@book{ef1ee0c6d9354e68bb8f4332a3ee2569,
title = "Selvitys ja tiekartta Vuosaaren sataman ty{\"o}koneliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}v{\"a}hennyksille",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n ty{\"o}n tavoitteena oli tuottaa selvitys ja tiekartta Vuosaaren sataman ty{\"o}konelogistiikan hiilidiok-sidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}miseksi 60 %:lla vuoteen 2035 menness{\"a} vuoden 2015 tasoon n{\"a}hden. Ty{\"o}n aikana suoritettiin avaintoimijahaastatteluita Helsingin Satama Oy:lle, keskeisille satamaoperaattoreille, ty{\"o}konevalmistajille sek{\"a} G{\"o}teborgin satamalle. Ty{\"o}n aikana muodostettiin laskentamalli ty{\"o}koneiden CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen ja kokonaisk{\"a}ytt{\"o}kustannusten arvioimiseksi. Hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}ll{\"a} laskentamallia saatiin eri ty{\"o}koneiden CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}ille arvio. Lukit ja terminaalitraktorit kattavat arvion pohjalta yhteens{\"a} yli kolme nelj{\"a}sosaa kaikista CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Lis{\"a}ksi arvion pohjalta olisi akkus{\"a}hk{\"o}isill{\"a} lukeilla saavutettavissa merkitt{\"a}v{\"a}t kokonaiskustannuss{\"a}{\"a}st{\"o}t suhteessa moottoripoltto{\"o}ljyn k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Mik{\"a}li vuoden 2035 CO2-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hent{\"a}mistavoite toteutettaisiin puhtaasti uusiutuvalla moottoripoltto{\"o}ljyll{\"a}, tulisi t{\"a}m{\"a} maksamaan noin 1 milj. euroa vuositasolla olettaen, ett{\"a} polttoaineenkulutus olisi vuonna 2035 samalla tasolla kuin vuonna 2019. Keskeiseksi toimenpiteeksi p{\"a}{\"a}st{\"o}tavoitteen saavuttamiseksi ehdotetaan pilotointihankkeen k{\"a}ynnis-t{\"a}mist{\"a}. Pilotointihankkeen keskeinen tavoite olisi madaltaa operaattoreiden kynnyst{\"a} siirty{\"a} t{\"a}yss{\"a}h-k{\"o}isiin ty{\"o}koneisiin sek{\"a} ottaa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n uusiutuvaa moottoripoltto{\"o}ljy{\"a} ja sit{\"a} kautta oppia uusien teknologioiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} sek{\"a} operointimallien kehitt{\"a}mist{\"a} niill{\"a} operoimiseksi. Hankkeen aikana pilo-toitaisiin operaattoreiden toimesta muutamia kappaleita keskeisimpi{\"a} akkus{\"a}hk{\"o}isi{\"a} ty{\"o}koneita, kuten lukkeja ja terminaalitraktoreita, sek{\"a} demonstroitaisiin uusiutuvan moottoripoltto{\"o}ljyn k{\"a}ytt{\"o}{\"a} eri ik{\"a}-luokan ty{\"o}koneissa. Helsingin Satama Oy vastaisi hankkeen koordinoimisesta. Helsingin Satama vas-taisi my{\"o}s pilotointiin valittujen ty{\"o}koneiden ja latausj{\"a}rjestelmien hankkimisesta. Hankitut ty{\"o}koneet vuokrattaisiin operaattoreille k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n 1–2 vuoden sopimuksilla erillisen kilpailutuksen kautta. Tarvitta-vat pikalataus- sek{\"a} varikkolatausj{\"a}rjestelm{\"a}t kulkisivat ty{\"o}koneiden mukana pilotointihankkeen aika-na. Muiksi keskeisiksi kannustinkeinoiksi tavoitteen saavuttamiseksi ehdotettiin uusiutuvan polttoai-neen ylim{\"a}{\"a}r{\"a}isen kustannuksen osittaista tai t{\"a}ytt{\"a} kompensointia joko suoraan tai satamamaksun kautta. T{\"a}yss{\"a}hk{\"o}isten ty{\"o}koneiden osalta ehdotetaan alennusta satamamaksuun perustuen t{\"a}yss{\"a}h-k{\"o}isill{\"a} ty{\"o}koneilla suoritettujen kuljetustonnien suhteeseen operaattorin kuljettamiin kokonaistonneihin. T{\"a}m{\"a}n selvityksen ja tiekartan on tilannut 6Aika-ohjelmaan kuuluva HNRY – Hiilineutraalit ja resurssivii-saat yritysalueet -hanke, joka on saanut Uudenmaan liiton my{\"o}nt{\"a}m{\"a}n rahoituksen Euroopan aluekehi-tysrahastolta (EAKR). ",
keywords = "Satamaty{\"o}koneet, S{\"a}hk{\"o}iset voimalinjat, Uusiutuvat polttoaineet, Pilotti, Tiekartta",
author = "Petri S{\"o}derena and Nils-Olof Nylund and Rasmus Pettinen and Tommi Muona and Johanna Markkanen and Marko Paakkinen and Lassi Simil{\"a} and Tiina Koljonen and Laura Sokka and Mikko Pihlatie",
year = "2021",
month = mar,
day = "25",
language = "Finnish",
series = "VTT Asiakasraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-CR-01565-20",
address = "Finland",
}