Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Verkosta ladattavien sähköautojen laaja käyttöönotto näyttää tällä hetkellä mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitkällä aikavälillä nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mikä on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitellään jo tehtyjä skenaarioita sähköautojen käyttöönotosta sekä luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lisäksi tarkastellaan laajamittaisen sähköautojen käyttöönoton vaikutuksia sähköjärjestelmään erityisesti sähköntuotannon ja markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin älykkäästi lataavia ja välittömästi verkkoon liitettyään latauksen aloittavia sähköautoja. Älykkään latauksen järjestelmähyödyksi saatiin käytetyillä oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka sähköautojen älykkään latauksen sähköjärjestelmälle tuomat hyödyt tulevaisuudessa ovat merkittävät, ei yksittäinen sähköauton käyttäjä koe vastaavan suuruisia säästöjä nykyjärjestelmässä. Mikäli käyttäjällä on sähkön tunneittaisen markkinahinnan mukainen sähköenergiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy käyttäjällä säästöä vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 senttiä päivässä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan, miten järjestelmähyödyt ulotetaan yhä enemmän myös yksittäiselle sähköauton käyttäjälle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages46
ISBN (Electronic)978-951-38-7499-5
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number155

Fingerprint

Electric vehicles

Keywords

  • electric vehicles
  • power system
  • power system impacts
  • smart charging

Cite this

Ruska, M., Kiviluoma, J., & Koreneff, G. (2010). Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 155
Ruska, Maija ; Kiviluoma, Juha ; Koreneff, Göran. / Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 46 p. (VTT Working Papers; No. 155).
@book{22759bb0c4b141429321187b8634df77,
title = "S{\"a}hk{\"o}autojen laajan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton skenaarioita ja vaikutuksia s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n",
abstract = "Verkosta ladattavien s{\"a}hk{\"o}autojen laaja k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto n{\"a}ytt{\"a}{\"a} t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mik{\"a} on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitell{\"a}{\"a}n jo tehtyj{\"a} skenaarioita s{\"a}hk{\"o}autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notosta sek{\"a} luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lis{\"a}ksi tarkastellaan laajamittaisen s{\"a}hk{\"o}autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton vaikutuksia s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n erityisesti s{\"a}hk{\"o}ntuotannon ja markkinoiden n{\"a}k{\"o}kulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin {\"a}lykk{\"a}{\"a}sti lataavia ja v{\"a}litt{\"o}m{\"a}sti verkkoon liitetty{\"a}{\"a}n latauksen aloittavia s{\"a}hk{\"o}autoja. {\"A}lykk{\"a}{\"a}n latauksen j{\"a}rjestelm{\"a}hy{\"o}dyksi saatiin k{\"a}ytetyill{\"a} oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka s{\"a}hk{\"o}autojen {\"a}lykk{\"a}{\"a}n latauksen s{\"a}hk{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}lle tuomat hy{\"o}dyt tulevaisuudessa ovat merkitt{\"a}v{\"a}t, ei yksitt{\"a}inen s{\"a}hk{\"o}auton k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} koe vastaavan suuruisia s{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} nykyj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a}. Mik{\"a}li k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ll{\"a} on s{\"a}hk{\"o}n tunneittaisen markkinahinnan mukainen s{\"a}hk{\"o}energiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ll{\"a} s{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a} vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 sentti{\"a} p{\"a}iv{\"a}ss{\"a}. Tulevaisuuden kysymyksi{\"a} tulee olemaan, miten j{\"a}rjestelm{\"a}hy{\"o}dyt ulotetaan yh{\"a} enemm{\"a}n my{\"o}s yksitt{\"a}iselle s{\"a}hk{\"o}auton k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}lle.",
keywords = "electric vehicles, power system, power system impacts, smart charging",
author = "Maija Ruska and Juha Kiviluoma and G{\"o}ran Koreneff",
note = "VTT-WORK-155 Project code: 34564; 41103",
year = "2010",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "155",
address = "Finland",

}

Ruska, M, Kiviluoma, J & Koreneff, G 2010, Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. VTT Working Papers, no. 155, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. / Ruska, Maija; Kiviluoma, Juha; Koreneff, Göran.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 46 p. (VTT Working Papers; No. 155).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään

AU - Ruska, Maija

AU - Kiviluoma, Juha

AU - Koreneff, Göran

N1 - VTT-WORK-155 Project code: 34564; 41103

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Verkosta ladattavien sähköautojen laaja käyttöönotto näyttää tällä hetkellä mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitkällä aikavälillä nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mikä on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitellään jo tehtyjä skenaarioita sähköautojen käyttöönotosta sekä luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lisäksi tarkastellaan laajamittaisen sähköautojen käyttöönoton vaikutuksia sähköjärjestelmään erityisesti sähköntuotannon ja markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin älykkäästi lataavia ja välittömästi verkkoon liitettyään latauksen aloittavia sähköautoja. Älykkään latauksen järjestelmähyödyksi saatiin käytetyillä oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka sähköautojen älykkään latauksen sähköjärjestelmälle tuomat hyödyt tulevaisuudessa ovat merkittävät, ei yksittäinen sähköauton käyttäjä koe vastaavan suuruisia säästöjä nykyjärjestelmässä. Mikäli käyttäjällä on sähkön tunneittaisen markkinahinnan mukainen sähköenergiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy käyttäjällä säästöä vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 senttiä päivässä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan, miten järjestelmähyödyt ulotetaan yhä enemmän myös yksittäiselle sähköauton käyttäjälle.

AB - Verkosta ladattavien sähköautojen laaja käyttöönotto näyttää tällä hetkellä mahdolliselta. Polttoainekustannukset ovat pitkällä aikavälillä nousussa, ja vastaavasti akkuteknologia on kehittynyt voimakkaasti, mikä on alentanut akkujen hintoja. Julkaisussa esitellään jo tehtyjä skenaarioita sähköautojen käyttöönotosta sekä luodaan Suomelle kaksi uutta mahdollista skenaariota. Lisäksi tarkastellaan laajamittaisen sähköautojen käyttöönoton vaikutuksia sähköjärjestelmään erityisesti sähköntuotannon ja markkinoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa vertailtiin älykkäästi lataavia ja välittömästi verkkoon liitettyään latauksen aloittavia sähköautoja. Älykkään latauksen järjestelmähyödyksi saatiin käytetyillä oletuksilla 227 euroa/auto/vuosi. Vaikka sähköautojen älykkään latauksen sähköjärjestelmälle tuomat hyödyt tulevaisuudessa ovat merkittävät, ei yksittäinen sähköauton käyttäjä koe vastaavan suuruisia säästöjä nykyjärjestelmässä. Mikäli käyttäjällä on sähkön tunneittaisen markkinahinnan mukainen sähköenergiatariffi ja aikapohjainen siirtotariffi, kertyy käyttäjällä säästöä vain noin 35 euroa vuodessa eli vain 10 senttiä päivässä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan, miten järjestelmähyödyt ulotetaan yhä enemmän myös yksittäiselle sähköauton käyttäjälle.

KW - electric vehicles

KW - power system

KW - power system impacts

KW - smart charging

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Ruska M, Kiviluoma J, Koreneff G. Sähköautojen laajan käyttöönoton skenaarioita ja vaikutuksia sähköjärjestelmään. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 46 p. (VTT Working Papers; No. 155).