Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus

Translated title of the contribution: Safety in work with suspended access equipment

Heikki Marjamäki, Jorma Järvenpää, Markku Lumme, Esa Sitari

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Riipputelineillä sattuneet onnettomuudet ovat yleensä aina vakavia, ja niiden syinä on useimmissa tapauksissa horjahtaminen telineeltä tai telinesillan kattokannatusten pettäminen. Kattokiinnitysten tekemisessä todettiin työmaavierailujen ja työntekijöiden haastattelujen perusteella olevan paljon parannettavaa. Rakennuksien katoille rakentamisen yhteydessä asennetut kiinteät riipputelineiden kiinnityspisteet eivät vastanneet keskinäiseltä sijainniltaan riipputelineiden mitoitusta. Tämä ongelma esiintyy erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla rakennetuissa lähiökerrostaloissa. Kattokiinnitysten virheelliset sijoittelut olivat johtaneet työntekijöiden omiin kiinnitysvirityksiin, jotka eivät turvallisuudeltaan olleet parhaita mahdollisia. Kattokiinnityksiin liittyviä turvallisuuskysymyksiä selvitettiin työmaakäynneillä otettujen valokuvien avulla. Riipputelineitä koskevat määräykset ja lainsäädäntö tulevat muuttumaan ETA-sopimuksen voimaanastumisen myötä. Tutkimuksessa selvitettiin tulevan lainsäädännön rakennetta sekä joitakin tärkeimpiä yksityiskohtia. Lisäksi selvitettiin olennaisimpia tulevan eurooppalaisen riipputelineitä koskevan standardin ja nykyisin voimassa olevan SFS-standardin eroja. Alumiinin käyttö on lisääntynyt riipputelineiden raaka-aineena, ja sen käyttöön liittyviä mitoituksellisia yksityiskohtia selvitettiin tutkimuksessa. Telinesillan päätyrakenteet ja kattokannatuksissa käytetyt laitteet ovat käyttöturvallisuuden kannalta kriittisimpiä osia, ja myös niiden mitoitukseen ja muotoiluun liittyviä yksityiskohtia selvitettiin. Myös rajatilamitoitukseen ja väsymislujuuteen liittyviä yksityiskohtia tarkasteltiin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages61
ISBN (Print)951-38-4494-3
Publication statusPublished - 1994
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1560
ISSN1235-0605

Keywords

  • occupational safety
  • occupational health
  • supports
  • suspending (hanging)
  • safety engineering
  • accident prevention
  • work sites
  • measurement
  • utilization
  • design
  • clamps
  • holders
  • fasteners
  • buildings
  • construction
  • accidents
  • strength
  • standards

Cite this

Marjamäki, H., Järvenpää, J., Lumme, M., & Sitari, E. (1994). Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1560
Marjamäki, Heikki ; Järvenpää, Jorma ; Lumme, Markku ; Sitari, Esa. / Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 61 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1560).
@book{bc611b7fd1d441ec8a76cb8082f0cc2f,
title = "Riipputelinety{\"o}skentelyn turvallisuus",
abstract = "Riipputelineill{\"a} sattuneet onnettomuudet ovat yleens{\"a} aina vakavia, ja niiden syin{\"a} on useimmissa tapauksissa horjahtaminen telineelt{\"a} tai telinesillan kattokannatusten pett{\"a}minen. Kattokiinnitysten tekemisess{\"a} todettiin ty{\"o}maavierailujen ja ty{\"o}ntekij{\"o}iden haastattelujen perusteella olevan paljon parannettavaa. Rakennuksien katoille rakentamisen yhteydess{\"a} asennetut kiinte{\"a}t riipputelineiden kiinnityspisteet eiv{\"a}t vastanneet keskin{\"a}iselt{\"a} sijainniltaan riipputelineiden mitoitusta. T{\"a}m{\"a} ongelma esiintyy erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla rakennetuissa l{\"a}hi{\"o}kerrostaloissa. Kattokiinnitysten virheelliset sijoittelut olivat johtaneet ty{\"o}ntekij{\"o}iden omiin kiinnitysvirityksiin, jotka eiv{\"a}t turvallisuudeltaan olleet parhaita mahdollisia. Kattokiinnityksiin liittyvi{\"a} turvallisuuskysymyksi{\"a} selvitettiin ty{\"o}maak{\"a}ynneill{\"a} otettujen valokuvien avulla. Riipputelineit{\"a} koskevat m{\"a}{\"a}r{\"a}ykset ja lains{\"a}{\"a}d{\"a}nt{\"o} tulevat muuttumaan ETA-sopimuksen voimaanastumisen my{\"o}t{\"a}. Tutkimuksessa selvitettiin tulevan lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n rakennetta sek{\"a} joitakin t{\"a}rkeimpi{\"a} yksityiskohtia. Lis{\"a}ksi selvitettiin olennaisimpia tulevan eurooppalaisen riipputelineit{\"a} koskevan standardin ja nykyisin voimassa olevan SFS-standardin eroja. Alumiinin k{\"a}ytt{\"o} on lis{\"a}{\"a}ntynyt riipputelineiden raaka-aineena, ja sen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyvi{\"a} mitoituksellisia yksityiskohtia selvitettiin tutkimuksessa. Telinesillan p{\"a}{\"a}tyrakenteet ja kattokannatuksissa k{\"a}ytetyt laitteet ovat k{\"a}ytt{\"o}turvallisuuden kannalta kriittisimpi{\"a} osia, ja my{\"o}s niiden mitoitukseen ja muotoiluun liittyvi{\"a} yksityiskohtia selvitettiin. My{\"o}s rajatilamitoitukseen ja v{\"a}symislujuuteen liittyvi{\"a} yksityiskohtia tarkasteltiin.",
keywords = "occupational safety, occupational health, supports, suspending (hanging), safety engineering, accident prevention, work sites, measurement, utilization, design, clamps, holders, fasteners, buildings, construction, accidents, strength, standards",
author = "Heikki Marjam{\"a}ki and Jorma J{\"a}rvenp{\"a}{\"a} and Markku Lumme and Esa Sitari",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4494-3",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1560",
address = "Finland",

}

Marjamäki, H, Järvenpää, J, Lumme, M & Sitari, E 1994, Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1560, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus. / Marjamäki, Heikki; Järvenpää, Jorma; Lumme, Markku; Sitari, Esa.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 61 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1560).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus

AU - Marjamäki, Heikki

AU - Järvenpää, Jorma

AU - Lumme, Markku

AU - Sitari, Esa

PY - 1994

Y1 - 1994

N2 - Riipputelineillä sattuneet onnettomuudet ovat yleensä aina vakavia, ja niiden syinä on useimmissa tapauksissa horjahtaminen telineeltä tai telinesillan kattokannatusten pettäminen. Kattokiinnitysten tekemisessä todettiin työmaavierailujen ja työntekijöiden haastattelujen perusteella olevan paljon parannettavaa. Rakennuksien katoille rakentamisen yhteydessä asennetut kiinteät riipputelineiden kiinnityspisteet eivät vastanneet keskinäiseltä sijainniltaan riipputelineiden mitoitusta. Tämä ongelma esiintyy erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla rakennetuissa lähiökerrostaloissa. Kattokiinnitysten virheelliset sijoittelut olivat johtaneet työntekijöiden omiin kiinnitysvirityksiin, jotka eivät turvallisuudeltaan olleet parhaita mahdollisia. Kattokiinnityksiin liittyviä turvallisuuskysymyksiä selvitettiin työmaakäynneillä otettujen valokuvien avulla. Riipputelineitä koskevat määräykset ja lainsäädäntö tulevat muuttumaan ETA-sopimuksen voimaanastumisen myötä. Tutkimuksessa selvitettiin tulevan lainsäädännön rakennetta sekä joitakin tärkeimpiä yksityiskohtia. Lisäksi selvitettiin olennaisimpia tulevan eurooppalaisen riipputelineitä koskevan standardin ja nykyisin voimassa olevan SFS-standardin eroja. Alumiinin käyttö on lisääntynyt riipputelineiden raaka-aineena, ja sen käyttöön liittyviä mitoituksellisia yksityiskohtia selvitettiin tutkimuksessa. Telinesillan päätyrakenteet ja kattokannatuksissa käytetyt laitteet ovat käyttöturvallisuuden kannalta kriittisimpiä osia, ja myös niiden mitoitukseen ja muotoiluun liittyviä yksityiskohtia selvitettiin. Myös rajatilamitoitukseen ja väsymislujuuteen liittyviä yksityiskohtia tarkasteltiin.

AB - Riipputelineillä sattuneet onnettomuudet ovat yleensä aina vakavia, ja niiden syinä on useimmissa tapauksissa horjahtaminen telineeltä tai telinesillan kattokannatusten pettäminen. Kattokiinnitysten tekemisessä todettiin työmaavierailujen ja työntekijöiden haastattelujen perusteella olevan paljon parannettavaa. Rakennuksien katoille rakentamisen yhteydessä asennetut kiinteät riipputelineiden kiinnityspisteet eivät vastanneet keskinäiseltä sijainniltaan riipputelineiden mitoitusta. Tämä ongelma esiintyy erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla rakennetuissa lähiökerrostaloissa. Kattokiinnitysten virheelliset sijoittelut olivat johtaneet työntekijöiden omiin kiinnitysvirityksiin, jotka eivät turvallisuudeltaan olleet parhaita mahdollisia. Kattokiinnityksiin liittyviä turvallisuuskysymyksiä selvitettiin työmaakäynneillä otettujen valokuvien avulla. Riipputelineitä koskevat määräykset ja lainsäädäntö tulevat muuttumaan ETA-sopimuksen voimaanastumisen myötä. Tutkimuksessa selvitettiin tulevan lainsäädännön rakennetta sekä joitakin tärkeimpiä yksityiskohtia. Lisäksi selvitettiin olennaisimpia tulevan eurooppalaisen riipputelineitä koskevan standardin ja nykyisin voimassa olevan SFS-standardin eroja. Alumiinin käyttö on lisääntynyt riipputelineiden raaka-aineena, ja sen käyttöön liittyviä mitoituksellisia yksityiskohtia selvitettiin tutkimuksessa. Telinesillan päätyrakenteet ja kattokannatuksissa käytetyt laitteet ovat käyttöturvallisuuden kannalta kriittisimpiä osia, ja myös niiden mitoitukseen ja muotoiluun liittyviä yksityiskohtia selvitettiin. Myös rajatilamitoitukseen ja väsymislujuuteen liittyviä yksityiskohtia tarkasteltiin.

KW - occupational safety

KW - occupational health

KW - supports

KW - suspending (hanging)

KW - safety engineering

KW - accident prevention

KW - work sites

KW - measurement

KW - utilization

KW - design

KW - clamps

KW - holders

KW - fasteners

KW - buildings

KW - construction

KW - accidents

KW - strength

KW - standards

M3 - Report

SN - 951-38-4494-3

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Marjamäki H, Järvenpää J, Lumme M, Sitari E. Riipputelinetyöskentelyn turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 61 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1560).