@book{4f208ffbb86244b9be646c1b9deb432f,
title = "Routavaurioiden korjaus valtatiell{\"a} 21 Tullissa, Kilpisj{\"a}rvell{\"a}: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1987 1988",
abstract = "Kilpisj{\"a}rven Tullissa, valtatiell{\"a} 21 kehitettiin paikallisiin routimisolosuhteisiin mitoitettuja tierakenteita, joiden routanousu on enint{\"a}{\"a}n 50 mm. Koerakenteissa k{\"a}ytettiin eri koeosuuksilla paikallista, routivaa moreenia suoraan pohjamaalla ja eristettyn{\"a} alta salaojamatolla, kevytsoraa, tehdaspakattua paaliturvetta, paikalla vaahdotettua polyuretaania ja suulakepuristettua polystyreenilevy{\"a} routaeristeen{\"a} sek{\"a} paikallisesta turpeesta rakennettua turvemaalaatikkorakennetta. Mitoitus tehtiin paikallisten ilmastotietojen mukaan k{\"a}ytt{\"a}en suunniteltujen rakenteiden arvioituja ominaisuuksia roudan syvyyden ja routanousun laskentaan kehitetyll{\"a} tietokoneohjelmalla. Talven 1987-88 seurantatulosten perusteella voitiin alustavasti arvioida, ett{\"a} rakenteiden routaantuminen vastasi ennakkoarvioita, kun taas routiminen oli pienemp{\"a}{\"a} tai enint{\"a}{\"a}n yht{\"a} suurta kuin laskelmin oli arvioitavissa. Routivan moreenin k{\"a}ytt{\"o} rakenteissa n{\"a}ytt{\"a}{\"a} lupaavalta. Turvetta voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} routaeristeen{\"a} tai maalaatikkomateriaalina. Paikalla vaahdotettu polyuretaani omaa havaintojen mukaan saman l{\"a}mp{\"o}eristyskyvyn kuin polystyreeni. L{\"a}mp{\"o}eristettyjen rakenteiden kantavuusmoduuli oli yleens{\"a} pienempi kuin kivenn{\"a}ismaarakenteiden.",
keywords = "geotechnics, frost action, frozen soils, soil mechanics, repairs, damage, dimensioning, experimental building, road construction, Finland",
author = "Seppo Saarelainen",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3677-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1107",
address = "Finland",
}