@book{1912b73fc24f459fa26981801dbb3adc,
title = "Rakebus 2019 -projektin vuosiraportti",
abstract = "Rakebus 2019 -projekti on jatkumoa Helsingin seudun liikenteen (HSL) VTT:lt{\"a} tilaamille kaupunkibussien suorituskykyarvioinneille. Projektin tavoitteena oli suorittaa alustadynamometrill{\"a} HSL:n tilaaman liikenteen piiriss{\"a} oleville kaupunkibusseille p{\"a}{\"a}st{\"o}mittauksia autojen p{\"a}{\"a}st{\"o}tason todentamiseksi sek{\"a} p{\"a}ivitt{\"a}{\"a} HSL-VTT yhteisty{\"o}ss{\"a} kehitetty{\"a} kaupunkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokantaa. HSL k{\"a}ytt{\"a}{\"a} dataa mm. bussiliikenteen kilpailutukseen. Vastaavanlaisia kaupunkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tason todentamisprojekteja on suoritettu vuodesta 2002 l{\"a}htien. Luotu tietokanta on kattava ja ainutlaatuinen. Vuoden 2019 Rakebusprojektin j{\"a}lkeen kaupunkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokanta kattaa 183 Euro I-VI luokan bussin mittaustuloksen Braunschweig syklill{\"a} ja 36 bussin mittaustuloksen WHVC syklill{\"a}. Vuonna 2017 otettiin p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokannassa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n bussien tulosten jaottelu mittauksissa olleiden bussien ajokilometrien perusteella. Jaottelun johdosta voidaan havaita Euro VI autojen NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen olevan alle 150 tkm ajettuina todella matalla tasolla. NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}t n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t kuitenkin t{\"a}m{\"a}n hetken tilanteen perusteella nousevan merkitt{\"a}v{\"a}sti ajokilometrien kasvaessa. Vuoden 2018 Rakebus projektin raporttiin lis{\"a}ttiin ns. CF-kerroin (conformity factor) havainnollistamaan mitattujen NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen perusteella arvioitua suhdetta Euro VI lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n tyyppihyv{\"a}ksynt{\"a} (WHTC) ja k{\"a}yt{\"o}naikaisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen s{\"a}{\"a}nt{\"o}jenmukaisuustestin (ISC) raja-arvoihin. T{\"a}m{\"a}n hetken tietojen (kaksi 2-akselista bussia) mukaan Euro VI bussien ik{\"a}{\"a}ntyminen yli 500 tkm ajetuilla busseilla n{\"a}kyy siten, ett{\"a} sek{\"a} Braunschweig syklill{\"a} (kuuma k{\"a}ynnistys) ett{\"a} WHVC syklill{\"a} (kylm{\"a}- ja kuumak{\"a}ynnistyksen yhdistelm{\"a}) NOx p{\"a}{\"a}st{\"o}taso nousee Euro VI p{\"a}{\"a}st{\"o}lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n raja-arvojen (varsinaiset raja-arvot ja ISC) yli. NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}t n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t selke{\"a}sti siis kasvavan ajokilometrien kasvaessa.",
author = "Petri S{\"o}derena",
note = "VTT-CR-00104-20",
year = "2020",
month = feb,
day = "4",
language = "Finnish",
series = "VTT Asiakasraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-CR-00104-20",
address = "Finland",
}