Renkaiden puutteet kuolonkolareissa

Riikka Rajamäki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen renkaiden tavallisimpia puutteita ja renkailtaan puutteellisten autojen muita ominaisuuksia liikennevahinkojen tutkijalautakuntien kuolonkolariaineiston (2000-2006) pohjalta. Yleisimpiä renkaiden puutteita olivat: 1. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 4 mm turvasuosituksen mutta vähintään lain vaatima 1,6 mm (12 % autoista), 2. nastarenkaiden nastoitus oli loppuunkulunut (10 % autoista), 3. renkaissa oli selvää painevajausta (6 % autoista) ja 4. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 1,6 mm (3 % autoista). Näitä puutteita oli vähintään kymmenen vuotta vanhoissa autoissa likimain kaksi kertaa niin usein kuin uudemmissa autoissa. Yli 15-vuotiaista autoista 40 %:n renkaissa oli vähintään yksi edellä luetelluista puutteista. Nämä renkailtaan puutteelliset vanhat autot eivät kuitenkaan olleet romuautoja, muut tekniset puutteet olivat niillä vain hieman yleisempiä kuin keskimäärin. Katsastuksesta kulunut aika ei vaikuttanut renkaiden kuntoon: rengaspuutteet olivat yhtä yleisiä kuukausi katsastuksen jälkeen kuin vuosi katsastuksen jälkeen. Sileiksi kuluneet kesärenkaat olivat nuorilla kuljettajilla tavallisempia kuin keskimäärin, mutta muilla rengaspuutteilla ei ollut yhteyttä kuljettajan ikään. Talvella renkaisiin liittyvät riskitekijät olivat kuolonkolareissa yleisempiä kuin kesällä, ja talvella kuolonkolarit olivat harvemmin seurausta huomattavasta riskinotosta, kuten päihteistä tai suuresta ylinopeudesta. Tämän perusteella näyttäisi siltä, että rengastekijöihin kohdistuvalla valistuksella voitaisiin vähentää vakavia liikenneonnettomuuksia paremmin talvella kuin kesällä. Tulosten perusteella ehdotetaan myös, että rengasratsioiden lisäksi renkaiden kuntoa valvottaisiin muun liikennevalvonnan yhteydessä ja että katsastuksen yhteydessä tiedotettaisiin renkaiden kunnon merkityksestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Electronic)978-951-38-7269-4
ISBN (Print)978-951-38-7268-7
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2467
ISSN1235-0605

Keywords

  • tyres
  • vehicles
  • tread pattern depth
  • accidents
  • road fatality

Cite this