Abstract
Sähkögeneraattorin värähtelymittaukset tehtiin Pitäjänmäessä 5-7.2.2001 uuden
generaattorin koeajon yhteydessä. Mittaukset liittyvät TEKES:n VÄRE-tutkimusohjelman projektiin "Pyörivien koneiden värähtelyn hallinta". Mittausten tavoitteina olivat generaattorin laskennallisen mallin tulosten verifiointi sekä generaattorin ja siihen liitettävän dieselmoottorin muodostaman dieselaggregaatin dynamiikan tuntemuksen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli mittaus- ja analyysimenetelmien testaus ja kehittäminen käyttäen VTT:n hankkimaa LMS Cada-X-ohjelmistoa ensi kertaa kenttämittauksissa. Jousille tuetun generaattorin runkorakenteista ja laakeripukeista mitattiin värähtelysignaaleja sekä roottorin keskivaiheilta sen siirtymäsignaaleja. Mittauspisteitä seitsemässä eri mittauspistesetissä oli yhteensä 37 kpl. Generaattoria herätettiin hydraulisella täristimellä perinteisen moodianalyysin suorittamiseksi. Käynninaikaisen moodianalyysin suorittamiseksi generaattoria käytettiin sähkömoottorina erilaisissa ajotilanteissa. Erilaisia ajotilanteita saatiin aikaan vaihtelemalla kierroslukua ja magnetointia. Käynninaikaisen moodianalyysin tuloksia ns. normaalissa ajotilanteessa verrataan
laskennallisiin tuloksiin MAC ja CoMAC -vertailujen avulla. Tulokset vastaavat hyvin toisiaan. Lisäksi esitetään mittausten aikana tehtyjä havaintoja koejärjestelystä koskien täristimen kiinnitystä, roottorin siirtymämittausta ja mittauspisteverkkoa ja kerrotaan myös käynninaikaisesta moodianalyysistä saaduista kokemuksista.
generaattorin koeajon yhteydessä. Mittaukset liittyvät TEKES:n VÄRE-tutkimusohjelman projektiin "Pyörivien koneiden värähtelyn hallinta". Mittausten tavoitteina olivat generaattorin laskennallisen mallin tulosten verifiointi sekä generaattorin ja siihen liitettävän dieselmoottorin muodostaman dieselaggregaatin dynamiikan tuntemuksen kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli mittaus- ja analyysimenetelmien testaus ja kehittäminen käyttäen VTT:n hankkimaa LMS Cada-X-ohjelmistoa ensi kertaa kenttämittauksissa. Jousille tuetun generaattorin runkorakenteista ja laakeripukeista mitattiin värähtelysignaaleja sekä roottorin keskivaiheilta sen siirtymäsignaaleja. Mittauspisteitä seitsemässä eri mittauspistesetissä oli yhteensä 37 kpl. Generaattoria herätettiin hydraulisella täristimellä perinteisen moodianalyysin suorittamiseksi. Käynninaikaisen moodianalyysin suorittamiseksi generaattoria käytettiin sähkömoottorina erilaisissa ajotilanteissa. Erilaisia ajotilanteita saatiin aikaan vaihtelemalla kierroslukua ja magnetointia. Käynninaikaisen moodianalyysin tuloksia ns. normaalissa ajotilanteessa verrataan
laskennallisiin tuloksiin MAC ja CoMAC -vertailujen avulla. Tulokset vastaavat hyvin toisiaan. Lisäksi esitetään mittausten aikana tehtyjä havaintoja koejärjestelystä koskien täristimen kiinnitystä, roottorin siirtymämittausta ja mittauspisteverkkoa ja kerrotaan myös käynninaikaisesta moodianalyysistä saaduista kokemuksista.
Translated title of the contribution | Vibration measurements on electric generator |
---|---|
Original language | Finnish |
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 33 |
Publication status | Published - 2001 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti |
---|---|
Number | BVAL35-011168 |