Abstract
Tämä tutkimus tarkastelee täyssähköautojen turvallisuutta kirjallisuuskatsauksen avulla. Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa - samoin kuin sähköauto-onnettomuuksien määrä. Siksi on tärkeää ymmärtää sähköautojen liikenneturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Katsauksessa esitellään tutkimuksia sähköauton kuljettajien ajokäyttäytymisestä, ajosuoritteesta ja onnettomuusriskistä sekä autojen teknisistä vioista ja törmäysturvallisuudesta. Lisäksi arvioidaan, mitä tutkimusten perusteella voi päätellä sähköautojen liiken-neturvallisuudesta ja miten tutkimustulokset soveltuvat Suomeen.
Tulokset viittaavat siihen, että sähköautojen kuljettajien ajotapa saattaa olla vähemmän aggressiivinen verrattuna polttomoottoriautojen kuljettajiin. Löydetyissä tutkimuksissa oli kuitenkin heikkoutena itse tutkimusmenetelmä ja vanha aineisto, tai tutkimuksen kohderyhmä ei ollut yksityisautoilijat. Tulevissa tutkimuksissa olisi tärkeää tarkastella sähköautojen vaikutusta kuljettajien ajokäyttäytymiseen nykypäivä-nä – myös talvisissa olosuhteissa, joiden vaikutuksesta ei löytynyt tutkimustuloksia.
Ajosuorite vaikuttaa olennaisesti onnettomuuskertymään, mutta tutkimusten valossa sähköautojen vaiku-tus liikennesuoritteeseen nykypäivänä, ja erityisesti Suomessa, jää hyvin epävarmaksi. Löydetyt tutkimuk-set olivat jo verrattain vanhoja, perustuivat pieneen aineistoon tai itseraportoituihin tuloksiin.
Sähköautoilun onnettomuusriskiä tarkasteltiin viidessä tutkimuksessa. Tulokset viittaavat siihen, että on-nettomuudet, joissa on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä osallisena, ovat tyypillisempiä sähköautojen kuljetta-jille kuin polttomoottoriautojen kuljettajille. Suojaamattomien tienkäyttäjien onnettomuusriskiä koske-vien päätelmien tueksi tulisi kuitenkin olla enemmän tietoa onnettomuuksien syistä. Onnettomuusriskiä tarkastelleissa tutkimuksissa oli yleisesti puutteita taustatekijöiden kontrolloimisessa, koskien esimerkiksi kuljettajan ja ajoneuvon ominaisuuksia sekä liikenneympäristöä. Onnettomuusriskiä tulisi tulevissa tutki-muksissa arvioida suomalaisten aineistojen pohjalta nämä tekijät huomioiden.
Tutkimukset kuvaavat kattavasti sähköautojen mahdollisia teknisiä vikoja, joilla voi olla liikenneturvalli-suusvaikutuksia. Näitä ovat esimerkiksi akkupalot sekä maasulku- ja invertteriviat. Tutkimustietoa vikojen yleisyydestä ei kuitenkaan löytynyt.
Tutkimukset sähköautojen törmäysturvallisuudesta ovat ristiriitaisia. Yleisesti voi todeta, että vaikka ole-massa oleva kirjallisuus tunnistaa sähköautojen törmäysturvallisuuteen liittyviä riskejä (esimerkiksi säh-köiskut ja palovammat), tarvitaan lisätutkimuksia niiden todennäköisyyden selvittämiseksi ja estämistoi-menpiteiden kehittämiseksi.
Tulokset viittaavat siihen, että sähköautojen kuljettajien ajotapa saattaa olla vähemmän aggressiivinen verrattuna polttomoottoriautojen kuljettajiin. Löydetyissä tutkimuksissa oli kuitenkin heikkoutena itse tutkimusmenetelmä ja vanha aineisto, tai tutkimuksen kohderyhmä ei ollut yksityisautoilijat. Tulevissa tutkimuksissa olisi tärkeää tarkastella sähköautojen vaikutusta kuljettajien ajokäyttäytymiseen nykypäivä-nä – myös talvisissa olosuhteissa, joiden vaikutuksesta ei löytynyt tutkimustuloksia.
Ajosuorite vaikuttaa olennaisesti onnettomuuskertymään, mutta tutkimusten valossa sähköautojen vaiku-tus liikennesuoritteeseen nykypäivänä, ja erityisesti Suomessa, jää hyvin epävarmaksi. Löydetyt tutkimuk-set olivat jo verrattain vanhoja, perustuivat pieneen aineistoon tai itseraportoituihin tuloksiin.
Sähköautoilun onnettomuusriskiä tarkasteltiin viidessä tutkimuksessa. Tulokset viittaavat siihen, että on-nettomuudet, joissa on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä osallisena, ovat tyypillisempiä sähköautojen kuljetta-jille kuin polttomoottoriautojen kuljettajille. Suojaamattomien tienkäyttäjien onnettomuusriskiä koske-vien päätelmien tueksi tulisi kuitenkin olla enemmän tietoa onnettomuuksien syistä. Onnettomuusriskiä tarkastelleissa tutkimuksissa oli yleisesti puutteita taustatekijöiden kontrolloimisessa, koskien esimerkiksi kuljettajan ja ajoneuvon ominaisuuksia sekä liikenneympäristöä. Onnettomuusriskiä tulisi tulevissa tutki-muksissa arvioida suomalaisten aineistojen pohjalta nämä tekijät huomioiden.
Tutkimukset kuvaavat kattavasti sähköautojen mahdollisia teknisiä vikoja, joilla voi olla liikenneturvalli-suusvaikutuksia. Näitä ovat esimerkiksi akkupalot sekä maasulku- ja invertteriviat. Tutkimustietoa vikojen yleisyydestä ei kuitenkaan löytynyt.
Tutkimukset sähköautojen törmäysturvallisuudesta ovat ristiriitaisia. Yleisesti voi todeta, että vaikka ole-massa oleva kirjallisuus tunnistaa sähköautojen törmäysturvallisuuteen liittyviä riskejä (esimerkiksi säh-köiskut ja palovammat), tarvitaan lisätutkimuksia niiden todennäköisyyden selvittämiseksi ja estämistoi-menpiteiden kehittämiseksi.
Translated title of the contribution | Traffic safety of electric vehicles: A literature review |
---|---|
Original language | Finnish |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Liikenne- ja viestintävirasto Traficom |
Number of pages | 40 |
ISBN (Electronic) | 978-952-311-945-1 |
Publication status | Published - 25 Apr 2025 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä |
---|---|
Number | 25/2024 |
ISSN | 2669-8781 |
Keywords
- sähköauto
- ajosuorite
- onnettomuusriski
- tekniset viat