Routavaurioiden korjaus valtatiellä 21 Tullissa, Kilpisjärvellä: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1987 1988

Seppo Saarelainen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kilpisjärven Tullissa, valtatiellä 21 kehitettiin paikallisiin routimisolosuhteisiin mitoitettuja tierakenteita, joiden routanousu on enintään 50 mm. Koerakenteissa käytettiin eri koeosuuksilla paikallista, routivaa moreenia suoraan pohjamaalla ja eristettynä alta salaojamatolla, kevytsoraa, tehdaspakattua paaliturvetta, paikalla vaahdotettua polyuretaania ja suulakepuristettua polystyreenilevyä routaeristeenä sekä paikallisesta turpeesta rakennettua turvemaalaatikkorakennetta. Mitoitus tehtiin paikallisten ilmastotietojen mukaan käyttäen suunniteltujen rakenteiden arvioituja ominaisuuksia roudan syvyyden ja routanousun laskentaan kehitetyllä tietokoneohjelmalla. Talven 1987-88 seurantatulosten perusteella voitiin alustavasti arvioida, että rakenteiden routaantuminen vastasi ennakkoarvioita, kun taas routiminen oli pienempää tai enintään yhtä suurta kuin laskelmin oli arvioitavissa. Routivan moreenin käyttö rakenteissa näyttää lupaavalta. Turvetta voidaan käyttää routaeristeenä tai maalaatikkomateriaalina. Paikalla vaahdotettu polyuretaani omaa havaintojen mukaan saman lämpöeristyskyvyn kuin polystyreeni. Lämpöeristettyjen rakenteiden kantavuusmoduuli oli yleensä pienempi kuin kivennäismaarakenteiden.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages118
ISBN (Print)951-38-3677-0
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1107
ISSN0358-5085

Keywords

  • geotechnics
  • frost action
  • frozen soils
  • soil mechanics
  • repairs
  • damage
  • dimensioning
  • experimental building
  • road construction
  • Finland

Cite this