@book{fa1d80eb18564831b9241414680aca2d,
title = "Rautatieonnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten arviointi",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa kartoitettiin rautatieliikenteen onnettomuuskustannusten arviointiin k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} menetelmi{\"a}, selvitettiin laskelmiin sis{\"a}llytett{\"a}vi{\"a} kustannuseri{\"a} sek{\"a} selvitettiin onnettomuuskustannusten laskennassa tarvittavien tietojen saatavuutta ja hy{\"o}dynnett{\"a}vyytt{\"a}. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada Suomessa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat laskentamenetelm{\"a}t vastaamaan paremmin uusia EU:n s{\"a}{\"a}d{\"o}ksi{\"a}, joiden mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat onnettomuuskustannukset tulisi sis{\"a}llytt{\"a}{\"a} entist{\"a} paremmin rautatieliikenteen onnettomuuskustannuslaskelmiin. Tiedonhankinnan p{\"a}{\"a}menetelm{\"a}n{\"a} olivat aiheeseen liittyv{\"a} kirjallisuuskatsaus ja alan asiantuntijoiden ty{\"o}paja. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella onnettomuuksien kokonaiskustannuksiin on useimmiten sis{\"a}llytetty onnettomuuksien suorat ja ep{\"a}suorat kustannukset, ihmishengen tilastollinen arvo sek{\"a} osalaskelmia onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Suomessa rautatiealan toimijoilta n{\"a}ytt{\"a}{\"a} l{\"o}ytyv{\"a}n valmiudet vastata kiristyvien s{\"a}{\"a}d{\"o}sten vaatimuksiin. Euroopan parlamentilta tulevia vaatimuksia ei tulisi n{\"a}hd{\"a} pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n rasitteena, koska kattava tieto onnettomuuskustannusten laskennassa k{\"a}ytett{\"a}vist{\"a} kustannuskomponenteista mahdollistaa rautatieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi teht{\"a}vien toimenpiteiden hy{\"o}tyjen paremman arvioinnin.",
keywords = "rail accident costs, monetary valuation, economic impact",
author = "Anne Silla",
note = "Project code: 10404 ",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7558-9",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2523",
address = "Finland",
}