Rajavoitelu: Voiteluaineiden rajavoitelukokeet ja liukulaakerikokeet +60 - -60 C:n lämpötiloissa

Päivi Koponen, Matti Kytö, Erkki Kuusisto, Olli Ylöstalo

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Voiteluaineiden vertailukokeissa tutkittiin erilaisten hydiauliöljyjen ja teollisuuden vaihteistoöljyjen rajavoiteluominaisuuksia. Voiteluaineet koostuivat pääosin kahdesta mineraalisesta perusöljystä (viskositeettiluokat ISO VG 32 ja ISO VG 150), joihin oli lisätty erilaisia kulumisenestolisäaineita. Lisäksi voiteluaineina käytettiin lisäaineistamattomia ja lisäaineistettuja kasviöljyjä, synteettisiä polyalfaolefiineja ja synteettisiä estereitä. Noin 20 koeöljyn kulumisenesto- ja kitkaominaisuuksia mitattn sekä standardikoelaittein että kahdella modifioidulla liukulaakeripenkillä. Toinen liukulaakeripenkeistä toimi kylmässä, ts. +20 - 40 °C:n lämpötiloissa. Lisäaineiden toimintaa selvitettiin myös tarkastelemalla liukulaakerikokeiden koekappaleita SEM-mikroskoo-pilla. Rajavoitelukokeissa lisäaineiden merkitys tuli selvästi esiin. Eri lisäaineiden suorituskykyerot pienimmillä kuormilla olivat useimmiten pienet. Ankarimmissa olosuhteissa kaikki lisäaineet eivät enää suojanneet kulumiselta. Eroja oli myös perusöljyjen välillä. Nopeasti reagoivat lisäaineet menestyivät paremmin lyhytaikaisissa kokeissa, joissa koeolosuhteet olivat ankarat. Erilaiset sinkkiditiofosfaatit ja rikkifosforiyhdisteet ovat yleisimpiä kulumisenesto- ja korkeapainelisäaineita. Lisäaineiden toimivuudesta kylmässä (0 - -60 °C) ei saatu todisteita SEM-mikroskoopilla tehdyissä analyyseissä. Koetulokset antavat kuitenkin viitteitä lisäaineiden toimivuudesta myös kylmissä oloissa. Riittävän korkean paikallisen lämpötilan sanotaan olevan lisäaineiden suojausreaktioiden käynnistymisen edellytys. Lyhytaikaisissa standardikokeissa havaittiin eroja voiteluaineiden kulumisenesto-ominaisuuksissa ainoastaan ääriolosuhteissa. Liukulaakerikokeissa toimittiin lähempänä todellisia olosuhteita, mutta voiteluaineiden rajavoiteluominaisuuksia jouduttiin tarkastelemaan lähinnä kitkaominaisuuksien pohjalta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages80
    ISBN (Print)951-38-2779-8
    Publication statusPublished - 1987
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number663
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • boundary lubrication
    • plain bearings

    Cite this