PULO - Puheohjauksen hyödyntäminen logistiikassa: Loppuraportti

Jarkko Lehtinen, Ville Hinkka, Harri Hiljanen, Tom Essén

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Puheohjauksen hyödyntäminen logistiikassa on lisääntynyt viime vuosina useissa kilpailijamaissamme, mutta Suomessa tämän teknologian hyväksikäyttö on ollut melko vähäistä siitäkin huolimatta, että aihetta on tutkittu ja kokeiltu maassamme jo 1980-luvulta lähtien. Puheohjauksen toimintaperiaate on yksinkertainen: lukemisen sijasta työntekijä kuulee, mitä hänen pitää tehdä ja työsuorituksen tehtyään hän kuittaa työn tehdyksi puhumalla. Puheohjauksen ansiosta työntekijän kädet ovat vapaat työlle. Tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena oli selvittää, onko puheohjausteknologiassa syntynyt sellaisia ratkaisuja, että sen nykyistä laajamittaisempi soveltaminen logistiikan alueella on perusteltua. Tutkimuksessa puheohjauksen nykytila kartoitettiin kirjallisuustutkimuksella, asiantuntijahaastatteluilla ja kyselytutkimuksella. Puheohjauksen hyödyntämispotentiaalia tarkasteltiin seminaarien, ideariihien, asiantuntijatyöpajojen sekä pilottien avulla. Tarkasteltavat osa-alueet olivat erilaiset logistiikan toiminnot, kuten varastotyö, toiminnanohjaus sekä yksittäisiä logistiikan osa-alueita. Tutkimuksen johtopäätökset ovat synteesi nykytilasta ja tulevaisuuden potentiaalista. Puheohjauksen teknologia on viime vuosina kehittynyt huomattavasti ja suomalaiset yritykset ovat osittain jääneet jälkeen sen hyödyntäjinä sekä teknologian kehittäjinä. Tällä hetkellä logistiikan tärkein sovellusalue on varasto- ja terminaalitoiminta, missä suurimmat hyödyt muodostuvat toiminnan tehostumisesta sekä käsittelyvirheiden vähenemisestä. Eräissä yrityksissä puheohjauksen aiheuttamat välilliset vaikutukset ovat suuria, esimerkiksi yrityksen sisäinen läpinäkyvyys on lisääntynyt mahdollistaen koko toiminnan rakenteen muuttamisen. Puheohjausta voi soveltaa myös muualla kuin varastossa, esimerkiksi tuotannossa sekä myyntitehtävissä, vaikkakin käytännön kokemukset näistä ovat vähäiset. Puheohjausta voidaan käyttää pienessä osassa yrityksen toimitusketjun toiminnanohjausta. Synkronointi toiminnanohjausjärjestelmiin on tärkeätä ja se voi olla vaativa tehtävä. Puheohjaus on hyödyksi fyysisissä tehtävissä, missä erityisesti käsien vapautumisesta työlle on hyötyä. Puheohjaus tukee muita järjestelmiä ja oikein valituissa työtehtävissä se on tehokas. Jatkotutkimusta tarvitaan teknologian hyödyntämisen osalta ja suomalaisten yritysten tulee panostaa puheohjausteknologian kehittämiseen. Tärkeitä hankeideoita ovat yritysverkostot, toimitusketjut sekä yksittäiset kehityshankkeet. Tärkeitä kysymyksiä ovat myös toiminnanohjauksen, tiedonvälityksen ja vuoropuhelun kehittäminen sekä uusien teknologioiden integrointi olemassa oleviin järjestelmiin sekä puheohjauksen ja ihmisen välinen vuorovaikutus.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages107
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberRTE1707/05

    Cite this