@book{cfbf03b3a6b6471bb74c90233a98f623,
title = "Rautateiden liikenteenohjaus ratat{\"o}iden aikana ja ratat{\"o}iden hallinta",
abstract = "Liikenteen ja ratat{\"o}iden turvallinen ja tehokas yhteensovittaminen suurissa ratahankkeissa on haastava teht{\"a}v{\"a}. Tutkimuksen ensimm{\"a}isess{\"a} vaiheessa selvitettiin liikenteenohjausta ratat{\"o}iden aikana ohjaukseen liittyv{\"a}n toiminnan ja sit{\"a} tukevien organisatoristen menettelyiden kehitt{\"a}miseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikenteenohjaajien toimintatapoja ty{\"o}skentelyn aikana ja selvitettiin, miten toiminnan tilaaja- ja tuottajaorganisaatiot sek{\"a} s{\"a}{\"a}d{\"o}kset ja valvonta tukevat liikenteenohjaajien ty{\"o}t{\"a}. Aineisto ker{\"a}ttiin videoimalla kuuden liikenteenohjaajan ty{\"o}t{\"a} It{\"a}-Suomen ohjauspalvelukeskuksen Kouvolan keskusvalvomossa. Videoinnit purettiin yhdess{\"a} liikenteenohjaajan kanssa. Lis{\"a}ksi haastateltiin VR:n ja Ratahallintokeskuksen (RHK) asiantuntijoita. T{\"a}ydent{\"a}v{\"a}ss{\"a} jatko-osassa tarkastelun kohteena olivat urakoitsijoiden yhteisty{\"o} liikenteenohjauksen kanssa ja urakoitsijayritysten tukitoiminnot turvalliselle radalla ty{\"o}skentelemiselle. Aineisto ker{\"a}ttiin haastattelemalla urakoitsijayrityksiss{\"a} eri teht{\"a}viss{\"a} toimivia henkil{\"o}it{\"a} ja rakennuttajatahon projektisuunnittelun ja valvonnan henkil{\"o}it{\"a} sek{\"a} dokumenttianalyysilla ja tekem{\"a}ll{\"a} havaintoja ty{\"o}maalla. Liikenteenohjaajan ty{\"o} on vaativaa kognitiivista eli ihmisen tiedonk{\"a}sittely{\"a} kuormittavaa ty{\"o}t{\"a}. Hyv{\"a}t ja toimivat ty{\"o}v{\"a}lineet ja ty{\"o}ymp{\"a}rist{\"o} tukevat ty{\"o}n onnistumista. Liikenteenohjauksen tietoj{\"a}rjestelmien k{\"a}yt{\"o}n on oltava varmaa ja harjaantunutta, koska j{\"a}rjestelmi{\"a} on pystytt{\"a}v{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n nopeissa tilanteissa. Liikenteenohjaajat ovat joutuneet kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n erilaisia keinoja tietojen muistissa pit{\"a}miseksi. N{\"a}m{\"a} keinot vaihtelevat paljon yksil{\"o}iden v{\"a}lill{\"a}. Urakoita on paljon ja niiden kire{\"a}t aikataulut sek{\"a} suunnittelun ajoittaminen ja onnistuminen ovat olleet erityisi{\"a} pullonkauloja. Moniurakoitsijaymp{\"a}rist{\"o}n hallintaan toivottiin yksiselitteisempi{\"a} keinoja. Hankkeen aikana k{\"a}ytetyt erilaiset yhteispalaverimenettelyt ja tiedottaminen niiden yhteydess{\"a} ovat olleet ehdottoman tehokas tapa kehitt{\"a}{\"a} rakennusty{\"o}mailla sek{\"a} ty{\"o}- ett{\"a} junaturvallisuuden hallintaa. Tutkimuksen tuottamat kehitt{\"a}misehdotukset liittyv{\"a}t mm. koulutukseen ja ohjeistukseen, muistikeinojen tarkempaan selvitykseen, liikenteenohjaajan ty{\"o}n kuormituksen arviointiin ja hallintaan, ty{\"o}suunnitelmien laadun ja oikea-aikaisuuden parantamiseen. Lis{\"a}ksi ehdotusten avulla voitaisiin paremmin arvioida urakoiden vaikutukset toisiin urakoihin ja mm. mihin kuntoon rata j{\"a}{\"a} urakan j{\"a}lkeen liikenn{\"o}imisen kannalta. Ty{\"o}n tukitoimintoja ohjaavissa organisaatioissa oli tapahtunut viime vuosien aikana rakenteellisia muutoksia. Lis{\"a}ksi monia tukitoimintoja, kuten m{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} ja ohjeita sek{\"a} s{\"a}hk{\"o}isi{\"a} j{\"a}rjestelmi{\"a}, on muutettu. Organisaatiot olivat tarttuneet useisiin ty{\"o}t{\"a} tukevien toimintojen osa-alueisiin ja pyrkineet ratkaisemaan ilmaantuneita haasteita. Osa-alueet ovat eri kehitysvaiheissa. Tulosten perusteella suositellaan tukitoimintoja ohjaavien organisaatioiden turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurien yhteist{\"a} tarkastelua. My{\"o}s jo aloitettujen kehitt{\"a}mistoimien tulokset ja vaikutukset on hyv{\"a} selvitt{\"a}{\"a}.",
keywords = "control of train traffic, railroad construction, safety management",
author = "Marja-Leena Haavisto and Kaarin Ruuhilehto and Pia Oedewald",
note = "Project code: 10404 ",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7675-3",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2563",
address = "Finland",
}