Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä

Hanna Askola

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli koota ja dokumentoida perustietoa satamien palvelutasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksenä sekä haastattelemalla satamaympäristön asiantuntijoita kohdesatamissa ja virastoissa. Tutkimuksessa keskityttiin satamahallintoon, satamaoperaattoreihin, satamapalveluiden tuottajiin ja maakuljetusten liikennöitsijöihin. Kirjallisuusselvityksessä tarkasteltiin suomalaisia satamien kautta kulkevia lastityyppejä, satamaympäristöä ja kuljetusketjujen asiakkaiden palvelutasovaatimuksia. Palvelutasotekijät oli jaoteltu kustannustehokkuuteen, täsmällisyyteen, turvallisuuteen, vaurioitumattomuuteen ja kuljetusvarmuuteen. Haastatteluissa rajauduttiin kaupan tuontikuljetuksiin, metsäteollisuuden ja irtolastien vientikuljetuksiin, transitokuljetuksiin sekä suuryksiköiden projektilastikuljetuksiin. Näiden tavaravirtojen kuljetuksia tarkasteltiin erityisesti Hamina-Kotkan, Kokkolan ja Vuosaaren satamatoimijoiden sekä projektilastinkuljettajien näkökulmasta. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella keskeisimmät kuljetusketjujen palvelutasotekijät vaihtelevat lastityypistä toiseen, vaikkakin toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Täsmällisyys merkitsee sekä oikea-aikaisia toimituksia ja kokonaisoptimoinnin lisäämistä että kuljetusten seurattavuutta. Kuljetusketjujen turvallisuutta pidettiin tavarankuljetusten edellytyksenä ja jopa itsestäänselvyytenä. Suomalaisten satamien toiminnassa suurimpia häiriöitä aiheuttavia tekijöitä ovat vaihtelevat sääolosuhteet, tiedonkulun häiriöt sekä joustamattomat työaika-mallit. Satamien näkökulmasta pullonkauloja esiintyi satamien läheisyydessä tie-, rata- ja meriväylillä. Tutkimuksessa havaittiin esteitä, joiden vuoksi vesiliikenteen kuljetuksia ei ole edistetty rannikoilla ja sisävesistöissä. Tavarankuljetuksissa tasapainoillaan eräkokojen, kuljetusmatkojen ja tavarankäsittelyn kustannusten välillä. Useimmiten tiekuljetukset ovat kuljetusasiakkaan kannalta paras ratkaisu niin täsmällisyyden kuin kustannustehokkuuden ja vaurioitumattomuuden kannalta. Sisävesiliikenteen edistämistä vaikeuttavat matalat ja hajanaiset väylät sekä liikenteen osavuotisuus. Vaikka liikennejärjestelmän kokonaisturvallisuus lisääntyisikin tavarankuljetusten siirtyessä teiltä vesireiteille, sekä palvelutaso- että olosuhdetekijöiden vaihtelut jarruttavat tätä kehitystä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Electronic)978-951-38-7912-9
ISBN (Print)978-951-38-7911-2
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.76
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • port
  • service level
  • transport chain
  • marine transport

Cite this

Askola, H. (2013). Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 76
Askola, Hanna. / Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 74 p. (VTT Technology; No. 76).
@book{8149ec8e22744b63b9c71f71bb5643a4,
title = "Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edist{\"a}misess{\"a}",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli koota ja dokumentoida perustietoa satamien palvelutasosta ja siihen vaikuttavista tekij{\"o}ist{\"a}. Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksen{\"a} sek{\"a} haastattelemalla satamaymp{\"a}rist{\"o}n asiantuntijoita kohdesatamissa ja virastoissa. Tutkimuksessa keskityttiin satamahallintoon, satamaoperaattoreihin, satamapalveluiden tuottajiin ja maakuljetusten liikenn{\"o}itsij{\"o}ihin. Kirjallisuusselvityksess{\"a} tarkasteltiin suomalaisia satamien kautta kulkevia lastityyppej{\"a}, satamaymp{\"a}rist{\"o}{\"a} ja kuljetusketjujen asiakkaiden palvelutasovaatimuksia. Palvelutasotekij{\"a}t oli jaoteltu kustannustehokkuuteen, t{\"a}sm{\"a}llisyyteen, turvallisuuteen, vaurioitumattomuuteen ja kuljetusvarmuuteen. Haastatteluissa rajauduttiin kaupan tuontikuljetuksiin, mets{\"a}teollisuuden ja irtolastien vientikuljetuksiin, transitokuljetuksiin sek{\"a} suuryksik{\"o}iden projektilastikuljetuksiin. N{\"a}iden tavaravirtojen kuljetuksia tarkasteltiin erityisesti Hamina-Kotkan, Kokkolan ja Vuosaaren satamatoimijoiden sek{\"a} projektilastinkuljettajien n{\"a}k{\"o}kulmasta. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella keskeisimm{\"a}t kuljetusketjujen palvelutasotekij{\"a}t vaihtelevat lastityypist{\"a} toiseen, vaikkakin toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. T{\"a}sm{\"a}llisyys merkitsee sek{\"a} oikea-aikaisia toimituksia ja kokonaisoptimoinnin lis{\"a}{\"a}mist{\"a} ett{\"a} kuljetusten seurattavuutta. Kuljetusketjujen turvallisuutta pidettiin tavarankuljetusten edellytyksen{\"a} ja jopa itsest{\"a}{\"a}nselvyyten{\"a}. Suomalaisten satamien toiminnassa suurimpia h{\"a}iri{\"o}it{\"a} aiheuttavia tekij{\"o}it{\"a} ovat vaihtelevat s{\"a}{\"a}olosuhteet, tiedonkulun h{\"a}iri{\"o}t sek{\"a} joustamattomat ty{\"o}aika-mallit. Satamien n{\"a}k{\"o}kulmasta pullonkauloja esiintyi satamien l{\"a}heisyydess{\"a} tie-, rata- ja meriv{\"a}ylill{\"a}. Tutkimuksessa havaittiin esteit{\"a}, joiden vuoksi vesiliikenteen kuljetuksia ei ole edistetty rannikoilla ja sis{\"a}vesist{\"o}iss{\"a}. Tavarankuljetuksissa tasapainoillaan er{\"a}kokojen, kuljetusmatkojen ja tavarank{\"a}sittelyn kustannusten v{\"a}lill{\"a}. Useimmiten tiekuljetukset ovat kuljetusasiakkaan kannalta paras ratkaisu niin t{\"a}sm{\"a}llisyyden kuin kustannustehokkuuden ja vaurioitumattomuuden kannalta. Sis{\"a}vesiliikenteen edist{\"a}mist{\"a} vaikeuttavat matalat ja hajanaiset v{\"a}yl{\"a}t sek{\"a} liikenteen osavuotisuus. Vaikka liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n kokonaisturvallisuus lis{\"a}{\"a}ntyisikin tavarankuljetusten siirtyess{\"a} teilt{\"a} vesireiteille, sek{\"a} palvelutaso- ett{\"a} olosuhdetekij{\"o}iden vaihtelut jarruttavat t{\"a}t{\"a} kehityst{\"a}.",
keywords = "port, service level, transport chain, marine transport",
author = "Hanna Askola",
year = "2013",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7911-2",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "76",
address = "Finland",

}

Askola, H 2013, Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä. VTT Technology, no. 76, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä. / Askola, Hanna.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 74 p. (VTT Technology; No. 76).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä

AU - Askola, Hanna

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli koota ja dokumentoida perustietoa satamien palvelutasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksenä sekä haastattelemalla satamaympäristön asiantuntijoita kohdesatamissa ja virastoissa. Tutkimuksessa keskityttiin satamahallintoon, satamaoperaattoreihin, satamapalveluiden tuottajiin ja maakuljetusten liikennöitsijöihin. Kirjallisuusselvityksessä tarkasteltiin suomalaisia satamien kautta kulkevia lastityyppejä, satamaympäristöä ja kuljetusketjujen asiakkaiden palvelutasovaatimuksia. Palvelutasotekijät oli jaoteltu kustannustehokkuuteen, täsmällisyyteen, turvallisuuteen, vaurioitumattomuuteen ja kuljetusvarmuuteen. Haastatteluissa rajauduttiin kaupan tuontikuljetuksiin, metsäteollisuuden ja irtolastien vientikuljetuksiin, transitokuljetuksiin sekä suuryksiköiden projektilastikuljetuksiin. Näiden tavaravirtojen kuljetuksia tarkasteltiin erityisesti Hamina-Kotkan, Kokkolan ja Vuosaaren satamatoimijoiden sekä projektilastinkuljettajien näkökulmasta. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella keskeisimmät kuljetusketjujen palvelutasotekijät vaihtelevat lastityypistä toiseen, vaikkakin toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Täsmällisyys merkitsee sekä oikea-aikaisia toimituksia ja kokonaisoptimoinnin lisäämistä että kuljetusten seurattavuutta. Kuljetusketjujen turvallisuutta pidettiin tavarankuljetusten edellytyksenä ja jopa itsestäänselvyytenä. Suomalaisten satamien toiminnassa suurimpia häiriöitä aiheuttavia tekijöitä ovat vaihtelevat sääolosuhteet, tiedonkulun häiriöt sekä joustamattomat työaika-mallit. Satamien näkökulmasta pullonkauloja esiintyi satamien läheisyydessä tie-, rata- ja meriväylillä. Tutkimuksessa havaittiin esteitä, joiden vuoksi vesiliikenteen kuljetuksia ei ole edistetty rannikoilla ja sisävesistöissä. Tavarankuljetuksissa tasapainoillaan eräkokojen, kuljetusmatkojen ja tavarankäsittelyn kustannusten välillä. Useimmiten tiekuljetukset ovat kuljetusasiakkaan kannalta paras ratkaisu niin täsmällisyyden kuin kustannustehokkuuden ja vaurioitumattomuuden kannalta. Sisävesiliikenteen edistämistä vaikeuttavat matalat ja hajanaiset väylät sekä liikenteen osavuotisuus. Vaikka liikennejärjestelmän kokonaisturvallisuus lisääntyisikin tavarankuljetusten siirtyessä teiltä vesireiteille, sekä palvelutaso- että olosuhdetekijöiden vaihtelut jarruttavat tätä kehitystä.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli koota ja dokumentoida perustietoa satamien palvelutasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksenä sekä haastattelemalla satamaympäristön asiantuntijoita kohdesatamissa ja virastoissa. Tutkimuksessa keskityttiin satamahallintoon, satamaoperaattoreihin, satamapalveluiden tuottajiin ja maakuljetusten liikennöitsijöihin. Kirjallisuusselvityksessä tarkasteltiin suomalaisia satamien kautta kulkevia lastityyppejä, satamaympäristöä ja kuljetusketjujen asiakkaiden palvelutasovaatimuksia. Palvelutasotekijät oli jaoteltu kustannustehokkuuteen, täsmällisyyteen, turvallisuuteen, vaurioitumattomuuteen ja kuljetusvarmuuteen. Haastatteluissa rajauduttiin kaupan tuontikuljetuksiin, metsäteollisuuden ja irtolastien vientikuljetuksiin, transitokuljetuksiin sekä suuryksiköiden projektilastikuljetuksiin. Näiden tavaravirtojen kuljetuksia tarkasteltiin erityisesti Hamina-Kotkan, Kokkolan ja Vuosaaren satamatoimijoiden sekä projektilastinkuljettajien näkökulmasta. Asiantuntijahaastatteluiden perusteella keskeisimmät kuljetusketjujen palvelutasotekijät vaihtelevat lastityypistä toiseen, vaikkakin toimitusvarmuus on kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Täsmällisyys merkitsee sekä oikea-aikaisia toimituksia ja kokonaisoptimoinnin lisäämistä että kuljetusten seurattavuutta. Kuljetusketjujen turvallisuutta pidettiin tavarankuljetusten edellytyksenä ja jopa itsestäänselvyytenä. Suomalaisten satamien toiminnassa suurimpia häiriöitä aiheuttavia tekijöitä ovat vaihtelevat sääolosuhteet, tiedonkulun häiriöt sekä joustamattomat työaika-mallit. Satamien näkökulmasta pullonkauloja esiintyi satamien läheisyydessä tie-, rata- ja meriväylillä. Tutkimuksessa havaittiin esteitä, joiden vuoksi vesiliikenteen kuljetuksia ei ole edistetty rannikoilla ja sisävesistöissä. Tavarankuljetuksissa tasapainoillaan eräkokojen, kuljetusmatkojen ja tavarankäsittelyn kustannusten välillä. Useimmiten tiekuljetukset ovat kuljetusasiakkaan kannalta paras ratkaisu niin täsmällisyyden kuin kustannustehokkuuden ja vaurioitumattomuuden kannalta. Sisävesiliikenteen edistämistä vaikeuttavat matalat ja hajanaiset väylät sekä liikenteen osavuotisuus. Vaikka liikennejärjestelmän kokonaisturvallisuus lisääntyisikin tavarankuljetusten siirtyessä teiltä vesireiteille, sekä palvelutaso- että olosuhdetekijöiden vaihtelut jarruttavat tätä kehitystä.

KW - port

KW - service level

KW - transport chain

KW - marine transport

M3 - Report

SN - 978-951-38-7911-2

T3 - VTT Technology

BT - Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Askola H. Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 74 p. (VTT Technology; No. 76).