Abstract
Helsingin Seudun Liikenne HSL pyysi VTT:tä selvittämään sähköbussien lataukseen liittyviä riskejä ja arvioimaan sähköbussien paloriskiä liittyen lataukseen. Selvitys toteutettiin kirjallisuusselvityksenä, jossa kerättiin aineistoa saatavilla olevista lähteistä.
Sähköbussipaloista on hyvin vähän tietoa saatavilla, koska paloja ei ole juurikaan tapahtunut. Pantografilataukseen liittyviä palotapahtumia ei tässä selvityksessä löytynyt lainkaan. Raportoiduissa paloissa syynä on ollut aiempi vaurio tai ulkoinen lähde. Selvityksessä ei löytynyt mitään syytä, miksi sähköbussin lataaminen olisi riskialttiimpaa kuin sen normaali käyttö muuten, eikä sähköajoneuvon aiheuttama palokuorma poikkea oleellisesti polttomoottorikäyttöisestä.
Sähköbussipaloista on hyvin vähän tietoa saatavilla, koska paloja ei ole juurikaan tapahtunut. Pantografilataukseen liittyviä palotapahtumia ei tässä selvityksessä löytynyt lainkaan. Raportoiduissa paloissa syynä on ollut aiempi vaurio tai ulkoinen lähde. Selvityksessä ei löytynyt mitään syytä, miksi sähköbussin lataaminen olisi riskialttiimpaa kuin sen normaali käyttö muuten, eikä sähköajoneuvon aiheuttama palokuorma poikkea oleellisesti polttomoottorikäyttöisestä.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 8 |
Publication status | Published - 14 Apr 2020 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Asiakasraportti |
---|---|
Number | VTT-CR-00370-20 |
Keywords
- Sähköajoneuvo
- Lataus