Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus

Translated title of the contribution: Safety of pneumatic manufacturing automation

Timo Malm, Jorma Järvenpää

Research output: Book/ReportReport

2 Citations (Scopus)

Abstract

Pneumaattisilla laitteilla sattuneiden tapaturmien määrä on lisääntynyt 1980-luvun alun jälkeen. 1990-luvulla vuosittaiset tapaturmamäärät ovat vaihdelleet. Tapaturmia tutkimalla ja analysoimalla voitiin selvittää niiden syitä sekä sitä, millaisissa työtilanteissa niitä on sattunut. Julkaisussa selvitetään pneumatiikalla toteutetun automaation turvallisuutta tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Tapaturmatutkimuksessa selvitettiin tapaturmien syitä ja sattumistilanteita tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Suurin osa tapaturmista oli sattunut erikoistilanteissa, kuten häiriönpoistossa. Normaalin tuotannon aikana oli sattunut vain n. 11 % tapaturmista. Odottamaton koneen käynnistyminen oli vaikuttavana tekijänä joka toisessa tapauksessa. Merkittävänä tekijänä oli myös puutteellinen suojaus. Kaikissa tutkituissa tapauksissa tapaturmaan oli useita syitä, joista yhdenkin merkittävän syyn poistamisella tapaturma olisi vältetty. Haastattelututkimuksessa kerättiin käyttäjiltä ja kunnossapidosta vastaavilta henkilöiltä tietoa heidän ongelmallisiksi kokemistaan asioista, jotka liittyvät pneumatiikan luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista etsittiin pneumatiikan turvallisuuteen ja luotettavuuteen liittyvää tietoa. Kerättyjen taustatietojen ja ennen kaikkea komponenttien toimittajien ja soveltajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta suunniteltiin tarkastuslista turvallisen paineilmalla toimivan automaattisen laitteen suunnitteluun. Samassa yhteydessä laadittiin esimerkkikaavioita turvallisista pneumatiikkapiireistä. Osassa esimerkeistä keskityttiin ohjausjärjestelmien turvallisuutta käsittelevän standardin SFS-EN 954-1 luokkiin ja siihen, mitä ominaisuuksia kunkin luokan ohjausjärjestelmältä vaaditaan. Lisäksi yhdelle esimerkkipiirille on tehtiin vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla voidaan osoittaa piirin turvallinen toiminta erilaisissa komponenttien vikatilanteissa. Komponenttitoimittajilta saatiin tietoa turvallisuuteen liittyvistä komponenteista, ja näitä tietoja kerättiin esimerkkeihin. Komponenttien kytkentää ja toimintaa erityisesti pysäytys- ja käynnistystilanteissa selvitetään yksityiskohtaisesti esimerkkien yhteydessä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Electronic)951-38-5188-5
ISBN (Print)951-38-5187-7
Publication statusPublished - 1998
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1886
ISSN1235-0605

Fingerprint

automation
manufacturing

Keywords

  • pneumatic equipment
  • accident prevention
  • safety engineering
  • occupational safety

Cite this

Malm, T., & Järvenpää, J. (1998). Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1886
Malm, Timo ; Järvenpää, Jorma. / Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 72 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1886).
@book{65c38c1b2b8b48d89e1a78b999a65b0e,
title = "Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus",
abstract = "Pneumaattisilla laitteilla sattuneiden tapaturmien m{\"a}{\"a}r{\"a} on lis{\"a}{\"a}ntynyt 1980-luvun alun j{\"a}lkeen. 1990-luvulla vuosittaiset tapaturmam{\"a}{\"a}r{\"a}t ovat vaihdelleet. Tapaturmia tutkimalla ja analysoimalla voitiin selvitt{\"a}{\"a} niiden syit{\"a} sek{\"a} sit{\"a}, millaisissa ty{\"o}tilanteissa niit{\"a} on sattunut. Julkaisussa selvitet{\"a}{\"a}n pneumatiikalla toteutetun automaation turvallisuutta tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Tapaturmatutkimuksessa selvitettiin tapaturmien syit{\"a} ja sattumistilanteita tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Suurin osa tapaturmista oli sattunut erikoistilanteissa, kuten h{\"a}iri{\"o}npoistossa. Normaalin tuotannon aikana oli sattunut vain n. 11 {\%} tapaturmista. Odottamaton koneen k{\"a}ynnistyminen oli vaikuttavana tekij{\"a}n{\"a} joka toisessa tapauksessa. Merkitt{\"a}v{\"a}n{\"a} tekij{\"a}n{\"a} oli my{\"o}s puutteellinen suojaus. Kaikissa tutkituissa tapauksissa tapaturmaan oli useita syit{\"a}, joista yhdenkin merkitt{\"a}v{\"a}n syyn poistamisella tapaturma olisi v{\"a}ltetty. Haastattelututkimuksessa ker{\"a}ttiin k{\"a}ytt{\"a}jilt{\"a} ja kunnossapidosta vastaavilta henkil{\"o}ilt{\"a} tietoa heid{\"a}n ongelmallisiksi kokemistaan asioista, jotka liittyv{\"a}t pneumatiikan luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista etsittiin pneumatiikan turvallisuuteen ja luotettavuuteen liittyv{\"a}{\"a} tietoa. Ker{\"a}ttyjen taustatietojen ja ennen kaikkea komponenttien toimittajien ja soveltajien kanssa k{\"a}ytyjen keskustelujen pohjalta suunniteltiin tarkastuslista turvallisen paineilmalla toimivan automaattisen laitteen suunnitteluun. Samassa yhteydess{\"a} laadittiin esimerkkikaavioita turvallisista pneumatiikkapiireist{\"a}. Osassa esimerkeist{\"a} keskityttiin ohjausj{\"a}rjestelmien turvallisuutta k{\"a}sittelev{\"a}n standardin SFS-EN 954-1 luokkiin ja siihen, mit{\"a} ominaisuuksia kunkin luokan ohjausj{\"a}rjestelm{\"a}lt{\"a} vaaditaan. Lis{\"a}ksi yhdelle esimerkkipiirille on tehtiin vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla voidaan osoittaa piirin turvallinen toiminta erilaisissa komponenttien vikatilanteissa. Komponenttitoimittajilta saatiin tietoa turvallisuuteen liittyvist{\"a} komponenteista, ja n{\"a}it{\"a} tietoja ker{\"a}ttiin esimerkkeihin. Komponenttien kytkent{\"a}{\"a} ja toimintaa erityisesti pys{\"a}ytys- ja k{\"a}ynnistystilanteissa selvitet{\"a}{\"a}n yksityiskohtaisesti esimerkkien yhteydess{\"a}.",
keywords = "pneumatic equipment, accident prevention, safety engineering, occupational safety",
author = "Timo Malm and Jorma J{\"a}rvenp{\"a}{\"a}",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5187-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1886",
address = "Finland",

}

Malm, T & Järvenpää, J 1998, Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1886, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus. / Malm, Timo; Järvenpää, Jorma.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 72 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1886).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus

AU - Malm, Timo

AU - Järvenpää, Jorma

PY - 1998

Y1 - 1998

N2 - Pneumaattisilla laitteilla sattuneiden tapaturmien määrä on lisääntynyt 1980-luvun alun jälkeen. 1990-luvulla vuosittaiset tapaturmamäärät ovat vaihdelleet. Tapaturmia tutkimalla ja analysoimalla voitiin selvittää niiden syitä sekä sitä, millaisissa työtilanteissa niitä on sattunut. Julkaisussa selvitetään pneumatiikalla toteutetun automaation turvallisuutta tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Tapaturmatutkimuksessa selvitettiin tapaturmien syitä ja sattumistilanteita tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Suurin osa tapaturmista oli sattunut erikoistilanteissa, kuten häiriönpoistossa. Normaalin tuotannon aikana oli sattunut vain n. 11 % tapaturmista. Odottamaton koneen käynnistyminen oli vaikuttavana tekijänä joka toisessa tapauksessa. Merkittävänä tekijänä oli myös puutteellinen suojaus. Kaikissa tutkituissa tapauksissa tapaturmaan oli useita syitä, joista yhdenkin merkittävän syyn poistamisella tapaturma olisi vältetty. Haastattelututkimuksessa kerättiin käyttäjiltä ja kunnossapidosta vastaavilta henkilöiltä tietoa heidän ongelmallisiksi kokemistaan asioista, jotka liittyvät pneumatiikan luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista etsittiin pneumatiikan turvallisuuteen ja luotettavuuteen liittyvää tietoa. Kerättyjen taustatietojen ja ennen kaikkea komponenttien toimittajien ja soveltajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta suunniteltiin tarkastuslista turvallisen paineilmalla toimivan automaattisen laitteen suunnitteluun. Samassa yhteydessä laadittiin esimerkkikaavioita turvallisista pneumatiikkapiireistä. Osassa esimerkeistä keskityttiin ohjausjärjestelmien turvallisuutta käsittelevän standardin SFS-EN 954-1 luokkiin ja siihen, mitä ominaisuuksia kunkin luokan ohjausjärjestelmältä vaaditaan. Lisäksi yhdelle esimerkkipiirille on tehtiin vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla voidaan osoittaa piirin turvallinen toiminta erilaisissa komponenttien vikatilanteissa. Komponenttitoimittajilta saatiin tietoa turvallisuuteen liittyvistä komponenteista, ja näitä tietoja kerättiin esimerkkeihin. Komponenttien kytkentää ja toimintaa erityisesti pysäytys- ja käynnistystilanteissa selvitetään yksityiskohtaisesti esimerkkien yhteydessä.

AB - Pneumaattisilla laitteilla sattuneiden tapaturmien määrä on lisääntynyt 1980-luvun alun jälkeen. 1990-luvulla vuosittaiset tapaturmamäärät ovat vaihdelleet. Tapaturmia tutkimalla ja analysoimalla voitiin selvittää niiden syitä sekä sitä, millaisissa työtilanteissa niitä on sattunut. Julkaisussa selvitetään pneumatiikalla toteutetun automaation turvallisuutta tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Tapaturmatutkimuksessa selvitettiin tapaturmien syitä ja sattumistilanteita tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Suurin osa tapaturmista oli sattunut erikoistilanteissa, kuten häiriönpoistossa. Normaalin tuotannon aikana oli sattunut vain n. 11 % tapaturmista. Odottamaton koneen käynnistyminen oli vaikuttavana tekijänä joka toisessa tapauksessa. Merkittävänä tekijänä oli myös puutteellinen suojaus. Kaikissa tutkituissa tapauksissa tapaturmaan oli useita syitä, joista yhdenkin merkittävän syyn poistamisella tapaturma olisi vältetty. Haastattelututkimuksessa kerättiin käyttäjiltä ja kunnossapidosta vastaavilta henkilöiltä tietoa heidän ongelmallisiksi kokemistaan asioista, jotka liittyvät pneumatiikan luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista etsittiin pneumatiikan turvallisuuteen ja luotettavuuteen liittyvää tietoa. Kerättyjen taustatietojen ja ennen kaikkea komponenttien toimittajien ja soveltajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta suunniteltiin tarkastuslista turvallisen paineilmalla toimivan automaattisen laitteen suunnitteluun. Samassa yhteydessä laadittiin esimerkkikaavioita turvallisista pneumatiikkapiireistä. Osassa esimerkeistä keskityttiin ohjausjärjestelmien turvallisuutta käsittelevän standardin SFS-EN 954-1 luokkiin ja siihen, mitä ominaisuuksia kunkin luokan ohjausjärjestelmältä vaaditaan. Lisäksi yhdelle esimerkkipiirille on tehtiin vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla voidaan osoittaa piirin turvallinen toiminta erilaisissa komponenttien vikatilanteissa. Komponenttitoimittajilta saatiin tietoa turvallisuuteen liittyvistä komponenteista, ja näitä tietoja kerättiin esimerkkeihin. Komponenttien kytkentää ja toimintaa erityisesti pysäytys- ja käynnistystilanteissa selvitetään yksityiskohtaisesti esimerkkien yhteydessä.

KW - pneumatic equipment

KW - accident prevention

KW - safety engineering

KW - occupational safety

M3 - Report

SN - 951-38-5187-7

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malm T, Järvenpää J. Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 72 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1886).