Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat

Markku Hentinen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Purjevenerungon mitoituksessa kuormien tuntemus on tärkeä osa-alue. Tässä työssä on käsitelty aallokossa syntyviä iskumaisia aaltokuormia sekä laskelmien että täysimittakaavakokeiden avulla. Aaltoiskussa laidoituspaneeliin vaikuttavan paikallisen maksimipaineen laskenta on jaettu kahteen pääongelmaan: runkopisteen ja aallon pinnan välisen kohtausnopeuden sekä kaarimuodosta riippuvaisen verrannollisuuskertoimen määritykseen. Veneen runkopisteen pystyliike on laskettu siniaallossa strip-teoriaan perustuvalla menetelmällä. Vaimennuskertoimia on muunnettu virtauksen kolmidimensioisuuden sekä kölin ja peräsimen vaikutusten huomioon ottamiseksi. Kohtausnopeuden maksimi on etsitty antamalla oskilloivan veneen kohdata erikorkuisia ja -pituisia epäsymmetrisiä aaltoja ja laskemalla suhteellinen nopeus eri ajanhetkinä. Maksimipaineen ja suhteellisen nopeuden välinen verrannollisuuskerroin on määritetty mittaamalla täysmittakaavassa sekä kohtausnopeus että iskussa syntyvä paine. Venekoon, pääparametrien ja aallonkorkeuden vaikutusta on selvitetty työssä kehitettyä menetelmää soveltaen. Tulokset osoittavat, että valtamerimyrskyissä on mahdollista saavuttaa huomattavan suuria paineita ja että myös veneen liikkeiden resonanssialueella syntyy suurehkoja maksimipaineita (esim. puolitonnarin kaarella 6 1/2 noin 150 kPa). Mitoituspaineena voidaan kuitenkin käyttää huomattavasti pienempää arvoa, koska keskimääräinen paine laidoituspaneelin alueella jää selvästi maksimiarvoa pienemmäksi. Mitoituspaineen pinta-alareduktion teoreettisen taustan selvittäminen ja vahvistaminen mittauksilla on tärkein jatkotutkimusaihe.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages108
ISBN (Print)951-38-2848-4
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.715
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • boats
  • hulls (structures)
  • loads
  • waves

Cite this

Hentinen, M. (1987). Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 715
Hentinen, Markku. / Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 108 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 715).
@book{8aae7fea81394731b4f771e834e74bc5,
title = "Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat",
abstract = "Purjevenerungon mitoituksessa kuormien tuntemus on t{\"a}rke{\"a} osa-alue. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} on k{\"a}sitelty aallokossa syntyvi{\"a} iskumaisia aaltokuormia sek{\"a} laskelmien ett{\"a} t{\"a}ysimittakaavakokeiden avulla. Aaltoiskussa laidoituspaneeliin vaikuttavan paikallisen maksimipaineen laskenta on jaettu kahteen p{\"a}{\"a}ongelmaan: runkopisteen ja aallon pinnan v{\"a}lisen kohtausnopeuden sek{\"a} kaarimuodosta riippuvaisen verrannollisuuskertoimen m{\"a}{\"a}ritykseen. Veneen runkopisteen pystyliike on laskettu siniaallossa strip-teoriaan perustuvalla menetelm{\"a}ll{\"a}. Vaimennuskertoimia on muunnettu virtauksen kolmidimensioisuuden sek{\"a} k{\"o}lin ja per{\"a}simen vaikutusten huomioon ottamiseksi. Kohtausnopeuden maksimi on etsitty antamalla oskilloivan veneen kohdata erikorkuisia ja -pituisia ep{\"a}symmetrisi{\"a} aaltoja ja laskemalla suhteellinen nopeus eri ajanhetkin{\"a}. Maksimipaineen ja suhteellisen nopeuden v{\"a}linen verrannollisuuskerroin on m{\"a}{\"a}ritetty mittaamalla t{\"a}ysmittakaavassa sek{\"a} kohtausnopeus ett{\"a} iskussa syntyv{\"a} paine. Venekoon, p{\"a}{\"a}parametrien ja aallonkorkeuden vaikutusta on selvitetty ty{\"o}ss{\"a} kehitetty{\"a} menetelm{\"a}{\"a} soveltaen. Tulokset osoittavat, ett{\"a} valtamerimyrskyiss{\"a} on mahdollista saavuttaa huomattavan suuria paineita ja ett{\"a} my{\"o}s veneen liikkeiden resonanssialueella syntyy suurehkoja maksimipaineita (esim. puolitonnarin kaarella 6 1/2 noin 150 kPa). Mitoituspaineena voidaan kuitenkin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} huomattavasti pienemp{\"a}{\"a} arvoa, koska keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen paine laidoituspaneelin alueella j{\"a}{\"a} selv{\"a}sti maksimiarvoa pienemm{\"a}ksi. Mitoituspaineen pinta-alareduktion teoreettisen taustan selvitt{\"a}minen ja vahvistaminen mittauksilla on t{\"a}rkein jatkotutkimusaihe.",
keywords = "boats, hulls (structures), loads, waves",
author = "Markku Hentinen",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2848-4",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "715",
address = "Finland",

}

Hentinen, M 1987, Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 715, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat. / Hentinen, Markku.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 108 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 715).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat

AU - Hentinen, Markku

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Purjevenerungon mitoituksessa kuormien tuntemus on tärkeä osa-alue. Tässä työssä on käsitelty aallokossa syntyviä iskumaisia aaltokuormia sekä laskelmien että täysimittakaavakokeiden avulla. Aaltoiskussa laidoituspaneeliin vaikuttavan paikallisen maksimipaineen laskenta on jaettu kahteen pääongelmaan: runkopisteen ja aallon pinnan välisen kohtausnopeuden sekä kaarimuodosta riippuvaisen verrannollisuuskertoimen määritykseen. Veneen runkopisteen pystyliike on laskettu siniaallossa strip-teoriaan perustuvalla menetelmällä. Vaimennuskertoimia on muunnettu virtauksen kolmidimensioisuuden sekä kölin ja peräsimen vaikutusten huomioon ottamiseksi. Kohtausnopeuden maksimi on etsitty antamalla oskilloivan veneen kohdata erikorkuisia ja -pituisia epäsymmetrisiä aaltoja ja laskemalla suhteellinen nopeus eri ajanhetkinä. Maksimipaineen ja suhteellisen nopeuden välinen verrannollisuuskerroin on määritetty mittaamalla täysmittakaavassa sekä kohtausnopeus että iskussa syntyvä paine. Venekoon, pääparametrien ja aallonkorkeuden vaikutusta on selvitetty työssä kehitettyä menetelmää soveltaen. Tulokset osoittavat, että valtamerimyrskyissä on mahdollista saavuttaa huomattavan suuria paineita ja että myös veneen liikkeiden resonanssialueella syntyy suurehkoja maksimipaineita (esim. puolitonnarin kaarella 6 1/2 noin 150 kPa). Mitoituspaineena voidaan kuitenkin käyttää huomattavasti pienempää arvoa, koska keskimääräinen paine laidoituspaneelin alueella jää selvästi maksimiarvoa pienemmäksi. Mitoituspaineen pinta-alareduktion teoreettisen taustan selvittäminen ja vahvistaminen mittauksilla on tärkein jatkotutkimusaihe.

AB - Purjevenerungon mitoituksessa kuormien tuntemus on tärkeä osa-alue. Tässä työssä on käsitelty aallokossa syntyviä iskumaisia aaltokuormia sekä laskelmien että täysimittakaavakokeiden avulla. Aaltoiskussa laidoituspaneeliin vaikuttavan paikallisen maksimipaineen laskenta on jaettu kahteen pääongelmaan: runkopisteen ja aallon pinnan välisen kohtausnopeuden sekä kaarimuodosta riippuvaisen verrannollisuuskertoimen määritykseen. Veneen runkopisteen pystyliike on laskettu siniaallossa strip-teoriaan perustuvalla menetelmällä. Vaimennuskertoimia on muunnettu virtauksen kolmidimensioisuuden sekä kölin ja peräsimen vaikutusten huomioon ottamiseksi. Kohtausnopeuden maksimi on etsitty antamalla oskilloivan veneen kohdata erikorkuisia ja -pituisia epäsymmetrisiä aaltoja ja laskemalla suhteellinen nopeus eri ajanhetkinä. Maksimipaineen ja suhteellisen nopeuden välinen verrannollisuuskerroin on määritetty mittaamalla täysmittakaavassa sekä kohtausnopeus että iskussa syntyvä paine. Venekoon, pääparametrien ja aallonkorkeuden vaikutusta on selvitetty työssä kehitettyä menetelmää soveltaen. Tulokset osoittavat, että valtamerimyrskyissä on mahdollista saavuttaa huomattavan suuria paineita ja että myös veneen liikkeiden resonanssialueella syntyy suurehkoja maksimipaineita (esim. puolitonnarin kaarella 6 1/2 noin 150 kPa). Mitoituspaineena voidaan kuitenkin käyttää huomattavasti pienempää arvoa, koska keskimääräinen paine laidoituspaneelin alueella jää selvästi maksimiarvoa pienemmäksi. Mitoituspaineen pinta-alareduktion teoreettisen taustan selvittäminen ja vahvistaminen mittauksilla on tärkein jatkotutkimusaihe.

KW - boats

KW - hulls (structures)

KW - loads

KW - waves

M3 - Report

SN - 951-38-2848-4

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hentinen M. Purjeveneeseen kohdistuvat iskumaiset aaltokuormat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 108 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 715).