Renkaiden puutteet kuolonkolareissa

Riikka Rajamäki

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen renkaiden tavallisimpia puutteita ja renkailtaan puutteellisten autojen muita ominaisuuksia liikennevahinkojen tutkijalautakuntien kuolonkolariaineiston (2000-2006) pohjalta. Yleisimpiä renkaiden puutteita olivat: 1. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 4 mm turvasuosituksen mutta vähintään lain vaatima 1,6 mm (12 % autoista), 2. nastarenkaiden nastoitus oli loppuunkulunut (10 % autoista), 3. renkaissa oli selvää painevajausta (6 % autoista) ja 4. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 1,6 mm (3 % autoista). Näitä puutteita oli vähintään kymmenen vuotta vanhoissa autoissa likimain kaksi kertaa niin usein kuin uudemmissa autoissa. Yli 15-vuotiaista autoista 40 %:n renkaissa oli vähintään yksi edellä luetelluista puutteista. Nämä renkailtaan puutteelliset vanhat autot eivät kuitenkaan olleet romuautoja, muut tekniset puutteet olivat niillä vain hieman yleisempiä kuin keskimäärin. Katsastuksesta kulunut aika ei vaikuttanut renkaiden kuntoon: rengaspuutteet olivat yhtä yleisiä kuukausi katsastuksen jälkeen kuin vuosi katsastuksen jälkeen. Sileiksi kuluneet kesärenkaat olivat nuorilla kuljettajilla tavallisempia kuin keskimäärin, mutta muilla rengaspuutteilla ei ollut yhteyttä kuljettajan ikään. Talvella renkaisiin liittyvät riskitekijät olivat kuolonkolareissa yleisempiä kuin kesällä, ja talvella kuolonkolarit olivat harvemmin seurausta huomattavasta riskinotosta, kuten päihteistä tai suuresta ylinopeudesta. Tämän perusteella näyttäisi siltä, että rengastekijöihin kohdistuvalla valistuksella voitaisiin vähentää vakavia liikenneonnettomuuksia paremmin talvella kuin kesällä. Tulosten perusteella ehdotetaan myös, että rengasratsioiden lisäksi renkaiden kuntoa valvottaisiin muun liikennevalvonnan yhteydessä ja että katsastuksen yhteydessä tiedotettaisiin renkaiden kunnon merkityksestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Electronic)978-951-38-7269-4
ISBN (Print)978-951-38-7268-7
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2467
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Pediculus
Accidents

Keywords

  • tyres
  • vehicles
  • tread pattern depth
  • accidents
  • road fatality

Cite this

Rajamäki, R. (2009). Renkaiden puutteet kuolonkolareissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2467
Rajamäki, Riikka. / Renkaiden puutteet kuolonkolareissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 52 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2467).
@book{ee480d3ec2d04524a7ebce691efe091c,
title = "Renkaiden puutteet kuolonkolareissa",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin henkil{\"o}- ja pakettiautojen renkaiden tavallisimpia puutteita ja renkailtaan puutteellisten autojen muita ominaisuuksia liikennevahinkojen tutkijalautakuntien kuolonkolariaineiston (2000-2006) pohjalta. Yleisimpi{\"a} renkaiden puutteita olivat: 1. kes{\"a}renkaiden urasyvyys oli alle 4 mm turvasuosituksen mutta v{\"a}hint{\"a}{\"a}n lain vaatima 1,6 mm (12 {\%} autoista), 2. nastarenkaiden nastoitus oli loppuunkulunut (10 {\%} autoista), 3. renkaissa oli selv{\"a}{\"a} painevajausta (6 {\%} autoista) ja 4. kes{\"a}renkaiden urasyvyys oli alle 1,6 mm (3 {\%} autoista). N{\"a}it{\"a} puutteita oli v{\"a}hint{\"a}{\"a}n kymmenen vuotta vanhoissa autoissa likimain kaksi kertaa niin usein kuin uudemmissa autoissa. Yli 15-vuotiaista autoista 40 {\%}:n renkaissa oli v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yksi edell{\"a} luetelluista puutteista. N{\"a}m{\"a} renkailtaan puutteelliset vanhat autot eiv{\"a}t kuitenkaan olleet romuautoja, muut tekniset puutteet olivat niill{\"a} vain hieman yleisempi{\"a} kuin keskim{\"a}{\"a}rin. Katsastuksesta kulunut aika ei vaikuttanut renkaiden kuntoon: rengaspuutteet olivat yht{\"a} yleisi{\"a} kuukausi katsastuksen j{\"a}lkeen kuin vuosi katsastuksen j{\"a}lkeen. Sileiksi kuluneet kes{\"a}renkaat olivat nuorilla kuljettajilla tavallisempia kuin keskim{\"a}{\"a}rin, mutta muilla rengaspuutteilla ei ollut yhteytt{\"a} kuljettajan ik{\"a}{\"a}n. Talvella renkaisiin liittyv{\"a}t riskitekij{\"a}t olivat kuolonkolareissa yleisempi{\"a} kuin kes{\"a}ll{\"a}, ja talvella kuolonkolarit olivat harvemmin seurausta huomattavasta riskinotosta, kuten p{\"a}ihteist{\"a} tai suuresta ylinopeudesta. T{\"a}m{\"a}n perusteella n{\"a}ytt{\"a}isi silt{\"a}, ett{\"a} rengastekij{\"o}ihin kohdistuvalla valistuksella voitaisiin v{\"a}hent{\"a}{\"a} vakavia liikenneonnettomuuksia paremmin talvella kuin kes{\"a}ll{\"a}. Tulosten perusteella ehdotetaan my{\"o}s, ett{\"a} rengasratsioiden lis{\"a}ksi renkaiden kuntoa valvottaisiin muun liikennevalvonnan yhteydess{\"a} ja ett{\"a} katsastuksen yhteydess{\"a} tiedotettaisiin renkaiden kunnon merkityksest{\"a}.",
keywords = "tyres, vehicles, tread pattern depth, accidents, road fatality",
author = "Riikka Rajam{\"a}ki",
note = "Project code: 10404",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7268-7",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2467",
address = "Finland",

}

Rajamäki, R 2009, Renkaiden puutteet kuolonkolareissa. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2467, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Renkaiden puutteet kuolonkolareissa. / Rajamäki, Riikka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 52 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2467).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Renkaiden puutteet kuolonkolareissa

AU - Rajamäki, Riikka

N1 - Project code: 10404

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen renkaiden tavallisimpia puutteita ja renkailtaan puutteellisten autojen muita ominaisuuksia liikennevahinkojen tutkijalautakuntien kuolonkolariaineiston (2000-2006) pohjalta. Yleisimpiä renkaiden puutteita olivat: 1. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 4 mm turvasuosituksen mutta vähintään lain vaatima 1,6 mm (12 % autoista), 2. nastarenkaiden nastoitus oli loppuunkulunut (10 % autoista), 3. renkaissa oli selvää painevajausta (6 % autoista) ja 4. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 1,6 mm (3 % autoista). Näitä puutteita oli vähintään kymmenen vuotta vanhoissa autoissa likimain kaksi kertaa niin usein kuin uudemmissa autoissa. Yli 15-vuotiaista autoista 40 %:n renkaissa oli vähintään yksi edellä luetelluista puutteista. Nämä renkailtaan puutteelliset vanhat autot eivät kuitenkaan olleet romuautoja, muut tekniset puutteet olivat niillä vain hieman yleisempiä kuin keskimäärin. Katsastuksesta kulunut aika ei vaikuttanut renkaiden kuntoon: rengaspuutteet olivat yhtä yleisiä kuukausi katsastuksen jälkeen kuin vuosi katsastuksen jälkeen. Sileiksi kuluneet kesärenkaat olivat nuorilla kuljettajilla tavallisempia kuin keskimäärin, mutta muilla rengaspuutteilla ei ollut yhteyttä kuljettajan ikään. Talvella renkaisiin liittyvät riskitekijät olivat kuolonkolareissa yleisempiä kuin kesällä, ja talvella kuolonkolarit olivat harvemmin seurausta huomattavasta riskinotosta, kuten päihteistä tai suuresta ylinopeudesta. Tämän perusteella näyttäisi siltä, että rengastekijöihin kohdistuvalla valistuksella voitaisiin vähentää vakavia liikenneonnettomuuksia paremmin talvella kuin kesällä. Tulosten perusteella ehdotetaan myös, että rengasratsioiden lisäksi renkaiden kuntoa valvottaisiin muun liikennevalvonnan yhteydessä ja että katsastuksen yhteydessä tiedotettaisiin renkaiden kunnon merkityksestä.

AB - Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen renkaiden tavallisimpia puutteita ja renkailtaan puutteellisten autojen muita ominaisuuksia liikennevahinkojen tutkijalautakuntien kuolonkolariaineiston (2000-2006) pohjalta. Yleisimpiä renkaiden puutteita olivat: 1. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 4 mm turvasuosituksen mutta vähintään lain vaatima 1,6 mm (12 % autoista), 2. nastarenkaiden nastoitus oli loppuunkulunut (10 % autoista), 3. renkaissa oli selvää painevajausta (6 % autoista) ja 4. kesärenkaiden urasyvyys oli alle 1,6 mm (3 % autoista). Näitä puutteita oli vähintään kymmenen vuotta vanhoissa autoissa likimain kaksi kertaa niin usein kuin uudemmissa autoissa. Yli 15-vuotiaista autoista 40 %:n renkaissa oli vähintään yksi edellä luetelluista puutteista. Nämä renkailtaan puutteelliset vanhat autot eivät kuitenkaan olleet romuautoja, muut tekniset puutteet olivat niillä vain hieman yleisempiä kuin keskimäärin. Katsastuksesta kulunut aika ei vaikuttanut renkaiden kuntoon: rengaspuutteet olivat yhtä yleisiä kuukausi katsastuksen jälkeen kuin vuosi katsastuksen jälkeen. Sileiksi kuluneet kesärenkaat olivat nuorilla kuljettajilla tavallisempia kuin keskimäärin, mutta muilla rengaspuutteilla ei ollut yhteyttä kuljettajan ikään. Talvella renkaisiin liittyvät riskitekijät olivat kuolonkolareissa yleisempiä kuin kesällä, ja talvella kuolonkolarit olivat harvemmin seurausta huomattavasta riskinotosta, kuten päihteistä tai suuresta ylinopeudesta. Tämän perusteella näyttäisi siltä, että rengastekijöihin kohdistuvalla valistuksella voitaisiin vähentää vakavia liikenneonnettomuuksia paremmin talvella kuin kesällä. Tulosten perusteella ehdotetaan myös, että rengasratsioiden lisäksi renkaiden kuntoa valvottaisiin muun liikennevalvonnan yhteydessä ja että katsastuksen yhteydessä tiedotettaisiin renkaiden kunnon merkityksestä.

KW - tyres

KW - vehicles

KW - tread pattern depth

KW - accidents

KW - road fatality

M3 - Report

SN - 978-951-38-7268-7

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Renkaiden puutteet kuolonkolareissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Rajamäki R. Renkaiden puutteet kuolonkolareissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 52 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2467).