@book{ee480d3ec2d04524a7ebce691efe091c,
title = "Renkaiden puutteet kuolonkolareissa",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin henkil{\"o}- ja pakettiautojen renkaiden tavallisimpia puutteita ja renkailtaan puutteellisten autojen muita ominaisuuksia liikennevahinkojen tutkijalautakuntien kuolonkolariaineiston (2000-2006) pohjalta. Yleisimpi{\"a} renkaiden puutteita olivat: 1. kes{\"a}renkaiden urasyvyys oli alle 4 mm turvasuosituksen mutta v{\"a}hint{\"a}{\"a}n lain vaatima 1,6 mm (12 % autoista), 2. nastarenkaiden nastoitus oli loppuunkulunut (10 % autoista), 3. renkaissa oli selv{\"a}{\"a} painevajausta (6 % autoista) ja 4. kes{\"a}renkaiden urasyvyys oli alle 1,6 mm (3 % autoista). N{\"a}it{\"a} puutteita oli v{\"a}hint{\"a}{\"a}n kymmenen vuotta vanhoissa autoissa likimain kaksi kertaa niin usein kuin uudemmissa autoissa. Yli 15-vuotiaista autoista 40 %:n renkaissa oli v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yksi edell{\"a} luetelluista puutteista. N{\"a}m{\"a} renkailtaan puutteelliset vanhat autot eiv{\"a}t kuitenkaan olleet romuautoja, muut tekniset puutteet olivat niill{\"a} vain hieman yleisempi{\"a} kuin keskim{\"a}{\"a}rin. Katsastuksesta kulunut aika ei vaikuttanut renkaiden kuntoon: rengaspuutteet olivat yht{\"a} yleisi{\"a} kuukausi katsastuksen j{\"a}lkeen kuin vuosi katsastuksen j{\"a}lkeen. Sileiksi kuluneet kes{\"a}renkaat olivat nuorilla kuljettajilla tavallisempia kuin keskim{\"a}{\"a}rin, mutta muilla rengaspuutteilla ei ollut yhteytt{\"a} kuljettajan ik{\"a}{\"a}n. Talvella renkaisiin liittyv{\"a}t riskitekij{\"a}t olivat kuolonkolareissa yleisempi{\"a} kuin kes{\"a}ll{\"a}, ja talvella kuolonkolarit olivat harvemmin seurausta huomattavasta riskinotosta, kuten p{\"a}ihteist{\"a} tai suuresta ylinopeudesta. T{\"a}m{\"a}n perusteella n{\"a}ytt{\"a}isi silt{\"a}, ett{\"a} rengastekij{\"o}ihin kohdistuvalla valistuksella voitaisiin v{\"a}hent{\"a}{\"a} vakavia liikenneonnettomuuksia paremmin talvella kuin kes{\"a}ll{\"a}. Tulosten perusteella ehdotetaan my{\"o}s, ett{\"a} rengasratsioiden lis{\"a}ksi renkaiden kuntoa valvottaisiin muun liikennevalvonnan yhteydess{\"a} ja ett{\"a} katsastuksen yhteydess{\"a} tiedotettaisiin renkaiden kunnon merkityksest{\"a}.",
keywords = "tyres, vehicles, tread pattern depth, accidents, road fatality",
author = "Riikka Rajam{\"a}ki",
note = "Project code: 10404 ",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7268-7",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2467",
address = "Finland",
}