@book{a5289517981a4762b908e9a0282340b3,
title = "Laajojen koneautomaatioj{\"a}rjestelmien turvallisuus",
abstract = "Aiemmin automaatio toteutettiin erillisill{\"a} automaateilla, kun taas nyky{\"a}{\"a}n yh{\"a} useammin erilliset automaatit yhdistet{\"a}{\"a}n laajoiksi automaatioj{\"a}rjestelmiksi. Suunnittelijan vastuu on kasvanut, koska laajoissa j{\"a}rjestelmiss{\"a} my{\"o}s virheiden seuraukset saattavat ulottua koko j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n ja siten my{\"o}s muualle kuin yksitt{\"a}isen suunnittelijan suunnittelemaan j{\"a}rjestelm{\"a}n osaan. Siten my{\"o}s suunnittelijoiden v{\"a}linen yhteisty{\"o} ja konej{\"a}rjestelmien v{\"a}listen rajapintojen vastuun m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen on t{\"a}rke{\"a}{\"a}. My{\"o}s turvallisuutta j{\"a}rjestelt{\"a}ess{\"a} tuotannon n{\"a}k{\"o}kohdat on otettava huomioon, koska pys{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} pys{\"a}htyy monta konetta eik{\"a} vaan yksi. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin pystytt{\"a}v{\"a} takaamaan ty{\"o}n turvallisuus. Kun laajassa automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} on riitt{\"a}v{\"a}sti joustavuutta, on mahdollista erottaa halutut alueet j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} esim. huoltoa ja h{\"a}iri{\"o}npoistoa varten. T{\"a}ll{\"o}in esim. h{\"a}t{\"a}pys{\"a}yttimen painaminen tai j{\"a}rjestelm{\"a}n portin avaaminen ei pys{\"a}yt{\"a} koko automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} vaan ainoastaan osan. Alueiden huolellinen m{\"a}{\"a}rittely on t{\"a}rke{\"a}{\"a}. Jos pys{\"a}ytysalueita tai erotettavia alueita on liikaa, tulee j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} monimutkainen ja kallis. Jos alueita m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n liian v{\"a}h{\"a}n, voidaan pienen rutiinitoimenpiteen vuoksi joutua pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n jopa koko j{\"a}rjestelm{\"a}. Koska laajassa koneautomaatioj{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} on paljon koneita ja kunkin tekeminen erikseen turvalliseksi on hankalaa, perustetaan j{\"a}rjestelm{\"a}n turvallisuus koko tuotantoalueen erist{\"a}miseen. Niinp{\"a} automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} muodostuu laaja koneiden toiminta-alue, jonne ihminen menee vain erikoistapauksissa. Ihmiselle sallitun ja kielletyn alueen rajapintaa valvotaan tai kulku vaara-alueelle tehd{\"a}{\"a}n vaikeaksi. Ty{\"o}ntekij{\"o}iden sallittu kulku j{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lle j{\"a}rjestet{\"a}{\"a}n yleens{\"a} portin kautta, jonka kiinnioloa valvotaan ja joka on mahdollisesti viel{\"a} lukittu. Ennen ty{\"o}ntekij{\"a}n menoa j{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lle j{\"a}rjestelm{\"a}n vaaralliset osat pyrit{\"a}{\"a}n ajamaan sellaiseen tilaan, josta jatkaminen on kohtuullisen helppoa ihmisen poistumisen j{\"a}lkeen. Tavaroille tarkoitettujen kulkuaukkojen valvonta on vaikeampaa, koska niiss{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}n pit{\"a}{\"a} erottaa ihminen tavaroista tai ihmisen kulku tulee tehd{\"a} riitt{\"a}v{\"a}n vaikeaksi. T{\"a}ss{\"a} julkaisussa kerrotaan erityisesti niist{\"a} menetelmist{\"a}, joilla purku- ja lastauspaikoilla erotetaan ihmiset paketeista ja estet{\"a}{\"a}n ihmisen p{\"a}{\"a}sy k{\"a}ynniss{\"a} olevalle vaaralliselle alueelle.",
keywords = "automation systems, machine automation, safety, reliability, occupational safety, accident prevention, safety engineering",
author = "Timo Malm and Maarit Kivipuro and Risto Tiusanen",
note = "Project code: V6SU01138 ",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5410-8",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1938",
address = "Finland",
}