@book{05672a6b7dd04e80a477005fa9918910,
title = "Sakkolains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin 1.10.1999 voimaan tulleen sakkolains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n uudistuksen vaikutuksia nopeusrajoituksen ylityksest{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}ttyihin rangaistuksiin, ajonopeuksiin, liikenneturvallisuuteen ja poliisien ty{\"o}h{\"o}n. Uudistuksessa rikesakkoja korotettiin ja niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} laajennettiin sek{\"a} p{\"a}iv{\"a}sakon m{\"a}{\"a}r{\"a}ytymisperusteita muutettiin. Ylinopeuden ollessa = 15 km/h rangaistukset muuttuivat suurempien rikesakkojen my{\"o}t{\"a} ankarammiksi. P{\"a}iv{\"a}sakkorangaistuksen korvaaminen rikesakolla muutti 16-20 km/h ylinopeudesta m{\"a}{\"a}r{\"a}ttyj{\"a} rangaistuksia siten, ett{\"a} 60 km/h tai sit{\"a} alemmilla nopeusrajoitusalueilla rangaistusten raham{\"a}{\"a}r{\"a}t kasvoivat noin 4 % ja yli 60 km/h nopeusrajoitusalueilla rangaistusten raham{\"a}{\"a}r{\"a}t puolestaan laskivat noin 10 %. N{\"a}m{\"a} muutokset eiv{\"a}t olleet tilastollisesti merkitsevi{\"a} 95 %:n luottamustasolla. Suuremmista ylityksist{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}tyt p{\"a}iv{\"a}sakkorangaistusten raham{\"a}{\"a}r{\"a}t kasvoivat 27 % 21-30 km/h ylinopeusluokassa ja 38 % 31-40 km/h ylinopeusluokassa. Kasvu oli suhteellisesti ja absoluuttisesti suurin, kun nopeusrajoituksen ylitys oli yli 40 km/h, t{\"a}ss{\"a} luokassa muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsev{\"a} 95 %:n luottamustasolla. P{\"a}iv{\"a}sakkorangaistusten raham{\"a}{\"a}rien kasvun syyn{\"a} olivat etenkin pienimm{\"a}n p{\"a}iv{\"a}sakon korottaminen 20:st{\"a} 40 mk:aan sek{\"a} p{\"a}iv{\"a}sakon suuruuden laskennan perustaminen verottajalta saatuun palkkatietoon aiemman sakotettavan itse ilmoittaman palkan sijasta. Tulosten mukaan uudistus ei aiheuttanut muutoksia keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isiss{\"a} ajonopeuksissa eik{\"a} siten my{\"o}sk{\"a}{\"a}n nopeusmuutoksista aiheutuvia liikenneturvallisuusvaikutuksia. Poliiseille suunnatun kyselyn mukaan uudistus on lyhent{\"a}nyt sakotustilanteiden kestoa ja v{\"a}hent{\"a}nyt ep{\"a}miellytt{\"a}viksi koettuja sakotustilanteita. Poliisit arvioivat kuljettajien pit{\"a}v{\"a}n uusitun sakkolains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n mukaista k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"a} aiempaa oikeudenmukaisempana.",
keywords = "traffic, traffic discipline, drivers, behaviour, traffic safety, control, speed, penalties, legislation, police",
author = "Juha Tapio and Helin{\"a} H{\"a}kk{\"a}nen and Kirsi Pajunen and Susanna Kaitanen and Tapani M{\"a}kinen",
year = "2002",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6090-6",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2167",
address = "Finland",
}