Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen onnettomuuksien erityispiirteitä. Erityisesti on pyritty tuottamaan tietoa, jota voidaan käyttää raskaan liikenteen onnettomuuksien vähentämiseksi. Aineistona ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana olleen kuolemaan johtaneet yksittäisvahingot ja yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori on tutkijalautakunnan näkemyksen mukaan ollut pääaiheuttajana. Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa liikenneympäristötekijät ovat olleet vaikuttamassa vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Liukas keli on ollut vahingon yhtenä syynä erityisen usein perävaunullisten kuorma-autojen sekä linja-autojen onnettomuuksissa. Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien ja perävaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi kertaa niin yleisiä kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista 48 %:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus, perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38 %:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka neljännessä oli yhtenä syynä jarru- tai ohjauslaitevika. Perävaunullisten kuormaautojen teknisistä vioista puolet koski kuormaa tai jarrulaitteita, erityisesti perävaunun jarruja. Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa selvästi ilmi. Yksittäisonnettomuuteen joutuneista 28 traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages47
ISBN (Print)951-38-1273-1
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume29
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

Finland
Accidents
Surveys and Questionnaires

Keywords

  • motor vheicle accidents
  • traffic safety

Cite this

Kallberg, V-P. (1981). Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 29
Kallberg, Veli-Pekka. / Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 47 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 29).
@book{4f758266f95e4a31b6938f77be09667a,
title = "Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa",
abstract = "Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen onnettomuuksien erityispiirteit{\"a}. Erityisesti on pyritty tuottamaan tietoa, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} raskaan liikenteen onnettomuuksien v{\"a}hent{\"a}miseksi. Aineistona ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana olleen kuolemaan johtaneet yksitt{\"a}isvahingot ja yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori on tutkijalautakunnan n{\"a}kemyksen mukaan ollut p{\"a}{\"a}aiheuttajana. Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa liikenneymp{\"a}rist{\"o}tekij{\"a}t ovat olleet vaikuttamassa vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Liukas keli on ollut vahingon yhten{\"a} syyn{\"a} erityisen usein per{\"a}vaunullisten kuorma-autojen sek{\"a} linja-autojen onnettomuuksissa. Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien ja per{\"a}vaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi kertaa niin yleisi{\"a} kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista 48 {\%}:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus, per{\"a}vaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38 {\%}:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka nelj{\"a}nness{\"a} oli yhten{\"a} syyn{\"a} jarru- tai ohjauslaitevika. Per{\"a}vaunullisten kuormaautojen teknisist{\"a} vioista puolet koski kuormaa tai jarrulaitteita, erityisesti per{\"a}vaunun jarruja. Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa selv{\"a}sti ilmi. Yksitt{\"a}isonnettomuuteen joutuneista 28 traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.",
keywords = "motor vheicle accidents, traffic safety",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1273-1",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P 1981, Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 29, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. / Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 47 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 29).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

AU - Kallberg, Veli-Pekka

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen onnettomuuksien erityispiirteitä. Erityisesti on pyritty tuottamaan tietoa, jota voidaan käyttää raskaan liikenteen onnettomuuksien vähentämiseksi. Aineistona ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana olleen kuolemaan johtaneet yksittäisvahingot ja yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori on tutkijalautakunnan näkemyksen mukaan ollut pääaiheuttajana. Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa liikenneympäristötekijät ovat olleet vaikuttamassa vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Liukas keli on ollut vahingon yhtenä syynä erityisen usein perävaunullisten kuorma-autojen sekä linja-autojen onnettomuuksissa. Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien ja perävaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi kertaa niin yleisiä kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista 48 %:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus, perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38 %:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka neljännessä oli yhtenä syynä jarru- tai ohjauslaitevika. Perävaunullisten kuormaautojen teknisistä vioista puolet koski kuormaa tai jarrulaitteita, erityisesti perävaunun jarruja. Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa selvästi ilmi. Yksittäisonnettomuuteen joutuneista 28 traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.

AB - Tutkimuksessa on selvitetty raskaan liikenteen onnettomuuksien erityispiirteitä. Erityisesti on pyritty tuottamaan tietoa, jota voidaan käyttää raskaan liikenteen onnettomuuksien vähentämiseksi. Aineistona ovat olleet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosina 1975 - 1979 tutkimat moottoriajoneuvossa mukana olleen kuolemaan johtaneet yksittäisvahingot ja yhteenajot, joissa kuorma-auto, linja-auto tai traktori on tutkijalautakunnan näkemyksen mukaan ollut pääaiheuttajana. Kuorma- ja linja-autojen vahingoissa liikenneympäristötekijät ovat olleet vaikuttamassa vahinkojen syntyyn noin kaksi kertaa niin usein kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Liukas keli on ollut vahingon yhtenä syynä erityisen usein perävaunullisten kuorma-autojen sekä linja-autojen onnettomuuksissa. Ajoneuvojen tekniset viat ja puutteet olivat traktorien ja perävaunullisten kuorma-autojen vahingoissa noin kaksi kertaa niin yleisiä kuin muissa tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa. Traktorien onnettomuuksista 48 %:ssa oli tutkijalautakunnan arvion mukaan jokin ajoneuvotekninen syy tai estomahdollisuus, perävaunullisten kuorma-autojen onnettomuuksista 38 %:ssa. Traktorien onnettomuuksista joka neljännessä oli yhtenä syynä jarru- tai ohjauslaitevika. Perävaunullisten kuormaautojen teknisistä vioista puolet koski kuormaa tai jarrulaitteita, erityisesti perävaunun jarruja. Traktorien turvaohjaamon tarpeellisuus tuli tutkimuksessa selvästi ilmi. Yksittäisonnettomuuteen joutuneista 28 traktorista 22: ssa ei ollut turvaohjaamoa. Se olisi voinut pelastaa kuljettajan hengen 19 tapauksessa.

KW - motor vheicle accidents

KW - traffic safety

M3 - Report

SN - 951-38-1273-1

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P. Raskaiden ajoneuvojen onnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 47 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 29).