@book{9a7657c04355443b9c5e365f3197d0f2,
title = "Ruokohelven polttoaineketjun kehitt{\"a}minen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi",
abstract = "Ruokohelven viljelyala on viime vuosina lis{\"a}{\"a}ntynyt nopeasti. Vuonna 2008 sen arvioidaan olevan l{\"a}hes 21 000 ha. Lyhyest{\"a} kokemuksesta johtuen korjuu-, toimitus- ja k{\"a}ytt{\"o}ketjussa on viel{\"a} puutteita. Korjuu- ja toimitusketjussa puutteet rajoittavat helven k{\"a}ytt{\"o}{\"a} sek{\"a} teknisess{\"a} ett{\"a} taloudellisessa mieless{\"a}. Projektin tavoitteena on ollut tehostaa ruokohelven polttoaineketjujen kilpailukyky{\"a} voimalaitospolttoaineena. Tutkimus- ja kehitt{\"a}miskohteina ovat mm. ruokohelven korjuu, kaukokuljetustekniikat, murskaus ja sekoitus, voimalaitosten kokemukset helven k{\"a}yt{\"o}st{\"a}, helven poltto ja k{\"a}yt{\"o}n tehostaminen mm. pneumaattisella sy{\"o}t{\"o}ll{\"a} sek{\"a} ruokohelven korjuu- ja toimitusketjujen kustannukset ja liiketoimintakonseptien kehitt{\"a}minen. Helven korjuutappioita voidaan pienent{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} niittoon parhaiten soveltuvia koneita. Kaukokuljetuksen kustannuksia voidaan pienent{\"a}{\"a} lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} paalien tiheytt{\"a} paalaimen oikeilla s{\"a}{\"a}d{\"o}ill{\"a} ja ajotavalla, tekem{\"a}ll{\"a} suurkanttipaaleja sek{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} kuljetuksiin isompia olemassa olevia autoja. Laitoksille, jotka k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t riitt{\"a}v{\"a}n suuria m{\"a}{\"a}ri{\"a} helpe{\"a}, voi oman sy{\"o}tt{\"o}linjan rakentaminen paaleina toimitettavalle helvelle olla j{\"a}rkev{\"a}{\"a}, jolloin helven k{\"a}sittelyn ongelmat poistuvat. Yksi tulevaisuuden tavoite on kehitt{\"a}{\"a} voimalaitosten tekniikkaa siten, ett{\"a} se mahdollistaa paalien suorat toimitukset laitokselle. Polttokoetulosten perusteella helven seospoltto pienell{\"a} 1-2 %:n osuudella ei lis{\"a}nnyt kattilan pysyvi{\"a} likakerrostumia tai kuumakorroosiota. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n tuhkan ominaisuudet eiv{\"a}t merkitt{\"a}v{\"a}sti muuttuneet helpe{\"a} poltettaessa.",
keywords = "Business opportunities, Combined heat and power, Emission reduction, Energy crop, Fouling, Greenhouse gases, Harvesting losses, High-temperature corrosion, Mixed fuel, Production cost, Reed canary grass, Transport cost",
author = "Teuvo Paappanen and Tuulikki Lindh and Janne K{\"a}rki and Risto Impola and Raili Taipale and Timo Leino and Samuli Rinne and Timo L{\"o}tj{\"o}nen and Kirkkari, {Anna Maija}",
note = "Project code: 6999 ",
year = "2008",
month = nov,
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7242-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2452",
address = "Finland",
}