Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988

Seppo Saarelainen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä raportissa käsitellään routavaurioiden korjausta valtatiellä 21 Peerassa, Kilpisjärvellä. Routavaurioiden arvioitiin aiheutuneen alusrakenteen epätasaisesta routimisesta. Koerakenteet mitoitettiin pohjatutkimuksiin ja paikallisiin mittauksiin perustuen kerran kymmenessä vuodessa toistuvan suurimman routanousun mukaan. Rakenteiden routaantumista ja routimista seurattiin kahden vuoden ajan. Havaintojen mukaan rakenteet toimivat pääpiirteissään suunnitellulla tavalla. Esitetään myös ehdotus routavaurioiden korjausrakenteiden mitoitusmenetelmäksi vanhan tierakenteen havaittuun routanousuun perustuen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages84
ISBN (Print)951-38-3672-X
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1102
ISSN0358-5085

Fingerprint

frost injury
Finland
roads
monitoring

Keywords

  • cold environments
  • arctic regions
  • road construction
  • maintenance
  • repairs
  • frost heave
  • conditioning monitoring
  • subgrades
  • damage

Cite this

Saarelainen, S. (1990). Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1102
Saarelainen, Seppo. / Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa : Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1102).
@book{303bcf656b294457b25687ef12d405b2,
title = "Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiell{\"a} 21 Peerassa: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} raportissa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n routavaurioiden korjausta valtatiell{\"a} 21 Peerassa, Kilpisj{\"a}rvell{\"a}. Routavaurioiden arvioitiin aiheutuneen alusrakenteen ep{\"a}tasaisesta routimisesta. Koerakenteet mitoitettiin pohjatutkimuksiin ja paikallisiin mittauksiin perustuen kerran kymmeness{\"a} vuodessa toistuvan suurimman routanousun mukaan. Rakenteiden routaantumista ja routimista seurattiin kahden vuoden ajan. Havaintojen mukaan rakenteet toimivat p{\"a}{\"a}piirteiss{\"a}{\"a}n suunnitellulla tavalla. Esitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s ehdotus routavaurioiden korjausrakenteiden mitoitusmenetelm{\"a}ksi vanhan tierakenteen havaittuun routanousuun perustuen.",
keywords = "cold environments, arctic regions, road construction, maintenance, repairs, frost heave, conditioning monitoring, subgrades, damage",
author = "Seppo Saarelainen",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3672-X",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1102",
address = "Finland",

}

Saarelainen, S 1990, Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1102, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa : Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988. / Saarelainen, Seppo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1102).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa

T2 - Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988

AU - Saarelainen, Seppo

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Tässä raportissa käsitellään routavaurioiden korjausta valtatiellä 21 Peerassa, Kilpisjärvellä. Routavaurioiden arvioitiin aiheutuneen alusrakenteen epätasaisesta routimisesta. Koerakenteet mitoitettiin pohjatutkimuksiin ja paikallisiin mittauksiin perustuen kerran kymmenessä vuodessa toistuvan suurimman routanousun mukaan. Rakenteiden routaantumista ja routimista seurattiin kahden vuoden ajan. Havaintojen mukaan rakenteet toimivat pääpiirteissään suunnitellulla tavalla. Esitetään myös ehdotus routavaurioiden korjausrakenteiden mitoitusmenetelmäksi vanhan tierakenteen havaittuun routanousuun perustuen.

AB - Tässä raportissa käsitellään routavaurioiden korjausta valtatiellä 21 Peerassa, Kilpisjärvellä. Routavaurioiden arvioitiin aiheutuneen alusrakenteen epätasaisesta routimisesta. Koerakenteet mitoitettiin pohjatutkimuksiin ja paikallisiin mittauksiin perustuen kerran kymmenessä vuodessa toistuvan suurimman routanousun mukaan. Rakenteiden routaantumista ja routimista seurattiin kahden vuoden ajan. Havaintojen mukaan rakenteet toimivat pääpiirteissään suunnitellulla tavalla. Esitetään myös ehdotus routavaurioiden korjausrakenteiden mitoitusmenetelmäksi vanhan tierakenteen havaittuun routanousuun perustuen.

KW - cold environments

KW - arctic regions

KW - road construction

KW - maintenance

KW - repairs

KW - frost heave

KW - conditioning monitoring

KW - subgrades

KW - damage

M3 - Report

SN - 951-38-3672-X

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Saarelainen S. Routavaurioiden korjausrakenteet valtatiellä 21 Peerassa: Mitoitus, koerakentaminen ja seuranta v. 1986-1988. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1102).