@book{28fc8993e13448e3aa0eef061919b348,
title = "S{\"a}hk{\"o}{\"a} ja l{\"a}mp{\"o}{\"a} tuottavien kokonaisenergialaitosten k{\"a}ytt{\"o}varmuuden parantaminen. Osa 2. Kokeet neste- ja maakaasulla",
abstract = "Kokonaisenergialaitos on moottorin ja generaattorin yhdistelm{\"a}, jossa s{\"a}hk{\"o}n lis{\"a}ksi hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n moottorin hukkal{\"a}mp{\"o}. Julkaisussa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n moottorikokoita maa- ja nestekaasulla (propaani) moottoridynamometriss{\"a} sek{\"a} kokeita nestekaasulla kokonaisenergialaitoksessa. Moottorina k{\"a}ytettiin kolmisylinterisest{\"a} dieselmoottorista muunnettua ottomoottoria. Muunnos tehtiin asentamalla ruiskutussuuttimien tilalle sytytystulpat ja ruiskutuspumpun tilalle, virranjaotin sek{\"a} alentamalla puristussuhde m{\"a}nti{\"a} sorvaamalla. Pakokaasut puhdistettiin kolmitoimikatalyytin avulla. Moottoridynamotmetriss{\"a} kaasuilla saavutettiin 34 - 35 %:n maksimihy{\"o}tysuhde. Vastaava dieselmoottorin hy{\"o}tysuhde on 36 - 37 %. Ahtamattomaan dieselmoottoriin verrattuna kaasuilla saavutettiin 1 - 3 kW korkeampi teho koko kierroslukualueella, nestekaasulla noin 2 kW korkeampi kuin maakaasulla. Maksimiteho oli 49,5 kW. Propaania polttoaineena k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n kokonaisenergialaitoksen hy{\"o}tysuhde oli 78 - 82 %. S{\"a}hk{\"o}{\"a} tuotettiin 10 kW:n teholla noin 16 %:n hy{\"o}tysuhteella ja 30 kW:n teholla noin 26 %:n hy{\"o}tysuhteella. Pienill{\"a} tehoilla apulaitteiden tarvitsema runsaan 1 kW:n teho rasittaa selv{\"a}sti hy{\"o}tysuhdetta. Kokonaishy{\"o}tysuhteesta pakokaasuista talteen otetun l{\"a}mm{\"o}n osuus oli noin 20 % ja j{\"a}{\"a}hdytysnesteest{\"a} hy{\"o}dynnetyn l{\"a}mm{\"o}n osuus 34 - 44 %. Puhdistamattomien pakokaasujen p{\"a}{\"a}st{\"o}arvot olivat suuremmat kuin vastaavan dieselmoottorin arvot, mutta kolmitoimikatalysaattori puhdisti pakokaasut eritt{\"a}in tehokkaasti. Konversioaste oli 1000 k{\"a}ytt{\"o}tunnin j{\"a}lkeen hiilimonoksidilla (CO) ja palamattomilla hiilivedyill{\"a} (HC) v{\"a}hint{\"a}{\"a}n 97 %. Typen oksidien (NOx) konversioaste oli 20 ja 30 kW:n kuormilla yli 95 %, 10 kW:n kuormalla 75 %. Automaattinen seoksen s{\"a}{\"a}t{\"o} piti seoksen pienell{\"a} kuormalla hieman liian laihana. Puhdistettujen pakokaasujen p{\"a}{\"a}st{\"o}arvot mg/MJ polttoainetta ja g/kWh s{\"a}hk{\"o}tehoa olivat: NOx 21 - 350 mg/MJ ja 1 - 7 g/kWh, HC 1 - 5 mgMJ ja < 0,01 g/kWh, CO 2 - 6 mg/MJ ja < 0,1 g/kWh.",
keywords = "dual-purpose power plants, total energy systems, power generation, electric power, thermal power, operation, safety, natural gas",
author = "Matti Kyt{\"o} and Tom Eklund and Nils-Olof Nylund",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3536-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "654",
address = "Finland",
}