Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa

Translated title of the contribution: Radar as applied to evaluation of bridge decks

Hannele Kuosa

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen alkuosa sisältää katsauksen, jossa esitellään maatutkaluotauksessa tarvittava laitteisto ja luotauksen teoreettiset perusteet seka tarkastellaan yleisesti maatutkaluotauksen käyttöä siltakansien tarkastuksessa. Kokeellisessa tutkimuksessa käsitellään tuloksia, joita saatiin kahdeksan sillan maatutkaluotauksessa ja verrataan niitä poranäytetietojen ja joidenkin siltojen vauriokartoitusten antamaan tietoon. Tulosten perusteella maatutkaluotauksella on yleensä mahdollista kartoittaa suojabetonin selvät vaurioalueet, vaikka useita yksittäisiä ongelmia ilmenikin. Lisäksi joissakin silloissa tulos muodostui kokonaisuudessaan virheelliseksi. Tuloksen luotettavuutta on mahdollista parantaa siltakannen poranäytetietojen sekä muun siltakannesta saatavan esitiedon antaman tuen avulla. Tutkimusaineisto sisälsi vain vähän laatan yläosan vauriokohtia. Laatan vaurioiden kartoitus oli nyt saatujen tulosten perusteella ongelmallista. Asfaltin ja suojabetonin kerrospaksuuksien määrittämiseen maatutkaluotaus soveltuu melko hyvin erityisesti, jos käytettävissä on esimerkiksi joistakin poranäytteistä saadut tiedot kerrospaksuuksista. Tämän tutkimuksen perusteella maatutkaluotaus ei vielä sovellu laajamittaisesti käytettäväksi Suomessa siltakansien tarkastusmenetelmänä. Sitä on kuitenkin mahdollista kehittää edelleen etsimällä ratkaisut nyt ilmenneisiin ongelmiin. Myös uusien laitteistojen ja analysointiohjelmien ja -menettelytapojen avulla tulosta voitaneen parantaa. Tämä edellyttää jatkotutkimuksia Suomen silloilla, jotta myös ulkomailta saatava tieto ja uudet laitteistot ovat hyödynnettävissä. Lisäksi on oleellista selvitää, minkä vauriokartoituksen ja muun maatutkaluotauksessa saatavan tiedon tarkkuustason toivotaan olevan suhteessa luotaukseen ja tulosten analysointiin käytettävään työmäärään.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages82
ISBN (Print)951-38-4375-0
Publication statusPublished - 1993
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1481
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

mink
radar

Keywords

  • radar detection
  • radar equipment
  • penetration tests
  • reviews
  • inspection
  • bridge decks
  • pavements
  • condition monitoring
  • covering
  • surface defects
  • damage
  • surveys
  • utilization
  • reliability
  • thickness
  • bituminous concretes

Cite this

Kuosa, H. (1993). Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1481
Kuosa, Hannele. / Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 82 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1481).
@book{e8eb25c8a5da404ea5307b08942abaca,
title = "Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa",
abstract = "Tutkimuksen alkuosa sis{\"a}lt{\"a}{\"a} katsauksen, jossa esitell{\"a}{\"a}n maatutkaluotauksessa tarvittava laitteisto ja luotauksen teoreettiset perusteet seka tarkastellaan yleisesti maatutkaluotauksen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} siltakansien tarkastuksessa. Kokeellisessa tutkimuksessa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n tuloksia, joita saatiin kahdeksan sillan maatutkaluotauksessa ja verrataan niit{\"a} poran{\"a}ytetietojen ja joidenkin siltojen vauriokartoitusten antamaan tietoon. Tulosten perusteella maatutkaluotauksella on yleens{\"a} mahdollista kartoittaa suojabetonin selv{\"a}t vaurioalueet, vaikka useita yksitt{\"a}isi{\"a} ongelmia ilmenikin. Lis{\"a}ksi joissakin silloissa tulos muodostui kokonaisuudessaan virheelliseksi. Tuloksen luotettavuutta on mahdollista parantaa siltakannen poran{\"a}ytetietojen sek{\"a} muun siltakannesta saatavan esitiedon antaman tuen avulla. Tutkimusaineisto sis{\"a}lsi vain v{\"a}h{\"a}n laatan yl{\"a}osan vauriokohtia. Laatan vaurioiden kartoitus oli nyt saatujen tulosten perusteella ongelmallista. Asfaltin ja suojabetonin kerrospaksuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen maatutkaluotaus soveltuu melko hyvin erityisesti, jos k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} on esimerkiksi joistakin poran{\"a}ytteist{\"a} saadut tiedot kerrospaksuuksista. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen perusteella maatutkaluotaus ei viel{\"a} sovellu laajamittaisesti k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi Suomessa siltakansien tarkastusmenetelm{\"a}n{\"a}. Sit{\"a} on kuitenkin mahdollista kehitt{\"a}{\"a} edelleen etsim{\"a}ll{\"a} ratkaisut nyt ilmenneisiin ongelmiin. My{\"o}s uusien laitteistojen ja analysointiohjelmien ja -menettelytapojen avulla tulosta voitaneen parantaa. T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} jatkotutkimuksia Suomen silloilla, jotta my{\"o}s ulkomailta saatava tieto ja uudet laitteistot ovat hy{\"o}dynnett{\"a}viss{\"a}. Lis{\"a}ksi on oleellista selvit{\"a}{\"a}, mink{\"a} vauriokartoituksen ja muun maatutkaluotauksessa saatavan tiedon tarkkuustason toivotaan olevan suhteessa luotaukseen ja tulosten analysointiin k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}{\"a}n ty{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n.",
keywords = "radar detection, radar equipment, penetration tests, reviews, inspection, bridge decks, pavements, condition monitoring, covering, surface defects, damage, surveys, utilization, reliability, thickness, bituminous concretes",
author = "Hannele Kuosa",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4375-0",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1481",
address = "Finland",

}

Kuosa, H 1993, Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1481, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa. / Kuosa, Hannele.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 82 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1481).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa

AU - Kuosa, Hannele

PY - 1993

Y1 - 1993

N2 - Tutkimuksen alkuosa sisältää katsauksen, jossa esitellään maatutkaluotauksessa tarvittava laitteisto ja luotauksen teoreettiset perusteet seka tarkastellaan yleisesti maatutkaluotauksen käyttöä siltakansien tarkastuksessa. Kokeellisessa tutkimuksessa käsitellään tuloksia, joita saatiin kahdeksan sillan maatutkaluotauksessa ja verrataan niitä poranäytetietojen ja joidenkin siltojen vauriokartoitusten antamaan tietoon. Tulosten perusteella maatutkaluotauksella on yleensä mahdollista kartoittaa suojabetonin selvät vaurioalueet, vaikka useita yksittäisiä ongelmia ilmenikin. Lisäksi joissakin silloissa tulos muodostui kokonaisuudessaan virheelliseksi. Tuloksen luotettavuutta on mahdollista parantaa siltakannen poranäytetietojen sekä muun siltakannesta saatavan esitiedon antaman tuen avulla. Tutkimusaineisto sisälsi vain vähän laatan yläosan vauriokohtia. Laatan vaurioiden kartoitus oli nyt saatujen tulosten perusteella ongelmallista. Asfaltin ja suojabetonin kerrospaksuuksien määrittämiseen maatutkaluotaus soveltuu melko hyvin erityisesti, jos käytettävissä on esimerkiksi joistakin poranäytteistä saadut tiedot kerrospaksuuksista. Tämän tutkimuksen perusteella maatutkaluotaus ei vielä sovellu laajamittaisesti käytettäväksi Suomessa siltakansien tarkastusmenetelmänä. Sitä on kuitenkin mahdollista kehittää edelleen etsimällä ratkaisut nyt ilmenneisiin ongelmiin. Myös uusien laitteistojen ja analysointiohjelmien ja -menettelytapojen avulla tulosta voitaneen parantaa. Tämä edellyttää jatkotutkimuksia Suomen silloilla, jotta myös ulkomailta saatava tieto ja uudet laitteistot ovat hyödynnettävissä. Lisäksi on oleellista selvitää, minkä vauriokartoituksen ja muun maatutkaluotauksessa saatavan tiedon tarkkuustason toivotaan olevan suhteessa luotaukseen ja tulosten analysointiin käytettävään työmäärään.

AB - Tutkimuksen alkuosa sisältää katsauksen, jossa esitellään maatutkaluotauksessa tarvittava laitteisto ja luotauksen teoreettiset perusteet seka tarkastellaan yleisesti maatutkaluotauksen käyttöä siltakansien tarkastuksessa. Kokeellisessa tutkimuksessa käsitellään tuloksia, joita saatiin kahdeksan sillan maatutkaluotauksessa ja verrataan niitä poranäytetietojen ja joidenkin siltojen vauriokartoitusten antamaan tietoon. Tulosten perusteella maatutkaluotauksella on yleensä mahdollista kartoittaa suojabetonin selvät vaurioalueet, vaikka useita yksittäisiä ongelmia ilmenikin. Lisäksi joissakin silloissa tulos muodostui kokonaisuudessaan virheelliseksi. Tuloksen luotettavuutta on mahdollista parantaa siltakannen poranäytetietojen sekä muun siltakannesta saatavan esitiedon antaman tuen avulla. Tutkimusaineisto sisälsi vain vähän laatan yläosan vauriokohtia. Laatan vaurioiden kartoitus oli nyt saatujen tulosten perusteella ongelmallista. Asfaltin ja suojabetonin kerrospaksuuksien määrittämiseen maatutkaluotaus soveltuu melko hyvin erityisesti, jos käytettävissä on esimerkiksi joistakin poranäytteistä saadut tiedot kerrospaksuuksista. Tämän tutkimuksen perusteella maatutkaluotaus ei vielä sovellu laajamittaisesti käytettäväksi Suomessa siltakansien tarkastusmenetelmänä. Sitä on kuitenkin mahdollista kehittää edelleen etsimällä ratkaisut nyt ilmenneisiin ongelmiin. Myös uusien laitteistojen ja analysointiohjelmien ja -menettelytapojen avulla tulosta voitaneen parantaa. Tämä edellyttää jatkotutkimuksia Suomen silloilla, jotta myös ulkomailta saatava tieto ja uudet laitteistot ovat hyödynnettävissä. Lisäksi on oleellista selvitää, minkä vauriokartoituksen ja muun maatutkaluotauksessa saatavan tiedon tarkkuustason toivotaan olevan suhteessa luotaukseen ja tulosten analysointiin käytettävään työmäärään.

KW - radar detection

KW - radar equipment

KW - penetration tests

KW - reviews

KW - inspection

KW - bridge decks

KW - pavements

KW - condition monitoring

KW - covering

KW - surface defects

KW - damage

KW - surveys

KW - utilization

KW - reliability

KW - thickness

KW - bituminous concretes

M3 - Report

SN - 951-38-4375-0

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kuosa H. Maatutkaluotaus siltakansien tarkastuksessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 82 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1481).