Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla: Vertailututkimus kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä

Antti Seise, Risto Tuominen, Anne Silla

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Radanpidon työt edellyttävät töiden huolellista yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, että työt voidaan tehdä turvallisesti henkilö- ja junaturvallisuutta vaarantamatta ja että töistä aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat mahdollisimman pienet. Tässä tutkimuksessa verrattiin radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa ja rataverkolla liikkuvien yksiköiden paikantamisessa noudatettavia käytäntöjä ja menetelmiä Suomessa ja kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia, Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden käytännöistä kerättiin kustakin maasta valitulle radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle lähetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla. Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja menetelmät ovat pääosin samantapaisia Suomessa ja tarkastelluissa kuudessa muussa maassa. Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja, jotka liittyvät (i) satelliittipaikannuksen käyttöön ratatyön ja liikkuvan kaluston sijainnin määrittämisessä (Iso-Britannia), (ii) ratatyöprosessin ja liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan (Sveitsi), (iii) tietojärjestelmien hyödyntämiseen ratatyölupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv) erityisen työmaakoordinaattorin käyttöön samalla alueella samaan aikaan toteutettavien ratatöiden koordinointiin ja kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi). Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia toimintatapojen ja välineiden ke-hittämiselle Suomessa. Monet niistä liittyvät Suomessa tekeillä olevaan ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sisällytettäväksi ratatyöprosessin kaikki vaiheet niin, että niihin liittyvä tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena olevien toimijoiden käytettäväksi. ETJ-2 järjestelmään suositellaan lisättäväksi myös satelliittipaikannukseen perustuva ratatyömaiden ja radalla liikkuvien yksiköiden sijainnin reaaliaikainen määrittely sekä kartta-käyttöliittymä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages82
    ISBN (Electronic)978-951-38-7994-5
    Publication statusPublished - 2013
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number100
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • railroad
    • track maintenance
    • track work management
    • positioning
    • safety
    • traffic control

    Cite this

    Seise, Antti ; Tuominen, Risto ; Silla, Anne. / Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla : Vertailututkimus kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 82 p. (VTT Technology; No. 100).
    @book{8c784b54dd05443391f33a55dd0c2f2d,
    title = "Radanpidon t{\"o}iden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksik{\"o}iden paikantaminen rataverkolla: Vertailututkimus kansainv{\"a}lisist{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ist{\"a} ja menetelmist{\"a}",
    abstract = "Radanpidon ty{\"o}t edellytt{\"a}v{\"a}t t{\"o}iden huolellista yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, ett{\"a} ty{\"o}t voidaan tehd{\"a} turvallisesti henkil{\"o}- ja junaturvallisuutta vaarantamatta ja ett{\"a} t{\"o}ist{\"a} aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat mahdollisimman pienet. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa verrattiin radanpidon t{\"o}iden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa ja rataverkolla liikkuvien yksik{\"o}iden paikantamisessa noudatettavia k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a} ja menetelmi{\"a} Suomessa ja kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia, Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ist{\"a} ker{\"a}ttiin kustakin maasta valitulle radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle l{\"a}hetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla. Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja menetelm{\"a}t ovat p{\"a}{\"a}osin samantapaisia Suomessa ja tarkastelluissa kuudessa muussa maassa. Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja, jotka liittyv{\"a}t (i) satelliittipaikannuksen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n rataty{\"o}n ja liikkuvan kaluston sijainnin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}misess{\"a} (Iso-Britannia), (ii) rataty{\"o}prosessin ja liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan (Sveitsi), (iii) tietoj{\"a}rjestelmien hy{\"o}dynt{\"a}miseen rataty{\"o}lupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv) erityisen ty{\"o}maakoordinaattorin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n samalla alueella samaan aikaan toteutettavien ratat{\"o}iden koordinointiin ja kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi). Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia toimintatapojen ja v{\"a}lineiden ke-hitt{\"a}miselle Suomessa. Monet niist{\"a} liittyv{\"a}t Suomessa tekeill{\"a} olevaan ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sis{\"a}llytett{\"a}v{\"a}ksi rataty{\"o}prosessin kaikki vaiheet niin, ett{\"a} niihin liittyv{\"a} tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena olevien toimijoiden k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi. ETJ-2 j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n suositellaan lis{\"a}tt{\"a}v{\"a}ksi my{\"o}s satelliittipaikannukseen perustuva rataty{\"o}maiden ja radalla liikkuvien yksik{\"o}iden sijainnin reaaliaikainen m{\"a}{\"a}rittely sek{\"a} kartta-k{\"a}ytt{\"o}liittym{\"a}.",
    keywords = "railroad, track maintenance, track work management, positioning, safety, traffic control",
    author = "Antti Seise and Risto Tuominen and Anne Silla",
    year = "2013",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "100",
    address = "Finland",

    }

    Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla : Vertailututkimus kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä. / Seise, Antti; Tuominen, Risto; Silla, Anne.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 82 p. (VTT Technology; No. 100).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla

    T2 - Vertailututkimus kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä

    AU - Seise, Antti

    AU - Tuominen, Risto

    AU - Silla, Anne

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - Radanpidon työt edellyttävät töiden huolellista yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, että työt voidaan tehdä turvallisesti henkilö- ja junaturvallisuutta vaarantamatta ja että töistä aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat mahdollisimman pienet. Tässä tutkimuksessa verrattiin radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa ja rataverkolla liikkuvien yksiköiden paikantamisessa noudatettavia käytäntöjä ja menetelmiä Suomessa ja kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia, Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden käytännöistä kerättiin kustakin maasta valitulle radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle lähetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla. Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja menetelmät ovat pääosin samantapaisia Suomessa ja tarkastelluissa kuudessa muussa maassa. Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja, jotka liittyvät (i) satelliittipaikannuksen käyttöön ratatyön ja liikkuvan kaluston sijainnin määrittämisessä (Iso-Britannia), (ii) ratatyöprosessin ja liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan (Sveitsi), (iii) tietojärjestelmien hyödyntämiseen ratatyölupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv) erityisen työmaakoordinaattorin käyttöön samalla alueella samaan aikaan toteutettavien ratatöiden koordinointiin ja kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi). Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia toimintatapojen ja välineiden ke-hittämiselle Suomessa. Monet niistä liittyvät Suomessa tekeillä olevaan ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sisällytettäväksi ratatyöprosessin kaikki vaiheet niin, että niihin liittyvä tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena olevien toimijoiden käytettäväksi. ETJ-2 järjestelmään suositellaan lisättäväksi myös satelliittipaikannukseen perustuva ratatyömaiden ja radalla liikkuvien yksiköiden sijainnin reaaliaikainen määrittely sekä kartta-käyttöliittymä.

    AB - Radanpidon työt edellyttävät töiden huolellista yhteensovittamista junaliikenteen kanssa niin, että työt voidaan tehdä turvallisesti henkilö- ja junaturvallisuutta vaarantamatta ja että töistä aiheutuvat haitat liikenteen sujuvuudelle ovat mahdollisimman pienet. Tässä tutkimuksessa verrattiin radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittamisessa ja rataverkolla liikkuvien yksiköiden paikantamisessa noudatettavia käytäntöjä ja menetelmiä Suomessa ja kuudessa muussa Euroopan maassa (Ruotsi, Tanska, Belgia, Ranska, Sveitsi, Iso-Britannia). Tiedot muiden maiden käytännöistä kerättiin kustakin maasta valitulle radanpidon tai liikenteensuunnittelun asiantuntijalle lähetetyn internet-pohjaisen kyselyn avulla. Saatujen vastausten perusteella toimintatavat ja menetelmät ovat pääosin samantapaisia Suomessa ja tarkastelluissa kuudessa muussa maassa. Yksityiskohtaisissa toteutustavoissa on kuitenkin eroja, jotka liittyvät (i) satelliittipaikannuksen käyttöön ratatyön ja liikkuvan kaluston sijainnin määrittämisessä (Iso-Britannia), (ii) ratatyöprosessin ja liiken-teensuunnittelun integroinnin toteutustapaan (Sveitsi), (iii) tietojärjestelmien hyödyntämiseen ratatyölupien hallinnoimisessa (Ranska ja Tanska) ja (iv) erityisen työmaakoordinaattorin käyttöön samalla alueella samaan aikaan toteutettavien ratatöiden koordinointiin ja kokonaistilanteen hallintaan (Sveitsi ja Ruotsi). Vastausten perusteella tunnistettiin useita ehdotuksia toimintatapojen ja välineiden ke-hittämiselle Suomessa. Monet niistä liittyvät Suomessa tekeillä olevaan ETJ-2-sovellukseen, johon suositellaan sisällytettäväksi ratatyöprosessin kaikki vaiheet niin, että niihin liittyvä tieto tulee reaaliaikaisena kaikkien osallisena olevien toimijoiden käytettäväksi. ETJ-2 järjestelmään suositellaan lisättäväksi myös satelliittipaikannukseen perustuva ratatyömaiden ja radalla liikkuvien yksiköiden sijainnin reaaliaikainen määrittely sekä kartta-käyttöliittymä.

    KW - railroad

    KW - track maintenance

    KW - track work management

    KW - positioning

    KW - safety

    KW - traffic control

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Radanpidon töiden ja junaliikenteen yhteensovittaminen ja yksiköiden paikantaminen rataverkolla

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -