@book{e3b28d13f1f14d7d9dc2abb398f07e4a,
title = "Raideliikennemelun laskentamallin parametrit",
abstract = "Yhteispohjoismainen raideliikennemelun laskentamalli julkaistiin Suomessa vuonna 1986. Laskentamallissa junan meluemissiota kuvaava ns. l{\"a}ht{\"o}arvo perustuu lukuisiin Norjassa ja Tanskassa tehtyihin mittauksiin sek{\"a} muissa maissa k{\"a}ytettyihin laskentamalleihin. Koska l{\"a}ht{\"o}arvo riippuu junan tyypist{\"a}, Suomen junakalustolle tehtiin ennen laskentamallin julkaisemista tarkistusmittauksia. N{\"a}iden perusteella saatiin junatyyppikorjaukset yleisimmille Suomessa k{\"a}ytetyille junatyypeille. Vuonna 1993 VTT suoritti suuren joukon junien ohiajojen aiheuttaman melun mittauksia. Mittausaineistoon perustuen tutkimuksessa m{\"a}{\"a}ritettiin yhteispohjoismaisen raideliikennemelun laskentamallin junaan ja rataan liittyv{\"a}t parametrit sek{\"a} ekvivalentti- ett{\"a} enimm{\"a}istasolle noin 350 junan ohiajon mittaustulosten perusteella. Tarkasteltavat parametrit ovat nopeuskorjaus, junatyyppikorjaus, pituuskorjaus sek{\"a} uutena mahdollisena korjauksena kiskokorjaus. T{\"a}m{\"a}n lis{\"a}ksi tutkittiin, miten Suomessa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat junat on jaoteltava eri ryhmiin, jotta laskentamallin joustava k{\"a}ytt{\"o} olisi mahdollista. Mittausaineiston perusteella todettiin, ett{\"a} junan k{\"a}ytt{\"a}m{\"a} raide vaikuttaa junan meluemissioon niin paljon, ett{\"a} laskentamalliin tulisi lis{\"a}t{\"a} t{\"a}m{\"a} huomioon ottava korjaus. Tutkimuksessa m{\"a}{\"a}ritettiin alustavat kiskokorjaukset mittauksissa k{\"a}ytetyille raiteille ja n{\"a}iden perusteella muodostettiin hyv{\"a}kuntoista raidetta vastaavat junatyyppikorjaukset nykyisin Suomessa yleisesti k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} oleville junatyypeille. Laskentamallissa k{\"a}ytettyj{\"a} parametrej{\"a} verrattiin mittausaineiston perusteella m{\"a}{\"a}ritettyihin vastaaviin parametreihin ja todettiin, ett{\"a} junan aiheuttaman melun nopeusriippuvuutta kuvaava ns. nopeuskorjaus on laskentamallia jonkin verran pienemm{\"a}ll{\"a} nopeusalueella vain hieman laskentamallista poikkeava. Pituuskorjaus on puolestaan mittausaineistoon perustuen l{\"a}hes yht{\"a}pit{\"a}v{\"a} laskentamallin kanssa. Suomessa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat s{\"a}hk{\"o}junatyypit jaettiin kolmeen ryhm{\"a}{\"a}n siten, ett{\"a} jokaiseen ryhm{\"a}{\"a}n kuluvia junia voidaan laskentamallissa tarkastella melun kannalta samalla tavalla. Tutkimukseen eiv{\"a}t sis{\"a}lly dieseljunat.",
keywords = "noise (sound), railroads, mathematical models, computation, calculation, methods, trains, measurement, railroad tracks",
author = "Raimo Eurasto",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4873-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1718",
address = "Finland",
}