Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua

Risto Parikka, Aino Helle, Eero Vaajoensuu, Sainio Hannu

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Suurin osa toiminnassa olevista vierintälaakereista on rasvavoideltuja. Esimerkiksi paperi- tai terästehtaassa voitelurasvan kulutus vuositasolla on tyypillisesti 3000 - 8000 kg, josta pääosa kuluu vierintälaakerien voiteluun. Vierintälaakerien ohella voitelurasvalla voidellaan huomattava määrä liukulaakereita, ohjaimia ja muita tribologisesti kuormitettuja komponentteja. Tästä huolimatta rasvavoitelun ominaispiirteet tunnetaan yleisesti ottaen huonommin kuin öljyvoitelun piirteet. Rasvavoidellussa laakerissa voitelukalvon muodostus riippuu monesta muusta tekijästä kuin pelkästä perusöljyn viskositeetista ja voiteluaineen valinta on perusteltava useilla muilla voiteluteknisillä näkökohdilla. Yksi tapa kehittää rasvavoitelun hallintaa on oppia tunnistamaan virheellisiä voitelutilanteita ja voitelujärjestelmien toimintoja, jolloin kyetään paremmin ennakoimaan kehittymässä olevat voideltavien komponenttien vauriot. Tässä artikkelissa esitetään mittauksiin perustuva tapa rasvavoidellun vierintälaakerin heikon voitelutilanteen tunnistamiseksi, jonka pohjalta aktiivinen automaattivoitelun säätö on mahdollinen. Esitys perustuu teollisuuden, tutkimuslaitosten ja Tekesin rahoittaman Teollisuuden käynnissäpidon prognostiikka (PROGNOS) -projektin aikana tehtyihin tutkimuksiin.
Original languageFinnish
Pages (from-to)12-17
JournalKunnossapito
Volume20
Issue number7
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Keywords

  • Grease
  • Lubrication
  • Bearing
  • Vibration
  • Condition monitoring

Cite this

Parikka, R., Helle, A., Vaajoensuu, E., & Hannu, S. (2006). Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua. Kunnossapito, 20(7), 12-17.
Parikka, Risto ; Helle, Aino ; Vaajoensuu, Eero ; Hannu, Sainio. / Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua. In: Kunnossapito. 2006 ; Vol. 20, No. 7. pp. 12-17.
@article{a4337faade2e47399b87fb2652f1f1d3,
title = "Rasvavoitelun kehitt{\"a}minen kohti aktiivista voitelua",
abstract = "Suurin osa toiminnassa olevista vierint{\"a}laakereista on rasvavoideltuja. Esimerkiksi paperi- tai ter{\"a}stehtaassa voitelurasvan kulutus vuositasolla on tyypillisesti 3000 - 8000 kg, josta p{\"a}{\"a}osa kuluu vierint{\"a}laakerien voiteluun. Vierint{\"a}laakerien ohella voitelurasvalla voidellaan huomattava m{\"a}{\"a}r{\"a} liukulaakereita, ohjaimia ja muita tribologisesti kuormitettuja komponentteja. T{\"a}st{\"a} huolimatta rasvavoitelun ominaispiirteet tunnetaan yleisesti ottaen huonommin kuin {\"o}ljyvoitelun piirteet. Rasvavoidellussa laakerissa voitelukalvon muodostus riippuu monesta muusta tekij{\"a}st{\"a} kuin pelk{\"a}st{\"a} perus{\"o}ljyn viskositeetista ja voiteluaineen valinta on perusteltava useilla muilla voiteluteknisill{\"a} n{\"a}k{\"o}kohdilla. Yksi tapa kehitt{\"a}{\"a} rasvavoitelun hallintaa on oppia tunnistamaan virheellisi{\"a} voitelutilanteita ja voiteluj{\"a}rjestelmien toimintoja, jolloin kyet{\"a}{\"a}n paremmin ennakoimaan kehittym{\"a}ss{\"a} olevat voideltavien komponenttien vauriot. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa esitet{\"a}{\"a}n mittauksiin perustuva tapa rasvavoidellun vierint{\"a}laakerin heikon voitelutilanteen tunnistamiseksi, jonka pohjalta aktiivinen automaattivoitelun s{\"a}{\"a}t{\"o} on mahdollinen. Esitys perustuu teollisuuden, tutkimuslaitosten ja Tekesin rahoittaman Teollisuuden k{\"a}ynniss{\"a}pidon prognostiikka (PROGNOS) -projektin aikana tehtyihin tutkimuksiin.",
keywords = "Grease, Lubrication, Bearing, Vibration, Condition monitoring",
author = "Risto Parikka and Aino Helle and Eero Vaajoensuu and Sainio Hannu",
note = "Project code: 689",
year = "2006",
language = "Finnish",
volume = "20",
pages = "12--17",
journal = "Promaint",
issn = "1797-2000",
publisher = "Kunnossapitoyhdistys Promaint ry.",
number = "7",

}

Parikka, R, Helle, A, Vaajoensuu, E & Hannu, S 2006, 'Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua', Kunnossapito, vol. 20, no. 7, pp. 12-17.

Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua. / Parikka, Risto; Helle, Aino; Vaajoensuu, Eero; Hannu, Sainio.

In: Kunnossapito, Vol. 20, No. 7, 2006, p. 12-17.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

TY - JOUR

T1 - Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua

AU - Parikka, Risto

AU - Helle, Aino

AU - Vaajoensuu, Eero

AU - Hannu, Sainio

N1 - Project code: 689

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Suurin osa toiminnassa olevista vierintälaakereista on rasvavoideltuja. Esimerkiksi paperi- tai terästehtaassa voitelurasvan kulutus vuositasolla on tyypillisesti 3000 - 8000 kg, josta pääosa kuluu vierintälaakerien voiteluun. Vierintälaakerien ohella voitelurasvalla voidellaan huomattava määrä liukulaakereita, ohjaimia ja muita tribologisesti kuormitettuja komponentteja. Tästä huolimatta rasvavoitelun ominaispiirteet tunnetaan yleisesti ottaen huonommin kuin öljyvoitelun piirteet. Rasvavoidellussa laakerissa voitelukalvon muodostus riippuu monesta muusta tekijästä kuin pelkästä perusöljyn viskositeetista ja voiteluaineen valinta on perusteltava useilla muilla voiteluteknisillä näkökohdilla. Yksi tapa kehittää rasvavoitelun hallintaa on oppia tunnistamaan virheellisiä voitelutilanteita ja voitelujärjestelmien toimintoja, jolloin kyetään paremmin ennakoimaan kehittymässä olevat voideltavien komponenttien vauriot. Tässä artikkelissa esitetään mittauksiin perustuva tapa rasvavoidellun vierintälaakerin heikon voitelutilanteen tunnistamiseksi, jonka pohjalta aktiivinen automaattivoitelun säätö on mahdollinen. Esitys perustuu teollisuuden, tutkimuslaitosten ja Tekesin rahoittaman Teollisuuden käynnissäpidon prognostiikka (PROGNOS) -projektin aikana tehtyihin tutkimuksiin.

AB - Suurin osa toiminnassa olevista vierintälaakereista on rasvavoideltuja. Esimerkiksi paperi- tai terästehtaassa voitelurasvan kulutus vuositasolla on tyypillisesti 3000 - 8000 kg, josta pääosa kuluu vierintälaakerien voiteluun. Vierintälaakerien ohella voitelurasvalla voidellaan huomattava määrä liukulaakereita, ohjaimia ja muita tribologisesti kuormitettuja komponentteja. Tästä huolimatta rasvavoitelun ominaispiirteet tunnetaan yleisesti ottaen huonommin kuin öljyvoitelun piirteet. Rasvavoidellussa laakerissa voitelukalvon muodostus riippuu monesta muusta tekijästä kuin pelkästä perusöljyn viskositeetista ja voiteluaineen valinta on perusteltava useilla muilla voiteluteknisillä näkökohdilla. Yksi tapa kehittää rasvavoitelun hallintaa on oppia tunnistamaan virheellisiä voitelutilanteita ja voitelujärjestelmien toimintoja, jolloin kyetään paremmin ennakoimaan kehittymässä olevat voideltavien komponenttien vauriot. Tässä artikkelissa esitetään mittauksiin perustuva tapa rasvavoidellun vierintälaakerin heikon voitelutilanteen tunnistamiseksi, jonka pohjalta aktiivinen automaattivoitelun säätö on mahdollinen. Esitys perustuu teollisuuden, tutkimuslaitosten ja Tekesin rahoittaman Teollisuuden käynnissäpidon prognostiikka (PROGNOS) -projektin aikana tehtyihin tutkimuksiin.

KW - Grease

KW - Lubrication

KW - Bearing

KW - Vibration

KW - Condition monitoring

M3 - Article

VL - 20

SP - 12

EP - 17

JO - Promaint

JF - Promaint

SN - 1797-2000

IS - 7

ER -

Parikka R, Helle A, Vaajoensuu E, Hannu S. Rasvavoitelun kehittäminen kohti aktiivista voitelua. Kunnossapito. 2006;20(7):12-17.