Abstract
Selvityksen tavoitteena oli määritellä kokonaisuus, joka muodostuu
ratakapasiteetin hakemisen ja myöntämisen menettelytavoista sekä
ratakapasiteetin jakoprosessin eri vaiheissa tarvittavista tiedoista sekä
hallinnollisista vastuista. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla kehittämispolku,
jolla päästään nykytilanteesta ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilaan.
Ratakapasiteetin hakemista ja myöntämistä säätelee Suomen rautatielaki
(198/2003) ja ratakapasiteetin jakamisesta vastaa Ra-tahallintokeskus (RHK).
Ratakapasiteetin hakemista varten rautatieyrityksillä on oltava
käytettävissään tiedot vallitsevas-ta ratakapasiteetin jakotilanteesta,
rataverkosta ja ratatöistä. Työssä on kuvattu RHK:n ja rauta-tieyritysten
tehtävät ratakapasiteetin jakoprosessissa, joka perustuu kolmenlaisiin
ratakapasiteet-tihakemuksiin. Ratakapasiteetin perusjaossa ratakapasiteetti
jaetaan rautatieyritysten hakemus-ten perusteella vuoden mittaiseksi
aikataulukaudeksi. RHK voi määritellä aikataulukaudelle myös muita
muutosajankohtia, jolloin säännölliselle lii-kenteelle voidaan hakea
muutoksia. Lisäksi kiireellisellä ratakapasiteettihakemuksella voidaan hakea
tapauskohtaista, tilapäisesti tarvittavaa ratakapasiteettia. Näiden
menettelyjen lopputulok-sena syntyvät vahvistetut ratakapasiteettitiedot,
joita rautatieyritykset ja RHK tarvitsevat rauta-tieliikenteen toteuttamisessa
ja jotka tallennetaan RHK:n ylläpitämään tietokantaan. Ratakapasiteetin
jakoprosessin hallinnossa voidaan osoittaa kriittisiä kohtia. Näitä ovat
yhteen-sovittamismenettelyn neuvotteluvaiheen mahdollisesti kireä aikataulu
sekä se, että ratatöiden vaikutukset ratakapasiteettiin ja
rautatieliikenteeseen eivät ole kattavasti tiedossa ratakapasiteet-tia
haettaessa ja myönnettäessä. Säännöllisen liikenteen muutosajankohtiin
liittyvien ja kiireel-listen ratakapasiteettihakemusten määrä halutaan pitää
rajallisena. Vasta käytäntö tulee osoitta-maan, miten paljon muutosajankohtia
tarvitaan ja miten kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen tulee ohjeistaa.
Myös liikenteen ohjauksessa toteutettavan ratakapasiteetin jouston ja
kiireellisen ratakapasiteetin jaon rajanveto ja tarkempi määrittäminen on
toistaiseksi tekemättä. Selvityksessä ehdotettiin neljää kehittämistehtävää
ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilan saa-vuttamiseksi. Ratakapasiteetin
jakamisessa tarvittava rataverkkoon ja ratatöihin liittyvän tiedon tulisi olla
tulevaisuudessa RHK:n järjestelmässä. Toinen tietojärjestelmä tarvitaan
ratakapasi-teettitietojen ylläpitoon ja se toimii myös ratakapasiteetin
jakoprosessin työkaluna. Lisäksi ke-hittämissuunnitelmassa esitetään
ratakapasiteetin jakamisen toteuttamistapojen kehittämistä ar-vioimalla
nykyistä menetelmää käytännön kokemusten perusteella ja vertaamalla sitä
muualla Euroopassa käytössä oleviin menettelytapoihin. Jatkotyönä esitetään
myös sen rautatieliikenteen hallinnan kokonaisprosessin kuvaamista, mistä
ratakapasiteetin jakoprosessi on yksi osa. RHK:n tulee koordinoida esitettyjen
kehittämistehtävien toteuttamista. RHK:n ja VR:n välistä yhteis-työtä
kehittämistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa on päätetty jatkaa
vakinaistamalla tämän selvityksen ohjausryhmän työskentely.
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 51 |
Publication status | Published - 2004 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |