@book{4f2b85bbfa304f8e9425483aa9c4de9f,
title = "Segmentointi ja asiakastarpeiden analysointi tuotespesifikaation m{\"a}{\"a}rittelyss{\"a}",
abstract = "Uuden tuotteen spesifikaatioiden laatiminen edellytt{\"a}{\"a} suunnitteilla olevan tuotteen potentiaalisten asiakasryhmien, asiakkaiden tarpeiden ja toimintojen sek{\"a} olemassa olevien ratkaisuvaihtoehtojen tuntemista. Ty{\"o}ss{\"a} on kirjallisuuden perusteella laadittu malli tuotespesifikaation m{\"a}{\"a}rittely{\"a} varten, jossa potentiaaliset asiakkaat selvitet{\"a}{\"a}n segmentoimalla yrityksen asiakkaat nykyisess{\"a} ja muutaman vuoden kuluttua vallitsevassa kilpailutilanteessa. Segmentointi on suoritettu kahden muuttujan perusteella matriisia apuna k{\"a}ytt{\"a}en. Segmenttien t{\"a}rkeysj{\"a}rjestys perustuu niiden yritykselle tuottamiin liikevaihtoihin ja keskin{\"a}isiin riippuvuussuhteisiin. Asiakastarpeet on selvitetty asiakkaan toimintoprosesseja analysoimalla. Tutkimusmenetelmin{\"a} on k{\"a}ytetty vapaamuotoista haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Osa tutkimustuloksista on esitetty kirjallisessa ja osa graafisessa muodossa. Mallia on sovellettu esimerkkiyritykseen. Segmentoinnissa erottui muutama merkitt{\"a}v{\"a} asiakasryhm{\"a}. Asiakastutkimuksen yhteisty{\"o}kumppaniksi on valittu yksi potentiaalinen asiakas. Tutkimuksessa analysoitiin valitut asiakkaan toimintoprosessit. Analyysin perusteella asiakkaan tarpeista saatiin uutta, tarkempaa ja entist{\"a} syv{\"a}llisemp{\"a}{\"a} tietoa.",
keywords = "products, planning, customers, needs, analysis, processes, modelling, specifications, models, product models",
author = "Satu Maijanen",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4747-0",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1632",
address = "Finland",
}