@book{4106e6be422a4eec8cb6ce29f46069ad,
title = "Putkipalkkien ja korkealujuuksisten ter{\"a}sten k{\"a}ytt{\"o} ajoneuvorakenteissa",
abstract = "Ajoneuvorakenteisiin kohdistuvat kuormitukset ovat p{\"a}{\"a}asiassa v{\"a}sytt{\"a}vi{\"a}, joten on v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}t{\"o}nt{\"a} mitoittaa ne my{\"o}s v{\"a}symiskest{\"a}vyyden mukaan. V{\"a}symiskestoik{\"a}{\"a} voidaan parantaa huomattavasti suunnitteluvaiheessa, vaikka todellisia ajonaikaisia rasituksia ei viel{\"a} tarkasti tunnetakaan. Ajoneuvorakenteiden suunnitteluvaiheessa tarvittavia kuormituksia ja rasituksia voidaan selvitt{\"a}{\"a} simulointimenetelmien tai prototyyppivaiheen kentt{\"a}mittausten avulla. Kuitenkin kaikkien rasituksia aiheuttavien parametrien huomioon ottaminen etuk{\"a}teen on k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} mahdotonta. Putkipalkkiliitoksille soveltuu parhaiten hot spot -v{\"a}symismitoitusmenetelm{\"a} ja tietyiss{\"a} tapauksissa my{\"o}s nimellisten j{\"a}nnitysten menetelm{\"a}, jonka j{\"a}nnityskonsentraatiokertoimet (SCF) saadaan kirjallisuudesta, PC-ohjelmista tai FEM-laskelmien avulla. Putkipalkkien lujuusteknisi{\"a} ominaisuuksia voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} monipuolisesti ajoneuvorakenteissa. Hyv{\"a}n taivutus- ja v{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a}ykkyyden vuoksi putkipalkit soveltuvat moniin k{\"a}ytt{\"o}kohteisiin. Laaja mittavalikoima tukee painon optimointia ja helpottaa suunnittelua. Valmistuksen aikainen k{\"a}sittely, ruostesuojaus ja kokoonpano helpottuvat sek{\"a} siirto- ja k{\"a}ytt{\"o}kustannukset pienenev{\"a}t. Putkipalkkien k{\"a}yt{\"o}ll{\"a} rungossa p{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a}n helposti joko ajo-ominaisuuksien tai kest{\"a}vyyden kannalta riitt{\"a}v{\"a}{\"a}n v{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a}ykkyyteen. My{\"o}s korirakenteissa on mahdollista hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} putkipalkkien ominaisuuksia, sill{\"a} turvarakenteilta vaadittava kuormankantokyky ja energian absorbointikyky on putkipalkeilla hyv{\"a}. V{\"a}{\"a}nn{\"o}n mukaan joustavissa rakenteissa putkipalkin suuri v{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a}ykkyys saattaa aiheuttaa paikallisia rasituksia, jotka on otettava mitoituksessa huomioon. Lujien ter{\"a}sten k{\"a}yt{\"o}st{\"a} on l{\"a}hinn{\"a} tarkasteltu niiden soveltuvuutta v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}sti kuormitettuihin rakenteisiin. Tietyin rajoituksin lujien ter{\"a}sten parempaa staattista kest{\"a}vyytt{\"a} voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} my{\"o}s v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}sti kuormitetuissa rakenteissa. T{\"a}ll{\"o}in rakenteen tai komponentin kuormituskertym{\"a}n muoto on ratkaisevaa. Mik{\"a}li suuria kuormitusvaihteluita on v{\"a}h{\"a}n ja staattisen keskij{\"a}nnityksen suhde j{\"a}nnitysvaihteluihin on suuri, voidaan parempaa staattista lujuutta hy{\"o}dynt{\"a}{\"a}. Uusimpia tuloksia lujien ter{\"a}sten k{\"a}yt{\"o}st{\"a} v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}sti kuormitetuissa rakenteissa on tarkasteltu mm. t{\"a}t{\"a} tutkimusta rahoittaneen NI-projektin loppuraportin ja k{\"a}ynniss{\"a} olevien muiden tutkimusprojektien tulosten avulla.",
keywords = "vehicles, structural loads, constructions, hollow section tubes, high strength steel, fatigue design, fatigue loads, rectangular structures, circular structures, static strength, real duty stresses",
author = "Asko K{\"a}h{\"o}nen and Valtteri P{\"a}rssinen and Reijo Ilvonen and Aslak Siljander",
note = "Project code: V9SU00148 ",
year = "1999",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5625-9",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2008",
address = "Finland",
}