Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla

Kulmala Risto

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Vuoden 1980 toukokuussa ryömimiskaistat korvattiin ohituskaistoilla. Tämä tutkimus käsittelee kaistamuutoksen vaikutuksia näiden kaistojen toimintaan ja turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin ennen-jälkeen-tarkasteluna. Kenttämittaukset tehtiin valtatiellä 1 Helsingin ja Salon välillä kolmessa eri tutkimuskohteessa. Kussakin kohteessa tarkkailtiin liikennettä juuri ennen muutosta ja noin kolme kuukautta muutoksen jälkeen. Lisäksi yhdessä kohteessa tehtiin ensimmäinen jälkeen-mittaus vain kaksi viikkoa muutoksen jälkeen. Kenttämittauksissa tarkasteltiin erityisesti autojen kaistakäyttäytymistä ja nopeuksia (tutka). Liikenteen turvallisuutta tutkittiin ns. konfliktimenetelmällä käyttäen hyväksi kuvanauhoitinlaitteistoa. Tutkimus osoitti uuden järjestelyn, jossa vasen kaista on ohituskaista ja oikea kaista varsinainen ajokaista, toimivan joustavasti ja turvallisesti. Tuhannesta mittaussuuntaan kulkevasta autosta joutui muutoksen jälkeen tehdyissä mittauksissa keskimäärin 2 autoa konfliktiin ja 16 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen. Ennen-mittauksissa vastaavat määrät olivat 4 ja 31 autoa. Kuorma- ja linja-autot joutuivat liikennemääräänsä nähden keskimäärin kolme kertaa henkilö- ja pakettiautoja useammin konflikteihin ja potentiaalisiin konfliktitilanteisiin sekä ennen- että jälkeen-mittauksissa. Kaistakäyttäytymisessä ei havaittu juuri lainkaan sekaannuksia kolme kuukautta muutoksen jälkeen tehtyjen mittausten aikana. Ohituskaistaa käytettiin lähes poikkeuksetta vain ohittamistarkoituksessa, ja ohitukset oikealta olivat selvästi harvinaisempia kuin ennen muutosta tehdyissä mittauksissa. Muutoksen ei voitu todeta vaikuttaneen autojen nopeuksiin. Kuljettajien tottumattomuuden, tiedotuksen riittämättömyyden tai jonkin muun syyn vuoksi kaistakäyttäytymisessä ja väistämisvelvollisuussuhteissa havaittiin runsaasti sekaannuksia kaksi viikkoa muutoksen jälkeen tehdyissä mittauksissa. Vaarallisia tilanteita tapahtui useammin kuin ennen-mittauksissa tai myöhemmissä jälkeen-mittauksissa: tuhannesta autosta keskimäärin 9 joutui konfliktiin ja 49 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages31
ISBN (Print)951-38-1272-3
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume26
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • road planning
  • highways
  • traffic safety

Cite this

Risto, K. (1981). Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 26
Risto, Kulmala. / Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 31 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 26).
@book{cc958eba556b4c839a7efa5c7b4fb80e,
title = "Ry{\"o}mimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla",
abstract = "Vuoden 1980 toukokuussa ry{\"o}mimiskaistat korvattiin ohituskaistoilla. T{\"a}m{\"a} tutkimus k{\"a}sittelee kaistamuutoksen vaikutuksia n{\"a}iden kaistojen toimintaan ja turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin ennen-j{\"a}lkeen-tarkasteluna. Kentt{\"a}mittaukset tehtiin valtatiell{\"a} 1 Helsingin ja Salon v{\"a}lill{\"a} kolmessa eri tutkimuskohteessa. Kussakin kohteessa tarkkailtiin liikennett{\"a} juuri ennen muutosta ja noin kolme kuukautta muutoksen j{\"a}lkeen. Lis{\"a}ksi yhdess{\"a} kohteessa tehtiin ensimm{\"a}inen j{\"a}lkeen-mittaus vain kaksi viikkoa muutoksen j{\"a}lkeen. Kentt{\"a}mittauksissa tarkasteltiin erityisesti autojen kaistak{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} ja nopeuksia (tutka). Liikenteen turvallisuutta tutkittiin ns. konfliktimenetelm{\"a}ll{\"a} k{\"a}ytt{\"a}en hyv{\"a}ksi kuvanauhoitinlaitteistoa. Tutkimus osoitti uuden j{\"a}rjestelyn, jossa vasen kaista on ohituskaista ja oikea kaista varsinainen ajokaista, toimivan joustavasti ja turvallisesti. Tuhannesta mittaussuuntaan kulkevasta autosta joutui muutoksen j{\"a}lkeen tehdyiss{\"a} mittauksissa keskim{\"a}{\"a}rin 2 autoa konfliktiin ja 16 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen. Ennen-mittauksissa vastaavat m{\"a}{\"a}r{\"a}t olivat 4 ja 31 autoa. Kuorma- ja linja-autot joutuivat liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}ns{\"a} n{\"a}hden keskim{\"a}{\"a}rin kolme kertaa henkil{\"o}- ja pakettiautoja useammin konflikteihin ja potentiaalisiin konfliktitilanteisiin sek{\"a} ennen- ett{\"a} j{\"a}lkeen-mittauksissa. Kaistak{\"a}ytt{\"a}ytymisess{\"a} ei havaittu juuri lainkaan sekaannuksia kolme kuukautta muutoksen j{\"a}lkeen tehtyjen mittausten aikana. Ohituskaistaa k{\"a}ytettiin l{\"a}hes poikkeuksetta vain ohittamistarkoituksessa, ja ohitukset oikealta olivat selv{\"a}sti harvinaisempia kuin ennen muutosta tehdyiss{\"a} mittauksissa. Muutoksen ei voitu todeta vaikuttaneen autojen nopeuksiin. Kuljettajien tottumattomuuden, tiedotuksen riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}myyden tai jonkin muun syyn vuoksi kaistak{\"a}ytt{\"a}ytymisess{\"a} ja v{\"a}ist{\"a}misvelvollisuussuhteissa havaittiin runsaasti sekaannuksia kaksi viikkoa muutoksen j{\"a}lkeen tehdyiss{\"a} mittauksissa. Vaarallisia tilanteita tapahtui useammin kuin ennen-mittauksissa tai my{\"o}hemmiss{\"a} j{\"a}lkeen-mittauksissa: tuhannesta autosta keskim{\"a}{\"a}rin 9 joutui konfliktiin ja 49 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen.",
keywords = "road planning, highways, traffic safety",
author = "Kulmala Risto",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1272-3",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Risto, K 1981, Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 26, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla. / Risto, Kulmala.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 31 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 26).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla

AU - Risto, Kulmala

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Vuoden 1980 toukokuussa ryömimiskaistat korvattiin ohituskaistoilla. Tämä tutkimus käsittelee kaistamuutoksen vaikutuksia näiden kaistojen toimintaan ja turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin ennen-jälkeen-tarkasteluna. Kenttämittaukset tehtiin valtatiellä 1 Helsingin ja Salon välillä kolmessa eri tutkimuskohteessa. Kussakin kohteessa tarkkailtiin liikennettä juuri ennen muutosta ja noin kolme kuukautta muutoksen jälkeen. Lisäksi yhdessä kohteessa tehtiin ensimmäinen jälkeen-mittaus vain kaksi viikkoa muutoksen jälkeen. Kenttämittauksissa tarkasteltiin erityisesti autojen kaistakäyttäytymistä ja nopeuksia (tutka). Liikenteen turvallisuutta tutkittiin ns. konfliktimenetelmällä käyttäen hyväksi kuvanauhoitinlaitteistoa. Tutkimus osoitti uuden järjestelyn, jossa vasen kaista on ohituskaista ja oikea kaista varsinainen ajokaista, toimivan joustavasti ja turvallisesti. Tuhannesta mittaussuuntaan kulkevasta autosta joutui muutoksen jälkeen tehdyissä mittauksissa keskimäärin 2 autoa konfliktiin ja 16 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen. Ennen-mittauksissa vastaavat määrät olivat 4 ja 31 autoa. Kuorma- ja linja-autot joutuivat liikennemääräänsä nähden keskimäärin kolme kertaa henkilö- ja pakettiautoja useammin konflikteihin ja potentiaalisiin konfliktitilanteisiin sekä ennen- että jälkeen-mittauksissa. Kaistakäyttäytymisessä ei havaittu juuri lainkaan sekaannuksia kolme kuukautta muutoksen jälkeen tehtyjen mittausten aikana. Ohituskaistaa käytettiin lähes poikkeuksetta vain ohittamistarkoituksessa, ja ohitukset oikealta olivat selvästi harvinaisempia kuin ennen muutosta tehdyissä mittauksissa. Muutoksen ei voitu todeta vaikuttaneen autojen nopeuksiin. Kuljettajien tottumattomuuden, tiedotuksen riittämättömyyden tai jonkin muun syyn vuoksi kaistakäyttäytymisessä ja väistämisvelvollisuussuhteissa havaittiin runsaasti sekaannuksia kaksi viikkoa muutoksen jälkeen tehdyissä mittauksissa. Vaarallisia tilanteita tapahtui useammin kuin ennen-mittauksissa tai myöhemmissä jälkeen-mittauksissa: tuhannesta autosta keskimäärin 9 joutui konfliktiin ja 49 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen.

AB - Vuoden 1980 toukokuussa ryömimiskaistat korvattiin ohituskaistoilla. Tämä tutkimus käsittelee kaistamuutoksen vaikutuksia näiden kaistojen toimintaan ja turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin ennen-jälkeen-tarkasteluna. Kenttämittaukset tehtiin valtatiellä 1 Helsingin ja Salon välillä kolmessa eri tutkimuskohteessa. Kussakin kohteessa tarkkailtiin liikennettä juuri ennen muutosta ja noin kolme kuukautta muutoksen jälkeen. Lisäksi yhdessä kohteessa tehtiin ensimmäinen jälkeen-mittaus vain kaksi viikkoa muutoksen jälkeen. Kenttämittauksissa tarkasteltiin erityisesti autojen kaistakäyttäytymistä ja nopeuksia (tutka). Liikenteen turvallisuutta tutkittiin ns. konfliktimenetelmällä käyttäen hyväksi kuvanauhoitinlaitteistoa. Tutkimus osoitti uuden järjestelyn, jossa vasen kaista on ohituskaista ja oikea kaista varsinainen ajokaista, toimivan joustavasti ja turvallisesti. Tuhannesta mittaussuuntaan kulkevasta autosta joutui muutoksen jälkeen tehdyissä mittauksissa keskimäärin 2 autoa konfliktiin ja 16 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen. Ennen-mittauksissa vastaavat määrät olivat 4 ja 31 autoa. Kuorma- ja linja-autot joutuivat liikennemääräänsä nähden keskimäärin kolme kertaa henkilö- ja pakettiautoja useammin konflikteihin ja potentiaalisiin konfliktitilanteisiin sekä ennen- että jälkeen-mittauksissa. Kaistakäyttäytymisessä ei havaittu juuri lainkaan sekaannuksia kolme kuukautta muutoksen jälkeen tehtyjen mittausten aikana. Ohituskaistaa käytettiin lähes poikkeuksetta vain ohittamistarkoituksessa, ja ohitukset oikealta olivat selvästi harvinaisempia kuin ennen muutosta tehdyissä mittauksissa. Muutoksen ei voitu todeta vaikuttaneen autojen nopeuksiin. Kuljettajien tottumattomuuden, tiedotuksen riittämättömyyden tai jonkin muun syyn vuoksi kaistakäyttäytymisessä ja väistämisvelvollisuussuhteissa havaittiin runsaasti sekaannuksia kaksi viikkoa muutoksen jälkeen tehdyissä mittauksissa. Vaarallisia tilanteita tapahtui useammin kuin ennen-mittauksissa tai myöhemmissä jälkeen-mittauksissa: tuhannesta autosta keskimäärin 9 joutui konfliktiin ja 49 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen.

KW - road planning

KW - highways

KW - traffic safety

M3 - Report

SN - 951-38-1272-3

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Risto K. Ryömimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 31 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 26).