Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa

Tuija Kaunisto

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tavallisten rakenneterästen korroosio ulkoilmassa on niin voimakasta, että niitä ei voida käyttää ulkorakenteissa ilman suojausta, esimerkiksi maalausta. Säänkestävät teräkset ovat rakenneteräksiä, joiden pinnalle ulkoilmassa muodostuu suojaava korroosiotuotekerros eivätkä suojapinnoitteet ole normaalisti tarpeen. Tästä on etua kohteissa, joiden huoltomaalaus on hankalaa ja kallista. Säänkestäviä teräksiä on käytetty siltarakenteissa Suomessa 1970 luvulta lähtien. Yhdysvalloissa tapahtui 1970 luvun lopussa tuhoisa siltaonnettomuus, jonka seurauksena säänkestävien terästen soveltuvuudesta sillanrakennukseen käynnistettiin useita tutkimuksia. Suomessa aloitettiin kenttäkokeet vuonna 1982. Säänkestävästä teräksestä valmistettuja levynäytteitä asennettiin yhdeksään siltaan, ja teräksen syöpymistä tutkittiin painohäviömittauksilla. Koeajat olivat 1, 2, 5 ja 10 vuotta. Syöpyminen oli verraten hidasta puhtaassa maaseutuympäristössä, mutta varsinaista suojaavaa korroosiotuotekerrosta ei edes 10 vuodessa muodostunut. Kaupunkiympäristössä, jossa ilman epäpuhtaudet olivat lähinnä rikki ja typpiyhdisteitä, syöpyminen oli voimakkaampaa. Tulosten mukaan säänkestävä teräs soveltuu näissä oloissa sillanrakennukseen, kunhan rakenteelle mitoitetaan riittävät syöpymisvarat. Ympäristöissä, joissa pinnoille pääsi meri tai maantiesuolojen klorideja, tutkittujen kohteiden syöpyminen oli voimakkainta. Kloridien aiheuttamat pistesyöpymät syvenevät todennäköisesti ajan kuluessa. Näihin olosuhteisiin säänkestäviä teräksiä ei voi suositella. Säänkestävien terästen käyttäminen ulkoilmarakenteissa edellyttää aina asiantuntevaa suunnittelua, sillä korroosio voi esimerkiksi rako olosuhteissa tai likakerrostumien alla olla nyt mitattua voimakkaampaa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages47
ISBN (Print)951-38-4468-4
Publication statusPublished - 1993
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1534
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • corrosion resistance
  • corrosion resistant steels
  • weatherproofing
  • structural steels
  • structural members
  • bridges (structures)
  • utilization
  • corrosion prevention
  • design
  • fatigue life
  • fatigue (materials)
  • mechanical properties
  • corrosion tests
  • wear
  • durability

Cite this

Kaunisto, T. (1993). Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1534
Kaunisto, Tuija. / Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 47 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1534).
@book{e9cb405e08fc44f9b84711ad96a84467,
title = "S{\"a}{\"a}nkest{\"a}vien ter{\"a}sten k{\"a}ytt{\"o} sillanrakennuksessa",
abstract = "Tavallisten rakenneter{\"a}sten korroosio ulkoilmassa on niin voimakasta, ett{\"a} niit{\"a} ei voida k{\"a}ytt{\"a}{\"a} ulkorakenteissa ilman suojausta, esimerkiksi maalausta. S{\"a}{\"a}nkest{\"a}v{\"a}t ter{\"a}kset ovat rakenneter{\"a}ksi{\"a}, joiden pinnalle ulkoilmassa muodostuu suojaava korroosiotuotekerros eiv{\"a}tk{\"a} suojapinnoitteet ole normaalisti tarpeen. T{\"a}st{\"a} on etua kohteissa, joiden huoltomaalaus on hankalaa ja kallista. S{\"a}{\"a}nkest{\"a}vi{\"a} ter{\"a}ksi{\"a} on k{\"a}ytetty siltarakenteissa Suomessa 1970 luvulta l{\"a}htien. Yhdysvalloissa tapahtui 1970 luvun lopussa tuhoisa siltaonnettomuus, jonka seurauksena s{\"a}{\"a}nkest{\"a}vien ter{\"a}sten soveltuvuudesta sillanrakennukseen k{\"a}ynnistettiin useita tutkimuksia. Suomessa aloitettiin kentt{\"a}kokeet vuonna 1982. S{\"a}{\"a}nkest{\"a}v{\"a}st{\"a} ter{\"a}ksest{\"a} valmistettuja levyn{\"a}ytteit{\"a} asennettiin yhdeks{\"a}{\"a}n siltaan, ja ter{\"a}ksen sy{\"o}pymist{\"a} tutkittiin painoh{\"a}vi{\"o}mittauksilla. Koeajat olivat 1, 2, 5 ja 10 vuotta. Sy{\"o}pyminen oli verraten hidasta puhtaassa maaseutuymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}, mutta varsinaista suojaavaa korroosiotuotekerrosta ei edes 10 vuodessa muodostunut. Kaupunkiymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}, jossa ilman ep{\"a}puhtaudet olivat l{\"a}hinn{\"a} rikki ja typpiyhdisteit{\"a}, sy{\"o}pyminen oli voimakkaampaa. Tulosten mukaan s{\"a}{\"a}nkest{\"a}v{\"a} ter{\"a}s soveltuu n{\"a}iss{\"a} oloissa sillanrakennukseen, kunhan rakenteelle mitoitetaan riitt{\"a}v{\"a}t sy{\"o}pymisvarat. Ymp{\"a}rist{\"o}iss{\"a}, joissa pinnoille p{\"a}{\"a}si meri tai maantiesuolojen klorideja, tutkittujen kohteiden sy{\"o}pyminen oli voimakkainta. Kloridien aiheuttamat pistesy{\"o}pym{\"a}t syvenev{\"a}t todenn{\"a}k{\"o}isesti ajan kuluessa. N{\"a}ihin olosuhteisiin s{\"a}{\"a}nkest{\"a}vi{\"a} ter{\"a}ksi{\"a} ei voi suositella. S{\"a}{\"a}nkest{\"a}vien ter{\"a}sten k{\"a}ytt{\"a}minen ulkoilmarakenteissa edellytt{\"a}{\"a} aina asiantuntevaa suunnittelua, sill{\"a} korroosio voi esimerkiksi rako olosuhteissa tai likakerrostumien alla olla nyt mitattua voimakkaampaa.",
keywords = "corrosion resistance, corrosion resistant steels, weatherproofing, structural steels, structural members, bridges (structures), utilization, corrosion prevention, design, fatigue life, fatigue (materials), mechanical properties, corrosion tests, wear, durability",
author = "Tuija Kaunisto",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4468-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1534",
address = "Finland",

}

Kaunisto, T 1993, Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1534, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa. / Kaunisto, Tuija.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 47 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1534).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa

AU - Kaunisto, Tuija

PY - 1993

Y1 - 1993

N2 - Tavallisten rakenneterästen korroosio ulkoilmassa on niin voimakasta, että niitä ei voida käyttää ulkorakenteissa ilman suojausta, esimerkiksi maalausta. Säänkestävät teräkset ovat rakenneteräksiä, joiden pinnalle ulkoilmassa muodostuu suojaava korroosiotuotekerros eivätkä suojapinnoitteet ole normaalisti tarpeen. Tästä on etua kohteissa, joiden huoltomaalaus on hankalaa ja kallista. Säänkestäviä teräksiä on käytetty siltarakenteissa Suomessa 1970 luvulta lähtien. Yhdysvalloissa tapahtui 1970 luvun lopussa tuhoisa siltaonnettomuus, jonka seurauksena säänkestävien terästen soveltuvuudesta sillanrakennukseen käynnistettiin useita tutkimuksia. Suomessa aloitettiin kenttäkokeet vuonna 1982. Säänkestävästä teräksestä valmistettuja levynäytteitä asennettiin yhdeksään siltaan, ja teräksen syöpymistä tutkittiin painohäviömittauksilla. Koeajat olivat 1, 2, 5 ja 10 vuotta. Syöpyminen oli verraten hidasta puhtaassa maaseutuympäristössä, mutta varsinaista suojaavaa korroosiotuotekerrosta ei edes 10 vuodessa muodostunut. Kaupunkiympäristössä, jossa ilman epäpuhtaudet olivat lähinnä rikki ja typpiyhdisteitä, syöpyminen oli voimakkaampaa. Tulosten mukaan säänkestävä teräs soveltuu näissä oloissa sillanrakennukseen, kunhan rakenteelle mitoitetaan riittävät syöpymisvarat. Ympäristöissä, joissa pinnoille pääsi meri tai maantiesuolojen klorideja, tutkittujen kohteiden syöpyminen oli voimakkainta. Kloridien aiheuttamat pistesyöpymät syvenevät todennäköisesti ajan kuluessa. Näihin olosuhteisiin säänkestäviä teräksiä ei voi suositella. Säänkestävien terästen käyttäminen ulkoilmarakenteissa edellyttää aina asiantuntevaa suunnittelua, sillä korroosio voi esimerkiksi rako olosuhteissa tai likakerrostumien alla olla nyt mitattua voimakkaampaa.

AB - Tavallisten rakenneterästen korroosio ulkoilmassa on niin voimakasta, että niitä ei voida käyttää ulkorakenteissa ilman suojausta, esimerkiksi maalausta. Säänkestävät teräkset ovat rakenneteräksiä, joiden pinnalle ulkoilmassa muodostuu suojaava korroosiotuotekerros eivätkä suojapinnoitteet ole normaalisti tarpeen. Tästä on etua kohteissa, joiden huoltomaalaus on hankalaa ja kallista. Säänkestäviä teräksiä on käytetty siltarakenteissa Suomessa 1970 luvulta lähtien. Yhdysvalloissa tapahtui 1970 luvun lopussa tuhoisa siltaonnettomuus, jonka seurauksena säänkestävien terästen soveltuvuudesta sillanrakennukseen käynnistettiin useita tutkimuksia. Suomessa aloitettiin kenttäkokeet vuonna 1982. Säänkestävästä teräksestä valmistettuja levynäytteitä asennettiin yhdeksään siltaan, ja teräksen syöpymistä tutkittiin painohäviömittauksilla. Koeajat olivat 1, 2, 5 ja 10 vuotta. Syöpyminen oli verraten hidasta puhtaassa maaseutuympäristössä, mutta varsinaista suojaavaa korroosiotuotekerrosta ei edes 10 vuodessa muodostunut. Kaupunkiympäristössä, jossa ilman epäpuhtaudet olivat lähinnä rikki ja typpiyhdisteitä, syöpyminen oli voimakkaampaa. Tulosten mukaan säänkestävä teräs soveltuu näissä oloissa sillanrakennukseen, kunhan rakenteelle mitoitetaan riittävät syöpymisvarat. Ympäristöissä, joissa pinnoille pääsi meri tai maantiesuolojen klorideja, tutkittujen kohteiden syöpyminen oli voimakkainta. Kloridien aiheuttamat pistesyöpymät syvenevät todennäköisesti ajan kuluessa. Näihin olosuhteisiin säänkestäviä teräksiä ei voi suositella. Säänkestävien terästen käyttäminen ulkoilmarakenteissa edellyttää aina asiantuntevaa suunnittelua, sillä korroosio voi esimerkiksi rako olosuhteissa tai likakerrostumien alla olla nyt mitattua voimakkaampaa.

KW - corrosion resistance

KW - corrosion resistant steels

KW - weatherproofing

KW - structural steels

KW - structural members

KW - bridges (structures)

KW - utilization

KW - corrosion prevention

KW - design

KW - fatigue life

KW - fatigue (materials)

KW - mechanical properties

KW - corrosion tests

KW - wear

KW - durability

M3 - Report

SN - 951-38-4468-4

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kaunisto T. Säänkestävien terästen käyttö sillanrakennuksessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 47 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1534).