Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa

Translated title of the contribution: QFD in construction

Antti Lakka, Petri Laurikka, Mikko Vainio

Research output: Book/ReportReport

Abstract

QFD:n soveltaminen rakentamiseen -projektin tavoitteena oli soveltaa muussa teollisuudessa hyväksi havaittua asiakaslähtöisen suunnittelun menetelmää ja sovittaa menetelmä suomalaiseen rakentamisen projektikäytäntöön. QFD-menetelmä on kehitetty apuvälineeksi asiakasvaatimusten ja tuoteominaisuuksien hallintaa varten ja sen avulla suunnitteluprosessia on pystytty nopeuttamaan ja parantamaan sen osumatarkkuutta. Menetelmä soveltuu rakentamisessa mm. seuraaviin tarkoituksiin: 1. Rakennushanke · hankesuunnittelussa suunnittelutavoitteiden asettaminen · erikoissuunnittelussa asiakkaan tavallisuudesta poikkeavan vaatimuksen täyttäminen 2. Rakennusyrityksen kehittämiseen · strateginen suunnittelu · tuotekehitys · toiminnan kehittäminen. Tutkimuksessa QFD:tä sovellettiin todellisissa rakennusprojekteissa. Testikohteiksi valittiin seuraavat rakennusprojektin vaiheet: 1. Asuinkerrostalon hankesuunnittelu 2. Suuren toimistorakennuskohteen ravintolan suunnittelu 3. Teollisuusrakennuksen rakennesuunnittelu. Sovellettaessa QFD:tä rakennushankkeisiin menetelmä on erityisesti projektipäällikön johtamisen apuväline. Suurin hyöty menetelmästä on, että projektipäälliköllä on käytettävissään systemaattinen menetelmä koota ja analysoida asiakkaan tarpeita. Tarpeiden selvittäminen on soveltamisen kriittisin vaihe, johon käytetään erilaisia menetelmiä. Näitä ovat haastattelu, tiimityöskentely, kysely ja näiden erilaiset yhdistelmät. QFD-työskentely pakottaa asiakkaan keskittymään tulevaan tilaansa ja siihen kohdistuviin vaatimuksiin. QFD ei korvaa asiantuntemusta. Menetelmän lisäarvo asiantuntijalle on, että sen avulla pystyy tunnistamaan kaikkein kriittisimmät asiakasvaatimukset ja löytämään niitä vastaavat ominaisuudet. Toisaalta matriisi muodostaa dokumentin, josta ilmenee tehtyjen päätösten perusteet vielä jälkikäteenkin. Tässä tutkimuksessa ei pyritty kehittämään koko rakennusta kattavaa ominaisuusjärjestelmää. Kolmen sovelluskohteen kokemukset vahvistivat käsitystä, että menetelmää sovellettaessa kannattaa matriisin koko rajata alle 30 riviin tai sarakkeeseen. Projektin yhteydessä kehitettiin QFD-Laatutalo-sovellus, jonka avulla voidaan täyttää ja hallita QFD-matriisia. Excel-taulukkolaskentaohjelman päälle laadittu sovellus osoittautui oivalliseksi työkaluksi hallita QFD-matriisia. Sen etuja ovat mm. helppokäyttöisyys, taulukon vapaa muokattavuus ja sovelluksen helppo levitettävyys.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages75
ISBN (Electronic)951-38-6719-6
ISBN (Print)951-38-4840-X
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1685
ISSN1235-0605

Fingerprint

Pediculus

Keywords

  • construction
  • quality
  • requirements
  • design
  • product development
  • methods
  • customer-oriented
  • project
  • management

Cite this

Lakka, A., Laurikka, P., & Vainio, M. (1995). Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1685
Lakka, Antti ; Laurikka, Petri ; Vainio, Mikko. / Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 75 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1685).
@book{43de2ed6e6514ccc8e3e1295ef8f68b0,
title = "Asiakasl{\"a}ht{\"o}inen suunnittelu QFD rakentamisessa",
abstract = "QFD:n soveltaminen rakentamiseen -projektin tavoitteena oli soveltaa muussa teollisuudessa hyv{\"a}ksi havaittua asiakasl{\"a}ht{\"o}isen suunnittelun menetelm{\"a}{\"a} ja sovittaa menetelm{\"a} suomalaiseen rakentamisen projektik{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n. QFD-menetelm{\"a} on kehitetty apuv{\"a}lineeksi asiakasvaatimusten ja tuoteominaisuuksien hallintaa varten ja sen avulla suunnitteluprosessia on pystytty nopeuttamaan ja parantamaan sen osumatarkkuutta. Menetelm{\"a} soveltuu rakentamisessa mm. seuraaviin tarkoituksiin: 1. Rakennushanke · hankesuunnittelussa suunnittelutavoitteiden asettaminen · erikoissuunnittelussa asiakkaan tavallisuudesta poikkeavan vaatimuksen t{\"a}ytt{\"a}minen 2. Rakennusyrityksen kehitt{\"a}miseen · strateginen suunnittelu · tuotekehitys · toiminnan kehitt{\"a}minen. Tutkimuksessa QFD:t{\"a} sovellettiin todellisissa rakennusprojekteissa. Testikohteiksi valittiin seuraavat rakennusprojektin vaiheet: 1. Asuinkerrostalon hankesuunnittelu 2. Suuren toimistorakennuskohteen ravintolan suunnittelu 3. Teollisuusrakennuksen rakennesuunnittelu. Sovellettaessa QFD:t{\"a} rakennushankkeisiin menetelm{\"a} on erityisesti projektip{\"a}{\"a}llik{\"o}n johtamisen apuv{\"a}line. Suurin hy{\"o}ty menetelm{\"a}st{\"a} on, ett{\"a} projektip{\"a}{\"a}llik{\"o}ll{\"a} on k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a}{\"a}n systemaattinen menetelm{\"a} koota ja analysoida asiakkaan tarpeita. Tarpeiden selvitt{\"a}minen on soveltamisen kriittisin vaihe, johon k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n erilaisia menetelmi{\"a}. N{\"a}it{\"a} ovat haastattelu, tiimity{\"o}skentely, kysely ja n{\"a}iden erilaiset yhdistelm{\"a}t. QFD-ty{\"o}skentely pakottaa asiakkaan keskittym{\"a}{\"a}n tulevaan tilaansa ja siihen kohdistuviin vaatimuksiin. QFD ei korvaa asiantuntemusta. Menetelm{\"a}n lis{\"a}arvo asiantuntijalle on, ett{\"a} sen avulla pystyy tunnistamaan kaikkein kriittisimm{\"a}t asiakasvaatimukset ja l{\"o}yt{\"a}m{\"a}{\"a}n niit{\"a} vastaavat ominaisuudet. Toisaalta matriisi muodostaa dokumentin, josta ilmenee tehtyjen p{\"a}{\"a}t{\"o}sten perusteet viel{\"a} j{\"a}lkik{\"a}teenkin. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa ei pyritty kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n koko rakennusta kattavaa ominaisuusj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. Kolmen sovelluskohteen kokemukset vahvistivat k{\"a}sityst{\"a}, ett{\"a} menetelm{\"a}{\"a} sovellettaessa kannattaa matriisin koko rajata alle 30 riviin tai sarakkeeseen. Projektin yhteydess{\"a} kehitettiin QFD-Laatutalo-sovellus, jonka avulla voidaan t{\"a}ytt{\"a}{\"a} ja hallita QFD-matriisia. Excel-taulukkolaskentaohjelman p{\"a}{\"a}lle laadittu sovellus osoittautui oivalliseksi ty{\"o}kaluksi hallita QFD-matriisia. Sen etuja ovat mm. helppok{\"a}ytt{\"o}isyys, taulukon vapaa muokattavuus ja sovelluksen helppo levitett{\"a}vyys.",
keywords = "construction, quality, requirements, design, product development, methods, customer-oriented, project, management",
author = "Antti Lakka and Petri Laurikka and Mikko Vainio",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4840-X",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1685",
address = "Finland",

}

Lakka, A, Laurikka, P & Vainio, M 1995, Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1685, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa. / Lakka, Antti; Laurikka, Petri; Vainio, Mikko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 75 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1685).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa

AU - Lakka, Antti

AU - Laurikka, Petri

AU - Vainio, Mikko

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - QFD:n soveltaminen rakentamiseen -projektin tavoitteena oli soveltaa muussa teollisuudessa hyväksi havaittua asiakaslähtöisen suunnittelun menetelmää ja sovittaa menetelmä suomalaiseen rakentamisen projektikäytäntöön. QFD-menetelmä on kehitetty apuvälineeksi asiakasvaatimusten ja tuoteominaisuuksien hallintaa varten ja sen avulla suunnitteluprosessia on pystytty nopeuttamaan ja parantamaan sen osumatarkkuutta. Menetelmä soveltuu rakentamisessa mm. seuraaviin tarkoituksiin: 1. Rakennushanke · hankesuunnittelussa suunnittelutavoitteiden asettaminen · erikoissuunnittelussa asiakkaan tavallisuudesta poikkeavan vaatimuksen täyttäminen 2. Rakennusyrityksen kehittämiseen · strateginen suunnittelu · tuotekehitys · toiminnan kehittäminen. Tutkimuksessa QFD:tä sovellettiin todellisissa rakennusprojekteissa. Testikohteiksi valittiin seuraavat rakennusprojektin vaiheet: 1. Asuinkerrostalon hankesuunnittelu 2. Suuren toimistorakennuskohteen ravintolan suunnittelu 3. Teollisuusrakennuksen rakennesuunnittelu. Sovellettaessa QFD:tä rakennushankkeisiin menetelmä on erityisesti projektipäällikön johtamisen apuväline. Suurin hyöty menetelmästä on, että projektipäälliköllä on käytettävissään systemaattinen menetelmä koota ja analysoida asiakkaan tarpeita. Tarpeiden selvittäminen on soveltamisen kriittisin vaihe, johon käytetään erilaisia menetelmiä. Näitä ovat haastattelu, tiimityöskentely, kysely ja näiden erilaiset yhdistelmät. QFD-työskentely pakottaa asiakkaan keskittymään tulevaan tilaansa ja siihen kohdistuviin vaatimuksiin. QFD ei korvaa asiantuntemusta. Menetelmän lisäarvo asiantuntijalle on, että sen avulla pystyy tunnistamaan kaikkein kriittisimmät asiakasvaatimukset ja löytämään niitä vastaavat ominaisuudet. Toisaalta matriisi muodostaa dokumentin, josta ilmenee tehtyjen päätösten perusteet vielä jälkikäteenkin. Tässä tutkimuksessa ei pyritty kehittämään koko rakennusta kattavaa ominaisuusjärjestelmää. Kolmen sovelluskohteen kokemukset vahvistivat käsitystä, että menetelmää sovellettaessa kannattaa matriisin koko rajata alle 30 riviin tai sarakkeeseen. Projektin yhteydessä kehitettiin QFD-Laatutalo-sovellus, jonka avulla voidaan täyttää ja hallita QFD-matriisia. Excel-taulukkolaskentaohjelman päälle laadittu sovellus osoittautui oivalliseksi työkaluksi hallita QFD-matriisia. Sen etuja ovat mm. helppokäyttöisyys, taulukon vapaa muokattavuus ja sovelluksen helppo levitettävyys.

AB - QFD:n soveltaminen rakentamiseen -projektin tavoitteena oli soveltaa muussa teollisuudessa hyväksi havaittua asiakaslähtöisen suunnittelun menetelmää ja sovittaa menetelmä suomalaiseen rakentamisen projektikäytäntöön. QFD-menetelmä on kehitetty apuvälineeksi asiakasvaatimusten ja tuoteominaisuuksien hallintaa varten ja sen avulla suunnitteluprosessia on pystytty nopeuttamaan ja parantamaan sen osumatarkkuutta. Menetelmä soveltuu rakentamisessa mm. seuraaviin tarkoituksiin: 1. Rakennushanke · hankesuunnittelussa suunnittelutavoitteiden asettaminen · erikoissuunnittelussa asiakkaan tavallisuudesta poikkeavan vaatimuksen täyttäminen 2. Rakennusyrityksen kehittämiseen · strateginen suunnittelu · tuotekehitys · toiminnan kehittäminen. Tutkimuksessa QFD:tä sovellettiin todellisissa rakennusprojekteissa. Testikohteiksi valittiin seuraavat rakennusprojektin vaiheet: 1. Asuinkerrostalon hankesuunnittelu 2. Suuren toimistorakennuskohteen ravintolan suunnittelu 3. Teollisuusrakennuksen rakennesuunnittelu. Sovellettaessa QFD:tä rakennushankkeisiin menetelmä on erityisesti projektipäällikön johtamisen apuväline. Suurin hyöty menetelmästä on, että projektipäälliköllä on käytettävissään systemaattinen menetelmä koota ja analysoida asiakkaan tarpeita. Tarpeiden selvittäminen on soveltamisen kriittisin vaihe, johon käytetään erilaisia menetelmiä. Näitä ovat haastattelu, tiimityöskentely, kysely ja näiden erilaiset yhdistelmät. QFD-työskentely pakottaa asiakkaan keskittymään tulevaan tilaansa ja siihen kohdistuviin vaatimuksiin. QFD ei korvaa asiantuntemusta. Menetelmän lisäarvo asiantuntijalle on, että sen avulla pystyy tunnistamaan kaikkein kriittisimmät asiakasvaatimukset ja löytämään niitä vastaavat ominaisuudet. Toisaalta matriisi muodostaa dokumentin, josta ilmenee tehtyjen päätösten perusteet vielä jälkikäteenkin. Tässä tutkimuksessa ei pyritty kehittämään koko rakennusta kattavaa ominaisuusjärjestelmää. Kolmen sovelluskohteen kokemukset vahvistivat käsitystä, että menetelmää sovellettaessa kannattaa matriisin koko rajata alle 30 riviin tai sarakkeeseen. Projektin yhteydessä kehitettiin QFD-Laatutalo-sovellus, jonka avulla voidaan täyttää ja hallita QFD-matriisia. Excel-taulukkolaskentaohjelman päälle laadittu sovellus osoittautui oivalliseksi työkaluksi hallita QFD-matriisia. Sen etuja ovat mm. helppokäyttöisyys, taulukon vapaa muokattavuus ja sovelluksen helppo levitettävyys.

KW - construction

KW - quality

KW - requirements

KW - design

KW - product development

KW - methods

KW - customer-oriented

KW - project

KW - management

M3 - Report

SN - 951-38-4840-X

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Lakka A, Laurikka P, Vainio M. Asiakaslähtöinen suunnittelu QFD rakentamisessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 75 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1685).