Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC

Translated title of the contribution: Safety evaluations of Level crossings: Tarva LC

Harri Peltola, Antti Seise, Lars Leden, Mikko Virkkunen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages47
    ISBN (Electronic)978-952-255-190-0
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Number38
    ISSN1798-6656

      Fingerprint

    Keywords

    • rautatiet
    • tasoristeykset
    • turvallisuus
    • onnettomuudet

    Cite this

    Peltola, H., Seise, A., Leden, L., & Virkkunen, M. (2012). Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 38 https://julkaisut.vayla.fi/pdf3/lts_2012-38_rautateiden_tasoristeysten_web.pdf