Seniorit verkkoyhteisöissä: Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa?

Maria Antikainen, Tuula Mittilä

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    Abstract

    Tietotekniikan ja sen käyttötaitojen kehittyminen lisäävät seniorikuluttajien Internetin käyttöä ja heidän osallistumistaan erilaisiin verkkoyhteisöihin. Senioreita palvelevien verkkoyhteisöjen rakentaminen edellyttää tietoa seniorien näkemyksistä tekijöistä, jotka houkuttelevat ikääntyneitä kuluttajia vierailemaan yhteisöjen nettisivuilla ja osallistumaan niiden sisällön tuottamiseen. Tästä syystä kartoittavan tutkimuksemme kohteena olivat yli 55-vuotiaiden henkilöiden näkemykset verkkoyhteisöjen vetovoimatekijöistä. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia kuluttajien tunnistamista verkkoyhteisöjen vetovoimatekijöistä. Teknologian suhteen tulokset eroavat aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksemme seniorikuluttajat kaipaavat teknisesti räätälöityjen palveluiden sijaan heille sisällöllisesti suunnattuja verkkoyhteisöjä.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationKuluttajat kehittäjinä
    Subtitle of host publicationMiten asiakkaat vaikuttavat palvelumarkkinoilla
    EditorsMinna Lammi, Raija Järvinen, Johanna Leskinen
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherKuluttajatutkimuskeskus
    Pages178-191
    ISBN (Print)978-951-698-166-9
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Cite this

    Antikainen, M., & Mittilä, T. (2007). Seniorit verkkoyhteisöissä: Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa? In M. Lammi, R. Järvinen, & J. Leskinen (Eds.), Kuluttajat kehittäjinä: Miten asiakkaat vaikuttavat palvelumarkkinoilla (pp. 178-191). Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus.
    Antikainen, Maria ; Mittilä, Tuula. / Seniorit verkkoyhteisöissä : Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa?. Kuluttajat kehittäjinä: Miten asiakkaat vaikuttavat palvelumarkkinoilla. editor / Minna Lammi ; Raija Järvinen ; Johanna Leskinen. Helsinki : Kuluttajatutkimuskeskus, 2007. pp. 178-191
    @inbook{7cb50bc0c8cc47b08cdeb36c4eb33ce2,
    title = "Seniorit verkkoyhteis{\"o}iss{\"a}: Mitk{\"a} tekij{\"a}t verkkoyhteis{\"o}iss{\"a} vet{\"a}v{\"a}t senioreja puoleensa?",
    abstract = "Tietotekniikan ja sen k{\"a}ytt{\"o}taitojen kehittyminen lis{\"a}{\"a}v{\"a}t seniorikuluttajien Internetin k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja heid{\"a}n osallistumistaan erilaisiin verkkoyhteis{\"o}ihin. Senioreita palvelevien verkkoyhteis{\"o}jen rakentaminen edellytt{\"a}{\"a} tietoa seniorien n{\"a}kemyksist{\"a} tekij{\"o}ist{\"a}, jotka houkuttelevat ik{\"a}{\"a}ntyneit{\"a} kuluttajia vierailemaan yhteis{\"o}jen nettisivuilla ja osallistumaan niiden sis{\"a}ll{\"o}n tuottamiseen. T{\"a}st{\"a} syyst{\"a} kartoittavan tutkimuksemme kohteena olivat yli 55-vuotiaiden henkil{\"o}iden n{\"a}kemykset verkkoyhteis{\"o}jen vetovoimatekij{\"o}ist{\"a}. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia kuluttajien tunnistamista verkkoyhteis{\"o}jen vetovoimatekij{\"o}ist{\"a}. Teknologian suhteen tulokset eroavat aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksemme seniorikuluttajat kaipaavat teknisesti r{\"a}{\"a}t{\"a}l{\"o}ityjen palveluiden sijaan heille sis{\"a}ll{\"o}llisesti suunnattuja verkkoyhteis{\"o}j{\"a}.",
    author = "Maria Antikainen and Tuula Mittil{\"a}",
    note = "Project code: 10520",
    year = "2007",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-698-166-9",
    pages = "178--191",
    editor = "Minna Lammi and Raija J{\"a}rvinen and Johanna Leskinen",
    booktitle = "Kuluttajat kehitt{\"a}jin{\"a}",
    publisher = "Kuluttajatutkimuskeskus",
    address = "Finland",

    }

    Antikainen, M & Mittilä, T 2007, Seniorit verkkoyhteisöissä: Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa? in M Lammi, R Järvinen & J Leskinen (eds), Kuluttajat kehittäjinä: Miten asiakkaat vaikuttavat palvelumarkkinoilla. Kuluttajatutkimuskeskus, Helsinki, pp. 178-191.

    Seniorit verkkoyhteisöissä : Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa? / Antikainen, Maria; Mittilä, Tuula.

    Kuluttajat kehittäjinä: Miten asiakkaat vaikuttavat palvelumarkkinoilla. ed. / Minna Lammi; Raija Järvinen; Johanna Leskinen. Helsinki : Kuluttajatutkimuskeskus, 2007. p. 178-191.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    TY - CHAP

    T1 - Seniorit verkkoyhteisöissä

    T2 - Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa?

    AU - Antikainen, Maria

    AU - Mittilä, Tuula

    N1 - Project code: 10520

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Tietotekniikan ja sen käyttötaitojen kehittyminen lisäävät seniorikuluttajien Internetin käyttöä ja heidän osallistumistaan erilaisiin verkkoyhteisöihin. Senioreita palvelevien verkkoyhteisöjen rakentaminen edellyttää tietoa seniorien näkemyksistä tekijöistä, jotka houkuttelevat ikääntyneitä kuluttajia vierailemaan yhteisöjen nettisivuilla ja osallistumaan niiden sisällön tuottamiseen. Tästä syystä kartoittavan tutkimuksemme kohteena olivat yli 55-vuotiaiden henkilöiden näkemykset verkkoyhteisöjen vetovoimatekijöistä. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia kuluttajien tunnistamista verkkoyhteisöjen vetovoimatekijöistä. Teknologian suhteen tulokset eroavat aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksemme seniorikuluttajat kaipaavat teknisesti räätälöityjen palveluiden sijaan heille sisällöllisesti suunnattuja verkkoyhteisöjä.

    AB - Tietotekniikan ja sen käyttötaitojen kehittyminen lisäävät seniorikuluttajien Internetin käyttöä ja heidän osallistumistaan erilaisiin verkkoyhteisöihin. Senioreita palvelevien verkkoyhteisöjen rakentaminen edellyttää tietoa seniorien näkemyksistä tekijöistä, jotka houkuttelevat ikääntyneitä kuluttajia vierailemaan yhteisöjen nettisivuilla ja osallistumaan niiden sisällön tuottamiseen. Tästä syystä kartoittavan tutkimuksemme kohteena olivat yli 55-vuotiaiden henkilöiden näkemykset verkkoyhteisöjen vetovoimatekijöistä. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia kuluttajien tunnistamista verkkoyhteisöjen vetovoimatekijöistä. Teknologian suhteen tulokset eroavat aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksemme seniorikuluttajat kaipaavat teknisesti räätälöityjen palveluiden sijaan heille sisällöllisesti suunnattuja verkkoyhteisöjä.

    M3 - Chapter or book article

    SN - 978-951-698-166-9

    SP - 178

    EP - 191

    BT - Kuluttajat kehittäjinä

    A2 - Lammi, Minna

    A2 - Järvinen, Raija

    A2 - Leskinen, Johanna

    PB - Kuluttajatutkimuskeskus

    CY - Helsinki

    ER -

    Antikainen M, Mittilä T. Seniorit verkkoyhteisöissä: Mitkä tekijät verkkoyhteisöissä vetävät senioreja puoleensa? In Lammi M, Järvinen R, Leskinen J, editors, Kuluttajat kehittäjinä: Miten asiakkaat vaikuttavat palvelumarkkinoilla. Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus. 2007. p. 178-191