Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen onnettomuuksien erityispiirteitä. Erityisesti on pyritty tuottamaan tietoa, jota voidaan käyttää raskaan liikenteen onnettomuuksien vähentämiseksi. Aineistona ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana olleen kuolemaan johtaneet yksittäisvahingot ja yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori on tutkijalautakunnan näkemyksen mukaan ollut pääaiheuttajana. Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa liikenneympäristötekijät ovat olleet vaikuttamassa vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Liukas keli on ollut vahingon yhtenä syynä erityisen usein perävaunullisten kuorma-autojen sekä linja-autojen onnettomuuksissa. Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien ja perävaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi kertaa niin yleisiä kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista 48 %:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus, perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38 %:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka neljännessä oli yhtenä syynä jarru- tai ohjauslaitevika. Perävaunullisten kuormaautojen teknisistä vioista puolet koski kuormaa tai jarrulaitteita, erityisesti perävaunun jarruja. Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa selvästi ilmi. Yksittäisonnettomuuteen joutuneista 28 traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages47
ISBN (Print)951-38-1273-1
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number29
ISSN0358-5085

Keywords

  • motor vheicle accidents
  • traffic safety

Cite this