@book{0f21450882c74c0bba70758c1f65f67c,
title = "Rakennukseen siirtyv{\"a}n liikennet{\"a}rin{\"a}n arviointi",
abstract = "Suomessa liikennet{\"a}rin{\"a}n suhteen erityisen ongelmallisia ovat savikkolaaksopainanteet, joita reunustavat kallioiset tai soraiset m{\"a}kialueet. T{\"a}llaisilla, usein alle 10 metrin paksuisilla savikkoalueilla v{\"a}r{\"a}htely levi{\"a}{\"a} tehokkaasti ja levi{\"a}misen arviointi on vaikeaa. Vaakav{\"a}r{\"a}htely voi olla pystyv{\"a}r{\"a}htely{\"a} suurempi, ja v{\"a}r{\"a}htelyss{\"a} dominoi hyvin kapea, alle 10 Hz:n taajuusalue. T{\"a}llaisilla alueilla ongelmalliseksi muodostuu erityisesti pientaloilla rakennuksen rungon resonanssiv{\"a}r{\"a}htely, koska normaalisti my{\"o}s rakennuksen rungon ominaistaajuus on alle 10 Hz. Koska kevyiden v{\"a}lipohjien ja lyhytj{\"a}nteisten betoniv{\"a}lipohjien ominaistaajuus on yli 10 Hz, lattian resonanssiv{\"a}r{\"a}htely{\"a} ei yleens{\"a} esiinny hyvin pehmeill{\"a} alueilla, mutta se on mahdollinen kovemmilla alueilla, joilla maaper{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelyss{\"a} dominoivat korkeammat taajuudet. Resonanssin ilmeneminen on sattumanvaraista, mutta esiintyess{\"a}{\"a}n resonanssi on eritt{\"a}in ongelmallinen. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n rakennuksen rungon ja lattian v{\"a}r{\"a}htelysuunnittelua varten menetelm{\"a}, joka ottaa huomioon maaper{\"a}st{\"a} mitatun v{\"a}r{\"a}htelyn suunnan ja taajuussis{\"a}ll{\"o}n. Rakennuksessa esiintyv{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelyn arviointi perustuu kahteen eri l{\"a}hestymistapaan. Toisessa otetaan huomioon rungon ja lattian alimmalla ominaistaajuudella esiintyv{\"a}n maaper{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelyn voimistuminen resonanssin vuoksi ja toisessa otetaan huomioon maaper{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelyn koko taajuusalueen kattava yleinen voimistuminen. Yleiselle voimistumiselle esitetty v{\"a}r{\"a}htelyn suurennuskerroin on huomattavasti pienempi kuin resonanssin vuoksi tapahtuvalle v{\"a}r{\"a}htelyn voimistumiselle esitetty kerroin. Rungon resonanssitarkastelu perustuu maaper{\"a}n vaakav{\"a}r{\"a}htelyyn ja lattian resonanssitarkastelu maaper{\"a}n pystyv{\"a}r{\"a}htelyyn. Asuintiloissa esiintyv{\"a}n t{\"a}rin{\"a}n arvioimiseksi esitetty menetelm{\"a} perustuu rakennuksista tehtyihin mittauksiin, FE-laskentaan ja kirjallisuusl{\"a}hteisiin. Kaikkiaan mittauskohteita on 36. Kohteista seitsem{\"a}n on v{\"a}hint{\"a}{\"a}n kolmikerroksisia kerrostaloja ja muut 29 ovat yksi- tai kaksikerroksisia omakoti- tai rivitaloja. Kaikki kerrostalokohteet ovat savikkoalueilta. Pientalokohteista seitsem{\"a}n on hiekka- tai soramaa-alueella ja muut ovat savikkoalueilta. T{\"a}rin{\"a} on aiheutunut junaliikenteest{\"a} 22 kohteessa ja muissa 14 kohteessa t{\"a}rin{\"a} on aiheutunut katuliikenteest{\"a}. Rungon FE-tarkastelu perustuu 2-3-kerroksiseen tasokeh{\"a}malliin ja lattian tarkastelu yksinkertaisesti tuettuun palkkimalliin. FE-tarkastelu on tehty sek{\"a} tilastomatemaattiseen resonanssitarkasteluun ett{\"a} mitattuun her{\"a}tteeseen perustuen.",
keywords = "traffic, traffic-induced vibration, vibration classification, vibration nuisance, vibration measurements, limit values, residential buildings, vibration design, vibration analysis, vibration magnification, resonance vibration, frame, floors, instruction",
author = "Asko Talja and Ari Veps{\"a} and Juha Kurkela and Matti Halonen",
note = "Project code: 4154 ",
year = "2008",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2425",
address = "Finland",
}