@book{cc958eba556b4c839a7efa5c7b4fb80e,
title = "Ry{\"o}mimiskaistojen korvaaminen ohituskaistoilla",
abstract = "Vuoden 1980 toukokuussa ry{\"o}mimiskaistat korvattiin ohituskaistoilla. T{\"a}m{\"a} tutkimus k{\"a}sittelee kaistamuutoksen vaikutuksia n{\"a}iden kaistojen toimintaan ja turvallisuuteen. Tutkimus tehtiin ennen-j{\"a}lkeen-tarkasteluna. Kentt{\"a}mittaukset tehtiin valtatiell{\"a} 1 Helsingin ja Salon v{\"a}lill{\"a} kolmessa eri tutkimuskohteessa. Kussakin kohteessa tarkkailtiin liikennett{\"a} juuri ennen muutosta ja noin kolme kuukautta muutoksen j{\"a}lkeen. Lis{\"a}ksi yhdess{\"a} kohteessa tehtiin ensimm{\"a}inen j{\"a}lkeen-mittaus vain kaksi viikkoa muutoksen j{\"a}lkeen. Kentt{\"a}mittauksissa tarkasteltiin erityisesti autojen kaistak{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} ja nopeuksia (tutka). Liikenteen turvallisuutta tutkittiin ns. konfliktimenetelm{\"a}ll{\"a} k{\"a}ytt{\"a}en hyv{\"a}ksi kuvanauhoitinlaitteistoa. Tutkimus osoitti uuden j{\"a}rjestelyn, jossa vasen kaista on ohituskaista ja oikea kaista varsinainen ajokaista, toimivan joustavasti ja turvallisesti. Tuhannesta mittaussuuntaan kulkevasta autosta joutui muutoksen j{\"a}lkeen tehdyiss{\"a} mittauksissa keskim{\"a}{\"a}rin 2 autoa konfliktiin ja 16 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen. Ennen-mittauksissa vastaavat m{\"a}{\"a}r{\"a}t olivat 4 ja 31 autoa. Kuorma- ja linja-autot joutuivat liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}ns{\"a} n{\"a}hden keskim{\"a}{\"a}rin kolme kertaa henkil{\"o}- ja pakettiautoja useammin konflikteihin ja potentiaalisiin konfliktitilanteisiin sek{\"a} ennen- ett{\"a} j{\"a}lkeen-mittauksissa. Kaistak{\"a}ytt{\"a}ytymisess{\"a} ei havaittu juuri lainkaan sekaannuksia kolme kuukautta muutoksen j{\"a}lkeen tehtyjen mittausten aikana. Ohituskaistaa k{\"a}ytettiin l{\"a}hes poikkeuksetta vain ohittamistarkoituksessa, ja ohitukset oikealta olivat selv{\"a}sti harvinaisempia kuin ennen muutosta tehdyiss{\"a} mittauksissa. Muutoksen ei voitu todeta vaikuttaneen autojen nopeuksiin. Kuljettajien tottumattomuuden, tiedotuksen riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}myyden tai jonkin muun syyn vuoksi kaistak{\"a}ytt{\"a}ytymisess{\"a} ja v{\"a}ist{\"a}misvelvollisuussuhteissa havaittiin runsaasti sekaannuksia kaksi viikkoa muutoksen j{\"a}lkeen tehdyiss{\"a} mittauksissa. Vaarallisia tilanteita tapahtui useammin kuin ennen-mittauksissa tai my{\"o}hemmiss{\"a} j{\"a}lkeen-mittauksissa: tuhannesta autosta keskim{\"a}{\"a}rin 9 joutui konfliktiin ja 49 potentiaaliseen konfliktitilanteeseen.",
keywords = "road planning, highways, traffic safety",
author = "Risto Kulmala",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1272-3",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "26",
address = "Finland",
}