TY - BOOK
T1 - Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa
AU - Rosenberg, Marja
N1 - VTT-R-03862-08
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Tässä tutkimuksessa on selvitetty miten palvelusopimusasetus ja
henkilöliikennelain uudistus vaikuttavat Kuopion linja-autoliikenteen
järjestämiseen. Näkökulmana ovat olleet liikenteen
kilpailuttamismahdollisuudet ja sen vaikutukset joukkoliikenteen
organisointiin, liikenteenharjoittajiin ja matkustajiin sekä hintatasoon.
Kuopiossa on teoriassa seuraavat vaihtoehdot järjestää joukkoliikenteen
palvelut sen jälkeen, kun palvelusopimusasetus astuu voimaan joulukuussa 2009:
1) Paikallisliikenteen hankinta kilpailuttamalla a) hankintalain perusteella
tai b) palvelusopimus-asetuksen perusteella, 2) Käyttää yleistä sääntöä lipun
enimmäishintojen määrittelylle ja maksaa subventiota kaikille
paikallisliikennettä harjoittaville liikenteenharjoittajille, 3) Kuten
edellinen, mutta pieniä palvelutasopuutteita korjaamaan ostetaan täydentäviä
palveluja, 4) Täysin yritysaloitteinen liikenne, jolle viranomainen ei voi
asettaa velvoitteita palvelutasotavoitteiden täyttämiseksi. Myöskään
subventiota ei makseta.
Palvelusopimusasetuksen myötä kaupunkiseuduille on määriteltävä toimivaltainen
viranomainen, jolle kuuluu joukkoliikennepalvelujen järjestäminen
kaupunkiseudulla. Kuopion kaupunki voi toimia toimivaltaisena viranomaisena.
Kuopion paikallisliikenteen liikenneluvat ovat voimassa vuoteen 2013 asti,
eikä paikallisliikennesuunnitelmassa esitetä suuria muutoksia nykyiseen
joukkoliikenteen tarjontaan. Tutkimuksen perusteella ei ole
tarkoituksenmukaista kilpailuttaa paikallisliikennettä ainakaan ennen kuin on
määritelty Kuopion seudun joukkoliikenteen tuleva palvelutaso ja tahtotila sen
saavuttamiseksi ja toisaalta uuden lainsäädännön sisällöstä on käytettävissä
tarkempaa tietoa.
AB - Tässä tutkimuksessa on selvitetty miten palvelusopimusasetus ja
henkilöliikennelain uudistus vaikuttavat Kuopion linja-autoliikenteen
järjestämiseen. Näkökulmana ovat olleet liikenteen
kilpailuttamismahdollisuudet ja sen vaikutukset joukkoliikenteen
organisointiin, liikenteenharjoittajiin ja matkustajiin sekä hintatasoon.
Kuopiossa on teoriassa seuraavat vaihtoehdot järjestää joukkoliikenteen
palvelut sen jälkeen, kun palvelusopimusasetus astuu voimaan joulukuussa 2009:
1) Paikallisliikenteen hankinta kilpailuttamalla a) hankintalain perusteella
tai b) palvelusopimus-asetuksen perusteella, 2) Käyttää yleistä sääntöä lipun
enimmäishintojen määrittelylle ja maksaa subventiota kaikille
paikallisliikennettä harjoittaville liikenteenharjoittajille, 3) Kuten
edellinen, mutta pieniä palvelutasopuutteita korjaamaan ostetaan täydentäviä
palveluja, 4) Täysin yritysaloitteinen liikenne, jolle viranomainen ei voi
asettaa velvoitteita palvelutasotavoitteiden täyttämiseksi. Myöskään
subventiota ei makseta.
Palvelusopimusasetuksen myötä kaupunkiseuduille on määriteltävä toimivaltainen
viranomainen, jolle kuuluu joukkoliikennepalvelujen järjestäminen
kaupunkiseudulla. Kuopion kaupunki voi toimia toimivaltaisena viranomaisena.
Kuopion paikallisliikenteen liikenneluvat ovat voimassa vuoteen 2013 asti,
eikä paikallisliikennesuunnitelmassa esitetä suuria muutoksia nykyiseen
joukkoliikenteen tarjontaan. Tutkimuksen perusteella ei ole
tarkoituksenmukaista kilpailuttaa paikallisliikennettä ainakaan ennen kuin on
määritelty Kuopion seudun joukkoliikenteen tuleva palvelutaso ja tahtotila sen
saavuttamiseksi ja toisaalta uuden lainsäädännön sisällöstä on käytettävissä
tarkempaa tietoa.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -