TY - BOOK
T1 - Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä
AU - Askola, Hanna
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli koota ja dokumentoida
perustietoa satamien palvelutasosta ja siihen
vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin
kirjallisuusselvityksenä sekä haastattelemalla
satamaympäristön asiantuntijoita kohdesatamissa ja
virastoissa. Tutkimuksessa keskityttiin satamahallintoon,
satamaoperaattoreihin, satamapalveluiden tuottajiin ja
maakuljetusten liikennöitsijöihin.
Kirjallisuusselvityksessä tarkasteltiin suomalaisia
satamien kautta kulkevia lastityyppejä, satamaympäristöä
ja kuljetusketjujen asiakkaiden palvelutasovaatimuksia.
Palvelutasotekijät oli jaoteltu kustannustehokkuuteen,
täsmällisyyteen, turvallisuuteen, vaurioitumattomuuteen
ja kuljetusvarmuuteen.
Haastatteluissa rajauduttiin kaupan tuontikuljetuksiin,
metsäteollisuuden ja irtolastien vientikuljetuksiin,
transitokuljetuksiin sekä suuryksiköiden
projektilastikuljetuksiin. Näiden tavaravirtojen
kuljetuksia tarkasteltiin erityisesti Hamina-Kotkan,
Kokkolan ja Vuosaaren satamatoimijoiden sekä
projektilastinkuljettajien näkökulmasta.
Asiantuntijahaastatteluiden perusteella keskeisimmät
kuljetusketjujen palvelutasotekijät vaihtelevat
lastityypistä toiseen, vaikkakin toimitusvarmuus on
kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Täsmällisyys
merkitsee sekä oikea-aikaisia toimituksia ja
kokonaisoptimoinnin lisäämistä että kuljetusten
seurattavuutta. Kuljetusketjujen turvallisuutta pidettiin
tavarankuljetusten edellytyksenä ja jopa
itsestäänselvyytenä.
Suomalaisten satamien toiminnassa suurimpia häiriöitä
aiheuttavia tekijöitä ovat vaihtelevat sääolosuhteet,
tiedonkulun häiriöt sekä joustamattomat työaika-mallit.
Satamien näkökulmasta pullonkauloja esiintyi satamien
läheisyydessä tie-, rata- ja meriväylillä.
Tutkimuksessa havaittiin esteitä, joiden vuoksi
vesiliikenteen kuljetuksia ei ole edistetty rannikoilla
ja sisävesistöissä. Tavarankuljetuksissa tasapainoillaan
eräkokojen, kuljetusmatkojen ja tavarankäsittelyn
kustannusten välillä. Useimmiten tiekuljetukset ovat
kuljetusasiakkaan kannalta paras ratkaisu niin
täsmällisyyden kuin kustannustehokkuuden ja
vaurioitumattomuuden kannalta. Sisävesiliikenteen
edistämistä vaikeuttavat matalat ja hajanaiset väylät
sekä liikenteen osavuotisuus. Vaikka liikennejärjestelmän
kokonaisturvallisuus lisääntyisikin tavarankuljetusten
siirtyessä teiltä vesireiteille, sekä palvelutaso- että
olosuhdetekijöiden vaihtelut jarruttavat tätä kehitystä.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli koota ja dokumentoida
perustietoa satamien palvelutasosta ja siihen
vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin
kirjallisuusselvityksenä sekä haastattelemalla
satamaympäristön asiantuntijoita kohdesatamissa ja
virastoissa. Tutkimuksessa keskityttiin satamahallintoon,
satamaoperaattoreihin, satamapalveluiden tuottajiin ja
maakuljetusten liikennöitsijöihin.
Kirjallisuusselvityksessä tarkasteltiin suomalaisia
satamien kautta kulkevia lastityyppejä, satamaympäristöä
ja kuljetusketjujen asiakkaiden palvelutasovaatimuksia.
Palvelutasotekijät oli jaoteltu kustannustehokkuuteen,
täsmällisyyteen, turvallisuuteen, vaurioitumattomuuteen
ja kuljetusvarmuuteen.
Haastatteluissa rajauduttiin kaupan tuontikuljetuksiin,
metsäteollisuuden ja irtolastien vientikuljetuksiin,
transitokuljetuksiin sekä suuryksiköiden
projektilastikuljetuksiin. Näiden tavaravirtojen
kuljetuksia tarkasteltiin erityisesti Hamina-Kotkan,
Kokkolan ja Vuosaaren satamatoimijoiden sekä
projektilastinkuljettajien näkökulmasta.
Asiantuntijahaastatteluiden perusteella keskeisimmät
kuljetusketjujen palvelutasotekijät vaihtelevat
lastityypistä toiseen, vaikkakin toimitusvarmuus on
kaikkien tavarankuljetusten edellytys. Täsmällisyys
merkitsee sekä oikea-aikaisia toimituksia ja
kokonaisoptimoinnin lisäämistä että kuljetusten
seurattavuutta. Kuljetusketjujen turvallisuutta pidettiin
tavarankuljetusten edellytyksenä ja jopa
itsestäänselvyytenä.
Suomalaisten satamien toiminnassa suurimpia häiriöitä
aiheuttavia tekijöitä ovat vaihtelevat sääolosuhteet,
tiedonkulun häiriöt sekä joustamattomat työaika-mallit.
Satamien näkökulmasta pullonkauloja esiintyi satamien
läheisyydessä tie-, rata- ja meriväylillä.
Tutkimuksessa havaittiin esteitä, joiden vuoksi
vesiliikenteen kuljetuksia ei ole edistetty rannikoilla
ja sisävesistöissä. Tavarankuljetuksissa tasapainoillaan
eräkokojen, kuljetusmatkojen ja tavarankäsittelyn
kustannusten välillä. Useimmiten tiekuljetukset ovat
kuljetusasiakkaan kannalta paras ratkaisu niin
täsmällisyyden kuin kustannustehokkuuden ja
vaurioitumattomuuden kannalta. Sisävesiliikenteen
edistämistä vaikeuttavat matalat ja hajanaiset väylät
sekä liikenteen osavuotisuus. Vaikka liikennejärjestelmän
kokonaisturvallisuus lisääntyisikin tavarankuljetusten
siirtyessä teiltä vesireiteille, sekä palvelutaso- että
olosuhdetekijöiden vaihtelut jarruttavat tätä kehitystä.
KW - port
KW - service level
KW - transport chain
KW - marine transport
M3 - Report
SN - 978-951-38-7911-2
T3 - VTT Technology
BT - Satamien merkitys kuljetusketjujen palvelutason edistämisessä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -