Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa

Marja Rosenberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä tutkimuksessa on selvitetty miten palvelusopimusasetus ja henkilöliikennelain uudistus vaikuttavat Kuopion linja-autoliikenteen järjestämiseen. Näkökulmana ovat olleet liikenteen kilpailuttamismahdollisuudet ja sen vaikutukset joukkoliikenteen organisointiin, liikenteenharjoittajiin ja matkustajiin sekä hintatasoon. Kuopiossa on teoriassa seuraavat vaihtoehdot järjestää joukkoliikenteen palvelut sen jälkeen, kun palvelusopimusasetus astuu voimaan joulukuussa 2009: 1) Paikallisliikenteen hankinta kilpailuttamalla a) hankintalain perusteella tai b) palvelusopimus-asetuksen perusteella, 2) Käyttää yleistä sääntöä lipun enimmäishintojen määrittelylle ja maksaa subventiota kaikille paikallisliikennettä harjoittaville liikenteenharjoittajille, 3) Kuten edellinen, mutta pieniä palvelutasopuutteita korjaamaan ostetaan täydentäviä palveluja, 4) Täysin yritysaloitteinen liikenne, jolle viranomainen ei voi asettaa velvoitteita palvelutasotavoitteiden täyttämiseksi. Myöskään subventiota ei makseta. Palvelusopimusasetuksen myötä kaupunkiseuduille on määriteltävä toimivaltainen viranomainen, jolle kuuluu joukkoliikennepalvelujen järjestäminen kaupunkiseudulla. Kuopion kaupunki voi toimia toimivaltaisena viranomaisena. Kuopion paikallisliikenteen liikenneluvat ovat voimassa vuoteen 2013 asti, eikä paikallisliikennesuunnitelmassa esitetä suuria muutoksia nykyiseen joukkoliikenteen tarjontaan. Tutkimuksen perusteella ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa paikallisliikennettä ainakaan ennen kuin on määritelty Kuopion seudun joukkoliikenteen tuleva palvelutaso ja tahtotila sen saavuttamiseksi ja toisaalta uuden lainsäädännön sisällöstä on käytettävissä tarkempaa tietoa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages20
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberVTT-R-03862-08

Cite this

Rosenberg, M. (2008). Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. VTT-R-03862-08
Rosenberg, Marja. / Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 20 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-03862-08).
@book{567a1e7ff65842fe9841c5e924d5ce92,
title = "Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa on selvitetty miten palvelusopimusasetus ja henkil{\"o}liikennelain uudistus vaikuttavat Kuopion linja-autoliikenteen j{\"a}rjest{\"a}miseen. N{\"a}k{\"o}kulmana ovat olleet liikenteen kilpailuttamismahdollisuudet ja sen vaikutukset joukkoliikenteen organisointiin, liikenteenharjoittajiin ja matkustajiin sek{\"a} hintatasoon. Kuopiossa on teoriassa seuraavat vaihtoehdot j{\"a}rjest{\"a}{\"a} joukkoliikenteen palvelut sen j{\"a}lkeen, kun palvelusopimusasetus astuu voimaan joulukuussa 2009: 1) Paikallisliikenteen hankinta kilpailuttamalla a) hankintalain perusteella tai b) palvelusopimus-asetuksen perusteella, 2) K{\"a}ytt{\"a}{\"a} yleist{\"a} s{\"a}{\"a}nt{\"o}{\"a} lipun enimm{\"a}ishintojen m{\"a}{\"a}rittelylle ja maksaa subventiota kaikille paikallisliikennett{\"a} harjoittaville liikenteenharjoittajille, 3) Kuten edellinen, mutta pieni{\"a} palvelutasopuutteita korjaamaan ostetaan t{\"a}ydent{\"a}vi{\"a} palveluja, 4) T{\"a}ysin yritysaloitteinen liikenne, jolle viranomainen ei voi asettaa velvoitteita palvelutasotavoitteiden t{\"a}ytt{\"a}miseksi. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n subventiota ei makseta. Palvelusopimusasetuksen my{\"o}t{\"a} kaupunkiseuduille on m{\"a}{\"a}ritelt{\"a}v{\"a} toimivaltainen viranomainen, jolle kuuluu joukkoliikennepalvelujen j{\"a}rjest{\"a}minen kaupunkiseudulla. Kuopion kaupunki voi toimia toimivaltaisena viranomaisena. Kuopion paikallisliikenteen liikenneluvat ovat voimassa vuoteen 2013 asti, eik{\"a} paikallisliikennesuunnitelmassa esitet{\"a} suuria muutoksia nykyiseen joukkoliikenteen tarjontaan. Tutkimuksen perusteella ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa paikallisliikennett{\"a} ainakaan ennen kuin on m{\"a}{\"a}ritelty Kuopion seudun joukkoliikenteen tuleva palvelutaso ja tahtotila sen saavuttamiseksi ja toisaalta uuden lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n sis{\"a}ll{\"o}st{\"a} on k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} tarkempaa tietoa.",
author = "Marja Rosenberg",
note = "VTT-R-03862-08",
year = "2008",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-R-03862-08",
address = "Finland",

}

Rosenberg, M 2008, Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa. VTT Tutkimusraportti, no. VTT-R-03862-08, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa. / Rosenberg, Marja.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 20 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-03862-08).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa

AU - Rosenberg, Marja

N1 - VTT-R-03862-08

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Tässä tutkimuksessa on selvitetty miten palvelusopimusasetus ja henkilöliikennelain uudistus vaikuttavat Kuopion linja-autoliikenteen järjestämiseen. Näkökulmana ovat olleet liikenteen kilpailuttamismahdollisuudet ja sen vaikutukset joukkoliikenteen organisointiin, liikenteenharjoittajiin ja matkustajiin sekä hintatasoon. Kuopiossa on teoriassa seuraavat vaihtoehdot järjestää joukkoliikenteen palvelut sen jälkeen, kun palvelusopimusasetus astuu voimaan joulukuussa 2009: 1) Paikallisliikenteen hankinta kilpailuttamalla a) hankintalain perusteella tai b) palvelusopimus-asetuksen perusteella, 2) Käyttää yleistä sääntöä lipun enimmäishintojen määrittelylle ja maksaa subventiota kaikille paikallisliikennettä harjoittaville liikenteenharjoittajille, 3) Kuten edellinen, mutta pieniä palvelutasopuutteita korjaamaan ostetaan täydentäviä palveluja, 4) Täysin yritysaloitteinen liikenne, jolle viranomainen ei voi asettaa velvoitteita palvelutasotavoitteiden täyttämiseksi. Myöskään subventiota ei makseta. Palvelusopimusasetuksen myötä kaupunkiseuduille on määriteltävä toimivaltainen viranomainen, jolle kuuluu joukkoliikennepalvelujen järjestäminen kaupunkiseudulla. Kuopion kaupunki voi toimia toimivaltaisena viranomaisena. Kuopion paikallisliikenteen liikenneluvat ovat voimassa vuoteen 2013 asti, eikä paikallisliikennesuunnitelmassa esitetä suuria muutoksia nykyiseen joukkoliikenteen tarjontaan. Tutkimuksen perusteella ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa paikallisliikennettä ainakaan ennen kuin on määritelty Kuopion seudun joukkoliikenteen tuleva palvelutaso ja tahtotila sen saavuttamiseksi ja toisaalta uuden lainsäädännön sisällöstä on käytettävissä tarkempaa tietoa.

AB - Tässä tutkimuksessa on selvitetty miten palvelusopimusasetus ja henkilöliikennelain uudistus vaikuttavat Kuopion linja-autoliikenteen järjestämiseen. Näkökulmana ovat olleet liikenteen kilpailuttamismahdollisuudet ja sen vaikutukset joukkoliikenteen organisointiin, liikenteenharjoittajiin ja matkustajiin sekä hintatasoon. Kuopiossa on teoriassa seuraavat vaihtoehdot järjestää joukkoliikenteen palvelut sen jälkeen, kun palvelusopimusasetus astuu voimaan joulukuussa 2009: 1) Paikallisliikenteen hankinta kilpailuttamalla a) hankintalain perusteella tai b) palvelusopimus-asetuksen perusteella, 2) Käyttää yleistä sääntöä lipun enimmäishintojen määrittelylle ja maksaa subventiota kaikille paikallisliikennettä harjoittaville liikenteenharjoittajille, 3) Kuten edellinen, mutta pieniä palvelutasopuutteita korjaamaan ostetaan täydentäviä palveluja, 4) Täysin yritysaloitteinen liikenne, jolle viranomainen ei voi asettaa velvoitteita palvelutasotavoitteiden täyttämiseksi. Myöskään subventiota ei makseta. Palvelusopimusasetuksen myötä kaupunkiseuduille on määriteltävä toimivaltainen viranomainen, jolle kuuluu joukkoliikennepalvelujen järjestäminen kaupunkiseudulla. Kuopion kaupunki voi toimia toimivaltaisena viranomaisena. Kuopion paikallisliikenteen liikenneluvat ovat voimassa vuoteen 2013 asti, eikä paikallisliikennesuunnitelmassa esitetä suuria muutoksia nykyiseen joukkoliikenteen tarjontaan. Tutkimuksen perusteella ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa paikallisliikennettä ainakaan ennen kuin on määritelty Kuopion seudun joukkoliikenteen tuleva palvelutaso ja tahtotila sen saavuttamiseksi ja toisaalta uuden lainsäädännön sisällöstä on käytettävissä tarkempaa tietoa.

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Rosenberg M. Selvitys linja-autoliikenteen kilpailuttamisesta Kuopiossa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 20 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-03862-08).