Abstract
Suurin osa toiminnassa olevista vierintälaakereista on
rasvavoideltuja. Esimerkiksi paperi- tai terästehtaassa
voitelurasvan kulutus vuositasolla on tyypillisesti 3000
- 8000 kg, josta pääosa kuluu vierintälaakerien
voiteluun. Vierintälaakerien ohella voitelurasvalla
voidellaan huomattava määrä liukulaakereita, ohjaimia ja
muita tribologisesti kuormitettuja komponentteja. Tästä
huolimatta rasvavoitelun ominaispiirteet tunnetaan
yleisesti ottaen huonommin kuin öljyvoitelun piirteet.
Rasvavoidellussa laakerissa voitelukalvon muodostus
riippuu monesta muusta tekijästä kuin pelkästä perusöljyn
viskositeetista ja voiteluaineen valinta on perusteltava
useilla muilla voiteluteknisillä näkökohdilla.
Yksi tapa kehittää rasvavoitelun hallintaa on oppia
tunnistamaan virheellisiä voitelutilanteita ja
voitelujärjestelmien toimintoja, jolloin kyetään paremmin
ennakoimaan kehittymässä olevat voideltavien
komponenttien vauriot. Tässä artikkelissa esitetään
mittauksiin perustuva tapa rasvavoidellun
vierintälaakerin heikon voitelutilanteen tunnistamiseksi,
jonka pohjalta aktiivinen automaattivoitelun säätö on
mahdollinen. Esitys perustuu teollisuuden,
tutkimuslaitosten ja Tekesin rahoittaman Teollisuuden
käynnissäpidon prognostiikka (PROGNOS) -projektin aikana
tehtyihin tutkimuksiin.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 12-17 |
Journal | Kunnossapito |
Volume | 20 |
Issue number | 7 |
Publication status | Published - 2006 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Keywords
- Grease
- Lubrication
- Bearing
- Vibration
- Condition monitoring