Rakebus projektin vuosiraportti 2018

    Research output: Book/ReportReport

    2 Downloads (Pure)

    Abstract

    Rakebus 2018 -projekti on jatkumoa Helsingin seudun liikenteen (HSL) VTT:ltä tilaamille kau-punkibussien suorituskykyarvioinneille. Projektin tavoitteena oli suorittaa alustadynamometrillä HSL:n tilaaman liikenteen piirissä oleville kaupunkibusseille päästömittauksia autojen päästö-tason todentamiseksi sekä päivittää HSL-VTT yhteistyössä kehitettyä kaupunkibussien pääs-tötietokantaa. HSL käyttää dataa mm. bussiliikenteen kilpailutukseen. Vastaavanlaisia kau-punkibussien päästötason todentamisprojekteja on suoritettu vuodesta 2002 lähtien. Luotu tietokanta on kattava ja ainutlaatuinen. Vuoden 2018 Rakebus projektin jälkeen kaupun-kibussien päästötietokanta pitää sisällään 178 Euro I-VI luokan bussin mittaustuloksen Braun-schweig syklillä ja 30 bussin mittaustuloksen WHVC syklillä. Vuonna 2017 otettiin päästötietokannassa käyttöön bussien tulosten jaottelu mittauksissa ollei-den bussien ajokilometrien perusteella. Jaottelun johdosta voidaan havaita Euro VI autojen NOx-päästöjen olevan alle 150 tkm ajettuina todella matalla tasolla. NOx-päästöt näyttäisivät kuitenkin tämän hetken tilanteen perusteella nousevan merkittävästi ajokilometrien kasvaessa. Vuoden 2018 Rakebus projektin raporttiin lisättiin ns. CF-kerroin (conformity factor) havainnol-listamaan mitattujen NOx-päästöjen perusteella arvioitua suhdetta Euro VI lainsäädännön tyyppihyväksyntä (WHTC) ja käytönaikaisten päästöjen sääntöjenmukaisuustestin (ISC) raja-arvoihin.
    Tämän hetken tietojen mukaan Euro VI bussien ikääntyminen yli 150 tkm ajetuilla busseilla näkyy siten, että sekä Braunschweig syklillä (kuuma käynnistys) että WHVC syklillä (kylmä- ja kuumakäynnistyksen yhdistelmä) NOx päästötaso nousee Euro VI päästölainsäädännön raja-arvojen (varsinaiset raja-arvot ja ISC) tasolle tai sen yli.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages17
    Publication statusPublished - 6 Feb 2019
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Asiakasraportti
    NumberVTT-CR-00107-19

    Cite this

    Söderena, P. (2019). Rakebus projektin vuosiraportti 2018. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Asiakasraportti, No. VTT-CR-00107-19
    Söderena, Petri. / Rakebus projektin vuosiraportti 2018. VTT Technical Research Centre of Finland, 2019. 17 p. (VTT Asiakasraportti; No. VTT-CR-00107-19).
    @book{fe23e5c42ca843a2b41386eed3a328ab,
    title = "Rakebus projektin vuosiraportti 2018",
    abstract = "Rakebus 2018 -projekti on jatkumoa Helsingin seudun liikenteen (HSL) VTT:lt{\"a} tilaamille kau-punkibussien suorituskykyarvioinneille. Projektin tavoitteena oli suorittaa alustadynamometrill{\"a} HSL:n tilaaman liikenteen piiriss{\"a} oleville kaupunkibusseille p{\"a}{\"a}st{\"o}mittauksia autojen p{\"a}{\"a}st{\"o}-tason todentamiseksi sek{\"a} p{\"a}ivitt{\"a}{\"a} HSL-VTT yhteisty{\"o}ss{\"a} kehitetty{\"a} kaupunkibussien p{\"a}{\"a}s-t{\"o}tietokantaa. HSL k{\"a}ytt{\"a}{\"a} dataa mm. bussiliikenteen kilpailutukseen. Vastaavanlaisia kau-punkibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tason todentamisprojekteja on suoritettu vuodesta 2002 l{\"a}htien. Luotu tietokanta on kattava ja ainutlaatuinen. Vuoden 2018 Rakebus projektin j{\"a}lkeen kaupun-kibussien p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokanta pit{\"a}{\"a} sis{\"a}ll{\"a}{\"a}n 178 Euro I-VI luokan bussin mittaustuloksen Braun-schweig syklill{\"a} ja 30 bussin mittaustuloksen WHVC syklill{\"a}. Vuonna 2017 otettiin p{\"a}{\"a}st{\"o}tietokannassa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n bussien tulosten jaottelu mittauksissa ollei-den bussien ajokilometrien perusteella. Jaottelun johdosta voidaan havaita Euro VI autojen NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen olevan alle 150 tkm ajettuina todella matalla tasolla. NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}t n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t kuitenkin t{\"a}m{\"a}n hetken tilanteen perusteella nousevan merkitt{\"a}v{\"a}sti ajokilometrien kasvaessa. Vuoden 2018 Rakebus projektin raporttiin lis{\"a}ttiin ns. CF-kerroin (conformity factor) havainnol-listamaan mitattujen NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen perusteella arvioitua suhdetta Euro VI lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n tyyppihyv{\"a}ksynt{\"a} (WHTC) ja k{\"a}yt{\"o}naikaisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen s{\"a}{\"a}nt{\"o}jenmukaisuustestin (ISC) raja-arvoihin. T{\"a}m{\"a}n hetken tietojen mukaan Euro VI bussien ik{\"a}{\"a}ntyminen yli 150 tkm ajetuilla busseilla n{\"a}kyy siten, ett{\"a} sek{\"a} Braunschweig syklill{\"a} (kuuma k{\"a}ynnistys) ett{\"a} WHVC syklill{\"a} (kylm{\"a}- ja kuumak{\"a}ynnistyksen yhdistelm{\"a}) NOx p{\"a}{\"a}st{\"o}taso nousee Euro VI p{\"a}{\"a}st{\"o}lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n raja-arvojen (varsinaiset raja-arvot ja ISC) tasolle tai sen yli.",
    author = "Petri S{\"o}derena",
    year = "2019",
    month = "2",
    day = "6",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Asiakasraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "VTT-CR-00107-19",
    address = "Finland",

    }

    Söderena, P 2019, Rakebus projektin vuosiraportti 2018. VTT Asiakasraportti, no. VTT-CR-00107-19, VTT Technical Research Centre of Finland.

    Rakebus projektin vuosiraportti 2018. / Söderena, Petri.

    VTT Technical Research Centre of Finland, 2019. 17 p. (VTT Asiakasraportti; No. VTT-CR-00107-19).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Rakebus projektin vuosiraportti 2018

    AU - Söderena, Petri

    PY - 2019/2/6

    Y1 - 2019/2/6

    N2 - Rakebus 2018 -projekti on jatkumoa Helsingin seudun liikenteen (HSL) VTT:ltä tilaamille kau-punkibussien suorituskykyarvioinneille. Projektin tavoitteena oli suorittaa alustadynamometrillä HSL:n tilaaman liikenteen piirissä oleville kaupunkibusseille päästömittauksia autojen päästö-tason todentamiseksi sekä päivittää HSL-VTT yhteistyössä kehitettyä kaupunkibussien pääs-tötietokantaa. HSL käyttää dataa mm. bussiliikenteen kilpailutukseen. Vastaavanlaisia kau-punkibussien päästötason todentamisprojekteja on suoritettu vuodesta 2002 lähtien. Luotu tietokanta on kattava ja ainutlaatuinen. Vuoden 2018 Rakebus projektin jälkeen kaupun-kibussien päästötietokanta pitää sisällään 178 Euro I-VI luokan bussin mittaustuloksen Braun-schweig syklillä ja 30 bussin mittaustuloksen WHVC syklillä. Vuonna 2017 otettiin päästötietokannassa käyttöön bussien tulosten jaottelu mittauksissa ollei-den bussien ajokilometrien perusteella. Jaottelun johdosta voidaan havaita Euro VI autojen NOx-päästöjen olevan alle 150 tkm ajettuina todella matalla tasolla. NOx-päästöt näyttäisivät kuitenkin tämän hetken tilanteen perusteella nousevan merkittävästi ajokilometrien kasvaessa. Vuoden 2018 Rakebus projektin raporttiin lisättiin ns. CF-kerroin (conformity factor) havainnol-listamaan mitattujen NOx-päästöjen perusteella arvioitua suhdetta Euro VI lainsäädännön tyyppihyväksyntä (WHTC) ja käytönaikaisten päästöjen sääntöjenmukaisuustestin (ISC) raja-arvoihin. Tämän hetken tietojen mukaan Euro VI bussien ikääntyminen yli 150 tkm ajetuilla busseilla näkyy siten, että sekä Braunschweig syklillä (kuuma käynnistys) että WHVC syklillä (kylmä- ja kuumakäynnistyksen yhdistelmä) NOx päästötaso nousee Euro VI päästölainsäädännön raja-arvojen (varsinaiset raja-arvot ja ISC) tasolle tai sen yli.

    AB - Rakebus 2018 -projekti on jatkumoa Helsingin seudun liikenteen (HSL) VTT:ltä tilaamille kau-punkibussien suorituskykyarvioinneille. Projektin tavoitteena oli suorittaa alustadynamometrillä HSL:n tilaaman liikenteen piirissä oleville kaupunkibusseille päästömittauksia autojen päästö-tason todentamiseksi sekä päivittää HSL-VTT yhteistyössä kehitettyä kaupunkibussien pääs-tötietokantaa. HSL käyttää dataa mm. bussiliikenteen kilpailutukseen. Vastaavanlaisia kau-punkibussien päästötason todentamisprojekteja on suoritettu vuodesta 2002 lähtien. Luotu tietokanta on kattava ja ainutlaatuinen. Vuoden 2018 Rakebus projektin jälkeen kaupun-kibussien päästötietokanta pitää sisällään 178 Euro I-VI luokan bussin mittaustuloksen Braun-schweig syklillä ja 30 bussin mittaustuloksen WHVC syklillä. Vuonna 2017 otettiin päästötietokannassa käyttöön bussien tulosten jaottelu mittauksissa ollei-den bussien ajokilometrien perusteella. Jaottelun johdosta voidaan havaita Euro VI autojen NOx-päästöjen olevan alle 150 tkm ajettuina todella matalla tasolla. NOx-päästöt näyttäisivät kuitenkin tämän hetken tilanteen perusteella nousevan merkittävästi ajokilometrien kasvaessa. Vuoden 2018 Rakebus projektin raporttiin lisättiin ns. CF-kerroin (conformity factor) havainnol-listamaan mitattujen NOx-päästöjen perusteella arvioitua suhdetta Euro VI lainsäädännön tyyppihyväksyntä (WHTC) ja käytönaikaisten päästöjen sääntöjenmukaisuustestin (ISC) raja-arvoihin. Tämän hetken tietojen mukaan Euro VI bussien ikääntyminen yli 150 tkm ajetuilla busseilla näkyy siten, että sekä Braunschweig syklillä (kuuma käynnistys) että WHVC syklillä (kylmä- ja kuumakäynnistyksen yhdistelmä) NOx päästötaso nousee Euro VI päästölainsäädännön raja-arvojen (varsinaiset raja-arvot ja ISC) tasolle tai sen yli.

    M3 - Report

    T3 - VTT Asiakasraportti

    BT - Rakebus projektin vuosiraportti 2018

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    ER -

    Söderena P. Rakebus projektin vuosiraportti 2018. VTT Technical Research Centre of Finland, 2019. 17 p. (VTT Asiakasraportti; No. VTT-CR-00107-19).