Rajavoitelu: Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa

Päivi Koponen, Matti Kytö, Erkki Kuusisto, Olli Ylöstalo

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Voiteluaineiden vertailukokeissa tutkittiin erilaisten hydiauliöljyjen ja teollisuuden vaihteistoöljyjen rajavoiteluominaisuuksia. Voiteluaineet koostuivat pääosin kahdesta mineraalisesta perusöljystä (viskositeettiluokat ISO VG 32 ja ISO VG 150), joihin oli lisätty erilaisia kulumisenestolisäaineita. Lisäksi voiteluaineina käytettiin lisäaineistamattomia ja lisäaineistettuja kasviöljyjä, synteettisiä polyalfaolefiineja ja synteettisiä estereitä. Noin 20 koeöljyn kulumisenesto- ja kitkaominaisuuksia mitattn sekä standardikoelaittein että kahdella modifioidulla liukulaakeripenkillä. Toinen liukulaakeripenkeistä toimi kylmässä, ts. +20 - 40 °C:n lämpötiloissa. Lisäaineiden toimintaa selvitettiin myös tarkastelemalla liukulaakerikokeiden koekappaleita SEM-mikroskoo-pilla. Rajavoitelukokeissa lisäaineiden merkitys tuli selvästi esiin. Eri lisäaineiden suorituskykyerot pienimmillä kuormilla olivat useimmiten pienet. Ankarimmissa olosuhteissa kaikki lisäaineet eivät enää suojanneet kulumiselta. Eroja oli myös perusöljyjen välillä. Nopeasti reagoivat lisäaineet menestyivät paremmin lyhytaikaisissa kokeissa, joissa koeolosuhteet olivat ankarat. Erilaiset sinkkiditiofosfaatit ja rikkifosforiyhdisteet ovat yleisimpiä kulumisenesto- ja korkeapainelisäaineita. Lisäaineiden toimivuudesta kylmässä (0 - -60 °C) ei saatu todisteita SEM-mikroskoopilla tehdyissä analyyseissä. Koetulokset antavat kuitenkin viitteitä lisäaineiden toimivuudesta myös kylmissä oloissa. Riittävän korkean paikallisen lämpötilan sanotaan olevan lisäaineiden suojausreaktioiden käynnistymisen edellytys. Lyhytaikaisissa standardikokeissa havaittiin eroja voiteluaineiden kulumisenesto-ominaisuuksissa ainoastaan ääriolosuhteissa. Liukulaakerikokeissa toimittiin lähempänä todellisia olosuhteita, mutta voiteluaineiden rajavoiteluominaisuuksia jouduttiin tarkastelemaan lähinnä kitkaominaisuuksien pohjalta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages80
    ISBN (Print)951-38-2779-8
    Publication statusPublished - 1987
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number663
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • boundary lubrication
    • plain bearings

    Cite this

    Koponen, P., Kytö, M., Kuusisto, E., & Ylöstalo, O. (1987). Rajavoitelu: Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 663
    Koponen, Päivi ; Kytö, Matti ; Kuusisto, Erkki ; Ylöstalo, Olli. / Rajavoitelu : Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 663).
    @book{fe1d01542272487ea52a133532365c00,
    title = "Rajavoitelu: Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n l{\"a}mp{\"o}tiloissa",
    abstract = "Voiteluaineiden vertailukokeissa tutkittiin erilaisten hydiauli{\"o}ljyjen ja teollisuuden vaihteisto{\"o}ljyjen rajavoiteluominaisuuksia. Voiteluaineet koostuivat p{\"a}{\"a}osin kahdesta mineraalisesta perus{\"o}ljyst{\"a} (viskositeettiluokat ISO VG 32 ja ISO VG 150), joihin oli lis{\"a}tty erilaisia kulumisenestolis{\"a}aineita. Lis{\"a}ksi voiteluaineina k{\"a}ytettiin lis{\"a}aineistamattomia ja lis{\"a}aineistettuja kasvi{\"o}ljyj{\"a}, synteettisi{\"a} polyalfaolefiineja ja synteettisi{\"a} estereit{\"a}. Noin 20 koe{\"o}ljyn kulumisenesto- ja kitkaominaisuuksia mitattn sek{\"a} standardikoelaittein ett{\"a} kahdella modifioidulla liukulaakeripenkill{\"a}. Toinen liukulaakeripenkeist{\"a} toimi kylm{\"a}ss{\"a}, ts. +20 - 40 °C:n l{\"a}mp{\"o}tiloissa. Lis{\"a}aineiden toimintaa selvitettiin my{\"o}s tarkastelemalla liukulaakerikokeiden koekappaleita SEM-mikroskoo-pilla. Rajavoitelukokeissa lis{\"a}aineiden merkitys tuli selv{\"a}sti esiin. Eri lis{\"a}aineiden suorituskykyerot pienimmill{\"a} kuormilla olivat useimmiten pienet. Ankarimmissa olosuhteissa kaikki lis{\"a}aineet eiv{\"a}t en{\"a}{\"a} suojanneet kulumiselta. Eroja oli my{\"o}s perus{\"o}ljyjen v{\"a}lill{\"a}. Nopeasti reagoivat lis{\"a}aineet menestyiv{\"a}t paremmin lyhytaikaisissa kokeissa, joissa koeolosuhteet olivat ankarat. Erilaiset sinkkiditiofosfaatit ja rikkifosforiyhdisteet ovat yleisimpi{\"a} kulumisenesto- ja korkeapainelis{\"a}aineita. Lis{\"a}aineiden toimivuudesta kylm{\"a}ss{\"a} (0 - -60 °C) ei saatu todisteita SEM-mikroskoopilla tehdyiss{\"a} analyyseiss{\"a}. Koetulokset antavat kuitenkin viitteit{\"a} lis{\"a}aineiden toimivuudesta my{\"o}s kylmiss{\"a} oloissa. Riitt{\"a}v{\"a}n korkean paikallisen l{\"a}mp{\"o}tilan sanotaan olevan lis{\"a}aineiden suojausreaktioiden k{\"a}ynnistymisen edellytys. Lyhytaikaisissa standardikokeissa havaittiin eroja voiteluaineiden kulumisenesto-ominaisuuksissa ainoastaan {\"a}{\"a}riolosuhteissa. Liukulaakerikokeissa toimittiin l{\"a}hemp{\"a}n{\"a} todellisia olosuhteita, mutta voiteluaineiden rajavoiteluominaisuuksia jouduttiin tarkastelemaan l{\"a}hinn{\"a} kitkaominaisuuksien pohjalta.",
    keywords = "boundary lubrication, plain bearings",
    author = "P{\"a}ivi Koponen and Matti Kyt{\"o} and Erkki Kuusisto and Olli Yl{\"o}stalo",
    year = "1987",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-2779-8",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "663",
    address = "Finland",

    }

    Koponen, P, Kytö, M, Kuusisto, E & Ylöstalo, O 1987, Rajavoitelu: Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 663, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Rajavoitelu : Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa. / Koponen, Päivi; Kytö, Matti; Kuusisto, Erkki; Ylöstalo, Olli.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 663).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Rajavoitelu

    T2 - Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa

    AU - Koponen, Päivi

    AU - Kytö, Matti

    AU - Kuusisto, Erkki

    AU - Ylöstalo, Olli

    PY - 1987

    Y1 - 1987

    N2 - Voiteluaineiden vertailukokeissa tutkittiin erilaisten hydiauliöljyjen ja teollisuuden vaihteistoöljyjen rajavoiteluominaisuuksia. Voiteluaineet koostuivat pääosin kahdesta mineraalisesta perusöljystä (viskositeettiluokat ISO VG 32 ja ISO VG 150), joihin oli lisätty erilaisia kulumisenestolisäaineita. Lisäksi voiteluaineina käytettiin lisäaineistamattomia ja lisäaineistettuja kasviöljyjä, synteettisiä polyalfaolefiineja ja synteettisiä estereitä. Noin 20 koeöljyn kulumisenesto- ja kitkaominaisuuksia mitattn sekä standardikoelaittein että kahdella modifioidulla liukulaakeripenkillä. Toinen liukulaakeripenkeistä toimi kylmässä, ts. +20 - 40 °C:n lämpötiloissa. Lisäaineiden toimintaa selvitettiin myös tarkastelemalla liukulaakerikokeiden koekappaleita SEM-mikroskoo-pilla. Rajavoitelukokeissa lisäaineiden merkitys tuli selvästi esiin. Eri lisäaineiden suorituskykyerot pienimmillä kuormilla olivat useimmiten pienet. Ankarimmissa olosuhteissa kaikki lisäaineet eivät enää suojanneet kulumiselta. Eroja oli myös perusöljyjen välillä. Nopeasti reagoivat lisäaineet menestyivät paremmin lyhytaikaisissa kokeissa, joissa koeolosuhteet olivat ankarat. Erilaiset sinkkiditiofosfaatit ja rikkifosforiyhdisteet ovat yleisimpiä kulumisenesto- ja korkeapainelisäaineita. Lisäaineiden toimivuudesta kylmässä (0 - -60 °C) ei saatu todisteita SEM-mikroskoopilla tehdyissä analyyseissä. Koetulokset antavat kuitenkin viitteitä lisäaineiden toimivuudesta myös kylmissä oloissa. Riittävän korkean paikallisen lämpötilan sanotaan olevan lisäaineiden suojausreaktioiden käynnistymisen edellytys. Lyhytaikaisissa standardikokeissa havaittiin eroja voiteluaineiden kulumisenesto-ominaisuuksissa ainoastaan ääriolosuhteissa. Liukulaakerikokeissa toimittiin lähempänä todellisia olosuhteita, mutta voiteluaineiden rajavoiteluominaisuuksia jouduttiin tarkastelemaan lähinnä kitkaominaisuuksien pohjalta.

    AB - Voiteluaineiden vertailukokeissa tutkittiin erilaisten hydiauliöljyjen ja teollisuuden vaihteistoöljyjen rajavoiteluominaisuuksia. Voiteluaineet koostuivat pääosin kahdesta mineraalisesta perusöljystä (viskositeettiluokat ISO VG 32 ja ISO VG 150), joihin oli lisätty erilaisia kulumisenestolisäaineita. Lisäksi voiteluaineina käytettiin lisäaineistamattomia ja lisäaineistettuja kasviöljyjä, synteettisiä polyalfaolefiineja ja synteettisiä estereitä. Noin 20 koeöljyn kulumisenesto- ja kitkaominaisuuksia mitattn sekä standardikoelaittein että kahdella modifioidulla liukulaakeripenkillä. Toinen liukulaakeripenkeistä toimi kylmässä, ts. +20 - 40 °C:n lämpötiloissa. Lisäaineiden toimintaa selvitettiin myös tarkastelemalla liukulaakerikokeiden koekappaleita SEM-mikroskoo-pilla. Rajavoitelukokeissa lisäaineiden merkitys tuli selvästi esiin. Eri lisäaineiden suorituskykyerot pienimmillä kuormilla olivat useimmiten pienet. Ankarimmissa olosuhteissa kaikki lisäaineet eivät enää suojanneet kulumiselta. Eroja oli myös perusöljyjen välillä. Nopeasti reagoivat lisäaineet menestyivät paremmin lyhytaikaisissa kokeissa, joissa koeolosuhteet olivat ankarat. Erilaiset sinkkiditiofosfaatit ja rikkifosforiyhdisteet ovat yleisimpiä kulumisenesto- ja korkeapainelisäaineita. Lisäaineiden toimivuudesta kylmässä (0 - -60 °C) ei saatu todisteita SEM-mikroskoopilla tehdyissä analyyseissä. Koetulokset antavat kuitenkin viitteitä lisäaineiden toimivuudesta myös kylmissä oloissa. Riittävän korkean paikallisen lämpötilan sanotaan olevan lisäaineiden suojausreaktioiden käynnistymisen edellytys. Lyhytaikaisissa standardikokeissa havaittiin eroja voiteluaineiden kulumisenesto-ominaisuuksissa ainoastaan ääriolosuhteissa. Liukulaakerikokeissa toimittiin lähempänä todellisia olosuhteita, mutta voiteluaineiden rajavoiteluominaisuuksia jouduttiin tarkastelemaan lähinnä kitkaominaisuuksien pohjalta.

    KW - boundary lubrication

    KW - plain bearings

    M3 - Report

    SN - 951-38-2779-8

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Rajavoitelu

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Koponen P, Kytö M, Kuusisto E, Ylöstalo O. Rajavoitelu: Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 663).