TY - BOOK
T1 - Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 1981
Y1 - 1981
N2 - Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen
onnettomuuksien erityispiirteitä. Erityisesti on pyritty
tuottamaan tietoa, jota voidaan käyttää raskaan
liikenteen onnettomuuksien vähentämiseksi. Aineistona
ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien
vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana
olleen kuolemaan johtaneet yksittäisvahingot ja
yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori
on tutkijalautakunnan näkemyksen mukaan ollut
pääaiheuttajana.
Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa
liikenneympäristötekijät ovat olleet vaikuttamassa
vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin
muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa.
Liukas keli on ollut vahingon yhtenä syynä erityisen
usein perävaunullisten kuorma-autojen sekä linja-autojen
onnettomuuksissa.
Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien
ja perävaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi
kertaa niin yleisiä kuin muissa tutkijalautakuntien
tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista
48 %:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin
ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus,
perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38
%:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka neljännessä oli
yhtenä syynä jarru- tai ohjauslaitevika. Perävaunullisten
kuormaautojen teknisistä vioista puolet koski kuormaa tai
jarrulaitteita, erityisesti perävaunun jarruja.
Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa
selvästi ilmi. Yksittäisonnettomuuteen joutuneista 28
traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi
voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.
AB - Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen
onnettomuuksien erityispiirteitä. Erityisesti on pyritty
tuottamaan tietoa, jota voidaan käyttää raskaan
liikenteen onnettomuuksien vähentämiseksi. Aineistona
ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien
vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana
olleen kuolemaan johtaneet yksittäisvahingot ja
yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori
on tutkijalautakunnan näkemyksen mukaan ollut
pääaiheuttajana.
Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa
liikenneympäristötekijät ovat olleet vaikuttamassa
vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin
muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa.
Liukas keli on ollut vahingon yhtenä syynä erityisen
usein perävaunullisten kuorma-autojen sekä linja-autojen
onnettomuuksissa.
Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien
ja perävaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi
kertaa niin yleisiä kuin muissa tutkijalautakuntien
tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista
48 %:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin
ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus,
perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38
%:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka neljännessä oli
yhtenä syynä jarru- tai ohjauslaitevika. Perävaunullisten
kuormaautojen teknisistä vioista puolet koski kuormaa tai
jarrulaitteita, erityisesti perävaunun jarruja.
Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa
selvästi ilmi. Yksittäisonnettomuuteen joutuneista 28
traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi
voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.
KW - motor vheicle accidents
KW - traffic safety
M3 - Report
SN - 951-38-1273-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -