Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus

Translated title of the contribution: Safety of large automation systems

Timo Malm, Maarit Kivipuro, Risto Tiusanen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Aiemmin automaatio toteutettiin erillisillä automaateilla, kun taas nykyään yhä useammin erilliset automaatit yhdistetään laajoiksi automaatiojärjestelmiksi. Suunnittelijan vastuu on kasvanut, koska laajoissa järjestelmissä myös virheiden seuraukset saattavat ulottua koko järjestelmään ja siten myös muualle kuin yksittäisen suunnittelijan suunnittelemaan järjestelmän osaan. Siten myös suunnittelijoiden välinen yhteistyö ja konejärjestelmien välisten rajapintojen vastuun määrittäminen on tärkeää. Myös turvallisuutta järjesteltäessä tuotannon näkökohdat on otettava huomioon, koska pysäytettäessä järjestelmä pysähtyy monta konetta eikä vaan yksi. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin pystyttävä takaamaan työn turvallisuus. Kun laajassa automaatiojärjestelmässä on riittävästi joustavuutta, on mahdollista erottaa halutut alueet järjestelmästä esim. huoltoa ja häiriönpoistoa varten. Tällöin esim. hätäpysäyttimen painaminen tai järjestelmän portin avaaminen ei pysäytä koko automaatiojärjestelmää vaan ainoastaan osan. Alueiden huolellinen määrittely on tärkeää. Jos pysäytysalueita tai erotettavia alueita on liikaa, tulee järjestelmästä monimutkainen ja kallis. Jos alueita määritellään liian vähän, voidaan pienen rutiinitoimenpiteen vuoksi joutua pysäyttämään jopa koko järjestelmä. Koska laajassa koneautomaatiojärjestelmässä on paljon koneita ja kunkin tekeminen erikseen turvalliseksi on hankalaa, perustetaan järjestelmän turvallisuus koko tuotantoalueen eristämiseen. Niinpä automaatiojärjestelmästä muodostuu laaja koneiden toiminta-alue, jonne ihminen menee vain erikoistapauksissa. Ihmiselle sallitun ja kielletyn alueen rajapintaa valvotaan tai kulku vaara-alueelle tehdään vaikeaksi. Työntekijöiden sallittu kulku järjestelmän sisälle järjestetään yleensä portin kautta, jonka kiinnioloa valvotaan ja joka on mahdollisesti vielä lukittu. Ennen työntekijän menoa järjestelmän sisälle järjestelmän vaaralliset osat pyritään ajamaan sellaiseen tilaan, josta jatkaminen on kohtuullisen helppoa ihmisen poistumisen jälkeen. Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niissä järjestelmän pitää erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehdä riittävän vaikeaksi. Tässä julkaisussa kerrotaan erityisesti niistä menetelmistä, joilla purku- ja lastauspaikoilla erotetaan ihmiset paketeista ja estetään ihmisen pääsy käynnissä olevalle vaaralliselle alueelle.
    Translated title of the contributionSafety of large automation systems
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages71
    ISBN (Electronic)951-38-5411-6
    ISBN (Print)951-38-5410-8
    Publication statusPublished - 1998
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1938
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • automation systems
    • machine automation
    • safety
    • reliability
    • occupational safety
    • accident prevention
    • safety engineering

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Safety of large automation systems'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this

    Malm, T., Kivipuro, M., & Tiusanen, R. (1998). Laajojen koneautomaatiojärjestelmien turvallisuus. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1938 http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/1998/T1938.pdf