Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi

Teuvo Paappanen, Tuulikki Lindh, Janne Kärki, Risto Impola, Raili Taipale, Timo Leino, Samuli Rinne, Timo Lötjönen, Anna Maija Kirkkari

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Ruokohelven viljelyala on viime vuosina lisääntynyt nopeasti. Vuonna 2008 sen arvioidaan olevan lähes 21 000 ha. Lyhyestä kokemuksesta johtuen korjuu-, toimitus- ja käyttöketjussa on vielä puutteita. Korjuu- ja toimitusketjussa puutteet rajoittavat helven käyttöä sekä teknisessä että taloudellisessa mielessä. Projektin tavoitteena on ollut tehostaa ruokohelven polttoaineketjujen kilpailukykyä voimalaitospolttoaineena. Tutkimus- ja kehittämiskohteina ovat mm. ruokohelven korjuu, kaukokuljetustekniikat, murskaus ja sekoitus, voimalaitosten kokemukset helven käytöstä, helven poltto ja käytön tehostaminen mm. pneumaattisella syötöllä sekä ruokohelven korjuu- ja toimitusketjujen kustannukset ja liiketoimintakonseptien kehittäminen. Helven korjuutappioita voidaan pienentää käyttämällä niittoon parhaiten soveltuvia koneita. Kaukokuljetuksen kustannuksia voidaan pienentää lisäämällä paalien tiheyttä paalaimen oikeilla säädöillä ja ajotavalla, tekemällä suurkanttipaaleja sekä käyttämällä kuljetuksiin isompia olemassa olevia autoja. Laitoksille, jotka käyttävät riittävän suuria määriä helpeä, voi oman syöttölinjan rakentaminen paaleina toimitettavalle helvelle olla järkevää, jolloin helven käsittelyn ongelmat poistuvat. Yksi tulevaisuuden tavoite on kehittää voimalaitosten tekniikkaa siten, että se mahdollistaa paalien suorat toimitukset laitokselle. Polttokoetulosten perusteella helven seospoltto pienellä 1-2 %:n osuudella ei lisännyt kattilan pysyviä likakerrostumia tai kuumakorroosiota. Myöskään tuhkan ominaisuudet eivät merkittävästi muuttuneet helpeä poltettaessa.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages158
ISBN (Electronic)978-951-38-7243-4
ISBN (Print)978-951-38-7242-7
Publication statusPublished - Nov 2008
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2452
ISSN1235-0605

Keywords

  • Business opportunities
  • Combined heat and power
  • Emission reduction
  • Energy crop
  • Fouling
  • Greenhouse gases
  • Harvesting losses
  • High-temperature corrosion
  • Mixed fuel
  • Production cost
  • Reed canary grass
  • Transport cost

Cite this

Paappanen, T., Lindh, T., Kärki, J., Impola, R., Taipale, R., Leino, T., ... Kirkkari, A. M. (2008). Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2452
Paappanen, Teuvo ; Lindh, Tuulikki ; Kärki, Janne ; Impola, Risto ; Taipale, Raili ; Leino, Timo ; Rinne, Samuli ; Lötjönen, Timo ; Kirkkari, Anna Maija. / Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi. VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 158 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2452).
@book{9a7657c04355443b9c5e365f3197d0f2,
title = "Ruokohelven polttoaineketjun kehitt{\"a}minen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi",
abstract = "Ruokohelven viljelyala on viime vuosina lis{\"a}{\"a}ntynyt nopeasti. Vuonna 2008 sen arvioidaan olevan l{\"a}hes 21 000 ha. Lyhyest{\"a} kokemuksesta johtuen korjuu-, toimitus- ja k{\"a}ytt{\"o}ketjussa on viel{\"a} puutteita. Korjuu- ja toimitusketjussa puutteet rajoittavat helven k{\"a}ytt{\"o}{\"a} sek{\"a} teknisess{\"a} ett{\"a} taloudellisessa mieless{\"a}. Projektin tavoitteena on ollut tehostaa ruokohelven polttoaineketjujen kilpailukyky{\"a} voimalaitospolttoaineena. Tutkimus- ja kehitt{\"a}miskohteina ovat mm. ruokohelven korjuu, kaukokuljetustekniikat, murskaus ja sekoitus, voimalaitosten kokemukset helven k{\"a}yt{\"o}st{\"a}, helven poltto ja k{\"a}yt{\"o}n tehostaminen mm. pneumaattisella sy{\"o}t{\"o}ll{\"a} sek{\"a} ruokohelven korjuu- ja toimitusketjujen kustannukset ja liiketoimintakonseptien kehitt{\"a}minen. Helven korjuutappioita voidaan pienent{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} niittoon parhaiten soveltuvia koneita. Kaukokuljetuksen kustannuksia voidaan pienent{\"a}{\"a} lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} paalien tiheytt{\"a} paalaimen oikeilla s{\"a}{\"a}d{\"o}ill{\"a} ja ajotavalla, tekem{\"a}ll{\"a} suurkanttipaaleja sek{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} kuljetuksiin isompia olemassa olevia autoja. Laitoksille, jotka k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t riitt{\"a}v{\"a}n suuria m{\"a}{\"a}ri{\"a} helpe{\"a}, voi oman sy{\"o}tt{\"o}linjan rakentaminen paaleina toimitettavalle helvelle olla j{\"a}rkev{\"a}{\"a}, jolloin helven k{\"a}sittelyn ongelmat poistuvat. Yksi tulevaisuuden tavoite on kehitt{\"a}{\"a} voimalaitosten tekniikkaa siten, ett{\"a} se mahdollistaa paalien suorat toimitukset laitokselle. Polttokoetulosten perusteella helven seospoltto pienell{\"a} 1-2 {\%}:n osuudella ei lis{\"a}nnyt kattilan pysyvi{\"a} likakerrostumia tai kuumakorroosiota. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n tuhkan ominaisuudet eiv{\"a}t merkitt{\"a}v{\"a}sti muuttuneet helpe{\"a} poltettaessa.",
keywords = "Business opportunities, Combined heat and power, Emission reduction, Energy crop, Fouling, Greenhouse gases, Harvesting losses, High-temperature corrosion, Mixed fuel, Production cost, Reed canary grass, Transport cost",
author = "Teuvo Paappanen and Tuulikki Lindh and Janne K{\"a}rki and Risto Impola and Raili Taipale and Timo Leino and Samuli Rinne and Timo L{\"o}tj{\"o}nen and Kirkkari, {Anna Maija}",
note = "Project code: 6999",
year = "2008",
month = "11",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7242-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2452",
address = "Finland",

}

Paappanen, T, Lindh, T, Kärki, J, Impola, R, Taipale, R, Leino, T, Rinne, S, Lötjönen, T & Kirkkari, AM 2008, Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2452, VTT Technical Research Centre of Finland.

Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi. / Paappanen, Teuvo; Lindh, Tuulikki; Kärki, Janne; Impola, Risto; Taipale, Raili; Leino, Timo; Rinne, Samuli; Lötjönen, Timo; Kirkkari, Anna Maija.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 158 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2452).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi

AU - Paappanen, Teuvo

AU - Lindh, Tuulikki

AU - Kärki, Janne

AU - Impola, Risto

AU - Taipale, Raili

AU - Leino, Timo

AU - Rinne, Samuli

AU - Lötjönen, Timo

AU - Kirkkari, Anna Maija

N1 - Project code: 6999

PY - 2008/11

Y1 - 2008/11

N2 - Ruokohelven viljelyala on viime vuosina lisääntynyt nopeasti. Vuonna 2008 sen arvioidaan olevan lähes 21 000 ha. Lyhyestä kokemuksesta johtuen korjuu-, toimitus- ja käyttöketjussa on vielä puutteita. Korjuu- ja toimitusketjussa puutteet rajoittavat helven käyttöä sekä teknisessä että taloudellisessa mielessä. Projektin tavoitteena on ollut tehostaa ruokohelven polttoaineketjujen kilpailukykyä voimalaitospolttoaineena. Tutkimus- ja kehittämiskohteina ovat mm. ruokohelven korjuu, kaukokuljetustekniikat, murskaus ja sekoitus, voimalaitosten kokemukset helven käytöstä, helven poltto ja käytön tehostaminen mm. pneumaattisella syötöllä sekä ruokohelven korjuu- ja toimitusketjujen kustannukset ja liiketoimintakonseptien kehittäminen. Helven korjuutappioita voidaan pienentää käyttämällä niittoon parhaiten soveltuvia koneita. Kaukokuljetuksen kustannuksia voidaan pienentää lisäämällä paalien tiheyttä paalaimen oikeilla säädöillä ja ajotavalla, tekemällä suurkanttipaaleja sekä käyttämällä kuljetuksiin isompia olemassa olevia autoja. Laitoksille, jotka käyttävät riittävän suuria määriä helpeä, voi oman syöttölinjan rakentaminen paaleina toimitettavalle helvelle olla järkevää, jolloin helven käsittelyn ongelmat poistuvat. Yksi tulevaisuuden tavoite on kehittää voimalaitosten tekniikkaa siten, että se mahdollistaa paalien suorat toimitukset laitokselle. Polttokoetulosten perusteella helven seospoltto pienellä 1-2 %:n osuudella ei lisännyt kattilan pysyviä likakerrostumia tai kuumakorroosiota. Myöskään tuhkan ominaisuudet eivät merkittävästi muuttuneet helpeä poltettaessa.

AB - Ruokohelven viljelyala on viime vuosina lisääntynyt nopeasti. Vuonna 2008 sen arvioidaan olevan lähes 21 000 ha. Lyhyestä kokemuksesta johtuen korjuu-, toimitus- ja käyttöketjussa on vielä puutteita. Korjuu- ja toimitusketjussa puutteet rajoittavat helven käyttöä sekä teknisessä että taloudellisessa mielessä. Projektin tavoitteena on ollut tehostaa ruokohelven polttoaineketjujen kilpailukykyä voimalaitospolttoaineena. Tutkimus- ja kehittämiskohteina ovat mm. ruokohelven korjuu, kaukokuljetustekniikat, murskaus ja sekoitus, voimalaitosten kokemukset helven käytöstä, helven poltto ja käytön tehostaminen mm. pneumaattisella syötöllä sekä ruokohelven korjuu- ja toimitusketjujen kustannukset ja liiketoimintakonseptien kehittäminen. Helven korjuutappioita voidaan pienentää käyttämällä niittoon parhaiten soveltuvia koneita. Kaukokuljetuksen kustannuksia voidaan pienentää lisäämällä paalien tiheyttä paalaimen oikeilla säädöillä ja ajotavalla, tekemällä suurkanttipaaleja sekä käyttämällä kuljetuksiin isompia olemassa olevia autoja. Laitoksille, jotka käyttävät riittävän suuria määriä helpeä, voi oman syöttölinjan rakentaminen paaleina toimitettavalle helvelle olla järkevää, jolloin helven käsittelyn ongelmat poistuvat. Yksi tulevaisuuden tavoite on kehittää voimalaitosten tekniikkaa siten, että se mahdollistaa paalien suorat toimitukset laitokselle. Polttokoetulosten perusteella helven seospoltto pienellä 1-2 %:n osuudella ei lisännyt kattilan pysyviä likakerrostumia tai kuumakorroosiota. Myöskään tuhkan ominaisuudet eivät merkittävästi muuttuneet helpeä poltettaessa.

KW - Business opportunities

KW - Combined heat and power

KW - Emission reduction

KW - Energy crop

KW - Fouling

KW - Greenhouse gases

KW - Harvesting losses

KW - High-temperature corrosion

KW - Mixed fuel

KW - Production cost

KW - Reed canary grass

KW - Transport cost

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=80052633969&partnerID=8YFLogxK

M3 - Report

SN - 978-951-38-7242-7

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Paappanen T, Lindh T, Kärki J, Impola R, Taipale R, Leino T et al. Ruokohelven polttoaineketjun kehittäminen liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi. VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 158 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2452).