Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Verkosta ladattavien sähköautojen laaja käyttöönotto näyttää tällä hetkellä mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitkällä aikavälillä nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mikä on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitellään jo tehtyjä skenaarioita sähköautojen käyttöönotosta sekä luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lisäksi tarkastellaan laajamittaisen sähköautojen käyttöönoton vaikutuksia sähköjärjestelmään erityisesti sähköntuotannon ja markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin älykkäästi lataavia ja välittömästi verkkoon liitettyään latauksen aloittavia sähköautoja. Älykkään latauksen järjestelmähyödyksi saatiin käytetyillä oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka sähköautojen älykkään latauksen sähköjärjestelmälle tuomat hyödyt tulevaisuudessa ovat merkittävät, ei yksittäinen sähköauton käyttäjä koe vastaavan suuruisia säästöjä nykyjärjestelmässä. Mikäli käyttäjällä on sähkön tunneittaisen markkinahinnan mukainen sähköenergiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy käyttäjällä säästöä vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 senttiä päivässä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan, miten järjestelmähyödyt ulotetaan yhä enemmän myös yksittäiselle sähköauton käyttäjälle.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages46
    ISBN (Electronic)978-951-38-7499-5
    Publication statusPublished - 2010
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number155

    Fingerprint

    Electric vehicles

    Keywords

    • electric vehicles
    • power system
    • power system impacts
    • smart charging

    Cite this

    Ruska, M., Kiviluoma, J., & Koreneff, G. (2010). Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 155
    Ruska, Maija ; Kiviluoma, Juha ; Koreneff, Göran. / Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 46 p. (VTT Working Papers; No. 155).
    @book{22759bb0c4b141429321187b8634df77,
    title = "S{\"a}hk{\"o}autojen laajan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton skenaarioita ja vaikutuksia s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n",
    abstract = "Verkosta ladattavien s{\"a}hk{\"o}autojen laaja k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto n{\"a}ytt{\"a}{\"a} t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mik{\"a} on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitell{\"a}{\"a}n jo tehtyj{\"a} skenaarioita s{\"a}hk{\"o}autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notosta sek{\"a} luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lis{\"a}ksi tarkastellaan laajamittaisen s{\"a}hk{\"o}autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton vaikutuksia s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n erityisesti s{\"a}hk{\"o}ntuotannon ja markkinoiden n{\"a}k{\"o}kulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin {\"a}lykk{\"a}{\"a}sti lataavia ja v{\"a}litt{\"o}m{\"a}sti verkkoon liitetty{\"a}{\"a}n latauksen aloittavia s{\"a}hk{\"o}autoja. {\"A}lykk{\"a}{\"a}n latauksen j{\"a}rjestelm{\"a}hy{\"o}dyksi saatiin k{\"a}ytetyill{\"a} oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka s{\"a}hk{\"o}autojen {\"a}lykk{\"a}{\"a}n latauksen s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}lle tuomat hy{\"o}dyt tulevaisuudessa ovat merkitt{\"a}v{\"a}t, ei yksitt{\"a}inen s{\"a}hk{\"o}auton k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} koe vastaavan suuruisia s{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} nykyj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a}. Mik{\"a}li k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ll{\"a} on s{\"a}hk{\"o}n tunneittaisen markkinahinnan mukainen s{\"a}hk{\"o}energiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ll{\"a} s{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a} vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 sentti{\"a} p{\"a}iv{\"a}ss{\"a}. Tulevaisuuden kysymyksi{\"a} tulee olemaan, miten j{\"a}rjestelm{\"a}hy{\"o}dyt ulotetaan yh{\"a} enemm{\"a}n my{\"o}s yksitt{\"a}iselle s{\"a}hk{\"o}auton k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}lle.",
    keywords = "electric vehicles, power system, power system impacts, smart charging",
    author = "Maija Ruska and Juha Kiviluoma and G{\"o}ran Koreneff",
    note = "VTT-WORK-155 Project code: 34564; 41103",
    year = "2010",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Working Papers",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "155",
    address = "Finland",

    }

    Ruska, M, Kiviluoma, J & Koreneff, G 2010, Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. VTT Working Papers, no. 155, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. / Ruska, Maija; Kiviluoma, Juha; Koreneff, Göran.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 46 p. (VTT Working Papers; No. 155).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään

    AU - Ruska, Maija

    AU - Kiviluoma, Juha

    AU - Koreneff, Göran

    N1 - VTT-WORK-155 Project code: 34564; 41103

    PY - 2010

    Y1 - 2010

    N2 - Verkosta ladattavien sähköautojen laaja käyttöönotto näyttää tällä hetkellä mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitkällä aikavälillä nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mikä on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitellään jo tehtyjä skenaarioita sähköautojen käyttöönotosta sekä luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lisäksi tarkastellaan laajamittaisen sähköautojen käyttöönoton vaikutuksia sähköjärjestelmään erityisesti sähköntuotannon ja markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin älykkäästi lataavia ja välittömästi verkkoon liitettyään latauksen aloittavia sähköautoja. Älykkään latauksen järjestelmähyödyksi saatiin käytetyillä oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka sähköautojen älykkään latauksen sähköjärjestelmälle tuomat hyödyt tulevaisuudessa ovat merkittävät, ei yksittäinen sähköauton käyttäjä koe vastaavan suuruisia säästöjä nykyjärjestelmässä. Mikäli käyttäjällä on sähkön tunneittaisen markkinahinnan mukainen sähköenergiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy käyttäjällä säästöä vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 senttiä päivässä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan, miten järjestelmähyödyt ulotetaan yhä enemmän myös yksittäiselle sähköauton käyttäjälle.

    AB - Verkosta ladattavien sähköautojen laaja käyttöönotto näyttää tällä hetkellä mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitkällä aikavälillä nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mikä on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitellään jo tehtyjä skenaarioita sähköautojen käyttöönotosta sekä luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lisäksi tarkastellaan laajamittaisen sähköautojen käyttöönoton vaikutuksia sähköjärjestelmään erityisesti sähköntuotannon ja markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin älykkäästi lataavia ja välittömästi verkkoon liitettyään latauksen aloittavia sähköautoja. Älykkään latauksen järjestelmähyödyksi saatiin käytetyillä oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka sähköautojen älykkään latauksen sähköjärjestelmälle tuomat hyödyt tulevaisuudessa ovat merkittävät, ei yksittäinen sähköauton käyttäjä koe vastaavan suuruisia säästöjä nykyjärjestelmässä. Mikäli käyttäjällä on sähkön tunneittaisen markkinahinnan mukainen sähköenergiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy käyttäjällä säästöä vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 senttiä päivässä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan, miten järjestelmähyödyt ulotetaan yhä enemmän myös yksittäiselle sähköauton käyttäjälle.

    KW - electric vehicles

    KW - power system

    KW - power system impacts

    KW - smart charging

    M3 - Report

    T3 - VTT Working Papers

    BT - Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Ruska M, Kiviluoma J, Koreneff G. Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 46 p. (VTT Working Papers; No. 155).