@book{b89d95dad1bc401db57cb0c3f109f5cf,
title = "S{\"a}hk{\"o}{\"a} ja l{\"a}mp{\"o}{\"a} tuottavien kokonaisenergialaitosten k{\"a}ytt{\"o}varmuuden parantaminen. Kokeet kevyell{\"a} poltto{\"o}ljyll{\"a}",
abstract = "Dieselaggregaattiin perustuvassa kokonaisenergialaitoksessa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n s{\"a}hk{\"o}n lis{\"a}ksi moottorin hukkal{\"a}mp{\"o} sek{\"a} pakokaasuista ett{\"a} j{\"a}{\"a}hdytysnesteest{\"a}. Kokeissa selvitettiin kokonaisenergialaitoksen k{\"a}ytett{\"a}vyys ja saavutettavissa oleva pitk{\"a}aikainen hy{\"o}tysuhde. Luotettavuutta ja pitk{\"a}aikaista hy{\"o}tysuhdetta pyrittiin parantamaan ja huoltov{\"a}li{\"a} pident{\"a}m{\"a}{\"a}n erilaisten muutosten avulla. T{\"a}m{\"a} julkaisu k{\"a}sittelee kokeita kevyell{\"a} poltto{\"o}ljyll{\"a}. Kokeissa k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n laitoksen s{\"a}hk{\"o}teho on 32 kW. Jatkotutkimuksissa kokonaisenergialaitokseen vaihdetaan dieselmoottorista muunnettu ottomoottori ja kokeita jatketaan nestekaasulla. Koelaitoksen kokonaishy{\"o}tysuhde on parhaimmillaan 74-78 %. Noin viikon k{\"a}ytt{\"o}jakson aikana hy{\"o}tysuhde laskee 1 - %-yksikk{\"o}{\"a} k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} automaattista vesinuohousta. T{\"a}ydell{\"a} kuormalla (30 kW) lasku on voimakkainta, 1/3-kuormalla pakokaasul{\"a}mm{\"o}nvaihdin ei k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} likaannu eik{\"a} hy{\"o}tysuhde juuri laske. T{\"a}h{\"a}n tilanteeseen on p{\"a}{\"a}sty puhdistamalla pakokaasul{\"a}mm{\"o}nvaihdinta k{\"a}yt{\"o}n aikana automaattisesti vesinuohouksen avulla ja siirt{\"a}m{\"a}ll{\"a} mahdollisimman suuri osa hukkal{\"a}mm{\"o}st{\"a} j{\"a}{\"a}hdytysnesteeseen ja edelleen neste-nestel{\"a}mm{\"o}nvaihtimessa l{\"a}mp{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n. Ilman vesinuohousta hy{\"o}tysuhde laski viikon kokeessa ahdetulla moottorilla 3-7 %-yksikk{\"o}{\"a} ja ahtamattomalla moottorilla 1-2 %-yksikk{\"o}{\"a} enemm{\"a}n pakokaasujen suuremman nokipitoisuuden takia. Pieness{\"a} yksik{\"o}ss{\"a} saavutettavissa olevaa hy{\"o}tysuhdetta rajoittaa mm. v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"o}mien apulaitteiden (esim. vesipumppu) kuluttama energia. Hieman suuremmissa laitoksissa lienee mahdollista saavuttaa yli 80 %:n hy{\"o}tysuhde. Kokonaisenergialaitoksen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t ovat dieselmoottorille normaalia tasoa. Kiinteisiin polttolaitoksiin verrattuna varsinkin NOx -arvot ovat korkeat. Koelaitoksen huoltov{\"a}li on noin 300 tuntia. Mahdollisuudet huoltov{\"a}lin pident{\"a}miseen ovat hyv{\"a}t. M{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}v{\"a} tekij{\"a} on moottori{\"o}ljyn k{\"a}ytt{\"o}ik{\"a}.",
keywords = "diesel electric power generation, exhaust gases, heat exchangers, efficiency",
author = "Matti Kyt{\"o} and Nils-Olof Nylund",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3295-3",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "577",
address = "Finland",
}