittausajan j{\"a}{\"a}kuormien jakautumat sek{\"a} koko talven suurimpien kuormien aikahistoriat, joihin on liitetty esitys potkurin lapaan vaikuttavan voiman vaikutuspaikasta lavan pinnalla. Lis{\"a}ksi esitet{\"a}{\"a}n tiedonkeruulaitteen ker{\"a}{\"a}mien aikahistorioiden suurimpien kuormien riippuvuussuhteita muun muassa lavan ja j{\"a}{\"a}n kohtausgeometriaan liittyvist{\"a} suureista. Potkurin ja j{\"a}{\"a}n vuorovaikutusilmi{\"o}it{\"a} k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n lyhyesti. Suurimmat potkurin lapaan vaikuttaneet kuormat taivuttivat lapaa laivan per{\"a}{\"a}n p{\"a}in ja vaikuttivat lavan johtoreunan puoleiseen puoliskoon. N{\"a}m{\"a} kuormat aiheuttivat lapaan v{\"a}h{\"a}isi{\"a} plastisia muodonmuutoksia. Aluksen liikkuessa eteenp{\"a}in suurimmat lapaa laivan keulaan p{\"a}in taivuttaneet kuormat vaikuttivat vain hyvin lyhyen ajan ja kohdistuivat lavan keskialueeseen. Mittauksilla saatiin viitteit{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} j{\"a}{\"a}paineen lis{\"a}ksi my{\"o}s hydrodynaamisilla ilmi{\"o}ill{\"a} on merkityst{\"a} lavan kuormien kehittymisess{\"a}.",
keywords = "ships, ice, marine propelles, marine propulsion, propeller blades, propeller shafts, ice loads, interactions, force, loads (forces), torgue, thrust, bending moments, computers, measuring instruments, matrices (mathematics)",
author = "Pekka Koskinen and Matti Jussila",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3892-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1260",
address = "Finland",
}