Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC

Translated title of the contribution: Safety evaluations of Level crossings: Tarva LC

Harri Peltola, Antti Seise, Lars Leden, Mikko Virkkunen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages47
    ISBN (Electronic)978-952-255-190-0
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Number38
    ISSN1798-6656

    Fingerprint

    Accidents
    Safety

    Keywords

    • rautatiet
    • tasoristeykset
    • turvallisuus
    • onnettomuudet

    Cite this

    Peltola, H., Seise, A., Leden, L., & Virkkunen, M. (2012). Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Helsinki. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, No. 38
    Peltola, Harri ; Seise, Antti ; Leden, Lars ; Virkkunen, Mikko. / Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi : Tarva LC. Helsinki, 2012. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 38).
    @book{bdc67df322fe488c8595028377532083,
    title = "Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC",
    abstract = "Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti ker{\"a}tty olosuhde- ja liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}tietoja valtion rataverkon tasoristeyksist{\"a}. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekij{\"o}iden vaikutusta onnettomuusm{\"a}{\"a}riin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkitt{\"a}vien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn m{\"a}{\"a}ritelm{\"a} significant accident) m{\"a}{\"a}r{\"a}n ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusm{\"a}{\"a}riin vaikuttaviksi tekij{\"o}iksi todettiin tasoristeyksess{\"a} kulkevien junien ja autojen m{\"a}{\"a}r{\"a}, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen j{\"a}lkeen saatavat n{\"a}kem{\"a}t sek{\"a} tien p{\"a}{\"a}llyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyv{\"a}ksi k{\"a}ytt{\"a}en tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimelt{\"a}{\"a}n Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusm{\"a}{\"a}riin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekij{\"o}it{\"a}, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyist{\"a} liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}n ja onnettomuushistorian tiedot yhdist{\"a}m{\"a}ll{\"a} saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siit{\"a}, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksess{\"a} tapahtuu, jos olosuhteet s{\"a}ilyv{\"a}t ennallaan. Eri maiden tutkimuksista ker{\"a}ttyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteill{\"a} tai niiden yhdistelmill{\"a} voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedet{\"a}{\"a}n toimenpiteiden keskim{\"a}{\"a}r{\"a}iset kustannukset, voidaan laskea my{\"o}s turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemist{\"a}, mutta my{\"o}s edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.",
    keywords = "rautatiet, tasoristeykset, turvallisuus, onnettomuudet",
    author = "Harri Peltola and Antti Seise and Lars Leden and Mikko Virkkunen",
    year = "2012",
    language = "Finnish",
    series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
    number = "38",

    }

    Peltola, H, Seise, A, Leden, L & Virkkunen, M 2012, Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, no. 38, Helsinki.

    Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi : Tarva LC. / Peltola, Harri; Seise, Antti; Leden, Lars; Virkkunen, Mikko.

    Helsinki, 2012. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 38).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi

    T2 - Tarva LC

    AU - Peltola, Harri

    AU - Seise, Antti

    AU - Leden, Lars

    AU - Virkkunen, Mikko

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.

    AB - Runsaan kymmenen viime vuoden aikana on systemaattisesti kerätty olosuhde- ja liikennemäärätietoja valtion rataverkon tasoristeyksistä. Nyt koottiin tasoristeysten onnettomuustietoja ja tarkasteltiin eri tekijöiden vaikutusta onnettomuusmääriin. Tasoristeysonnettomuuksien ja merkittävien tasoristeysonnettomuuksien (ERAn määritelmä significant accident) määrän ennustamiseksi laadittiin onnettomuusmallit. Keskeisiksi onnettomuusmääriin vaikuttaviksi tekijöiksi todettiin tasoristeyksessä kulkevien junien ja autojen määrä, varoituslaitteet, tien ja radan nopeusrajoitus, tasoristeykseen kasvillisuuden raivauksen jälkeen saatavat näkemät sekä tien päällyste. Koottua tasoristeysaineistoa ja laadittuja onnettomuusmalleja hyväksi käyttäen tehtiin tasoristeysten turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma. Vastaavanlainen arviointiohjelma, nimeltään Tarva (turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) on aiemmin laadittu maanteiden turvallisuusarviointeja varten. Laaditulla arviointiohjelmalla, Tarva LC, voidaan tasoristeysten ominaisuuksiin ja onnettomuusmääriin perustuen (i) tarkastella tasoristeysten turvallisuuden taustatekijöitä, (ii) arvioida mahdollisimman luotettavasti tasoristeysten nykyistä liikenneturvallisuustilannetta, (iii) arvioida tasoristeyksen muutosten turvallisuusvaikutuksia ja (iiii) tarkastella turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuutta. Malleilla ennustetun onnettomuusmäärän ja onnettomuushistorian tiedot yhdistämällä saadaan mahdollisimman luotettava ennuste siitä, kuinka paljon onnettomuuksia kussakin tasoristeyksessä tapahtuu, jos olosuhteet säilyvät ennallaan. Eri maiden tutkimuksista kerättyjen vaikutustietojen ja em. onnettomuusennusteen perusteella voidaan arvioida, kuinka paljon erilaisilla toimenpiteillä tai niiden yhdistelmillä voidaan parantaa turvallisuutta. Kun tiedetään toimenpiteiden keskimääräiset kustannukset, voidaan laskea myös turvallisuuden parantamisen kustannustehokkuus. Valmiiksi laskettu turvallisuuden nykytila, yhdenmukaiset arviointiperusteet ja samat vaikutuskertoimet helpottavat vaikutusarvioiden tekemistä, mutta myös edesauttavat saatujen tulosten vertailukelpoisuutta.

    KW - rautatiet

    KW - tasoristeykset

    KW - turvallisuus

    KW - onnettomuudet

    M3 - Report

    T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

    BT - Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi

    CY - Helsinki

    ER -

    Peltola H, Seise A, Leden L, Virkkunen M. Rautateiden tasoristeysten turvallisuuden arviointi: Tarva LC. Helsinki, 2012. 47 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 38).