Yhteiskunta sähköistyy kiihtyvällä tahdilla ja kulutuksen lisääntyminen luo tarpeita sähkön käytön ohjaamiseen. Sähköä käytetään uusilla tavoilla mm. lämpöpumpuissa ja sähköautojen latauksessa. Lisäksi uusiutuvien tuotantotapojen kuten aurinko- ja tuulienergian lisääntyminen luovat uusia haasteita sähköjärjestelmälle. Yhdessä nämä muutokset aiheuttavat sähköverkkoon kuormitushuippuja, jotka rasittavat niin sähkönjakeluun kuin myös tuotantoon käytettävää infrastruktuuria ja tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Yhtenä ratkaisuna huipputehojen hallintaan on luoda paremmat edellytykset sähkön kulutusjoustolle sähkömarkkinoilla. Mahdollistamalla laajemmin rakennusmassan eli sähköä käyttävien loppuasiakkaiden ohjaus ja osallistuminen, voidaan merkittävästi vaikuttaa yhteiskunnan kokonaislaskuun sekä sähkönkäytön huippuihin liittyviin haitallisiin päästöihin.
Digitalisaatio toimii merkittävänä katalyyttinä ja mahdollistaa uudet toimintamallit myös sähkömarkkinoilla. On jo nähtävissä, että uusia toimijoita tulee mukaan sähkömarkkinoiden ekosysteemiin. Tämä tuo alalle uusia disruptiivisia liiketoimintamalleja sekä samalla uusia palveluita loppuasiakkaille. Muilla toimialoilla esimerkiksi musiikkibisneksessä Spotify on päivittänyt digitaalisen musiikin jakelun ja käyttömallit. AirBnB:n on mullistanut hotellialaa ja Uber muuttaa taksien liiketoimintaa. Mikä tai kuka ottaa veturinpaikan sähkömarkkinalla? Myös sähkömarkkinat muuttuvat internetin mahdollistamien uusien liiketoimintamallien myötä. Sähkön tuotanto ja jakelu ovat kuitenkin yhteiskunnan kannalta investointi-intensiivinen ja kriittinen toimiala. Siksi sähkömarkkinan ja säätövoimamarkkinan digitalisaatio pitää tehdä hallitusti ja yhteisesti sovituilla pelisäännöillä.