Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC

Translated title of the contribution: Safety evaluations of Level crossings: Tarva LC

Harri Peltola, Antti Seise, Lars Leden, Mikko Virkkunen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages47
ISBN (Electronic)978-952-255-190-0
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
Number38
ISSN1798-6656

Fingerprint

Accidents
Safety

Keywords

  • rautatiet
  • tasoristeykset
  • turvallisuus
  • onnettomuudet

Cite this

Peltola, H., Seise, A., Leden, L., & Virkkunen, M. (2012). Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Helsinki. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 38
Peltola, Harri ; Seise, Antti ; Leden, Lars ; Virkkunen, Mikko. / Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi : Tarva LC. Helsinki, 2012. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 38).
@book{bdc67df322fe488c8595028377532083,
title = "Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC",
abstract = "Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti ker{\"a}tty olosuhde- ja liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}tietoja valtion rataverkon tasoristeyksist{\"a}. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekij{\"o}iden vaikutusta onnettomuusm{\"a}{\"a}riin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkitt{\"a}vien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn m{\"a}{\"a}ritelm{\"a} significant accident) m{\"a}{\"a}r{\"a}n ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusm{\"a}{\"a}riin vaikuttaviksi tekij{\"o}iksi todettiin tasoristeyksess{\"a} kulkevien junien ja autojen m{\"a}{\"a}r{\"a}, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen j{\"a}lkeen saatavat n{\"a}kem{\"a}t sek{\"a} tien p{\"a}{\"a}llyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyv{\"a}ksi k{\"a}ytt{\"a}en tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimelt{\"a}{\"a}n Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusm{\"a}{\"a}riin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekij{\"o}it{\"a}, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyist{\"a} liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}n ja onnettomuushistorian tiedot yhdist{\"a}m{\"a}ll{\"a} saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siit{\"a}, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksess{\"a} tapahtuu, jos olosuhteet s{\"a}ilyv{\"a}t ennallaan. Eri maiden tutkimuksista ker{\"a}ttyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteill{\"a} tai niiden yhdistelmill{\"a} voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedet{\"a}{\"a}n toimenpiteiden keskim{\"a}{\"a}r{\"a}iset kustannukset, voidaan laskea my{\"o}s turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemist{\"a}, mutta my{\"o}s edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.",
keywords = "rautatiet, tasoristeykset, turvallisuus, onnettomuudet",
author = "Harri Peltola and Antti Seise and Lars Leden and Mikko Virkkunen",
year = "2012",
language = "Finnish",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
number = "38",

}

Peltola, H, Seise, A, Leden, L & Virkkunen, M 2012, Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, no. 38, Helsinki.

Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi : Tarva LC. / Peltola, Harri; Seise, Antti; Leden, Lars; Virkkunen, Mikko.

Helsinki, 2012. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 38).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi

T2 - Tarva LC

AU - Peltola, Harri

AU - Seise, Antti

AU - Leden, Lars

AU - Virkkunen, Mikko

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.

AB - Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.

KW - rautatiet

KW - tasoristeykset

KW - turvallisuus

KW - onnettomuudet

M3 - Report

T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

BT - Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi

CY - Helsinki

ER -

Peltola H, Seise A, Leden L, Virkkunen M. Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Helsinki, 2012. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 38).