Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla: Vertailututkimus kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä

Antti Seise, Risto Tuominen, Anne Silla

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Radanpidon työt edellyttävät töiden huolellista yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, että työt voidaan tehdä turvallisesti henkilö- ja junaturvallisuutta vaarantamatta ja että töistä aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat mahdollisimman pienet. Tässä tutkimuksessa verrattiin radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa ja rataverkolla liikkuvien yksiköiden paikantamisessa noudatettavia käytäntöjä ja menetelmiä Suomessa ja kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia, Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden käytännöistä kerättiin kustakin maasta valitulle radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle lähetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla. Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja menetelmät ovat pääosin samantapaisia Suomessa ja tarkastelluissa kuudessa muussa maassa. Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja, jotka liittyvät (i) satelliittipaikannuksen käyttöön ratatyön ja liikkuvan kaluston sijainnin määrittämisessä (Iso-Britannia), (ii) ratatyöprosessin ja liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan (Sveitsi), (iii) tietojärjestelmien hyödyntämiseen ratatyölupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv) erityisen työmaakoordinaattorin käyttöön samalla alueella samaan aikaan toteutettavien ratatöiden koordinointiin ja kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi). Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia toimintatapojen ja välineiden ke-hittämiselle Suomessa. Monet niistä liittyvät Suomessa tekeillä olevaan ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sisällytettäväksi ratatyöprosessin kaikki vaiheet niin, että niihin liittyvä tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena olevien toimijoiden käytettäväksi. ETJ-2 järjestelmään suositellaan lisättäväksi myös satelliittipaikannukseen perustuva ratatyömaiden ja radalla liikkuvien yksiköiden sijainnin reaaliaikainen määrittely sekä kartta-käyttöliittymä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages82
    ISBN (Electronic)978-951-38-7994-5
    Publication statusPublished - 2013
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number100
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • railroad
    • track maintenance
    • track work management
    • positioning
    • safety
    • traffic control

    Cite this