TY - BOOK
T1 - Recycling - återanvändning av gammal asfalt
AU - Lampinen, Anssi
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Recycling, återanvändning av gamla asfaltmassor, blev
synnerligen aktuell år 1973 under oljekrisen.
Återanvändning har utövats i Finland, så som också
utomlands, redan tidigare, men den systematiska
provdriften började egentligen år 1974.
Av recycling-metoderna är i egentligt bruk
tillverkningsmetoderna för s.k. recyclingmassa:
asfaltkrosset fräses från vägen eller avlägsnas och
krossas och av asfaltkrosset tillverkaas ny asfaltmassa i
en satsblandare eller trumblandare vid ett asfaltverk.
Mest används trumblandare. Gammal avläganad massa har
också använts som sådan utan upphettning, dock sällan.
Asfaltkross kan användas som sådant för tillverkning av
ny asfaltmassa. Oftast tillförs dock nytt stenmaterial
och ny bitumen. Vid satsblandningsmetoden kan man använda
ca. 15 - 20 % asfaltkross, varvid det nya stenmaterialet
upphettas mer än normalt och vid trumblandningsmetoden 70
- 100 %. Genom tillsats av bitumen erhåller asfaltmassan
rätt bitumenhalt och då den bitumen som tillförs är
mjukare, B 200, än den som vanligtvis används kan man
höja på recyclingasfalt-massans bitumen penetration. I
beläggningen sjunker ju bitumens penetration med åldern.
Vanligtvis blir det fråga om en bitumen tillsats på ca
1,5 - 2 % medan tillsatsen av stenmaterial är ca 30 %.
Vid försök som utförts i slitageprovbana samt på väg har
beläggning tillverkad av recycling-massa uppvisat
slitstyrka som står i klass med normal asfaltbeläggning.
Lämpliga användningsobjekt för recycling-beläggningar är
tex. bärlager gång- och cykelvägar samt vägar och gator
med låg trafikmängd, men man har också tillsvidare
erhållit positiva resultat av användning på livligt
trafikerade gator.
Lager av väg- och gatuöverbyggnader, som innehåller
bituminösa bindemedel och som lämpar sig för recycling
rivs i Finland för närvarande ca 20 000 - 22 000 ton
årligen, om och mängden går att öka och torde öka i och
med en systematisk insamling och lagring av gamla massor.
Det skulle vara synnerligen viktigt att en sådan skulle
fås till stånd speciellt inom väg- och
vattenbyggnadsverket (VoV) men också inom kommunerna.
Genom användning av recycling-massor kan för närvarande
de årliga inbesbaringarna vad beträffar materialet röra
sig mellan ca. 1 - 1,5 milj.mk, vari ingår de
kostnadsinbesparingar som erhålles vid användning av
bitumen, stenmaterial och filler. Recycling-massans pris
har vanligtvis vid de arbeten som utförts utomlands och i
Flnland varit ca 20 - 30 % lägre än normal asfaltmassas.
Kostnaderna är i hög grad beroende av transportavstånd,
krossning o.d. hanteringsbehov och den bitumen tillsats
som krävs. Vid sidan av kostnadsbesparingar erhålls
energibesparingar p.g.a. den bitumen, i medeltal 4,5 %
som asfaltkrosset innehåller.
För att recycling-metoden skall erhålla status av normal
tillverkningsmetod för asfaltmassor skulle det vara
nödvändigt att uppgöra normer för tillverkningsmetoder,
kvalitetskrav, som bör ställas på massan och
användningsobjekt.
AB - Recycling, återanvändning av gamla asfaltmassor, blev
synnerligen aktuell år 1973 under oljekrisen.
Återanvändning har utövats i Finland, så som också
utomlands, redan tidigare, men den systematiska
provdriften började egentligen år 1974.
Av recycling-metoderna är i egentligt bruk
tillverkningsmetoderna för s.k. recyclingmassa:
asfaltkrosset fräses från vägen eller avlägsnas och
krossas och av asfaltkrosset tillverkaas ny asfaltmassa i
en satsblandare eller trumblandare vid ett asfaltverk.
Mest används trumblandare. Gammal avläganad massa har
också använts som sådan utan upphettning, dock sällan.
Asfaltkross kan användas som sådant för tillverkning av
ny asfaltmassa. Oftast tillförs dock nytt stenmaterial
och ny bitumen. Vid satsblandningsmetoden kan man använda
ca. 15 - 20 % asfaltkross, varvid det nya stenmaterialet
upphettas mer än normalt och vid trumblandningsmetoden 70
- 100 %. Genom tillsats av bitumen erhåller asfaltmassan
rätt bitumenhalt och då den bitumen som tillförs är
mjukare, B 200, än den som vanligtvis används kan man
höja på recyclingasfalt-massans bitumen penetration. I
beläggningen sjunker ju bitumens penetration med åldern.
Vanligtvis blir det fråga om en bitumen tillsats på ca
1,5 - 2 % medan tillsatsen av stenmaterial är ca 30 %.
Vid försök som utförts i slitageprovbana samt på väg har
beläggning tillverkad av recycling-massa uppvisat
slitstyrka som står i klass med normal asfaltbeläggning.
Lämpliga användningsobjekt för recycling-beläggningar är
tex. bärlager gång- och cykelvägar samt vägar och gator
med låg trafikmängd, men man har också tillsvidare
erhållit positiva resultat av användning på livligt
trafikerade gator.
Lager av väg- och gatuöverbyggnader, som innehåller
bituminösa bindemedel och som lämpar sig för recycling
rivs i Finland för närvarande ca 20 000 - 22 000 ton
årligen, om och mängden går att öka och torde öka i och
med en systematisk insamling och lagring av gamla massor.
Det skulle vara synnerligen viktigt att en sådan skulle
fås till stånd speciellt inom väg- och
vattenbyggnadsverket (VoV) men också inom kommunerna.
Genom användning av recycling-massor kan för närvarande
de årliga inbesbaringarna vad beträffar materialet röra
sig mellan ca. 1 - 1,5 milj.mk, vari ingår de
kostnadsinbesparingar som erhålles vid användning av
bitumen, stenmaterial och filler. Recycling-massans pris
har vanligtvis vid de arbeten som utförts utomlands och i
Flnland varit ca 20 - 30 % lägre än normal asfaltmassas.
Kostnaderna är i hög grad beroende av transportavstånd,
krossning o.d. hanteringsbehov och den bitumen tillsats
som krävs. Vid sidan av kostnadsbesparingar erhålls
energibesparingar p.g.a. den bitumen, i medeltal 4,5 %
som asfaltkrosset innehåller.
För att recycling-metoden skall erhålla status av normal
tillverkningsmetod för asfaltmassor skulle det vara
nödvändigt att uppgöra normer för tillverkningsmetoder,
kvalitetskrav, som bör ställas på massan och
användningsobjekt.
KW - pavements
KW - bituminous coatings
KW - recycling
M3 - Report
SN - 951-38-1640-0
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Recycling - återanvändning av gammal asfalt
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -