Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat

Marja Rosenberg, Kirsi Pajunen, Jukka Lähesmaa, Juha Levo, Sami Sahala, Pekka Leviäkangas

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Selvityksen tavoitteena oli määritellä kokonaisuus, joka muodostuu ratakapasiteetin hakemisen ja myöntämisen menettelytavoista sekä ratakapasiteetin jakoprosessin eri vaiheissa tarvittavista tiedoista sekä hallinnollisista vastuista. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla kehittämispolku, jolla päästään nykytilanteesta ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilaan. Ratakapasiteetin hakemista ja myöntämistä säätelee Suomen rautatielaki (198/2003) ja ratakapasiteetin jakamisesta vastaa Ra-tahallintokeskus (RHK). Ratakapasiteetin hakemista varten rautatieyrityksillä on oltava käytettävissään tiedot vallitsevas-ta ratakapasiteetin jakotilanteesta, rataverkosta ja ratatöistä. Työssä on kuvattu RHK:n ja rauta-tieyritysten tehtävät ratakapasiteetin jakoprosessissa, joka perustuu kolmenlaisiin ratakapasiteet-tihakemuksiin. Ratakapasiteetin perusjaossa ratakapasiteetti jaetaan rautatieyritysten hakemus-ten perusteella vuoden mittaiseksi aikataulukaudeksi. RHK voi määritellä aikataulukaudelle myös muita muutosajankohtia, jolloin säännölliselle lii-kenteelle voidaan hakea muutoksia. Lisäksi kiireellisellä ratakapasiteettihakemuksella voidaan hakea tapauskohtaista, tilapäisesti tarvittavaa ratakapasiteettia. Näiden menettelyjen lopputulok-sena syntyvät vahvistetut ratakapasiteettitiedot, joita rautatieyritykset ja RHK tarvitsevat rauta-tieliikenteen toteuttamisessa ja jotka tallennetaan RHK:n ylläpitämään tietokantaan. Ratakapasiteetin jakoprosessin hallinnossa voidaan osoittaa kriittisiä kohtia. Näitä ovat yhteen-sovittamismenettelyn neuvotteluvaiheen mahdollisesti kireä aikataulu sekä se, että ratatöiden vaikutukset ratakapasiteettiin ja rautatieliikenteeseen eivät ole kattavasti tiedossa ratakapasiteet-tia haettaessa ja myönnettäessä. Säännöllisen liikenteen muutosajankohtiin liittyvien ja kiireel-listen ratakapasiteettihakemusten määrä halutaan pitää rajallisena. Vasta käytäntö tulee osoitta-maan, miten paljon muutosajankohtia tarvitaan ja miten kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen tulee ohjeistaa. Myös liikenteen ohjauksessa toteutettavan ratakapasiteetin jouston ja kiireellisen ratakapasiteetin jaon rajanveto ja tarkempi määrittäminen on toistaiseksi tekemättä. Selvityksessä ehdotettiin neljää kehittämistehtävää ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilan saa-vuttamiseksi. Ratakapasiteetin jakamisessa tarvittava rataverkkoon ja ratatöihin liittyvän tiedon tulisi olla tulevaisuudessa RHK:n järjestelmässä. Toinen tietojärjestelmä tarvitaan ratakapasi-teettitietojen ylläpitoon ja se toimii myös ratakapasiteetin jakoprosessin työkaluna. Lisäksi ke-hittämissuunnitelmassa esitetään ratakapasiteetin jakamisen toteuttamistapojen kehittämistä ar-vioimalla nykyistä menetelmää käytännön kokemusten perusteella ja vertaamalla sitä muualla Euroopassa käytössä oleviin menettelytapoihin. Jatkotyönä esitetään myös sen rautatieliikenteen hallinnan kokonaisprosessin kuvaamista, mistä ratakapasiteetin jakoprosessi on yksi osa. RHK:n tulee koordinoida esitettyjen kehittämistehtävien toteuttamista. RHK:n ja VR:n välistä yhteis-työtä kehittämistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa on päätetty jatkaa vakinaistamalla tämän selvityksen ohjausryhmän työskentely.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages51
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Fingerprint

Hakea
railroads
infrastructure
Finland

Cite this

Rosenberg, M., Pajunen, K., Lähesmaa, J., Levo, J., Sahala, S., & Leviäkangas, P. (2004). Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland.
Rosenberg, Marja ; Pajunen, Kirsi ; Lähesmaa, Jukka ; Levo, Juha ; Sahala, Sami ; Leviäkangas, Pekka. / Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 51 p.
@book{99defcc6973c4239854a43a88ce9fb34,
title = "Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat",
abstract = "Selvityksen tavoitteena oli m{\"a}{\"a}ritell{\"a} kokonaisuus, joka muodostuu ratakapasiteetin hakemisen ja my{\"o}nt{\"a}misen menettelytavoista sek{\"a} ratakapasiteetin jakoprosessin eri vaiheissa tarvittavista tiedoista sek{\"a} hallinnollisista vastuista. Lis{\"a}ksi tavoitteena oli kuvailla kehitt{\"a}mispolku, jolla p{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a}n nykytilanteesta ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilaan. Ratakapasiteetin hakemista ja my{\"o}nt{\"a}mist{\"a} s{\"a}{\"a}telee Suomen rautatielaki (198/2003) ja ratakapasiteetin jakamisesta vastaa Ra-tahallintokeskus (RHK). Ratakapasiteetin hakemista varten rautatieyrityksill{\"a} on oltava k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a}{\"a}n tiedot vallitsevas-ta ratakapasiteetin jakotilanteesta, rataverkosta ja ratat{\"o}ist{\"a}. Ty{\"o}ss{\"a} on kuvattu RHK:n ja rauta-tieyritysten teht{\"a}v{\"a}t ratakapasiteetin jakoprosessissa, joka perustuu kolmenlaisiin ratakapasiteet-tihakemuksiin. Ratakapasiteetin perusjaossa ratakapasiteetti jaetaan rautatieyritysten hakemus-ten perusteella vuoden mittaiseksi aikataulukaudeksi. RHK voi m{\"a}{\"a}ritell{\"a} aikataulukaudelle my{\"o}s muita muutosajankohtia, jolloin s{\"a}{\"a}nn{\"o}lliselle lii-kenteelle voidaan hakea muutoksia. Lis{\"a}ksi kiireellisell{\"a} ratakapasiteettihakemuksella voidaan hakea tapauskohtaista, tilap{\"a}isesti tarvittavaa ratakapasiteettia. N{\"a}iden menettelyjen lopputulok-sena syntyv{\"a}t vahvistetut ratakapasiteettitiedot, joita rautatieyritykset ja RHK tarvitsevat rauta-tieliikenteen toteuttamisessa ja jotka tallennetaan RHK:n yll{\"a}pit{\"a}m{\"a}{\"a}n tietokantaan. Ratakapasiteetin jakoprosessin hallinnossa voidaan osoittaa kriittisi{\"a} kohtia. N{\"a}it{\"a} ovat yhteen-sovittamismenettelyn neuvotteluvaiheen mahdollisesti kire{\"a} aikataulu sek{\"a} se, ett{\"a} ratat{\"o}iden vaikutukset ratakapasiteettiin ja rautatieliikenteeseen eiv{\"a}t ole kattavasti tiedossa ratakapasiteet-tia haettaessa ja my{\"o}nnett{\"a}ess{\"a}. S{\"a}{\"a}nn{\"o}llisen liikenteen muutosajankohtiin liittyvien ja kiireel-listen ratakapasiteettihakemusten m{\"a}{\"a}r{\"a} halutaan pit{\"a}{\"a} rajallisena. Vasta k{\"a}yt{\"a}nt{\"o} tulee osoitta-maan, miten paljon muutosajankohtia tarvitaan ja miten kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen tulee ohjeistaa. My{\"o}s liikenteen ohjauksessa toteutettavan ratakapasiteetin jouston ja kiireellisen ratakapasiteetin jaon rajanveto ja tarkempi m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen on toistaiseksi tekem{\"a}tt{\"a}. Selvityksess{\"a} ehdotettiin nelj{\"a}{\"a} kehitt{\"a}misteht{\"a}v{\"a}{\"a} ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilan saa-vuttamiseksi. Ratakapasiteetin jakamisessa tarvittava rataverkkoon ja ratat{\"o}ihin liittyv{\"a}n tiedon tulisi olla tulevaisuudessa RHK:n j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a}. Toinen tietoj{\"a}rjestelm{\"a} tarvitaan ratakapasi-teettitietojen yll{\"a}pitoon ja se toimii my{\"o}s ratakapasiteetin jakoprosessin ty{\"o}kaluna. Lis{\"a}ksi ke-hitt{\"a}missuunnitelmassa esitet{\"a}{\"a}n ratakapasiteetin jakamisen toteuttamistapojen kehitt{\"a}mist{\"a} ar-vioimalla nykyist{\"a} menetelm{\"a}{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokemusten perusteella ja vertaamalla sit{\"a} muualla Euroopassa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} oleviin menettelytapoihin. Jatkoty{\"o}n{\"a} esitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s sen rautatieliikenteen hallinnan kokonaisprosessin kuvaamista, mist{\"a} ratakapasiteetin jakoprosessi on yksi osa. RHK:n tulee koordinoida esitettyjen kehitt{\"a}misteht{\"a}vien toteuttamista. RHK:n ja VR:n v{\"a}list{\"a} yhteis-ty{\"o}t{\"a} kehitt{\"a}misteht{\"a}vien suunnittelussa ja toteuttamisessa on p{\"a}{\"a}tetty jatkaa vakinaistamalla t{\"a}m{\"a}n selvityksen ohjausryhm{\"a}n ty{\"o}skentely.",
author = "Marja Rosenberg and Kirsi Pajunen and Jukka L{\"a}hesmaa and Juha Levo and Sami Sahala and Pekka Levi{\"a}kangas",
year = "2004",
language = "Finnish",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Rosenberg, M, Pajunen, K, Lähesmaa, J, Levo, J, Sahala, S & Leviäkangas, P 2004, Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat. VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat. / Rosenberg, Marja; Pajunen, Kirsi; Lähesmaa, Jukka; Levo, Juha; Sahala, Sami; Leviäkangas, Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 51 p.

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat

AU - Rosenberg, Marja

AU - Pajunen, Kirsi

AU - Lähesmaa, Jukka

AU - Levo, Juha

AU - Sahala, Sami

AU - Leviäkangas, Pekka

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Selvityksen tavoitteena oli määritellä kokonaisuus, joka muodostuu ratakapasiteetin hakemisen ja myöntämisen menettelytavoista sekä ratakapasiteetin jakoprosessin eri vaiheissa tarvittavista tiedoista sekä hallinnollisista vastuista. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla kehittämispolku, jolla päästään nykytilanteesta ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilaan. Ratakapasiteetin hakemista ja myöntämistä säätelee Suomen rautatielaki (198/2003) ja ratakapasiteetin jakamisesta vastaa Ra-tahallintokeskus (RHK). Ratakapasiteetin hakemista varten rautatieyrityksillä on oltava käytettävissään tiedot vallitsevas-ta ratakapasiteetin jakotilanteesta, rataverkosta ja ratatöistä. Työssä on kuvattu RHK:n ja rauta-tieyritysten tehtävät ratakapasiteetin jakoprosessissa, joka perustuu kolmenlaisiin ratakapasiteet-tihakemuksiin. Ratakapasiteetin perusjaossa ratakapasiteetti jaetaan rautatieyritysten hakemus-ten perusteella vuoden mittaiseksi aikataulukaudeksi. RHK voi määritellä aikataulukaudelle myös muita muutosajankohtia, jolloin säännölliselle lii-kenteelle voidaan hakea muutoksia. Lisäksi kiireellisellä ratakapasiteettihakemuksella voidaan hakea tapauskohtaista, tilapäisesti tarvittavaa ratakapasiteettia. Näiden menettelyjen lopputulok-sena syntyvät vahvistetut ratakapasiteettitiedot, joita rautatieyritykset ja RHK tarvitsevat rauta-tieliikenteen toteuttamisessa ja jotka tallennetaan RHK:n ylläpitämään tietokantaan. Ratakapasiteetin jakoprosessin hallinnossa voidaan osoittaa kriittisiä kohtia. Näitä ovat yhteen-sovittamismenettelyn neuvotteluvaiheen mahdollisesti kireä aikataulu sekä se, että ratatöiden vaikutukset ratakapasiteettiin ja rautatieliikenteeseen eivät ole kattavasti tiedossa ratakapasiteet-tia haettaessa ja myönnettäessä. Säännöllisen liikenteen muutosajankohtiin liittyvien ja kiireel-listen ratakapasiteettihakemusten määrä halutaan pitää rajallisena. Vasta käytäntö tulee osoitta-maan, miten paljon muutosajankohtia tarvitaan ja miten kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen tulee ohjeistaa. Myös liikenteen ohjauksessa toteutettavan ratakapasiteetin jouston ja kiireellisen ratakapasiteetin jaon rajanveto ja tarkempi määrittäminen on toistaiseksi tekemättä. Selvityksessä ehdotettiin neljää kehittämistehtävää ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilan saa-vuttamiseksi. Ratakapasiteetin jakamisessa tarvittava rataverkkoon ja ratatöihin liittyvän tiedon tulisi olla tulevaisuudessa RHK:n järjestelmässä. Toinen tietojärjestelmä tarvitaan ratakapasi-teettitietojen ylläpitoon ja se toimii myös ratakapasiteetin jakoprosessin työkaluna. Lisäksi ke-hittämissuunnitelmassa esitetään ratakapasiteetin jakamisen toteuttamistapojen kehittämistä ar-vioimalla nykyistä menetelmää käytännön kokemusten perusteella ja vertaamalla sitä muualla Euroopassa käytössä oleviin menettelytapoihin. Jatkotyönä esitetään myös sen rautatieliikenteen hallinnan kokonaisprosessin kuvaamista, mistä ratakapasiteetin jakoprosessi on yksi osa. RHK:n tulee koordinoida esitettyjen kehittämistehtävien toteuttamista. RHK:n ja VR:n välistä yhteis-työtä kehittämistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa on päätetty jatkaa vakinaistamalla tämän selvityksen ohjausryhmän työskentely.

AB - Selvityksen tavoitteena oli määritellä kokonaisuus, joka muodostuu ratakapasiteetin hakemisen ja myöntämisen menettelytavoista sekä ratakapasiteetin jakoprosessin eri vaiheissa tarvittavista tiedoista sekä hallinnollisista vastuista. Lisäksi tavoitteena oli kuvailla kehittämispolku, jolla päästään nykytilanteesta ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilaan. Ratakapasiteetin hakemista ja myöntämistä säätelee Suomen rautatielaki (198/2003) ja ratakapasiteetin jakamisesta vastaa Ra-tahallintokeskus (RHK). Ratakapasiteetin hakemista varten rautatieyrityksillä on oltava käytettävissään tiedot vallitsevas-ta ratakapasiteetin jakotilanteesta, rataverkosta ja ratatöistä. Työssä on kuvattu RHK:n ja rauta-tieyritysten tehtävät ratakapasiteetin jakoprosessissa, joka perustuu kolmenlaisiin ratakapasiteet-tihakemuksiin. Ratakapasiteetin perusjaossa ratakapasiteetti jaetaan rautatieyritysten hakemus-ten perusteella vuoden mittaiseksi aikataulukaudeksi. RHK voi määritellä aikataulukaudelle myös muita muutosajankohtia, jolloin säännölliselle lii-kenteelle voidaan hakea muutoksia. Lisäksi kiireellisellä ratakapasiteettihakemuksella voidaan hakea tapauskohtaista, tilapäisesti tarvittavaa ratakapasiteettia. Näiden menettelyjen lopputulok-sena syntyvät vahvistetut ratakapasiteettitiedot, joita rautatieyritykset ja RHK tarvitsevat rauta-tieliikenteen toteuttamisessa ja jotka tallennetaan RHK:n ylläpitämään tietokantaan. Ratakapasiteetin jakoprosessin hallinnossa voidaan osoittaa kriittisiä kohtia. Näitä ovat yhteen-sovittamismenettelyn neuvotteluvaiheen mahdollisesti kireä aikataulu sekä se, että ratatöiden vaikutukset ratakapasiteettiin ja rautatieliikenteeseen eivät ole kattavasti tiedossa ratakapasiteet-tia haettaessa ja myönnettäessä. Säännöllisen liikenteen muutosajankohtiin liittyvien ja kiireel-listen ratakapasiteettihakemusten määrä halutaan pitää rajallisena. Vasta käytäntö tulee osoitta-maan, miten paljon muutosajankohtia tarvitaan ja miten kiireellisen ratakapasiteetin hakeminen tulee ohjeistaa. Myös liikenteen ohjauksessa toteutettavan ratakapasiteetin jouston ja kiireellisen ratakapasiteetin jaon rajanveto ja tarkempi määrittäminen on toistaiseksi tekemättä. Selvityksessä ehdotettiin neljää kehittämistehtävää ratakapasiteetin jakamisen tavoitetilan saa-vuttamiseksi. Ratakapasiteetin jakamisessa tarvittava rataverkkoon ja ratatöihin liittyvän tiedon tulisi olla tulevaisuudessa RHK:n järjestelmässä. Toinen tietojärjestelmä tarvitaan ratakapasi-teettitietojen ylläpitoon ja se toimii myös ratakapasiteetin jakoprosessin työkaluna. Lisäksi ke-hittämissuunnitelmassa esitetään ratakapasiteetin jakamisen toteuttamistapojen kehittämistä ar-vioimalla nykyistä menetelmää käytännön kokemusten perusteella ja vertaamalla sitä muualla Euroopassa käytössä oleviin menettelytapoihin. Jatkotyönä esitetään myös sen rautatieliikenteen hallinnan kokonaisprosessin kuvaamista, mistä ratakapasiteetin jakoprosessi on yksi osa. RHK:n tulee koordinoida esitettyjen kehittämistehtävien toteuttamista. RHK:n ja VR:n välistä yhteis-työtä kehittämistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa on päätetty jatkaa vakinaistamalla tämän selvityksen ohjausryhmän työskentely.

M3 - Report

BT - Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Rosenberg M, Pajunen K, Lähesmaa J, Levo J, Sahala S, Leviäkangas P. Ratakapasiteetin jakamisen suuntaviivat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 51 p.