TY - BOOK
T1 - Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla
T2 - Vertailututkimus kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä
AU - Seise, Antti
AU - Tuominen, Risto
AU - Silla, Anne
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Radanpidon työt edellyttävät töiden huolellista
yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, että työt
voidaan tehdä turvallisesti henkilö- ja
junaturvallisuutta vaarantamatta ja että töistä
aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat
mahdollisimman pienet. Tässä tutkimuksessa verrattiin
radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa
ja rataverkolla liikkuvien yksiköiden paikantamisessa
noudatettavia käytäntöjä ja menetelmiä Suomessa ja
kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia,
Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden
käytännöistä kerättiin kustakin maasta valitulle
radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle
lähetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla.
Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja
menetelmät ovat pääosin samantapaisia Suomessa ja
tarkastelluissa kuudessa muussa maassa.
Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja,
jotka liittyvät (i) satelliittipaikannuksen käyttöön
ratatyön ja liikkuvan kaluston sijainnin määrittämisessä
(Iso-Britannia), (ii) ratatyöprosessin ja
liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan
(Sveitsi), (iii) tietojärjestelmien hyödyntämiseen
ratatyölupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv)
erityisen työmaakoordinaattorin käyttöön samalla alueella
samaan aikaan toteutettavien ratatöiden koordinointiin ja
kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi).
Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia
toimintatapojen ja välineiden ke-hittämiselle Suomessa.
Monet niistä liittyvät Suomessa tekeillä olevaan
ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sisällytettäväksi
ratatyöprosessin kaikki vaiheet niin, että niihin
liittyvä tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena
olevien toimijoiden käytettäväksi. ETJ-2 järjestelmään
suositellaan lisättäväksi myös satelliittipaikannukseen
perustuva ratatyömaiden ja radalla liikkuvien yksiköiden
sijainnin reaaliaikainen määrittely sekä
kartta-käyttöliittymä.
AB - Radanpidon työt edellyttävät töiden huolellista
yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, että työt
voidaan tehdä turvallisesti henkilö- ja
junaturvallisuutta vaarantamatta ja että töistä
aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat
mahdollisimman pienet. Tässä tutkimuksessa verrattiin
radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa
ja rataverkolla liikkuvien yksiköiden paikantamisessa
noudatettavia käytäntöjä ja menetelmiä Suomessa ja
kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia,
Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden
käytännöistä kerättiin kustakin maasta valitulle
radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle
lähetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla.
Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja
menetelmät ovat pääosin samantapaisia Suomessa ja
tarkastelluissa kuudessa muussa maassa.
Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja,
jotka liittyvät (i) satelliittipaikannuksen käyttöön
ratatyön ja liikkuvan kaluston sijainnin määrittämisessä
(Iso-Britannia), (ii) ratatyöprosessin ja
liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan
(Sveitsi), (iii) tietojärjestelmien hyödyntämiseen
ratatyölupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv)
erityisen työmaakoordinaattorin käyttöön samalla alueella
samaan aikaan toteutettavien ratatöiden koordinointiin ja
kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi).
Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia
toimintatapojen ja välineiden ke-hittämiselle Suomessa.
Monet niistä liittyvät Suomessa tekeillä olevaan
ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sisällytettäväksi
ratatyöprosessin kaikki vaiheet niin, että niihin
liittyvä tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena
olevien toimijoiden käytettäväksi. ETJ-2 järjestelmään
suositellaan lisättäväksi myös satelliittipaikannukseen
perustuva ratatyömaiden ja radalla liikkuvien yksiköiden
sijainnin reaaliaikainen määrittely sekä
kartta-käyttöliittymä.
KW - railroad
KW - track maintenance
KW - track work management
KW - positioning
KW - safety
KW - traffic control
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -