Rautatieliikenteen allejäännit: Tilastointi ja analyysit

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa kerättiin ja analysoitiin junan alle jääneisiin jalankulkijoihin liittyvää tietoa vuosien 2005–2009 ajalta. Tutkimusaineisto kerättiin VR-Yhtymä Oy:n, Liikenneviraston, Poliisin, Pelastuslaitoksen ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Tutkimuksessa kerättiin ja verrattiin eri tahojen tietokannoissa olevien allejääntien lukumääriä sekä allejäänteihin liittyviä tietoja. Tiedot koottiin yhteiseen tietokantaan, jonka pohjalta analysoitiin onnettomuuksien ominaisuuksia. Aineiston analysoinnin lisäksi allejääntien tapahtumapaikat sijoitettiin rataverkolle.
Tulosten mukaan VR-Yhtymä Oy:n tietokannasta saatavat tiedot ovat nykytilanteessa käyttökelpoisin lähde raportoitaessa tietoja sekä itsemurhista (tahallinen allejäänti) että onnettomuuksista (tahaton allejäänti) Euroopan rautatievirastolle. Kyseisen tietokannan puutteena on tilastoitujen tapausten tahallisuuden ja vakavuuden määritelmien epävirallisuus. Tapausten tahallisuuteen ja vakavuuteen liittyen virallisia tietoja saadaan Poliisin ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Haasteena on kuitenkin se, ettei kyseisissä tietokannoissa ole tällä hetkellä allejäänteihin liittyvien tietojen helppoon ja nopeaan hakuun soveltuvaa muuttujaa.
Yhdistetyn aineiston pohjalta arvioituna vuosien 2005–2009 aikana junan alle jäi yhteensä 311 jalankulkijaa. Kyseinen luku sisältää 264 itsemurhaa, 35 onnettomuutta ja 12 epäselväksi luokiteltua tapausta. Kerätyn aineiston perusteella näyttää siltä, etteivät allejäännit painotu tiettyihin vuodenaikoihin tai kuukausiin. Aineisto antaa kuitenkin viitteitä siitä, että sekä itsemurhia että onnettomuuksia tapahtuu eniten viikon loppupuolella. Itsemurhien tekeminen on painottunut iltapäivän ja illan tunteihin sekä aamuyöhön. Onnettomuuksia tapahtuu hieman muita aikoja enemmän vilkkaan junaliikenteen aikaan eli ruuhkaaikoina. Suurin osa sekä itsemurhien tekijöistä että onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä on miehiä. Junan alle jättäytyneet ovat useimmiten 20–29-vuotiaita ja keskimäärin nuorempia kuin muun itsemurhamenetelmän valinneet. Junan alle jättäytymällä tehdyissä itsemurhissa useimmiten odotetaan junaa raiteilla. Onnettomuudet taas tapahtuvat useimmiten tilanteissa, joissa junan alle jäänyt henkilö on ollut ylittämässä rataa joko luvallisesta (tasoristeys) tai luvattomasta paikasta. Kaikista junan alle jääneistä puolet oli alkoholin, lääkkeiden ja/tai huumeiden vaikutuksen alaisena.
Tämän lisäksi itsemurhan tekijöistä 23 %:lla oli todettu masennus ja 16 %:lla oli tai oli ollut lähiaikoina muita mielenterveysongelmia. Onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä melkein kaksi kolmasosaa oli päihteiden vaikutuksen alaisena. Suurin osa (78 %) junan alle jääneistä henkilöistä jäi henkilöjunan alle. Selkeästi eniten allejääntejä (38 %) tapahtui rataosilla Helsinki–Riihimäki ja Helsinki–Turun satama. Allejäännit ovat selkeästi keskittyneet alueille, joissa asuu paljon ihmisiä ja junaliikennettä on runsaasti. Kaikista rautatieliikenteen allejäänneistä 24 % tapahtui käytössä olevan tai entisen aseman tai seisakkeen välittömässä läheisyydessä (enintään 100 metrin etäisyydellä).
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages19
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesTrafin julkaisuja
Number9/2011
ISSN1799-0432

Keywords

  • rautatiet
  • jalankulkija
  • onnettomuus
  • itsemurha

Cite this

Silla, A. (2011). Rautatieliikenteen allejäännit: Tilastointi ja analyysit. Helsinki. Trafin julkaisuja, No. 9/2011
Silla, Anne. / Rautatieliikenteen allejäännit : Tilastointi ja analyysit. Helsinki, 2011. 19 p. (Trafin julkaisuja; No. 9/2011).
@book{cedf6b01a5a245d293d79eb9bcc5c412,
title = "Rautatieliikenteen allej{\"a}{\"a}nnit: Tilastointi ja analyysit",
abstract = "Tutkimuksessa ker{\"a}ttiin ja analysoitiin junan alle j{\"a}{\"a}neisiin jalankulkijoihin liittyv{\"a}{\"a} tietoa vuosien 2005–2009 ajalta. Tutkimusaineisto ker{\"a}ttiin VR-Yhtym{\"a} Oy:n, Liikenneviraston, Poliisin, Pelastuslaitoksen ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Tutkimuksessa ker{\"a}ttiin ja verrattiin eri tahojen tietokannoissa olevien allej{\"a}{\"a}ntien lukum{\"a}{\"a}ri{\"a} sek{\"a} allej{\"a}{\"a}nteihin liittyvi{\"a} tietoja. Tiedot koottiin yhteiseen tietokantaan, jonka pohjalta analysoitiin onnettomuuksien ominaisuuksia. Aineiston analysoinnin lis{\"a}ksi allej{\"a}{\"a}ntien tapahtumapaikat sijoitettiin rataverkolle. Tulosten mukaan VR-Yhtym{\"a} Oy:n tietokannasta saatavat tiedot ovat nykytilanteessa k{\"a}ytt{\"o}kelpoisin l{\"a}hde raportoitaessa tietoja sek{\"a} itsemurhista (tahallinen allej{\"a}{\"a}nti) ett{\"a} onnettomuuksista (tahaton allej{\"a}{\"a}nti) Euroopan rautatievirastolle. Kyseisen tietokannan puutteena on tilastoitujen tapausten tahallisuuden ja vakavuuden m{\"a}{\"a}ritelmien ep{\"a}virallisuus. Tapausten tahallisuuteen ja vakavuuteen liittyen virallisia tietoja saadaan Poliisin ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Haasteena on kuitenkin se, ettei kyseisiss{\"a} tietokannoissa ole t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} allej{\"a}{\"a}nteihin liittyvien tietojen helppoon ja nopeaan hakuun soveltuvaa muuttujaa. Yhdistetyn aineiston pohjalta arvioituna vuosien 2005–2009 aikana junan alle j{\"a}i yhteens{\"a} 311 jalankulkijaa. Kyseinen luku sis{\"a}lt{\"a}{\"a} 264 itsemurhaa, 35 onnettomuutta ja 12 ep{\"a}selv{\"a}ksi luokiteltua tapausta. Ker{\"a}tyn aineiston perusteella n{\"a}ytt{\"a}{\"a} silt{\"a}, etteiv{\"a}t allej{\"a}{\"a}nnit painotu tiettyihin vuodenaikoihin tai kuukausiin. Aineisto antaa kuitenkin viitteit{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} sek{\"a} itsemurhia ett{\"a} onnettomuuksia tapahtuu eniten viikon loppupuolella. Itsemurhien tekeminen on painottunut iltap{\"a}iv{\"a}n ja illan tunteihin sek{\"a} aamuy{\"o}h{\"o}n. Onnettomuuksia tapahtuu hieman muita aikoja enemm{\"a}n vilkkaan junaliikenteen aikaan eli ruuhkaaikoina. Suurin osa sek{\"a} itsemurhien tekij{\"o}ist{\"a} ett{\"a} onnettomuuksissa kuolleista henkil{\"o}ist{\"a} on miehi{\"a}. Junan alle j{\"a}tt{\"a}ytyneet ovat useimmiten 20–29-vuotiaita ja keskim{\"a}{\"a}rin nuorempia kuin muun itsemurhamenetelm{\"a}n valinneet. Junan alle j{\"a}tt{\"a}ytym{\"a}ll{\"a} tehdyiss{\"a} itsemurhissa useimmiten odotetaan junaa raiteilla. Onnettomuudet taas tapahtuvat useimmiten tilanteissa, joissa junan alle j{\"a}{\"a}nyt henkil{\"o} on ollut ylitt{\"a}m{\"a}ss{\"a} rataa joko luvallisesta (tasoristeys) tai luvattomasta paikasta. Kaikista junan alle j{\"a}{\"a}neist{\"a} puolet oli alkoholin, l{\"a}{\"a}kkeiden ja/tai huumeiden vaikutuksen alaisena. T{\"a}m{\"a}n lis{\"a}ksi itsemurhan tekij{\"o}ist{\"a} 23 {\%}:lla oli todettu masennus ja 16 {\%}:lla oli tai oli ollut l{\"a}hiaikoina muita mielenterveysongelmia. Onnettomuuksissa kuolleista henkil{\"o}ist{\"a} melkein kaksi kolmasosaa oli p{\"a}ihteiden vaikutuksen alaisena. Suurin osa (78 {\%}) junan alle j{\"a}{\"a}neist{\"a} henkil{\"o}ist{\"a} j{\"a}i henkil{\"o}junan alle. Selke{\"a}sti eniten allej{\"a}{\"a}ntej{\"a} (38 {\%}) tapahtui rataosilla Helsinki–Riihim{\"a}ki ja Helsinki–Turun satama. Allej{\"a}{\"a}nnit ovat selke{\"a}sti keskittyneet alueille, joissa asuu paljon ihmisi{\"a} ja junaliikennett{\"a} on runsaasti. Kaikista rautatieliikenteen allej{\"a}{\"a}nneist{\"a} 24 {\%} tapahtui k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevan tai entisen aseman tai seisakkeen v{\"a}litt{\"o}m{\"a}ss{\"a} l{\"a}heisyydess{\"a} (enint{\"a}{\"a}n 100 metrin et{\"a}isyydell{\"a}).",
keywords = "rautatiet, jalankulkija, onnettomuus, itsemurha",
author = "Anne Silla",
year = "2011",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-5893-24-3",
series = "Trafin julkaisuja",
number = "9/2011",

}

Silla, A 2011, Rautatieliikenteen allejäännit: Tilastointi ja analyysit. Trafin julkaisuja, no. 9/2011, Helsinki.

Rautatieliikenteen allejäännit : Tilastointi ja analyysit. / Silla, Anne.

Helsinki, 2011. 19 p. (Trafin julkaisuja; No. 9/2011).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Rautatieliikenteen allejäännit

T2 - Tilastointi ja analyysit

AU - Silla, Anne

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Tutkimuksessa kerättiin ja analysoitiin junan alle jääneisiin jalankulkijoihin liittyvää tietoa vuosien 2005–2009 ajalta. Tutkimusaineisto kerättiin VR-Yhtymä Oy:n, Liikenneviraston, Poliisin, Pelastuslaitoksen ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Tutkimuksessa kerättiin ja verrattiin eri tahojen tietokannoissa olevien allejääntien lukumääriä sekä allejäänteihin liittyviä tietoja. Tiedot koottiin yhteiseen tietokantaan, jonka pohjalta analysoitiin onnettomuuksien ominaisuuksia. Aineiston analysoinnin lisäksi allejääntien tapahtumapaikat sijoitettiin rataverkolle. Tulosten mukaan VR-Yhtymä Oy:n tietokannasta saatavat tiedot ovat nykytilanteessa käyttökelpoisin lähde raportoitaessa tietoja sekä itsemurhista (tahallinen allejäänti) että onnettomuuksista (tahaton allejäänti) Euroopan rautatievirastolle. Kyseisen tietokannan puutteena on tilastoitujen tapausten tahallisuuden ja vakavuuden määritelmien epävirallisuus. Tapausten tahallisuuteen ja vakavuuteen liittyen virallisia tietoja saadaan Poliisin ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Haasteena on kuitenkin se, ettei kyseisissä tietokannoissa ole tällä hetkellä allejäänteihin liittyvien tietojen helppoon ja nopeaan hakuun soveltuvaa muuttujaa. Yhdistetyn aineiston pohjalta arvioituna vuosien 2005–2009 aikana junan alle jäi yhteensä 311 jalankulkijaa. Kyseinen luku sisältää 264 itsemurhaa, 35 onnettomuutta ja 12 epäselväksi luokiteltua tapausta. Kerätyn aineiston perusteella näyttää siltä, etteivät allejäännit painotu tiettyihin vuodenaikoihin tai kuukausiin. Aineisto antaa kuitenkin viitteitä siitä, että sekä itsemurhia että onnettomuuksia tapahtuu eniten viikon loppupuolella. Itsemurhien tekeminen on painottunut iltapäivän ja illan tunteihin sekä aamuyöhön. Onnettomuuksia tapahtuu hieman muita aikoja enemmän vilkkaan junaliikenteen aikaan eli ruuhkaaikoina. Suurin osa sekä itsemurhien tekijöistä että onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä on miehiä. Junan alle jättäytyneet ovat useimmiten 20–29-vuotiaita ja keskimäärin nuorempia kuin muun itsemurhamenetelmän valinneet. Junan alle jättäytymällä tehdyissä itsemurhissa useimmiten odotetaan junaa raiteilla. Onnettomuudet taas tapahtuvat useimmiten tilanteissa, joissa junan alle jäänyt henkilö on ollut ylittämässä rataa joko luvallisesta (tasoristeys) tai luvattomasta paikasta. Kaikista junan alle jääneistä puolet oli alkoholin, lääkkeiden ja/tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Tämän lisäksi itsemurhan tekijöistä 23 %:lla oli todettu masennus ja 16 %:lla oli tai oli ollut lähiaikoina muita mielenterveysongelmia. Onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä melkein kaksi kolmasosaa oli päihteiden vaikutuksen alaisena. Suurin osa (78 %) junan alle jääneistä henkilöistä jäi henkilöjunan alle. Selkeästi eniten allejääntejä (38 %) tapahtui rataosilla Helsinki–Riihimäki ja Helsinki–Turun satama. Allejäännit ovat selkeästi keskittyneet alueille, joissa asuu paljon ihmisiä ja junaliikennettä on runsaasti. Kaikista rautatieliikenteen allejäänneistä 24 % tapahtui käytössä olevan tai entisen aseman tai seisakkeen välittömässä läheisyydessä (enintään 100 metrin etäisyydellä).

AB - Tutkimuksessa kerättiin ja analysoitiin junan alle jääneisiin jalankulkijoihin liittyvää tietoa vuosien 2005–2009 ajalta. Tutkimusaineisto kerättiin VR-Yhtymä Oy:n, Liikenneviraston, Poliisin, Pelastuslaitoksen ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Tutkimuksessa kerättiin ja verrattiin eri tahojen tietokannoissa olevien allejääntien lukumääriä sekä allejäänteihin liittyviä tietoja. Tiedot koottiin yhteiseen tietokantaan, jonka pohjalta analysoitiin onnettomuuksien ominaisuuksia. Aineiston analysoinnin lisäksi allejääntien tapahtumapaikat sijoitettiin rataverkolle. Tulosten mukaan VR-Yhtymä Oy:n tietokannasta saatavat tiedot ovat nykytilanteessa käyttökelpoisin lähde raportoitaessa tietoja sekä itsemurhista (tahallinen allejäänti) että onnettomuuksista (tahaton allejäänti) Euroopan rautatievirastolle. Kyseisen tietokannan puutteena on tilastoitujen tapausten tahallisuuden ja vakavuuden määritelmien epävirallisuus. Tapausten tahallisuuteen ja vakavuuteen liittyen virallisia tietoja saadaan Poliisin ja Tilastokeskuksen tietokannoista. Haasteena on kuitenkin se, ettei kyseisissä tietokannoissa ole tällä hetkellä allejäänteihin liittyvien tietojen helppoon ja nopeaan hakuun soveltuvaa muuttujaa. Yhdistetyn aineiston pohjalta arvioituna vuosien 2005–2009 aikana junan alle jäi yhteensä 311 jalankulkijaa. Kyseinen luku sisältää 264 itsemurhaa, 35 onnettomuutta ja 12 epäselväksi luokiteltua tapausta. Kerätyn aineiston perusteella näyttää siltä, etteivät allejäännit painotu tiettyihin vuodenaikoihin tai kuukausiin. Aineisto antaa kuitenkin viitteitä siitä, että sekä itsemurhia että onnettomuuksia tapahtuu eniten viikon loppupuolella. Itsemurhien tekeminen on painottunut iltapäivän ja illan tunteihin sekä aamuyöhön. Onnettomuuksia tapahtuu hieman muita aikoja enemmän vilkkaan junaliikenteen aikaan eli ruuhkaaikoina. Suurin osa sekä itsemurhien tekijöistä että onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä on miehiä. Junan alle jättäytyneet ovat useimmiten 20–29-vuotiaita ja keskimäärin nuorempia kuin muun itsemurhamenetelmän valinneet. Junan alle jättäytymällä tehdyissä itsemurhissa useimmiten odotetaan junaa raiteilla. Onnettomuudet taas tapahtuvat useimmiten tilanteissa, joissa junan alle jäänyt henkilö on ollut ylittämässä rataa joko luvallisesta (tasoristeys) tai luvattomasta paikasta. Kaikista junan alle jääneistä puolet oli alkoholin, lääkkeiden ja/tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Tämän lisäksi itsemurhan tekijöistä 23 %:lla oli todettu masennus ja 16 %:lla oli tai oli ollut lähiaikoina muita mielenterveysongelmia. Onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä melkein kaksi kolmasosaa oli päihteiden vaikutuksen alaisena. Suurin osa (78 %) junan alle jääneistä henkilöistä jäi henkilöjunan alle. Selkeästi eniten allejääntejä (38 %) tapahtui rataosilla Helsinki–Riihimäki ja Helsinki–Turun satama. Allejäännit ovat selkeästi keskittyneet alueille, joissa asuu paljon ihmisiä ja junaliikennettä on runsaasti. Kaikista rautatieliikenteen allejäänneistä 24 % tapahtui käytössä olevan tai entisen aseman tai seisakkeen välittömässä läheisyydessä (enintään 100 metrin etäisyydellä).

KW - rautatiet

KW - jalankulkija

KW - onnettomuus

KW - itsemurha

M3 - Report

SN - 978-952-5893-24-3

T3 - Trafin julkaisuja

BT - Rautatieliikenteen allejäännit

CY - Helsinki

ER -

Silla A. Rautatieliikenteen allejäännit: Tilastointi ja analyysit. Helsinki, 2011. 19 p. (Trafin julkaisuja; No. 9/2011).