TY - BOOK
T1 - Raskaasti kuormitettu betonikivipäällyste
AU - Lampinen, Anssi
AU - Laitinen, Leena
AU - Pihlajamaa, Jari
PY - 1989
Y1 - 1989
N2 - Suomessa on betonikivipäällysteiden käyttö raskaasti
kuormitetuilla alueilla ollut verrattain vähäistä, sillä
kysymyksessä on ollut melko uusi päällystetyyppi, jota ei
ole tunnettu mitoitusteknisesti. Kivipäällysteen
tyypillisiä käyttökohteita ovat kadut, suojatiet,
linja-autopysäkit ja -kaistat, satamat, varastoalueet ja
teollisuuspihat. Suomessa on päällysteiden kestettävä
myös nastarengasliikenteen aiheuttamaa kulutusta.
Betonikivipäällyste poikkeaa mitoituksen kannalta muista
päällystetyypeistä siinä, että kuormitus ei aiheuta
päällysteen alapintaan vetojännityksiä, vaan
päällysrakennetta mitoitettaessa on otettava huomioon
lähinnä alustaan kohdistuvat puristusjännitykset. Lisäksi
on tarkistettava rakenteeseen mahdollisesti sisältyvien
bitumilla tai sementillä sidottujen kerrosten sallitut
jännitykset ja kuormituskerrat.
Mitoitusmenetelmänä on päädytty ns. Odemarkin
menetelmään, jota käytetään taipuisien päällysteiden
mitoituksessa yleisesti Suomessa. Mitoituksen
lähtökohtana on rakenteen kokonaiskantavuus ja eri
kerrosten kantavuusominaisuudet. Toissijainen menetelmä
on tarkastella alustan sallittujen suhteellisten
kokoonpuristuvuusarvojen avulla laskettua sallittua
kuormituskertalukua. Se sisältää kuitenkin vaikeasti
määriteltäviä ominaisuuksia, kuten sallitun
muodonmuutoksen materiaalista ja pohjan olosuhteista
riippuen, joten se ei ole vielä riittävän käyttökelpoinen
menetelmä. Kolmas mahdollinen menetelmä olisi
kuormitusten aiheuttamiin pysyviin muodonmuutoksiin, ts.
raiteistumiseen, perustuva menetelmä. Tämän tutkimuksen
yhteydessä ei ole kuitenkaan käytettävissä riittävästi
tutkimusaineistoa mitoitustaulukoiden laatimiseksi.
Raskaasti kuormitettujen betonikivipäällysteiden
yhteydessä voidaan käyttää sitomattomia rakennekerroksia
tai bitumilla tai sementillä sidottuja kantavia
kerroksia. Mitoitukseen vaikuttavat myös kivityypit,
jotka on luokiteltu kahteen ryhmään: geometrisesti täysin
lukkiutuviin ns. sidekiviin ja suorakaidekiviin.
Raskaasti kuormitetuilla alueilla suositeltavin
ladontamalli on ns. kalanruotoladonta.
Kulutuskestävyyden perusteella voidaan betonikivet jakaa
kahteen luokkaan: suojatiekiviin, joiden valmistuksessa
on erityisesti kiinnitetty huomiota hyviin
kulutuskestävyysominaisuuksiin, ja tavanomaisiin kiviin.
Kulutuskestävyyttä voidaan parantaa valitsemalla oikea
kivilaji, käyttämällä mahdollisimman suurta kiviaineksen
maksimiraekokoa ja valmistamalla puristuslujuudeltaan
mahdollisimman hyviä kiviä. Tuotekehitys betonikivien
kulutuskestävyyden parantamiseksi on aloitettu.
AB - Suomessa on betonikivipäällysteiden käyttö raskaasti
kuormitetuilla alueilla ollut verrattain vähäistä, sillä
kysymyksessä on ollut melko uusi päällystetyyppi, jota ei
ole tunnettu mitoitusteknisesti. Kivipäällysteen
tyypillisiä käyttökohteita ovat kadut, suojatiet,
linja-autopysäkit ja -kaistat, satamat, varastoalueet ja
teollisuuspihat. Suomessa on päällysteiden kestettävä
myös nastarengasliikenteen aiheuttamaa kulutusta.
Betonikivipäällyste poikkeaa mitoituksen kannalta muista
päällystetyypeistä siinä, että kuormitus ei aiheuta
päällysteen alapintaan vetojännityksiä, vaan
päällysrakennetta mitoitettaessa on otettava huomioon
lähinnä alustaan kohdistuvat puristusjännitykset. Lisäksi
on tarkistettava rakenteeseen mahdollisesti sisältyvien
bitumilla tai sementillä sidottujen kerrosten sallitut
jännitykset ja kuormituskerrat.
Mitoitusmenetelmänä on päädytty ns. Odemarkin
menetelmään, jota käytetään taipuisien päällysteiden
mitoituksessa yleisesti Suomessa. Mitoituksen
lähtökohtana on rakenteen kokonaiskantavuus ja eri
kerrosten kantavuusominaisuudet. Toissijainen menetelmä
on tarkastella alustan sallittujen suhteellisten
kokoonpuristuvuusarvojen avulla laskettua sallittua
kuormituskertalukua. Se sisältää kuitenkin vaikeasti
määriteltäviä ominaisuuksia, kuten sallitun
muodonmuutoksen materiaalista ja pohjan olosuhteista
riippuen, joten se ei ole vielä riittävän käyttökelpoinen
menetelmä. Kolmas mahdollinen menetelmä olisi
kuormitusten aiheuttamiin pysyviin muodonmuutoksiin, ts.
raiteistumiseen, perustuva menetelmä. Tämän tutkimuksen
yhteydessä ei ole kuitenkaan käytettävissä riittävästi
tutkimusaineistoa mitoitustaulukoiden laatimiseksi.
Raskaasti kuormitettujen betonikivipäällysteiden
yhteydessä voidaan käyttää sitomattomia rakennekerroksia
tai bitumilla tai sementillä sidottuja kantavia
kerroksia. Mitoitukseen vaikuttavat myös kivityypit,
jotka on luokiteltu kahteen ryhmään: geometrisesti täysin
lukkiutuviin ns. sidekiviin ja suorakaidekiviin.
Raskaasti kuormitetuilla alueilla suositeltavin
ladontamalli on ns. kalanruotoladonta.
Kulutuskestävyyden perusteella voidaan betonikivet jakaa
kahteen luokkaan: suojatiekiviin, joiden valmistuksessa
on erityisesti kiinnitetty huomiota hyviin
kulutuskestävyysominaisuuksiin, ja tavanomaisiin kiviin.
Kulutuskestävyyttä voidaan parantaa valitsemalla oikea
kivilaji, käyttämällä mahdollisimman suurta kiviaineksen
maksimiraekokoa ja valmistamalla puristuslujuudeltaan
mahdollisimman hyviä kiviä. Tuotekehitys betonikivien
kulutuskestävyyden parantamiseksi on aloitettu.
KW - concrete blocks
KW - concrete products
KW - traffic
KW - road surface
KW - road construction
KW - construction materials
KW - pavements
KW - wear
KW - strength
M3 - Report
SN - 951-38-3487-5
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Raskaasti kuormitettu betonikivipäällyste
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -