Rautatieliikenteen onnettomuuksien ja vaaratilanteiden raportoinnin kehittäminen

Kirsi Pajunen, Heidi Niemimuukko

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Rautateiden onnettomuuksien ja vaaratilanteiden raportoinnin ja tilastoinnin kehittämiseen on tarvetta sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla. EU on yhtenäistämässä rautatieonnettomuuksien kansainvälistä tilastointikäytäntöä. Pohjoismaisella tasolla tehdään myös yhteistyötä onnettomuuksien ja vaaratilanteiden tilastoinnin kehittämiseksi.

Nykyisin onnettomuuksien ja vaaratilanteiden tilastointi kuuluu Suomessa Ratahallintokeskuksen (RHK) tehtäviin. Resurssien puutteessa raportoinnista, tietojen keräämisestä ja tilastoinnista vastaavat Suomessa rautatieyritykset, siis tällä hetkellä VR-Yhtymä Oy.

Rautatieliikenteen eri tyyppisistä onnettomuuksista ja vaaratilanteista kerättävä tieto on kuvattu onnettomuus- ja vaaratilannetyypeittäin. Kuvauksessa on otettu huomioon EU:n turvallisuusdircktiivin asettamat vaatimuksct ja yhteispohjoismaiset käytännöt. Onnettomuuksia on yhdeksän eri tyyppiä: junakaluston välinen törmäys, törmäys esteeseen tai alle jääminen, tasoristeysonnettomuus, suistuminen, tulipalo, kontrolloimaton VAK-vuoto, työtapaturma, junan katkeaminen ja muu onnettomuus. Henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista kerätään lisäksi tarkempia tietoja. Vaaratilanteet on jaettu neljään eri tyyppiin: luvaton liikkuminen, tekninen vika, melkein onnettomuus ja muu vaaratilanne.

Tilastoinnissa käytettävät muuttujat on määritelty ottaen huomioon kansainväliset määritelmät. Lisäksi on kuvattu Suomessa onnettomuustietojen keruussa käytcttävä toimintatapa.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages36
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesRatahallintokeskuksen julkaisuja A
Number3/2003
ISSN1455-2604

Keywords

  • rail accident statistics
  • rail incident statistics
  • accident types
  • incident types
  • railway traffic

Cite this