Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä

Translated title of the contribution: Segmentation and customer needs analysis in product specification definition

Satu Maijanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellyttää suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sekä olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Työssä on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation määrittelyä varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitetään segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisessä ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna käyttäen. Segmenttien tärkeysjärjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskinäisiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelminä on käytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkittävä asiakasryhmä. Asiakastutkimuksen yhteistyökumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entistä syvällisempää tietoa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages59
ISBN (Print)951-38-4747-0
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1632
ISSN1235-0605

Keywords

  • products
  • planning
  • customers
  • needs
  • analysis
  • processes
  • modelling
  • specifications
  • models
  • product models

Cite this

Maijanen, S. (1995). Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1632
Maijanen, Satu. / Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 59 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1632).
@book{4f2b85bbfa304f8e9425483aa9c4de9f,
title = "Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation m{\"a}{\"a}rittelyss{\"a}",
abstract = "Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellytt{\"a}{\"a} suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sek{\"a} olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Ty{\"o}ss{\"a} on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation m{\"a}{\"a}rittely{\"a} varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitet{\"a}{\"a}n segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisess{\"a} ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna k{\"a}ytt{\"a}en. Segmenttien t{\"a}rkeysj{\"a}rjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskin{\"a}isiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelmin{\"a} on k{\"a}ytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkitt{\"a}v{\"a} asiakasryhm{\"a}. Asiakastutkimuksen yhteisty{\"o}kumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entist{\"a} syv{\"a}llisemp{\"a}{\"a} tietoa.",
keywords = "products, planning, customers, needs, analysis, processes, modelling, specifications, models, product models",
author = "Satu Maijanen",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4747-0",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1632",
address = "Finland",

}

Maijanen, S 1995, Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1632, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä. / Maijanen, Satu.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 59 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1632).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä

AU - Maijanen, Satu

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellyttää suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sekä olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Työssä on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation määrittelyä varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitetään segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisessä ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna käyttäen. Segmenttien tärkeysjärjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskinäisiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelminä on käytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkittävä asiakasryhmä. Asiakastutkimuksen yhteistyökumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entistä syvällisempää tietoa.

AB - Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellyttää suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sekä olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Työssä on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation määrittelyä varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitetään segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisessä ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna käyttäen. Segmenttien tärkeysjärjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskinäisiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelminä on käytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkittävä asiakasryhmä. Asiakastutkimuksen yhteistyökumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entistä syvällisempää tietoa.

KW - products

KW - planning

KW - customers

KW - needs

KW - analysis

KW - processes

KW - modelling

KW - specifications

KW - models

KW - product models

M3 - Report

SN - 951-38-4747-0

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Maijanen S. Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation määrittelyssä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 59 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1632).