Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus

Translated title of the contribution: Safety of large automation systems

Timo Malm, Maarit Kivipuro, Risto Tiusanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Aiemmin automaatio toteutettiin erillisillä automaateilla, kun taas nykyään yhä useammin erilliset automaatit yhdistetään laajoiksi automaatiojärjestelmiksi. Suunnittelijan vastuu on kasvanut, koska laajoissa järjestelmissä myös virheiden seuraukset saattavat ulottua koko järjestelmään ja siten myös muualle kuin yksittäisen suunnittelijan suunnittelemaan järjestelmän osaan. Siten myös suunnittelijoiden välinen yhteistyö ja konejärjestelmien välisten rajapintojen vastuun määrittäminen on tärkeää. Myös turvallisuutta järjesteltäessä tuotannon näkökohdat on otettava huomioon, koska pysäytettäessä järjestelmä pysähtyy monta konetta eikä vaan yksi. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin pystyttävä takaamaan työn turvallisuus. Kun laajassa automaatiojärjestelmässä on riittävästi joustavuutta, on mahdollista erottaa halutut alueet järjestelmästä esim. huoltoa ja häiriönpoistoa varten. Tällöin esim. hätäpysäyttimen painaminen tai järjestelmän portin avaaminen ei pysäytä koko automaatiojärjestelmää vaan ainoastaan osan. Alueiden huolellinen määrittely on tärkeää. Jos pysäytysalueita tai erotettavia alueita on liikaa, tulee järjestelmästä monimutkainen ja kallis. Jos alueita määritellään liian vähän, voidaan pienen rutiinitoimenpiteen vuoksi joutua pysäyttämään jopa koko järjestelmä. Koska laajassa koneautomaatiojärjestelmässä on paljon koneita ja kunkin tekeminen erikseen turvalliseksi on hankalaa, perustetaan järjestelmän turvallisuus koko tuotantoalueen eristämiseen. Niinpä automaatiojärjestelmästä muodostuu laaja koneiden toiminta-alue, jonne ihminen menee vain erikoistapauksissa. Ihmiselle sallitun ja kielletyn alueen rajapintaa valvotaan tai kulku vaara-alueelle tehdään vaikeaksi. Työntekijöiden sallittu kulku järjestelmän sisälle järjestetään yleensä portin kautta, jonka kiinnioloa valvotaan ja joka on mahdollisesti vielä lukittu. Ennen työntekijän menoa järjestelmän sisälle järjestelmän vaaralliset osat pyritään ajamaan sellaiseen tilaan, josta jatkaminen on kohtuullisen helppoa ihmisen poistumisen jälkeen. Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niissä järjestelmän pitää erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehdä riittävän vaikeaksi. Tässä julkaisussa kerrotaan erityisesti niistä menetelmistä, joilla purku- ja lastauspaikoilla erotetaan ihmiset paketeista ja estetään ihmisen pääsy käynnissä olevalle vaaralliselle alueelle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages71
ISBN (Electronic)951-38-5411-6
ISBN (Print)951-38-5410-8
Publication statusPublished - 1998
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1938
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

automation

Keywords

  • automation systems
  • machine automation
  • safety
  • reliability
  • occupational safety
  • accident prevention
  • safety engineering

Cite this

Malm, T., Kivipuro, M., & Tiusanen, R. (1998). Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1938
Malm, Timo ; Kivipuro, Maarit ; Tiusanen, Risto. / Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 71 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1938).
@book{a5289517981a4762b908e9a0282340b3,
title = "Laajojen koneautomaatioj{\"a}rjestelmien turvallisuus",
abstract = "Aiemmin automaatio toteutettiin erillisill{\"a} automaateilla, kun taas nyky{\"a}{\"a}n yh{\"a} useammin erilliset automaatit yhdistet{\"a}{\"a}n laajoiksi automaatioj{\"a}rjestelmiksi. Suunnittelijan vastuu on kasvanut, koska laajoissa j{\"a}rjestelmiss{\"a} my{\"o}s virheiden seuraukset saattavat ulottua koko j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n ja siten my{\"o}s muualle kuin yksitt{\"a}isen suunnittelijan suunnittelemaan j{\"a}rjestelm{\"a}n osaan. Siten my{\"o}s suunnittelijoiden v{\"a}linen yhteisty{\"o} ja konej{\"a}rjestelmien v{\"a}listen rajapintojen vastuun m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen on t{\"a}rke{\"a}{\"a}. My{\"o}s turvallisuutta j{\"a}rjestelt{\"a}ess{\"a} tuotannon n{\"a}k{\"o}kohdat on otettava huomioon, koska pys{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} pys{\"a}htyy monta konetta eik{\"a} vaan yksi. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin pystytt{\"a}v{\"a} takaamaan ty{\"o}n turvallisuus. Kun laajassa automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} on riitt{\"a}v{\"a}sti joustavuutta, on mahdollista erottaa halutut alueet j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} esim. huoltoa ja h{\"a}iri{\"o}npoistoa varten. T{\"a}ll{\"o}in esim. h{\"a}t{\"a}pys{\"a}yttimen painaminen tai j{\"a}rjestelm{\"a}n portin avaaminen ei pys{\"a}yt{\"a} koko automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} vaan ainoastaan osan. Alueiden huolellinen m{\"a}{\"a}rittely on t{\"a}rke{\"a}{\"a}. Jos pys{\"a}ytysalueita tai erotettavia alueita on liikaa, tulee j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} monimutkainen ja kallis. Jos alueita m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n liian v{\"a}h{\"a}n, voidaan pienen rutiinitoimenpiteen vuoksi joutua pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n jopa koko j{\"a}rjestelm{\"a}. Koska laajassa koneautomaatioj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} on paljon koneita ja kunkin tekeminen erikseen turvalliseksi on hankalaa, perustetaan j{\"a}rjestelm{\"a}n turvallisuus koko tuotantoalueen erist{\"a}miseen. Niinp{\"a} automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} muodostuu laaja koneiden toiminta-alue, jonne ihminen menee vain erikoistapauksissa. Ihmiselle sallitun ja kielletyn alueen rajapintaa valvotaan tai kulku vaara-alueelle tehd{\"a}{\"a}n vaikeaksi. Ty{\"o}ntekij{\"o}iden sallittu kulku j{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lle j{\"a}rjestet{\"a}{\"a}n yleens{\"a} portin kautta, jonka kiinnioloa valvotaan ja joka on mahdollisesti viel{\"a} lukittu. Ennen ty{\"o}ntekij{\"a}n menoa j{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lle j{\"a}rjestelm{\"a}n vaaralliset osat pyrit{\"a}{\"a}n ajamaan sellaiseen tilaan, josta jatkaminen on kohtuullisen helppoa ihmisen poistumisen j{\"a}lkeen. Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niiss{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}n pit{\"a}{\"a} erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehd{\"a} riitt{\"a}v{\"a}n vaikeaksi. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa kerrotaan erityisesti niist{\"a} menetelmist{\"a}, joilla purku- ja lastauspaikoilla erotetaan ihmiset paketeista ja estet{\"a}{\"a}n ihmisen p{\"a}{\"a}sy k{\"a}ynniss{\"a} olevalle vaaralliselle alueelle.",
keywords = "automation systems, machine automation, safety, reliability, occupational safety, accident prevention, safety engineering",
author = "Timo Malm and Maarit Kivipuro and Risto Tiusanen",
note = "Project code: V6SU01138",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5410-8",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1938",
address = "Finland",

}

Malm, T, Kivipuro, M & Tiusanen, R 1998, Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1938, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus. / Malm, Timo; Kivipuro, Maarit; Tiusanen, Risto.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 71 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1938).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus

AU - Malm, Timo

AU - Kivipuro, Maarit

AU - Tiusanen, Risto

N1 - Project code: V6SU01138

PY - 1998

Y1 - 1998

N2 - Aiemmin automaatio toteutettiin erillisillä automaateilla, kun taas nykyään yhä useammin erilliset automaatit yhdistetään laajoiksi automaatiojärjestelmiksi. Suunnittelijan vastuu on kasvanut, koska laajoissa järjestelmissä myös virheiden seuraukset saattavat ulottua koko järjestelmään ja siten myös muualle kuin yksittäisen suunnittelijan suunnittelemaan järjestelmän osaan. Siten myös suunnittelijoiden välinen yhteistyö ja konejärjestelmien välisten rajapintojen vastuun määrittäminen on tärkeää. Myös turvallisuutta järjesteltäessä tuotannon näkökohdat on otettava huomioon, koska pysäytettäessä järjestelmä pysähtyy monta konetta eikä vaan yksi. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin pystyttävä takaamaan työn turvallisuus. Kun laajassa automaatiojärjestelmässä on riittävästi joustavuutta, on mahdollista erottaa halutut alueet järjestelmästä esim. huoltoa ja häiriönpoistoa varten. Tällöin esim. hätäpysäyttimen painaminen tai järjestelmän portin avaaminen ei pysäytä koko automaatiojärjestelmää vaan ainoastaan osan. Alueiden huolellinen määrittely on tärkeää. Jos pysäytysalueita tai erotettavia alueita on liikaa, tulee järjestelmästä monimutkainen ja kallis. Jos alueita määritellään liian vähän, voidaan pienen rutiinitoimenpiteen vuoksi joutua pysäyttämään jopa koko järjestelmä. Koska laajassa koneautomaatiojärjestelmässä on paljon koneita ja kunkin tekeminen erikseen turvalliseksi on hankalaa, perustetaan järjestelmän turvallisuus koko tuotantoalueen eristämiseen. Niinpä automaatiojärjestelmästä muodostuu laaja koneiden toiminta-alue, jonne ihminen menee vain erikoistapauksissa. Ihmiselle sallitun ja kielletyn alueen rajapintaa valvotaan tai kulku vaara-alueelle tehdään vaikeaksi. Työntekijöiden sallittu kulku järjestelmän sisälle järjestetään yleensä portin kautta, jonka kiinnioloa valvotaan ja joka on mahdollisesti vielä lukittu. Ennen työntekijän menoa järjestelmän sisälle järjestelmän vaaralliset osat pyritään ajamaan sellaiseen tilaan, josta jatkaminen on kohtuullisen helppoa ihmisen poistumisen jälkeen. Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niissä järjestelmän pitää erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehdä riittävän vaikeaksi. Tässä julkaisussa kerrotaan erityisesti niistä menetelmistä, joilla purku- ja lastauspaikoilla erotetaan ihmiset paketeista ja estetään ihmisen pääsy käynnissä olevalle vaaralliselle alueelle.

AB - Aiemmin automaatio toteutettiin erillisillä automaateilla, kun taas nykyään yhä useammin erilliset automaatit yhdistetään laajoiksi automaatiojärjestelmiksi. Suunnittelijan vastuu on kasvanut, koska laajoissa järjestelmissä myös virheiden seuraukset saattavat ulottua koko järjestelmään ja siten myös muualle kuin yksittäisen suunnittelijan suunnittelemaan järjestelmän osaan. Siten myös suunnittelijoiden välinen yhteistyö ja konejärjestelmien välisten rajapintojen vastuun määrittäminen on tärkeää. Myös turvallisuutta järjesteltäessä tuotannon näkökohdat on otettava huomioon, koska pysäytettäessä järjestelmä pysähtyy monta konetta eikä vaan yksi. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin pystyttävä takaamaan työn turvallisuus. Kun laajassa automaatiojärjestelmässä on riittävästi joustavuutta, on mahdollista erottaa halutut alueet järjestelmästä esim. huoltoa ja häiriönpoistoa varten. Tällöin esim. hätäpysäyttimen painaminen tai järjestelmän portin avaaminen ei pysäytä koko automaatiojärjestelmää vaan ainoastaan osan. Alueiden huolellinen määrittely on tärkeää. Jos pysäytysalueita tai erotettavia alueita on liikaa, tulee järjestelmästä monimutkainen ja kallis. Jos alueita määritellään liian vähän, voidaan pienen rutiinitoimenpiteen vuoksi joutua pysäyttämään jopa koko järjestelmä. Koska laajassa koneautomaatiojärjestelmässä on paljon koneita ja kunkin tekeminen erikseen turvalliseksi on hankalaa, perustetaan järjestelmän turvallisuus koko tuotantoalueen eristämiseen. Niinpä automaatiojärjestelmästä muodostuu laaja koneiden toiminta-alue, jonne ihminen menee vain erikoistapauksissa. Ihmiselle sallitun ja kielletyn alueen rajapintaa valvotaan tai kulku vaara-alueelle tehdään vaikeaksi. Työntekijöiden sallittu kulku järjestelmän sisälle järjestetään yleensä portin kautta, jonka kiinnioloa valvotaan ja joka on mahdollisesti vielä lukittu. Ennen työntekijän menoa järjestelmän sisälle järjestelmän vaaralliset osat pyritään ajamaan sellaiseen tilaan, josta jatkaminen on kohtuullisen helppoa ihmisen poistumisen jälkeen. Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niissä järjestelmän pitää erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehdä riittävän vaikeaksi. Tässä julkaisussa kerrotaan erityisesti niistä menetelmistä, joilla purku- ja lastauspaikoilla erotetaan ihmiset paketeista ja estetään ihmisen pääsy käynnissä olevalle vaaralliselle alueelle.

KW - automation systems

KW - machine automation

KW - safety

KW - reliability

KW - occupational safety

KW - accident prevention

KW - safety engineering

M3 - Report

SN - 951-38-5410-8

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malm T, Kivipuro M, Tiusanen R. Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 71 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1938).