Pneumaattisten robottien turvallisuus

Translated title of the contribution: Safety of pneumatic robots

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin pneumaattisten robottien turvallisuutta ja selvitettiin, mitä vaatimuksia robottisolun suunnittelijan tulee ottaa huomioon. Euroopan Unioni (EU) tuo Suomeenkin lukuisilla direktiiveillä ja muilla ohjeilla uuden tavan saattaa koneita markkinoille. Turvallisuus on tärkeä tekijä EU:n direktiiveissä. Konedirektiivillä pyritään parantamaan koneiden ja konejärjestelmien turvallisuutta edellyttämällä suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, että esim. robottisolujen vaaratekijöitä ei unohdettaisi, vaan niistä tiedotet- taisiin käyttäjille. Hankkeessa mitattiin yhdeksän eri pneumaattisen ohjausjärjestelmän pysähty- misaikoja ja -matkoja, paineita sekä nopeuksia. Eri kytkennät pyrittiin saamaan paremmuusjärjestykseen jonkun tietyn suureen suhteen. Absoluuttisesti parasta kytkentää ei ole olemassa, vaan tulee harkita tapauskohtaisesti, mitä tekijöitä painotetaan. Pysähtymisaika ja -matka ovat tärkeitä tekijöitä mitoitettaessa robottisolun turvaetäisyyksiä. Käytettäessä jarrua saadaan lyhyimmät pysähtymisajat ja -matkat. Jarru saattaa kuitenkin joissain tilanteissa olla kallis ratkaisu. Pysähtymisajan pienentäminen on monimutkaisempaa kuin pysähtymismatkan pienentäminen, sillä useimmat yksinkertaiset (edulliset) tekijät vaikuttavat vain vähän pysähtymisai- kaan. Tietyillä kytkennöillä saavutetaan kuitenkin kohtuullisen lyhyt pysähtymisai- ka. Jos pysähtymismatkaa halutaan lyhentää, helpoin keino on nopeuden vähentä- minen. Teollisuusrobotteja koskevassa standardissa (SFS-EN 775) tuodaan esille joitain aiemmin vähän käytettyjä menetelmiä robottien turvallisuuden lisäämiseksi. Turvallisuutta voidaan parantaa perinteisten turvalaitteiden ja aitojen lisäksi mm. alentamalla vaaratilanteissa robotin nopeutta, rajoittamalla sen liikkeitä tai käyttämällä mukana kuljetettavaa ohjauksen sallintalaitetta. Kaikilta turvalaitteilta ja robotin turvallisilta toimitiloilta vaaditaan erityistä toimintavarmuutta, sillä niihin luotetaan ja niiden toimimattomuudesta aiheutuvia riskejä eivät käyttäjät yleensä ota huomioon.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages53
ISBN (Print)951-38-4714-4
Publication statusPublished - 1994
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1599
ISSN1235-0605

Fingerprint

robots
Olla

Keywords

  • safety
  • pneumatics
  • safety engineering
  • robots
  • automatic control equipment
  • requirements
  • design
  • European Communities
  • risk
  • hazards
  • costnal systems
  • measurement

Cite this

Malm, T. (1994). Pneumaattisten robottien turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1599
Malm, Timo. / Pneumaattisten robottien turvallisuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 53 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1599).
@book{6234391143f246bb8703aada8aed7bd5,
title = "Pneumaattisten robottien turvallisuus",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin pneumaattisten robottien turvallisuutta ja selvitettiin, mit{\"a} vaatimuksia robottisolun suunnittelijan tulee ottaa huomioon. Euroopan Unioni (EU) tuo Suomeenkin lukuisilla direktiiveill{\"a} ja muilla ohjeilla uuden tavan saattaa koneita markkinoille. Turvallisuus on t{\"a}rke{\"a} tekij{\"a} EU:n direktiiveiss{\"a}. Konedirektiivill{\"a} pyrit{\"a}{\"a}n parantamaan koneiden ja konej{\"a}rjestelmien turvallisuutta edellytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, ett{\"a} esim. robottisolujen vaaratekij{\"o}it{\"a} ei unohdettaisi, vaan niist{\"a} tiedotet- taisiin k{\"a}ytt{\"a}jille. Hankkeessa mitattiin yhdeks{\"a}n eri pneumaattisen ohjausj{\"a}rjestelm{\"a}n pys{\"a}hty- misaikoja ja -matkoja, paineita sek{\"a} nopeuksia. Eri kytkenn{\"a}t pyrittiin saamaan paremmuusj{\"a}rjestykseen jonkun tietyn suureen suhteen. Absoluuttisesti parasta kytkent{\"a}{\"a} ei ole olemassa, vaan tulee harkita tapauskohtaisesti, mit{\"a} tekij{\"o}it{\"a} painotetaan. Pys{\"a}htymisaika ja -matka ovat t{\"a}rkeit{\"a} tekij{\"o}it{\"a} mitoitettaessa robottisolun turvaet{\"a}isyyksi{\"a}. K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} jarrua saadaan lyhyimm{\"a}t pys{\"a}htymisajat ja -matkat. Jarru saattaa kuitenkin joissain tilanteissa olla kallis ratkaisu. Pys{\"a}htymisajan pienent{\"a}minen on monimutkaisempaa kuin pys{\"a}htymismatkan pienent{\"a}minen, sill{\"a} useimmat yksinkertaiset (edulliset) tekij{\"a}t vaikuttavat vain v{\"a}h{\"a}n pys{\"a}htymisai- kaan. Tietyill{\"a} kytkenn{\"o}ill{\"a} saavutetaan kuitenkin kohtuullisen lyhyt pys{\"a}htymisai- ka. Jos pys{\"a}htymismatkaa halutaan lyhent{\"a}{\"a}, helpoin keino on nopeuden v{\"a}hent{\"a}- minen. Teollisuusrobotteja koskevassa standardissa (SFS-EN 775) tuodaan esille joitain aiemmin v{\"a}h{\"a}n k{\"a}ytettyj{\"a} menetelmi{\"a} robottien turvallisuuden lis{\"a}{\"a}miseksi. Turvallisuutta voidaan parantaa perinteisten turvalaitteiden ja aitojen lis{\"a}ksi mm. alentamalla vaaratilanteissa robotin nopeutta, rajoittamalla sen liikkeit{\"a} tai k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} mukana kuljetettavaa ohjauksen sallintalaitetta. Kaikilta turvalaitteilta ja robotin turvallisilta toimitiloilta vaaditaan erityist{\"a} toimintavarmuutta, sill{\"a} niihin luotetaan ja niiden toimimattomuudesta aiheutuvia riskej{\"a} eiv{\"a}t k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t yleens{\"a} ota huomioon.",
keywords = "safety, pneumatics, safety engineering, robots, automatic control equipment, requirements, design, European Communities, risk, hazards, costnal systems, measurement",
author = "Timo Malm",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4714-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1599",
address = "Finland",

}

Malm, T 1994, Pneumaattisten robottien turvallisuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1599, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Pneumaattisten robottien turvallisuus. / Malm, Timo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 53 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1599).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Pneumaattisten robottien turvallisuus

AU - Malm, Timo

PY - 1994

Y1 - 1994

N2 - Tutkimuksessa tarkasteltiin pneumaattisten robottien turvallisuutta ja selvitettiin, mitä vaatimuksia robottisolun suunnittelijan tulee ottaa huomioon. Euroopan Unioni (EU) tuo Suomeenkin lukuisilla direktiiveillä ja muilla ohjeilla uuden tavan saattaa koneita markkinoille. Turvallisuus on tärkeä tekijä EU:n direktiiveissä. Konedirektiivillä pyritään parantamaan koneiden ja konejärjestelmien turvallisuutta edellyttämällä suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, että esim. robottisolujen vaaratekijöitä ei unohdettaisi, vaan niistä tiedotet- taisiin käyttäjille. Hankkeessa mitattiin yhdeksän eri pneumaattisen ohjausjärjestelmän pysähty- misaikoja ja -matkoja, paineita sekä nopeuksia. Eri kytkennät pyrittiin saamaan paremmuusjärjestykseen jonkun tietyn suureen suhteen. Absoluuttisesti parasta kytkentää ei ole olemassa, vaan tulee harkita tapauskohtaisesti, mitä tekijöitä painotetaan. Pysähtymisaika ja -matka ovat tärkeitä tekijöitä mitoitettaessa robottisolun turvaetäisyyksiä. Käytettäessä jarrua saadaan lyhyimmät pysähtymisajat ja -matkat. Jarru saattaa kuitenkin joissain tilanteissa olla kallis ratkaisu. Pysähtymisajan pienentäminen on monimutkaisempaa kuin pysähtymismatkan pienentäminen, sillä useimmat yksinkertaiset (edulliset) tekijät vaikuttavat vain vähän pysähtymisai- kaan. Tietyillä kytkennöillä saavutetaan kuitenkin kohtuullisen lyhyt pysähtymisai- ka. Jos pysähtymismatkaa halutaan lyhentää, helpoin keino on nopeuden vähentä- minen. Teollisuusrobotteja koskevassa standardissa (SFS-EN 775) tuodaan esille joitain aiemmin vähän käytettyjä menetelmiä robottien turvallisuuden lisäämiseksi. Turvallisuutta voidaan parantaa perinteisten turvalaitteiden ja aitojen lisäksi mm. alentamalla vaaratilanteissa robotin nopeutta, rajoittamalla sen liikkeitä tai käyttämällä mukana kuljetettavaa ohjauksen sallintalaitetta. Kaikilta turvalaitteilta ja robotin turvallisilta toimitiloilta vaaditaan erityistä toimintavarmuutta, sillä niihin luotetaan ja niiden toimimattomuudesta aiheutuvia riskejä eivät käyttäjät yleensä ota huomioon.

AB - Tutkimuksessa tarkasteltiin pneumaattisten robottien turvallisuutta ja selvitettiin, mitä vaatimuksia robottisolun suunnittelijan tulee ottaa huomioon. Euroopan Unioni (EU) tuo Suomeenkin lukuisilla direktiiveillä ja muilla ohjeilla uuden tavan saattaa koneita markkinoille. Turvallisuus on tärkeä tekijä EU:n direktiiveissä. Konedirektiivillä pyritään parantamaan koneiden ja konejärjestelmien turvallisuutta edellyttämällä suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, että esim. robottisolujen vaaratekijöitä ei unohdettaisi, vaan niistä tiedotet- taisiin käyttäjille. Hankkeessa mitattiin yhdeksän eri pneumaattisen ohjausjärjestelmän pysähty- misaikoja ja -matkoja, paineita sekä nopeuksia. Eri kytkennät pyrittiin saamaan paremmuusjärjestykseen jonkun tietyn suureen suhteen. Absoluuttisesti parasta kytkentää ei ole olemassa, vaan tulee harkita tapauskohtaisesti, mitä tekijöitä painotetaan. Pysähtymisaika ja -matka ovat tärkeitä tekijöitä mitoitettaessa robottisolun turvaetäisyyksiä. Käytettäessä jarrua saadaan lyhyimmät pysähtymisajat ja -matkat. Jarru saattaa kuitenkin joissain tilanteissa olla kallis ratkaisu. Pysähtymisajan pienentäminen on monimutkaisempaa kuin pysähtymismatkan pienentäminen, sillä useimmat yksinkertaiset (edulliset) tekijät vaikuttavat vain vähän pysähtymisai- kaan. Tietyillä kytkennöillä saavutetaan kuitenkin kohtuullisen lyhyt pysähtymisai- ka. Jos pysähtymismatkaa halutaan lyhentää, helpoin keino on nopeuden vähentä- minen. Teollisuusrobotteja koskevassa standardissa (SFS-EN 775) tuodaan esille joitain aiemmin vähän käytettyjä menetelmiä robottien turvallisuuden lisäämiseksi. Turvallisuutta voidaan parantaa perinteisten turvalaitteiden ja aitojen lisäksi mm. alentamalla vaaratilanteissa robotin nopeutta, rajoittamalla sen liikkeitä tai käyttämällä mukana kuljetettavaa ohjauksen sallintalaitetta. Kaikilta turvalaitteilta ja robotin turvallisilta toimitiloilta vaaditaan erityistä toimintavarmuutta, sillä niihin luotetaan ja niiden toimimattomuudesta aiheutuvia riskejä eivät käyttäjät yleensä ota huomioon.

KW - safety

KW - pneumatics

KW - safety engineering

KW - robots

KW - automatic control equipment

KW - requirements

KW - design

KW - European Communities

KW - risk

KW - hazards

KW - costnal systems

KW - measurement

M3 - Report

SN - 951-38-4714-4

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Pneumaattisten robottien turvallisuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malm T. Pneumaattisten robottien turvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 53 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1599).