Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa

Translated title of the contribution: Recommendation for evaluation of traffic-induced vibrations in planning of land use

Jouko Törnqvist, Asko Talja

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Julkaisussa käsitellään liikennetärinän syntymistä ja sen asumisviihtyvyydelle aiheuttamia haittoja, tärinän arviointia laskennallisesti ja mittaamalla sekä annetaan suositukset maankäytön suunnittelua varten. Erityisesti keskitytään tärinän leviämisen arviointiin maaperässä. Julkaisu täydentää VTT Tiedotteessa 2278 (2004) annettua suositusta liikennetärinän mittaamisesta ja luokituksesta. Maankäytön suunnittelussa tärinän arviointi jaetaan tarkkuutensa perusteella kolmeen eri tasoon. Arviointitaso 1 perustuu kokemusperäiseen suojaetäisyyteen, jota kauempana värähtelytarkastelua ei pidetä tarpeellisena. Arviointitaso 2 perustuu yleensä laskennalliseen arvioon tai mittauksiin, ja siinä liikenne ja maaperän ominaisuudet otetaan tarkemmin huomioon. Arviointitaso 3 edellyttää aina maaperästä tehtäviä värähtelymittauksia. Tutkimuksen yhteydessä on tehty kenttämittauksia ja FEM-laskelmia. Lisäksi on kehitetty kokeiluversio laskentaohjelmasta TREMOR, jolla voidaan tutkia junan aiheuttaman tärinän leviämistä kerrostuneessa maaperässä. Julkaisun liitteissä esitetään myös käsinlaskentaan soveltuvia arviointitapoja rautatie- ja maantieliikenteelle. Saadun kokemuksen perusteella paras tapa arvioida tärinän leviämistä on mittaaminen, jonka käytöstä julkaisussa annetaan suositukset. Muiden laskentamenetelmien tarkkuus riittää lähinnä tärinän suurusluokan ja eri parametrien suhteellisten vaikutusten arviointiin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages80
ISBN (Electronic)951-38-6602-5
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Working Papers
PublisherVTT
No.50
ISSN (Electronic)1459-7683

Fingerprint

land use planning
vibration
traffic

Keywords

  • environmenatl impacts
  • traffic
  • traffic-induced vibration
  • vibration classification
  • vibration nuisance
  • vibration measurements
  • limit values
  • residential buildings
  • design values
  • instructions

Cite this

Törnqvist, J., & Talja, A. (2006). Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 50
Törnqvist, Jouko ; Talja, Asko. / Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 80 p. (VTT Working Papers; No. 50).
@book{2bf7923410b84339a73dd8bd0bfe257c,
title = "Suositus liikennet{\"a}rin{\"a}n arvioimiseksi maank{\"a}yt{\"o}n suunnittelussa",
abstract = "Julkaisussa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n liikennet{\"a}rin{\"a}n syntymist{\"a} ja sen asumisviihtyvyydelle aiheuttamia haittoja, t{\"a}rin{\"a}n arviointia laskennallisesti ja mittaamalla sek{\"a} annetaan suositukset maank{\"a}yt{\"o}n suunnittelua varten. Erityisesti keskityt{\"a}{\"a}n t{\"a}rin{\"a}n levi{\"a}misen arviointiin maaper{\"a}ss{\"a}. Julkaisu t{\"a}ydent{\"a}{\"a} VTT Tiedotteessa 2278 (2004) annettua suositusta liikennet{\"a}rin{\"a}n mittaamisesta ja luokituksesta. Maank{\"a}yt{\"o}n suunnittelussa t{\"a}rin{\"a}n arviointi jaetaan tarkkuutensa perusteella kolmeen eri tasoon. Arviointitaso 1 perustuu kokemusper{\"a}iseen suojaet{\"a}isyyteen, jota kauempana v{\"a}r{\"a}htelytarkastelua ei pidet{\"a} tarpeellisena. Arviointitaso 2 perustuu yleens{\"a} laskennalliseen arvioon tai mittauksiin, ja siin{\"a} liikenne ja maaper{\"a}n ominaisuudet otetaan tarkemmin huomioon. Arviointitaso 3 edellytt{\"a}{\"a} aina maaper{\"a}st{\"a} teht{\"a}vi{\"a} v{\"a}r{\"a}htelymittauksia. Tutkimuksen yhteydess{\"a} on tehty kentt{\"a}mittauksia ja FEM-laskelmia. Lis{\"a}ksi on kehitetty kokeiluversio laskentaohjelmasta TREMOR, jolla voidaan tutkia junan aiheuttaman t{\"a}rin{\"a}n levi{\"a}mist{\"a} kerrostuneessa maaper{\"a}ss{\"a}. Julkaisun liitteiss{\"a} esitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s k{\"a}sinlaskentaan soveltuvia arviointitapoja rautatie- ja maantieliikenteelle. Saadun kokemuksen perusteella paras tapa arvioida t{\"a}rin{\"a}n levi{\"a}mist{\"a} on mittaaminen, jonka k{\"a}yt{\"o}st{\"a} julkaisussa annetaan suositukset. Muiden laskentamenetelmien tarkkuus riitt{\"a}{\"a} l{\"a}hinn{\"a} t{\"a}rin{\"a}n suurusluokan ja eri parametrien suhteellisten vaikutusten arviointiin.",
keywords = "environmenatl impacts, traffic, traffic-induced vibration, vibration classification, vibration nuisance, vibration measurements, limit values, residential buildings, design values, instructions",
author = "Jouko T{\"o}rnqvist and Asko Talja",
note = "Project code: 985-R4SU00056",
year = "2006",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "50",
address = "Finland",

}

Törnqvist, J & Talja, A 2006, Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa. VTT Working Papers, no. 50, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa. / Törnqvist, Jouko; Talja, Asko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 80 p. (VTT Working Papers; No. 50).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa

AU - Törnqvist, Jouko

AU - Talja, Asko

N1 - Project code: 985-R4SU00056

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Julkaisussa käsitellään liikennetärinän syntymistä ja sen asumisviihtyvyydelle aiheuttamia haittoja, tärinän arviointia laskennallisesti ja mittaamalla sekä annetaan suositukset maankäytön suunnittelua varten. Erityisesti keskitytään tärinän leviämisen arviointiin maaperässä. Julkaisu täydentää VTT Tiedotteessa 2278 (2004) annettua suositusta liikennetärinän mittaamisesta ja luokituksesta. Maankäytön suunnittelussa tärinän arviointi jaetaan tarkkuutensa perusteella kolmeen eri tasoon. Arviointitaso 1 perustuu kokemusperäiseen suojaetäisyyteen, jota kauempana värähtelytarkastelua ei pidetä tarpeellisena. Arviointitaso 2 perustuu yleensä laskennalliseen arvioon tai mittauksiin, ja siinä liikenne ja maaperän ominaisuudet otetaan tarkemmin huomioon. Arviointitaso 3 edellyttää aina maaperästä tehtäviä värähtelymittauksia. Tutkimuksen yhteydessä on tehty kenttämittauksia ja FEM-laskelmia. Lisäksi on kehitetty kokeiluversio laskentaohjelmasta TREMOR, jolla voidaan tutkia junan aiheuttaman tärinän leviämistä kerrostuneessa maaperässä. Julkaisun liitteissä esitetään myös käsinlaskentaan soveltuvia arviointitapoja rautatie- ja maantieliikenteelle. Saadun kokemuksen perusteella paras tapa arvioida tärinän leviämistä on mittaaminen, jonka käytöstä julkaisussa annetaan suositukset. Muiden laskentamenetelmien tarkkuus riittää lähinnä tärinän suurusluokan ja eri parametrien suhteellisten vaikutusten arviointiin.

AB - Julkaisussa käsitellään liikennetärinän syntymistä ja sen asumisviihtyvyydelle aiheuttamia haittoja, tärinän arviointia laskennallisesti ja mittaamalla sekä annetaan suositukset maankäytön suunnittelua varten. Erityisesti keskitytään tärinän leviämisen arviointiin maaperässä. Julkaisu täydentää VTT Tiedotteessa 2278 (2004) annettua suositusta liikennetärinän mittaamisesta ja luokituksesta. Maankäytön suunnittelussa tärinän arviointi jaetaan tarkkuutensa perusteella kolmeen eri tasoon. Arviointitaso 1 perustuu kokemusperäiseen suojaetäisyyteen, jota kauempana värähtelytarkastelua ei pidetä tarpeellisena. Arviointitaso 2 perustuu yleensä laskennalliseen arvioon tai mittauksiin, ja siinä liikenne ja maaperän ominaisuudet otetaan tarkemmin huomioon. Arviointitaso 3 edellyttää aina maaperästä tehtäviä värähtelymittauksia. Tutkimuksen yhteydessä on tehty kenttämittauksia ja FEM-laskelmia. Lisäksi on kehitetty kokeiluversio laskentaohjelmasta TREMOR, jolla voidaan tutkia junan aiheuttaman tärinän leviämistä kerrostuneessa maaperässä. Julkaisun liitteissä esitetään myös käsinlaskentaan soveltuvia arviointitapoja rautatie- ja maantieliikenteelle. Saadun kokemuksen perusteella paras tapa arvioida tärinän leviämistä on mittaaminen, jonka käytöstä julkaisussa annetaan suositukset. Muiden laskentamenetelmien tarkkuus riittää lähinnä tärinän suurusluokan ja eri parametrien suhteellisten vaikutusten arviointiin.

KW - environmenatl impacts

KW - traffic

KW - traffic-induced vibration

KW - vibration classification

KW - vibration nuisance

KW - vibration measurements

KW - limit values

KW - residential buildings

KW - design values

KW - instructions

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Törnqvist J, Talja A. Suositus liikennetärinän arvioimiseksi maankäytön suunnittelussa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 80 p. (VTT Working Papers; No. 50).