@book{39a689165488454a81d7f5104f468035,
title = "Rakebus 2020 -projektin vuosiraportti",
abstract = "Rakebus 2020 -projekti on jatkumoa Helsingin seudun liikenteen (HSL) VTT:lt{\"a} tilaamille kaupunkibussien suorituskykyarvioinneille. Projektin tavoitteena oli suorittaa alustadynamometrill{\"a} HSL:n tilaaman liikenteen piiriss{\"a} oleville kaupunkibusseille p{\"a}{\"a}st{\"o}mittauksia autojen p{\"a}{\"a}st{\"o}tason todentamiseksi sek{\"a} p{\"a}ivitt{\"a}{\"a} HSL-VTT yhteisty{\"o}ss{\"a} kehitetty{\"a} kaupunkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokantaa. HSL k{\"a}ytt{\"a}{\"a} dataa mm. bussiliikenteen kilpailutukseen. Vastaavanlaisia kaupunkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tason todentamisprojekteja on suoritettu vuodesta 2002 l{\"a}htien. Luotu tietokanta on kattava ja ainutlaatuinen. Vuoden 2019 Rakebus projektin j{\"a}lkeen kaupunkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokanta kattaa kokonaisuudessaan 204 Euro I-VI luokan bussin mittaustuloksen Braunschweig-syklill{\"a} ja 56 bussin mittaustuloksen WHVC-syklill{\"a}. Vuonna 2017 otettiin p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokannassa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n bussien tulosten jaottelu mittauksissa olleiden bussien ajokilometrien perusteella. Jaottelun ansiosta voidaan havaita Euro VI -autojen NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen olevan alle 150 tkm ajettuina todella matalla tasolla. NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}t ja ennen kaikkea niiden hajonta eri autoyksil{\"o}iden v{\"a}lill{\"a} n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t kuitenkin t{\"a}m{\"a}n hetken tilanteen perusteella kasvavan merkitt{\"a}v{\"a}sti ajokilometrien kasvaessa. T{\"a}m{\"a}n hetken tietojen mukaan Euro VI -bussien ik{\"a}{\"a}ntyminen yli 500 tkm ajetuilla busseilla (seitsem{\"a}n 2-akselista ja kahdeksan 3-akselista bussia) n{\"a}kyy siten, ett{\"a} sek{\"a} Braunschweig -syklill{\"a} (kuuma k{\"a}ynnistys) ett{\"a} WHVC-syklill{\"a} (kylm{\"a}- ja kuumak{\"a}ynnistyksen yhdistelm{\"a}) NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}taso nousee Euro VI-p{\"a}{\"a}st{\"o}lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n raja-arvojen (varsinaiset raja-arvot ja ISC) yli. NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}t n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t selke{\"a}sti siis kasvavan ajokilometrien kasvaessa.",
keywords = "Euro VI, city buses, NOx emissions, energy consumption, Braunschweig, WHVC",
author = "Petri S{\"o}derena",
note = "VTT-CR-00252-21",
year = "2020",
month = mar,
day = "9",
language = "Finnish",
series = "VTT Asiakasraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-CR-00252-21",
address = "Finland",
}